معرفی کاکتوس ژئو هینتونیا مکزیکانا

معرفی کاکتوس ژئو هینتونیا مکزیکانا: کاکتوس ژئوهینتونیا یکی از کاکتوس‌های کمیاب و کم رشد است که نام علمی آن Geohintonia mexicana یا Echinocactus mexicanus می‌باشد. لازم به ذکر است که تکثیر و کاشت و نگه داری از این کاکتوس به دلایلی که در ادامه بیان می‌شود بسیار کار سختی است و همین باعث شده است که اکثر همکاران البته در صورت داشتن گونه پیوند بزنند. ما در این مقاله سعی داریم تا همه نکات در مورد این گونه را خدمت شما عزیزان ارئه دهیم از همراهی‌تان سپاس گذاریم. لازم به ذکر است این مقاله ترجمه شده از کتاب مرجع کاکتوس و سایت معتبر خارجی و تجربه شخصی می‌باشد.

 

همه چیز در باره ژئوهینتونیا:
این گونه در سال ۱۹۹۲ میلادی کشف شده است و یک کاکتوس بسیار قوی و از لحاظ ظاهری منحصر به فرد می‌باشد. رنگ ژئوهینتونیا سبز تیره می‌باشد که گاها مایل به قهوه‌ای است و روی ان همانند سایر گونه جهت محافظت در برابر سوختگی با ماده خاکستری رنگی که فرینا نام دارد پوشیده می‌شود. قطر و ارتفاع این کاکتوس کروی به ۱۰ سانتی متر می‌رسد اما برای رسیدن به این اندازه تقریباً ۲۰ سال به بالا سن نیاز است.

 

این گونه کروی دنده‌ای شکل می‌باشد که در شرایط ایده آل و بالغ شدن گیاه ۱۸ تا ۲۰ دنده تشکیل می‌دهد. ژئو اوایل ارئولهای بزرگ و تکه تکه شده‌ای دارد که بسیار پشمالو نیز می‌شود اما با گذشت زمان همان‌طور که در عکس‌ها نیز مشاهده می‌شود تقریباً بدون پشم و ساده می‌شود. تیغ‌های این گونه معمولاً ۳تا ۱۵ میلی متر هستند که به حالت مثلثی شکل مسطح و خم هستند. تیغ‌ها بسیار زبر و بسیار شکننده می‌باشند و به راحتی از سطح گیاه کنده می شوند و گیاه بدون تیغ می‌شود برای حفظ زیبایی کاکتوس خود از دست زدن به آن خودداری کنید.

 

گلهای زیبای این گونه خاص در رأس گیاه به وجود می آید و رنگ بسیار خاص صورتی براق دارند. گلهای زیبای این گیاه ۲ سانتی متر قطر دارند و نسبت به خود گیاه بزرگ‌تر هستند. غنچه‌های باز شده با گلبرگ‌های سفید زرد پوشیده می‌شوند و فصل گلدهی این کاکتوس فصول گرم از سال می‌باشد تا ابتدای پاییز. پس از گرده افشانی کپسول‌های بذری تشکیل می‌شوند که قطر ۴تا ۵ میلی‌متر و ارتفاع ۹ میلی‌متری میوه نشانگر ریز بذر بودن گونه است. رنگ بذرهای به دست آمده از کپسول قهوه‌ای مایل به سیاه و سایزی حدود ۱٫۲ * ۰٫۷ میلی متر دارند.

 

اطلاعات رشدی گیاه:
اگرچه این گونه به عنوان دیر رشدترین ها و سخت کشت‌ترین ها محسوب می‌شود و اکثراً بر روی پایه‌های پیوندی دیده می‌شود، اما بر روی ریشه خود و خاک نیز رشد خوبی دارد البته بعد از سالهای اول و در شرایط ایده آل و مورد پسند گیاه.

 

خاک مورد نیاز ژئوهینتونیا خاکی مقوی با زهکشی خوب است که توصیه می‌شود حتماً در ترکیب خاک ماسه شسته شده و زغال نیز استفاده شود.
برای رشد عادی و ایده آل خود نیاز به نور کامل خورشید دارد اما البته در گلخانه‌ها باید در اوایل از آفتاب سوختگی محافظت شود.

 

نگهداری در فصول سرد یا زمستان این‌گونه است که خاک باید کامل کامل خشک باشد و رطوبت نباشد. حداقل دمای قابل تحمل گیاه در زمستان هم در شرایط گفته شده ۱۰ درجه سانتی‌گراد است. همیشه در هر محیطی که نگهداری می‌شود حتماً از تهویه مناسب هوای محیط اطمینان حاصل شود.

 

تکثیر گیاه:

تکثیر صحیح این گیاه تقریباً می‌توان گفت از طریق بذر است اما با پیوند زدن نیز می‌توان تکثیر کرد. از طریق بذر جوانه‌ها در اوایل رشد بسیار کمی دارند به طوری که در سن ۶ تا ۸ سالگی گیاه قطر گیاه فقط ۲ سانتی متر می‌شود آن هم در شرایط مناسب نگهداری. نیاز به آبیاری بسیار دقیقی دارد که برای گلدهی کاکتوسمان ضروری است گلدهی ممکن است ۱۰ تا ۱۵ سال طول بکشد. در بعضی موارد در سنین بالا پا جوش می‌دهد که می‌توان با جدا سازی آنها و ریشه دار کردن پاجوش‌ها که کار اسانی نیست به راحتی تکثیر کرد که نسبت به کاشت بذر آسان تر است.

 

ممنون از همراهی شما عزیزان لطفاً نظراتتان را با ما به اشتراک بگذارید. امید است مورد پسند شما عزیزان بوده باشد.

معرفی کاکتوس ژئو هینتونیا مکزیکانا

معرفی کاکتوس ژئو هینتونیا مکزیکانا

معرفی کاکتوس ژئو هینتونیا مکزیکانا
کاکتوس ژئو هینتونیا مکزیکانا دفرمه

معرفی کاکتوس ژئو هینتونیا مکزیکانا

معرفی کاکتوس ژئو هینتونیا مکزیکانا

منبع: میهن کاکتوس
نویسنده و مترجم: شرکت فا کاکتوس (میر یحیوی) 

مقالات مشابه

2 دیدگاه برای “معرفی کاکتوس ژئو هینتونیا مکزیکانا

دیدگاه‌ها بسته شده است.