همه چیز در مورد ساکولنت سنسیو آرتیکولاتوس

همه چیز در مورد ساکولنت سنسیو آرتیکولاتوس

همه چیز در مورد ساکولنت سنسیو آرتیکولاتوس: ساکولنت زیبای سنسیو آرتیکولاتوس یا کاکتوس هات داگی یا گیاه شمعی یکی از ساکولنت های زیبا است که نگهداری و تکثیر آن بسیار آسان است. به راحتی می‌توانید این ساکولنت را در منزل و گلخانه نگهداری کنید. نام علمی این ساکولنت senecio articulatus است.

 

ساقه گیاه گوشتی و ضخیم، گره دار، با مفاصل جدا از هم شبیه سوسیس در اندازه ضخیم به طول ۱/۵ تا ۱۰ سانتیمتر و قطر ۱/۵ تا ۲ سانتیمتر به رنگ سبز با نشانه‌هایی مانند پوست مارمولک در طول زمستان هر جوانه یک یا دو برگ کوچک دارد سپس روی آنها یک قطعه دیگر رشد می‌کند از این رو فرم کلی ساقه شبیه رشته‌ای از سوسیس است.

 

هر ساقه این گیاه می‌تواند به ۳۰-۴۰ سانتیمتر برسد در سایه می‌تواند از این اندازه هم بزرگ‌تر باشد ولی حتماً برای رشد مطلوب نیاز به نور کافی دارد. مفاصل هر ساقه بسیار شکننده هستند و با حداقل لمس جدا می‌شوند ساقه‌ها برای مدت طولانی می‌تواند آب را در خود ذخیره کند.

 

ریشه گیاه فیبری کم عمق اما گسترده است. برگهای گیاه چند وجهی ۵-۸ سانتیمتر طول به رنگ سبز و در واریته ابلق برگها به رنگ سبز با لکه‌های کرم سفید و صورتی بنفش است.

 

گل آذین به طول ۱۲-۲۰ سانتیمتر بلند کشیده دارای گلهای شاخه‌ای با سرهای کوچک، گل‌ها دارای بوی ناخوشایندی هستند به همین دلیل فقط  توسط سوسکها و مگس‌ها گرده افشانی می‌شوند.

 

شرایط نگهداری:
سنسیو آرتیکولاتوس یک گیاه بسیار زیبا است که بیشتر به خاطر فرم زیبای ساقه نگهداری می‌شود یک گیاه بسیار جذاب برای کشت در گلدان و طراحی فضای سبز در آب و هوای مدیترانه‌ای این گیاه در فضای آزاد کشت می‌شود.

 

آرتیکولاتوس احتمالاً یک گیاه زمستانی است و از اکتبر زمانی که برگهای جدید و کوچک را در نقطه رشد انتهای هر ساقه می‌بینیم نیاز به آبیاری منظم و دقیق دارد در ماه آوریل برگ شروع به زرد شدن و افتادن می‌کند.

 

اما برخی از پرورش دهندگان این گیاه پیشنهاد می‌کنند آن را در تمام طول سال به طور متوسط آبیاری کنید زیرا آرتیکولاتوس یک گیاه فرصت طلب است و هر زمان آب کافی و هوای مناسب و درجه حرارت مناسب داشته باشد رشد خوبی دارد.

 

آرتیکولاتوس گاهی اوقات چندین بار در سال رشد فعال دارد و گاهی اوقات هیچ دوره رشد فعالی در یک سال وجود ندارد. اگر این گیاه در شرایط کشت گلخانه‌ای یا شرایط نزدیک به آن نگهداری شود عادت رشد فشرده خود را حفظ می‌کند.

 

خاک:
نیاز به بستر کشت سبک، متخلخل با زهکشی بالا دارد تا آب حاصل از آبیاری را زیاد در خود نگه ندارد عمدتاً بستر کشت گیاه از مواد غیر آلی ترکیبی از ماسه، کمی پودر زغال کمی پیت ماس یا خاک رس و مقدار کمی خاک برگ کاملاً پوسیده تشکیل می‌شود.

 

آبیاری:
این گیاه ترجیح می‌دهد در بستر خشک با آبیاری کم اما مکرر قرار گیرد در فصل رشد فعال نیاز به آبیاری منظم دارد هرگز حین آبیاری بستر کشت را غرقاب نکنید ریشه‌های آرتیکولاتوس به آب زیاد و خاک خیس حساس بوده و دچار پوسیدگی می‌شود.

 

نور:
مکانهایی با نور زیاد و کامل در فضای باز و در شرایط کشت گلدانی مکانی با نور اول صبح مستقیم بقیه ساعت‌ها فیلتر شده ایده آل این گیاه است در مکانهایی با سایه زیاد و نور کم ساقه گیاه کشیده و باریک رشد می‌کند.

 

دما:
گرما و دمای بالا را تحمل می‌کند اما در زمستان باید از سرما و یخبندان محافظت شود در آب و هوای مدیترانه‌ای گرمسیری می‌توان این گیاه را در فضای باز کشت کرد در این شرایط (کشت فضای باز در آب و هوای گرمسیری) تا دمای پنج درجه سانتی‌گراد و به شرط خشکی بستر و نور مناسب سرمای ۰ درجه سانتی‌گراد را برای مدت کوتاه دوام میاورد ولی در شرایط کشت گلدانی و نگهداری گلخانه بهتر است دما در زمستان از ۸ درجه پایین‌تر نرود.

 

اگر فصل زمستان در معرض باران‌های زمستانی و رطوبت بالا و حرارت کم قرار بگیرد ریشه‌های گیاه خواهد پوسید.

 

هرس:
اگر به صورت یک گیاه گلدانی نگهداری می‌شود با بلند شدن ساقه گیاه بهتر است چند عدد از مفاصل را هرس کنید این گونه تمایل دارد که نوعی ساقه بلند با یک یا دو مفصل داشته باشد. برای حفظ ظاهر زیبا مفاصل این گیاه را در پاییز و یا زمستان زود رس کات کرده و از آن به عنوان قلمه استفاده کنید.

 

تکثیر:
انتشار این گیاه از طریق قلمه (جدا کردن مفاصل ساقه) انجام می‌شود همواره می‌توانید در اواسط بهار و یا تابستان اقدام به تکثیر این گیاه کنید فقط هر مفصل جدا شده را برای یک یا دو هفته در مکان سایه منهای جریان باد قرار داده تا انتهای بریدگی پینه ببندد و سپس آن را در خاک بسیار سبک و متخلخل با زهکشی بالا کشت کنید آبیاری را چند روز بعد از کاشت آن هم فقط در حد مرطوب کردن بستر انجام دهید.

همه چیز در مورد ساکولنت سنسیو آرتیکولاتوس

همه چیز در مورد ساکولنت سنسیو آرتیکولاتوس

نویسنده: خانم یزدانی
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید