نگهداری جوانه‌های کاکتوس پس از سبز شدن

نگهداری جوانه‌های کاکتوس پس از سبز شدن

نگهداری جوانه‌های کاکتوس پس از سبز شدن:  نگهداری بعد از سبز شدن کاکتوس‌ها در چند ماه اول مهم‌ترین قسمت پرورش کاکتوس‌ها می‌باشد. بعد از جوانه زنی بذرها مهم‌ترین نکاتی که باید دقت شوند تا جوانه‌ها رشد ایده ال داشته باشند عبارت‌اند از هوادهی، اسپری قارچ کش، آبیاری و کوددهی، که در ادامه مطلب به شرح  این موارد می‌پردازیم.

هوادهی جوانه‌های کاکتوس‌ها:
یکی از نکات خیلی مهم که اکثر پرورش دهندگان بخصوص برای کسانی که تجربه کافی ندارند هوادهی بستر کاشت است. معمولاً بعد از سبز شدن کامل بذرها هوادهی باید شروع شود. هوادهی به دلیل کم کردن رطوبت بستر انجام می‌گیرد، رطوبت زیاد باعث پوسیدگی ریشه و یا طوقه جوانه‌ها شده و در نهایت جوانه‌ها از بین خواهند رفت.

چطوری هوادهی را شروع کنیم؟
سعی کنید درب یا سلفون روی بستر را به‌کلی باز نکنید، این کار را به‌مرور زمان انجام دهید تا به جوانه‌ها شوک وارد نشود، باز کردن کلی درب باعث کم شدن ناگهانی دما و رطوبت شده و به جوانه‌ها شوک وارد می‌شود. توصیه ما برای هوادهی سه روز اول ۱۵ دقیقه درب به‌صورت نیمه باز کنید و سپس درب را ببندید، بعد از سه روز به مدت یک ساعت هوادهی را به‌صورت درب نیمه باز می‌توانید انجام دهید، هر چقدر هوادهی در روز فواصل زیادی داشته باشد بهتر است. برای مثال یک ساعت را در روز به چهار قسمت تقسیم کرده و در روز چهار بار هر بار ۱۵ دقیقه هوادهی انجام شود. اگر وقت کافی برای این کار را ندارید روزی یک ساعت هوادهی در ساعت گرم روز کافی خواهد بود.

هوادهی تا پایان شش ماهگی باید ادامه داشته باشد و تا این مدت هر روز باید مقداری به هوادهی افزوده شود تا در پایان شش ماهگی درب بستر به‌کلی برداشته شود، در مناطقی که رطوبت هوا زیاد هست بعد از پایان سه ماهگی هم می‌شود درب را برداشت. قبل از شش ماهگی و حتی در ماه‌های اول نیز می‌توان درب ظرف را کامل برداشت ولی این کار باعث خواهد شد که جوانه‌ها رشد کمی داشته باشند.

پیشگیری از ابتلا جوانه‌ها به قارچ:
بزرگ‌ترین مشکل در نگهداری جوانه‌های کاکتوس بیماری‌های قارچی می‌باشد. حتماً سعی کنید از ابتلا به بیماری‌های قارچی جلوگیری کنید. زیرا درمان جوانه‌های مبتلا شده بسیار سخت خواهد بود. برای پیشگیری از ابتلا جوانه‌ها به قارچ بهتر هست هر دو هفته یک بار اسپری محلول قارچ کش انجام شود. برای این کار بهتر هست از قارچ‌کش پریویکور استفاده شود، اگر به این نوع قارچ کش دسترسی نداشتید می‌توانید از سم قارچ کش کاربندازیم و یا مانکوزب هم استفاده کنید. قارچ کشی تا پایان سه ماهگی هر دو هفته یک بار انجام خواهد شد. بعد از پایان سه ماهگی ماهی یک بار تا پایان یک سالگی، برای پیشگیری از ابتلا به قارچ در انواع گیاهان بهتر هست هر شش ماه یک بار با محلول قارچ کش تمام قسمت‌های گیاه و خاک سم‌پاشی شوند.

آبیاری جوانه‌های کاکتوس به چه نحوی باید باشد؟
جوانه‌ها تا یک ماه نیازی به آبیاری نخواهند داشت ( در صورتی که درب کامل بسته باشد) بعد از یک ماه کم کم سطح بستر کمرنگ خواهد شد و این دلیل کم شدن رطوبت بستر هست که در مشاهده چنین اتفاقی باید بستر کشت آبیاری شود، در ماه‌های ابتدایی بهتر هست آبیاری از طریق اسپری و از بالای بستر انجام شود، زیرا ریشه‌ها کم و سطحی بوده و اسپری مقداری آب برای تأمین آب بستر  کافی خواهد بود، برای آبیاری جوانه‌ها بهتر هست از آب‌های بدون کلر و فلوراید استفاده شود تا بستر رسوب نبندد. برای این کار می‌توان از آب باران، یا آب دستگاه تصفیه شده و یا آب جوشیده سرد شده و یا آب مانده که ۲۴ ساعت داخل ظرف بدون درب مانده باشد استفاده کرد. بعد از پایان سه ماهگی آبیاری را می‌توان از طریق زهکش بستر هم انجام داد، به این طریق که داخل یک ظرف بزرگ‌تر از بستر آب ریخته و بستر را داخل آب قرار دهید، تا زمانی که آب به سطح بستر برسد، بعد بستر را از داخل آب خارج کنید و روی وسیله‌ای مانند سبد بگذارید تا آب اضافه خارج شده و بعد بستر را در محیط اولیه خود قرار دهید. حتماً باید به این نکته دقت کنید که نباید سطح بستر خشک شود، خشک شدن بستر باعث ترک خوردن خاک بستر شده و به ریشه جوانه‌ها آسیب خواهند زد و احتمال از بین رفتن جوانه‌ها بسیار بالاست، کمبود آب مشکلی از قبیل وارد شدن شوک به جوانه‌ها هم وجود خواهد داشت که با متوقف شدن رشد و یا کم شدن رشد جوانه‌ها را در پی خواهد داشت.

کوددهی خزانه کاکتوس‌ها:
بعد از پایان سه ماهگی کوددهی باید شروع شود، کوددهی برای تقویت کردن جوانه ها استفاده می‌شود تا جوانه‌ها رشد ایده الی داشته باشند. برای این کار می‌توان از کودهایی که پتاس بیشتری از ازت دارند استفاده کرد، برای اولین کوددهی بهتر هست از کود کامل بیو بیست طلایی bio20gold یا کود npk 3-11-38 استفاده شود، طریقه مصرف این نوع کود برای جوانه‌ی کاکتوس‌ها برای اولین بار ۱ میلی لیتر یا یک گرم در یک لیتر آب مخلوط کرده و بستر کشت را کامل با این محلول آبیاری کنید، یک هفته بعد مجدد با همین میزان کوددهی را  انجام دهید، دو هفته بعد کوددهی با کودهای npk پتاس بیشتر از ازت را شروع کنید، برای مثال کود npk 12،۱۲،۳۶ یا ۳،۱۱،۳۸، که این دو نوع کود برای جوانه‌های کاکتوس‌ها مناسب می‌باشد. سری بعد استفاده از کودهای گفته شده شش ماه بعد خواهد بود، پس بهتر هست آخرین روز آبیاری با کود را یادداشت کنید و شش ماه بعد کوددهی را با این نوع کود تکرار کنید. کوددهی از پایان سه ماهگی شروع شده و تا پایان دو سالگی ادامه خواهد یافت، بعد از پایان دو سالگی ماهی یک بار در زمان رشد گیاهان. در این فواصل احتمال تقارن شدن مرحله کوددهی با سم‌پاشی محلول قارچ کش به وجود خواهد آمدن که در این شرایط اول سم‌پاشی با محلول قارچ کش را انجام دهید و کوددهی را به دو هفته بعد موکول کنید. این روش در اکثر گلخانه‌های صنعتی در هلند استفاده می‌شود.

نور و دما:
جوانه‌های کاکتوس از ابتدای سبز شدن به نور آفتاب نیاز دارند، نور ملایم روزی ۲ الی ۴ ساعت برای جوانه‌ها کافی می‌باشد. نور کم باعث باریک شدن جوانه‌ها و نور شدید باعث سوختگی یا پختگی جوانه‌ها خواهد شد. نور مصنوعی نیز می‌توان برای جوانه‌ها استفاده کرد ولی همیشه توجه داشته باشید که نور آفتاب بهترین منبع نوری برای کاکتوس‌ها می‌باشد.
دمای مناسب برای رشد اکثر جوانه‌های کاکتوس در حدود ۱۸ تا ۳۵ درجه سانتی‌گراد می‌باشد.

سؤالات متداول در مورد جوانه‌ها:
جوانه‌ها تغییر رنگ داده‌اند و از رنگ سبز مایل به قرمز قهوه‌ای شده‌اند:
دلیل تغییر رنگ جوانه‌ها گرما و نور زیاد و یا سرما هست. بستر را در جایی که دما بین ۲۰_۳۰ درجه هست انتقال بدید و نور را بشکنید (فیلتر کنید). بعضی وقت‌ها تغییر رنگ جوانه‌ها کاملاً طبیعی بوده و به مرور زمان با رشد جوانه به حالت اولیه برمی‌گردد این نوع تغییر رنگ در جوانه‌های آستروفیتوم ها بیشتر شایع هست.

رشد جوانه‌ها بعد از یک ماه متوقف شده است:
جوانه‌ها بعد از رشد مقداری استراحت کرده و مجدد شروع به رشد می‌کنند و این علت طبیعی است. بعضی وقت‌ها جوانه‌ها تا چندین ماه رشدی ندارند و از همان ابتدای جوانه زنی کوچک می‌مانند دلیل این مشکل شوک وارد شده به جوانه‌ها می‌باشد، دلایلی که باعث شوک به جوانه‌ها می‌شود جابجایی بیش از اندازه بستر کشت، انعطاف پذیری بستر کشت، کمبود آبیاری و خشکی کشیدن جوانه به مدت طولانی.

جوانه‌ها به صورت طولی باریک و دراز رشد می‌کنند:
دلیل این مشکل کمبود نور هست بستر را به جای پرنور و فیلتر شده انتقال دهید. انتقال به مکان پرنور را به تدریج انجام دهید.

جوانه ها چروک می‌شوند:
این عارضه چند دلیل می‌تواند داشته باشد، کمبود رطوبت، بهتر هست بستر را کامل آبیاری کنید، استفاده بیش از اندازه از سموم قارچ کش، اگر دز مصرف قارچ کش زیاد شده، بهتر هست بستر را آبشویی کنید تا سم موجود در بستر خارج شود. وجود افت در خاک از جمله شپشک آردآلود، که بهتر هست از چند قسمت بستر جوانه‌ها با احتیاط از بستر خارج شوند و ریشه ها چک شود.

کنار بستر حشرات کوچکی پرواز می‌کنند:
علت این مشکل رطوبت زیاد بستر می‌باشد که مگس سیاه ماده علاقه‌مند به تخم گذاری در خاک‌های مرطوب را دارد، برای پیشگیری از این افت بهتر هست رطوبت بستر را کم کرده و کنار بستر از کارت‌های چسب‌دار استفاده شود، لاروهای این حشره به جوانه‌های کاکتوس‌ها آسیب جدی وارد می‌کنند که بهتر هست در زمان مشاهده لاروها در بستر، با محلول سم حشره کش کامل آبیاری شود.

سطح بستر سبز رنگ می‌شود:
دلیل این مشکل رطوبت زیاد بستر و تهویه نامناسب می‌باشد، بهتر هست بستر کشت هوادهی شده تا رطوبت بستر کم شود و اکسیژن کافی به جوانه‌ها برسد، نور را شکسته و نور غیر مستقیم به بستر بتابد. تا جای ممکن قسمت‌های سبز را با پنس استریل شده جمع کنید و روی سطح بستر ماسه‌هایی که از اندازه جوانه‌ها کوچک‌تر هستند و شکل کروی دارند بریزید تا نور با سطح بستر تماس نداشته و بستر جلبک نبندد. از ظرف‌هایی که مات هستند برای بستر کشت استفاده کنید ولی درب حتماً باید شفاف باشد تا نور کافی به جوانه‌ها برسد.

تارهای سفید رنگی اطراف جوانه نمایان شده:
اگر تارهای سفید رنگ در یک قسمت جوانه باشند ریشه‌های جوانه هستند، بعضی مواقع این تارها کل جوانه را در برمی‌گیرند که این نوع تارها شبیه تارهای عنکبوت هستند در این حالت جوانه قارچی شده و باید از بستر کشت خارج شود تا بقیه جوانه‌ها مبتلا نشوند.

جوانه های کیکو ابلق تست شده در میهن کاکتوس و جوانه های قرمز طبیعی
جوانه های کیکو ابلق تست شده در میهن کاکتوس و جوانه های قرمز طبیعی

آسترو

کاشت بذر کاکتوس

تغییر رنگ جوانه‌های کاکتوس که طبیعی می‌باشد( تصاویر بالا)

 

ff

نگهداری از جوانه‌های کاکتوس پس از سبز شدن

سبز شدن و جلبک بستن سطح بستر (تصاویر بالا)

خراب

ژله‌ای شدن جوانه‌ها در اثر بیماری‌های قارچی که فوراً باید از بستر حذف شوند (تصویر بالا)

Low light

رشد علفی جوانه‌ها در اثر کمبود نور (تصاویر بالا)

کاشت بذر کاکتوس

ریشه جوانه‌ها (تصاویر بالا)

تغییر رنگ جوانه ها در اثر نور وگرما

تغییر رنگ جوانه ها در اثر نور و گرما

رشد ایدال وطبیعی جوانه ها

نگهداری از جوانه‌های کاکتوس پس از سبز شدن

نگهداری از جوانه‌های کاکتوس پس از سبز شدن

نگهداری از جوانه‌های کاکتوس پس از سبز شدن

نگهداری از جوانه‌های کاکتوس پس از سبز شدن

نگهداری از جوانه‌های کاکتوس پس از سبز شدن

نگهداری از جوانه‌های کاکتوس پس از سبز شدن

نگهداری از جوانه‌های کاکتوس پس از سبز شدن

نگهداری از جوانه‌های کاکتوس پس از سبز شدن

نگهداری جوانه‌های کاکتوس پس از سبز شدن

نگهداری جوانه‌های کاکتوس پس از سبز شدن

نگهداری جوانه‌های کاکتوس پس از سبز شدن

رشد ایده آل و طبیعی جوانه‌ها

برای آموزش کاشت بذر کاکتوس اینجا کلیک کنید.
برای خرید بذر کاکتوس اینجا کلیک کنید.

نویسنده: کارشناس میهن کاکتوس
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

459 دیدگاه برای “نگهداری جوانه‌های کاکتوس پس از سبز شدن

  1. A.s.s.A گفته:

    سلام خسته نباشید
    اول خواستم تشکر کنم بابت بذر های خیلی خوبتون
    دوم اینکه میخواستم بدونم بذر های ابلقم برای یکونیم ماه رشدشون خوب بوده ؟
    ۸ تا از ۱۱ تا سبز شد که متاسفانه بر اثر بی دقتی بنده توی آفتاب از بین رفتن اما بذر هاتون عالی هستن
    و اینکه رو بعضی جوانه ها نوکشون حالت سوخته پیدا کرده قهوه ای شده آیا طبیعیه یا برای نور زیاده؟
    مرسی از شما
    https://s6.uupload.ir/files/۲۰۲۲۰۵۲۳_۱۸۳۵۲۲_m7i.jpg

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، برای یک ونیم ماهگی رشدشون خوب هست ولی مقدار جزیی رشد علفی دارند باریک وبلند شدن بمرور زمان به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید، سیاه شدن نوک جوانه ها در اثر ماندن اب بمدت طولانی روی جوانه هاست بعد از ابیاری حتما هوادهی کنید تا اب روی جوانه ها خشک بشه روزی یک ساعت هم هوادهی کنید تا رطوبت موجود روی جوانه ها از بین بره تا چنین مشکلی بوجود نیاد.

      • A.s.s.A گفته:

        خودمم تعجب کردم چرا رشد علفی دارن آخه الان آفتاب تا ۱۰ سانتی متریشون میاد اما نمیزارم روشون آفتاب بیوفته الان تقریبا آفتاب تا بغلشون میاد
        آیا اشکال داره که آفتاب بیاد روشون؟

        • کارشناس 1 گفته:

          میتونید زیر نور افتاب بگذارید به شرطی که نور رو فیلتر کنید،بین بستر ونور پرده توری یا مانعی باشه که نور شکسته بشه بعد به جوانه ها برسه.

  2. Omid گفته:

    درود خسته نباشید
    ببخشید اگه دما در شب به ۵ درجه برسه مشکلی برای جوانه ها پیش میاد ؟ چون مکانی که هستن نورش کمه مجبورم ببرم بیرون ، دمای شب حدود ۵ درجه و روز حدود ۲۵ تا ۲۹ درجه هست ، مشکلی پیش میاد ؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، بله به جوانه ها شوک وارد میشه ورشدشون متوقف میشه میتونید شبها با احتیاط به محیط گرمتری انتقال بدید.

  3. سید حسین مدرسی گفته:

    سلام
    من تاریخ۷/۲۵بذرهای استروفیتومهای خاص تهیه شده از سایت شما را دقیقا طبق دستور العمل کاشتم ولی بعد از یکماه که بذرها سبز شدند با توجه به رشد علفی شدید متوجه کمبود نور شدم که سریع اقدام به جابجای ان را به محل پور نور ترو بدور از نور مستقیم انتقال دادم الان بیش از چهار ماه گذشته وهیچ بهبودی و هیچگونه رشدی دیده نمیشود
    اول چه موقع از کاور بیرون بیاورم
    دوم ایا دیگه فایده ای داره و از شکل علفی خود بیرون میان
    راستی هر کار کردم که عکس ارسال کنم نشد حتی با با کم کردن حجم عکس تا ۴۴کیلو بایت باز هم نشداگر از تلگرام یا واتساپ میتونم ارسال کنم بفرمایید

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، شرایط نگهداری رو بفرمایید وعکس واضح از جوانه ها بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم از طریق یواپلود هم میتونید لینک عکس رو بفرستید یا حجم عکس رو با اسکرین یا کراپ کم کنید وصبر کنید لود بشه بعد ارسال کنید.

  4. امیررضا گفته:

    سلام
    ببخشید تصاویر مراحل رشد جوانه های مختلف تو سایت نیست؟ (از یک روزه تا سه ماهه)
    الان جوانه های من حدودا ۵۰ روزه هستن میخواستم ببینم باید به شکل اصولی چجوری باشن؟!
    رشدشون خوبه یانه!
    ممنون

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، عکس جوانه های انواع کاکتوسها انتهای مقاله هستند از یک روزه تا ۹ ماهگی. عکس از جوانه هاتون بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

        • کارشناس 1 گفته:

          برای ۴۷ روز رشدشون خوب هست جوانه ای روکه از خاک خارج شده به ارامی داخل خاک هدایت کنید بمرور زمان نور رو هم افزایش بدید.

            • کارشناس 1 گفته:

              ممنون از شما، بستگی به شرایط نگهداری داره شرایط نگهداری ایدال باشه توی شش ماهگی شکل اصلی رو میگیرند.

  5. zhr گفته:

    سلام وقت بخیر.
    ۵ روزه که بذرامو کاشتم و تعداد جوونه ها تا به الان به این صورته :
    ادنیوم ابسیوم ۱۱ تا از ۱۱ تا
    کوریفانتا میکس ۹ تا از ۱۱ تا
    استروفیتوم میکس ۱۶ تا از ۲۱ تا
    استروفیتوم و استریاس های مختلف ۱۰ تا از ۱۰ تا
    اچینوفوسالو میکس ۱۱ تا از ۱۱ تا
    میرتلو پایه ابی ۴ تا از ۱۱ تا
    ژمینو یکی از ۲۱ تا که امروز جوونه زده
    ممنون از بذرای خوبتون~
    فقط یک سوال دارم خدمتتون در مورد هوادهی آدنیوم ها، هوادهی‌شون مشابه کاکتوس هاست؟ امروز و دیروز یک رب دربشون و نیمه باز گداشتم

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، کاشت خودتون اصولی بوده که نتیجه خوبی گرفتید عجله نکنید مابقی هم جوانه میزنند تا یک ماه جوانه نزدن اطلاع بدید. بله هوادهی یکی هست.

  6. امیررضا گفته:

    سلام ببخشید عکس از جوانه های آستر فیتوم تو چند روز اول جوانه زنی دارین؟

  7. ستایش گفته:

    سلام وقت تون بخیر من از بیرون کاکتوس اچینو خریداری کردم
    میخواستم اگه امکانش هست سن حدودی ش رو تخمین بزنین و برای شرایط نگهداری از اون رو چجوری مهیا کنم و به چه نوع کودی نیاز داره و هر چند وقت یکبار قارچ کشی رو انجام بدم؟ و از چه قارچ کشی؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، اگر به اسم اچینو کاکتوس تگزنسیس خریدید این اچینو نیست فرو کاکتوس لاتیس پینوس هست کلا تیغهاشون فرق دارند میتونید اسمهاشون رو روی مرور گرتون سرچ کنید وتفاوتشون رو ببینید. سنش حدود دو الی سه ساله هست گلدانش بزرگ هست وخاک مناسبی نداره میتونید بهار گلدانش رو کوچک کنید وازخاک مخصوص کاکتوسها براش استفاده کنید. ابیاری باخشک شدن کامل خاک، کوددهی ماهی یک بار در زمان رشد گیاه کودهایی که پتاس بیشتری از ازت دارند مناسب کاکتوسهاست. نور زیاد وفیلتر شده دما در زمان رشد بین ۲۵الی۳۵ در زمان استراحت بین ۱۰الی ۱۵ درجه.

  8. ناشناس گفته:

    سلام
    این دوتا جوانه که زیرشون خط کشیده شده شاخ ها شون سیاه شده
    بیماریه؟ کاربندازیوم چند روزی هست زدم و قبل زدن هم سیاهی ها بود الانم هست
    هوادهی هم روزی ۲-۳مرتبه زیر ۵ دقیقه
    آستروفیتوم های خاص هست

    https://s4.uupload.ir/files/img-20211003-wa0000_qa9i.jpg
    https://s4.uupload.ir/files/img-20211003-wa0001_ox3b.jpg
    https://s4.uupload.ir/files/img-20211003-wa0002_5hwb.jpg

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، دما ونور زیاد باعث این مشکل شده دما ونور رو چک
      و ایدال کنید مجدد رنگشون سبز میشه.

    • کارشناس 2 گفته:

      کمبود نور باعث زرد وسیاه شدن برگهای سیلندریکا میشه،بمرور زمان به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید قسمتهای سفید پنبه ای از خوددگیاه هست وطبیعی هست مشکلی نیست.

        • کارشناس 2 گفته:

          خواهش میکنم،لکه ها رو تحت نظر داشته باشید اگر گسترش داشتند میتونید بوسیله جراحی خارج کنید، لکه ها در اثر رطوبت خاک وتماس طوقه با خاک مرطوب بوجود اومده. اگر گسترش نداشت ولکه ها خشک بودن مشکلی بوجود نمیاد.

          • عسل گفته:

            سلام،این لکه قهوه‌ای دیدم اینجا هم زده میشه دقیق راهنماییم‌کنید،جراحی میخواد؟چه جوری باید باشه همه‌ی لک ها خارج بشن؟ آبیاریش چطوری بشه؟ واینکه اسپری قارچ کش گیاهان رو میشه بهش زد و یکبار همون لحظه که لکه خارج میشه کافیه براش؟

            • کارشناس 2 گفته:

              درود، لکه ها رو میتونید با یک چاقوی تیز وضدعفونی شده خارج کنید وروی قسمتهای جراحی شده یا پودر دارچین بزنید یا محلول قارچ کش اسپری کنید ویا پودر قارچ کش رو بصورت خشک به قسمتهای جراحی شده اغشته کنید. رطوبت محیط رو هم کاهش بدید تهویه محیط رو بالا ببرید.

  9. Ayli گفته:

    با سلام و تشکر از شما،کاکتوس من سیلندیکاست که برگ نداره و فقط تیغ داره،جوونش از قسمت بالا سالم هست و رشد خوبی داره ولی برگ های پایینی هرچندوقت خشک میشن و جاشون حالت پنبه مانند سفیده،این طبیعیه؟ یا به خاطر لک قهوه‌ایش هست که برگای پایینی به مرورو از بین میرن،لطفا راهنماییم کنید

    • کارشناس 2 گفته:

      درود،ممنون از شما، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح ازگیاه وقسمتهایی که میفرمایید بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

    • کارشناس 1 گفته:

      درود، سعی کنید موقع ابیاری روی گیاهچه اب نریزه اگر هم ریخت خشک کنید لکه ها رو تحت نظر داشته باشید اگر گسترش داشتند لکه ها رو بصورت جراحی خارج کنید وبا محلول قارچ کش سمپاشی کنید.

  10. سیمین گفته:

    https://s4.uupload.ir/files/img_20210628_182243_tmxm.jpg
    https://s4.uupload.ir/files/img_20210628_183138_kri.jpg
    https://s4.uupload.ir/files/img_20210628_183206_nuwd.jpg
    https://s4.uupload.ir/files/img_20210628_183213_zbfe.jpg
    سلام خدمت شما و خسته نباشیدجوانه های بنده هشت ماهه هستند و از پایان شش ماهگی وکیوم را به طور کامل برداشتم.
    جوانه ها نور مناسب رو دریافت میکنن و هر ماه دوز استاندارد قارچ کش و دو هفته بعد کود بیو بیست گلد استفاده میکنم.
    تا به الان مشکلی نداشتند اما اخیرا سه عدد از جوانه های لیتوپس چروکیده شده و خراب شدند و یک عدد آستریاس هم حالت لهیده داشت و از بین رفت.
    میزان آبیاری چگونه

    • کارشناس 1 گفته:

      درود، ممنون، برای تقویت از کود پتاس بیشتر از ازت هم استفاده کنید، ابیاری رو کاهش بدید ومثل کاکتوسهای بالغ زمانی که خاک کامل خشک شد ابیاری رو انجام بدید وبمرور زمان نور رو افزایش بدید یا به محیطی که نور زیاد وفیلتر شده داره انتقال بدید عکس دوم استروفیتومها کمبود نور دارند البته بصورت جزیی نه زیاد ولی بهتر هست نورشون بیشتر باشه. ابیاری زیاد باعث از بین رفتن جوانه ها میشه، جوانه هایی رو که حالت لهیدگی دارند البته توعکس چیزی معلوم نیست از بستر خارج کنید ومحلول قارچ کش اسپری کنید استفاده از محلول قارچکش روهم کاهش بدید.

  11. محسن گفته:

    سلام. ببخشید من زمان هایی که باید هوادهی کنم را خوب متوجه نشدم. اگر میشه یک راهنمایی کنید.

  12. حسن گفته:

    سلام
    اگه بستر رو با اسپری آبیاری کنیم، پاشیدن آب روی بذرها براشون مشکلی به وجود نمیاره؟
    و یه سوال دیگه اینکه اگه بجای آب خالی از محلول آب و هیومیک اسید استفاده کنم، اسپری این محلول و ریختن روی بذرها مشکل ساز نیست؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، میتونید انجام بدید بعد از ابیاری یا اسپری اب حتما هوادهی کنید تا اب روی جوانه ها نمونه وخشک بشن تا قارچی نشند، در مورد هیومیک اسید بهتر هست بصورت ابیاری انجام بدید چون بصورت اسپری روی جوانه ها لکه میندازه.

  13. محسن گفته:

    سلام خدا قوت ممنون بابت مطالب خوبتون
    تقریبا دو هفته پیش بذرها رو کاشتم و تقریبا همشون سبز شدن. الان باید قارچکش استفاده کنم یا زوده؟ به علاوه در مقاله گفته شده قارچکش باید اسپری بشه، اینجوری اگه روی بذرها هم بپاشه مشکلی براشون به وجود نمیاد؟
    سوال آخر هم اینکه من قارچکش مانکوزب و الیت دارم و نحوه مصرف هر دو هم یک قاشق چایخوری در یک لیتر آب هست، با همین دستورالعمل میتونم بستر رو سمپاشی کنم؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون از شما، بهتر هست هر دو هفته یک بار با محلول قارچ کش بستر رو سمپاشی کنید تا پایان سه ماهگی، نه مشکلی بوجود نمیاد بعد ازسمپاشی حتما هوادهی کنید تا روی جوانه ها اب نمونه، از مانکوزب بهتر هست استفاده کنید بله طبق مصرف روی بسته بندی عمل کنید.

  14. sadegh_ghahremany گفته:

    من دراگون فروت رو روی دستمال کاغذی کاشتم تقریبا ۲ سانت شدن باید چه موقع به گلدان نشاء انتقالش بدم؟

دیدگاه‌ها بسته شده است.