معرفی کاکتوس تویمیا پاپیرا کانتا

معرفی کاکتوس تویمیا پاپیرا کانتا

معرفی کاکتوس تویمیا پاپیرا کانتا: در این مقاله سعی شده است همه اطلاعات لازم برای آشنایی با کاکتوس تویمیا و کشت و نگهداری این گونه اطلاعات زیستگاهی بذر و خود گیاه به شما رسانده شود. تویمیا فقط در طبیعت یک گونه یافت می‌شود اما یک گونه در دو حالت یکی تیغ‌ها باز به سمت خارج و اطراف گیاه و دیگری تیغ‌ها متراکم به رأس گیاه هستند.

 

اما این گونه در گلخانه‌ها هیبرید شده و دو گونه ثبت شده نیز دارد جمعاً در دنیا ۴ گونه هست ولی در طبیعت دو گونه خالص یافت می‌شود. نام علمی: Toumeya papyracantha می‌باشد. که به اسم‌های Echinocactus papyracanthus و Mammillaria papyracantha و Pediocactus papyracanthus نیز شناخته می‌شود.

 

زیستگاه:
تویمیا در ارتفاعات ۱۵۰۰ تا ۲۳۰۰ متری از سطح دریا در محیط‌های بزرگ و صاف مثل کویر و دشت و… زندگی می‌کند. خاک زیستگاه این گونه معمولاً خاک های ماسه ای یا خاک شنی قرمز می‌باشد. این گونه در طبیعت به دلیل تیغ‌های کاغذ مانند خود که شبیه به برگ‌های خشک شده می‌باشد و شرایط زیستگاهی خود اغلب به حالت استتار کرده در طبیعت می‌باشد و یافت این گونه را در طبیعت سخت می‌کند. این کاکتوس زیبا در فصل خواب خود اغلب تمام آب خود را از دست داده و ساقه گیاه کاملاً در خاک مدفون شده و فقط تیغ‌ها قابل دیدن هست.

 

 

معرفی گیاه تویمیا پاپیرا کانتا:
تویمیا همانند سایر گونه‌های با ارزش دنیا می‌توان گفت یکی از واریته های دیر رشد می‌باشد. رنگ تنه گیاه سبز تیره است و طول گیاه بسته به سن و شرایط نگهداری بین ۲٫۵ تا ۲۰ سانتی متر متغیر است و عرض گیاه تنها ۱تا ۲ سانتی متر البته بدون تیغ هست. این گونه همانند برخی دیگر از کاکتوس سانان دنده ندارد و تنه گیاه فقط از ارئول تشکیل شده است. آوند های گیاه هنگامی که تازه گیاه بریده شود بسیار نازک و ظریف هستند. ارئول های گیاه قطری حدود ۱ میلی متر دارند و فاصله هر آوند از هم حدود ۳ میلی متر می‌باشد. این کاکتوس اصلاً از ارئول گل باز نمی‌کند و فقط از بالا و رأس گیاه غنچه‌ها نمایان می‌شوند.

 

 

دارای تیغ‌های خاکستری سفید است که معمولاً تمام سطح گیاه را می‌پوشانند، البته لازم به ذکر هست که تیغ‌های جدید رنگ زرد مایل به کرمی دارند. تیغ‌های تویمیا پاپیراکانتا نسبت به تنه گیاه بزرگ هستند که این امر زیبای گیاه را دوچندان می‌کند.

 

 

در فصول گلدهی که ماه‌های آوریل و می هست گل‌های زرد رنگی از لابه‌لای تیغ‌ها از سطح فوقانی گیاه نمایان می‌شوند که پس از گرده افشانی موجب ایجاد میوه و پس از آن کپسول بذر تشکیل می‌شود. اندازه گل‌های این کاکتوس به قطر تقریباً ۱٫۸ تا ۲٫۵ سانتی متر هست و اندازه کپسول بذر به ارتفاع ۱ تا ۲  سانتی متر می‌باشد که حاوی بذرهای سیاه رنگ می‌باشد.
اما ریشه این گونه غده‌ای شکل و به ارتفاع ۵ تا ۱۰ سانتی مترمی باشد.

 

 

نگهداری تویمیا:
به آبیاری متوسطی نیاز دارد یعنی نباید آبیاری بیش از نیاز گیاه باشد این امر به قدری حساس است که می تواند گیاهان بالغ را به سرعت از بین ببرد.
به نور فیلتر شده و زیادی نیاز دارد هرچه نور دریافتی گیاه بیشتر باشد تیغ‌های زیباتری خواهد داشت.

 

 

خاک مورد نیاز این گونه با زهکش بسیار بالا و غنی شده است.
تویمیا گیاهی بسیار مقاوم در برابر یخ زدگی است که می‌تواند دمای ۱۲ درجه زیر صفر را نیز تحمل کند.

 

 

تکثیر از بذر:
تکثیر این گیاه از طریق بذر بسیار سخت می‌باشد. زیرا مدت زمان لازم برای جوانه زنی البته در شرایط مطلوب که بیان می‌شود حداقل ۱۷ روز است و ممکن است تا چندین سال طول بکشد پس از بستر نباید نا امید شوید. شرایط ذکر شده برای درصد بالای جوانه زنی عبارت است از دمای ۴۰ درجه سانتی‌گراد و هر روز حداقل ۱۷ ساعت نور که می‌توان از طریق نور مصنوعی تأمین کرد با رطوبت بالا می‌باشد. جوانه‌ها بسیار زود از بین می‌روند و نگهداری بستر کشت کار بسیار سختی است و نیازمند تجربه کافی می‌باشد. به دلیل سخت بودن تکثیر از بذر اغلب به روی پایه‌های اپونتیا به دلیل سازگاری فوق‌العاده بالا پیوند زده می‌شود.

 

 

ممنون از همراهی شما عزیزان امیدواریم این مقاله برای شما عزیزان مفید بوده باشد. انشالله در مقالات بعدی در صورت درخواست شما عزیزان سایر گونه‌های خاص این کاکتوس با ارزش را نیز خدمتتان معرفی می‌کنیم لطفاً نظراتتان را با ما به اشتراک بگذارید تا بتوانیم مقالات بهتر و قوی‌تری برای شما عزیزان ارائه دهیم.

نویسنده و مترجم: شرکت فا کاکتوس (میر یحیوی)
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه