چگونه ساکولنت های شادابی داشته باشیم؟

چگونه ساکولنتهای شادابی داشته باشیم؟

چگونه ساکولنتهای شادابی داشته باشیم؟ عموماً شنیده‌اید که برای حفظ شادابی، طراوت و رشد خوب یک گیاه برگ‌دار معمولی، شما باید خاک را مرطوب نگه دارید. ولی باید بدانید در مواجهه با گیاهان مکمل، مقررات مختلفی اعمال می‌شود. ساکولنتها از جمله گیاهانی هستند که آب اضافی را در برگ‌ها و ساقه ی خود نگه می‌دارند تا بتوانند در روزهای بی آبی و کم بارش از آن استفاده کنند. اگر شما در آبیاری این گیاهان زیاده روی کرده، سخاوتمند باشید و خاک را کاملاً غرقاب کنید، گیاه طبق عادت آب اضافی را انبار کرده و بافت‌های ذخیره آب خود را پر می‌کند در چنین مواقعی برگ‌ها و ساقه نفخ کرده و می‌تواند بافت گیاه از هم باز شود (شکاف و ترک خوردگی در ساقه و برگ‌ها).

 

در آبیاری زیاد و مداوم خاک برای مدت طولانی خیس می‌ماند و مانع از رسیدن هوا به ریشه‌ها شده و خفگی اتفاق می افتد، تداوم این حالت باعث ایجاد پوسیدگی نرم و مرگ گیاه می‌شود. به گفته متخصص باغبانی شوونسی از دانشگاه کلمسون علت اصلی مرگ و میر گیاهان گلدانی آبیاری بیش از حد است و این امر مخصوصاً برای ساکولنتها صادق است. شما معمولاً می‌توانید یک ساکولنت ناسالم را از روی برگ‌های چروکیده و ساقه جمع شده از گیاه سالم تشخیص دهید.

 

 

هنگام مواجهه با ساکولنتی که دچار چروکیدگی در برگ و ساقه شده در اولین اقدام آبیاری را کاهش دهید و ببینید گیاه به این تغییر حالت واکنش نشان می‌دهد. هنگامی که ریشه‌های ساکولنت از خاک بسیار مرطوب می‌میرند، گیاه مانند ساکولنتهایی که از آبیاری کم رنج برده و چروکیده شده با برگ‌های کوچک و ضعیف و بدون رشد جدید به نظر می‌رسد، در واقع ساکولنت آب نیاز دارد اما ریشه سالم و فعالی برای جذب آب ندارد در این هنگام ما هر قدر به گیاه آب بدهیم بی اثر بوده و قطره‌ای جذب نمی‌شود.

 

در دومین اقدام گیاه را از خاک درآورده و ریشه‌ها را بررسی کنید، اگر ریشه‌ها زنده و سالم هستند و خاک بسیار خشک است به نحوی که ذرات تشکیل دهنده به هم فشرده شده و آب آبیاری بدون اینکه خاک را خیس کند به سرعت از زهکشی خارج می‌شود، گلدان ساکولنت را در ظرف بزرگ‌تر پر از آب گذاشته و اجازه دهید تا خاک آب مورد نیاز را از حفره‌های انتهایی گلدان دریافت کند. اما اگر حین بررسی متوجه شدید که خاک گلدان مرطوب است و ریشه‌ها مرده‌اند گیاه شما در معرض مشکل است.

 

 

درمان ساکولنت اور دوز شده:
اگر ساکولنت شما دچار پوسیدگی ریشه شده می‌توانید با حذف ریشه‌های آسیب دیده و مرده و نگه داشتن ریشه‌های منحصراً سفید و کاشت گیاه در بستری استریل آن را احیا کنید. اما اگر ریشه پوسیده و این آلودگی تا ساقه هم رسیده است تنها راه برای احیا گیاه قلمه گیری از قسمت‌های سالم است، با کمک یک وسیله برش استریل قلمه‌های سالم را کات کنید آنها را در جایی که نور محیطی و تهویه و گردش هوا بسیار خوب وجود دارد نگهداری کنید تا محل برش پینه ببندد بعد پینه بستن گیاه را در گلدان جدید با خاک استریل کاشته و تمام مواد آلوده را از بین ببرید ابزار باغبانی و محل نگهداری گیاه را کاملاً ضدعفونی کنید.

 

 

آبیاری صحیح ساکولنت ها:
اگر آبیاری را با توجه به نیاز گیاهتان انجام دهید هیچ گاه دچار مشکل اوردوز نمی‌شوید. به چرخه رشد گیاه توجه کنید تا به نیاز آبی آن پی ببرید. هنگامی که ساکولنتها در حال رشد فعال هستند آنها را باید به طور منظم و سیراب آبیاری کرد. در فصول استراحت آبیاری را محدود کرده و فواصل آن را طولانی کنید فقط برای جلوگیری از خشک شدن ریشه در حد مرطوب کردن بستر خاک را آبیاری کنید ساکولنتها وقتی در خواب هستند از آب زیاد استفاده نمی‌کنند و خاک باید خشک باشد.

 

 

بیشتر ساکولنتها در بهار و تابستان رشد می‌کنند اما تعداد کمی از آنها رشد زمستانه با استراحت در تابستان دارند. در فصول رشد فعال لایه‌های بالایی خاک بر اثر جریان مستقیم هوا، نور، دما و… زودتر از لایه‌های دیگر خاک خشک می‌شود با مشاهده خشکی سطح خاک فوراً اقدام به آبیاری نکنید، در این مواقع انگشت خود را در خاک فرو برده و چک کنید که خاک تا دو سانتی خشک یا مرطوب است اگر احساس رطوبت نکردید خاک را آبیاری کنید. در فصول استراحت خاک گلدان باید تا نیمه خشک و بدون رطوبت باشد.

 

 

اگر شک دارید که خاک رطوبت کافی دارد یا نه پیشنهاد می‌کنیم که آن را آبیاری نکنید و تا خشکی کامل صبر کنید. ساکولنت شما با توجه به ذخیره آبی می‌تواند خشکی را تحمل کند اما اگر شما آن را آبیاری کنید، نمی‌توانید آب اضافی را از بافت گیاه بیرون بیاورید. اگر در تعیین زمان آبیاری ساکولنت دچار مشکل هستید از خاک‌های سبک یا خاک کاکتوس با مخلوط کمپوست برای کاشت این گیاه استفاده کنید این خاک‌ها آب اضافی را به سرعت عبور داده و مشکل مانده آبی ندارید. گلدان را متناسب با سایز گیاهتان انتخاب و سالانه آن را فقط با یک سایز بزرگ‌تر تعویض کنید. انتخاب گلدان بزرگ می‌طلبد که شما خاک زیادی هم در آن بریزید و انباشت خاک زیاد باعث جذب آب زیاد و خیسی طولانی مدت خاک و پوسیدگی ریشه می‌شود.
برای مطالعه مقالات بیشتر اینجا کلیک کنید.

نویسنده: خانم یزدانی
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

30 دیدگاه برای “چگونه ساکولنت های شادابی داشته باشیم؟

  1. امیرمحمد سیمایی زاد گفته:

    سلام خسته نباشید این سمپریوم لب طلایی پشت پنجره ای هستش که روشن هستش اما نور روش نمیافته هر وقت خاکش خشک میشه آبیاری میکنم اما برگاش پایینی اش زود زود زرد میشه این چند وقته اینطور شده و رنگ قرمزی که نوک برگ ها بود رفته دلیلش چیه ممنون https://s6.uupload.ir/files/16532582890913535046146584380526_qor7.jpg

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، گیاهتون کمبود نور داره برای همین لبه هاش دیگه قرمز نیست بمرور زمان به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید نور کافی دریافت کنه مجدد لبه برگها قرمز میشه.

        • کارشناس 2 گفته:

          زرد شدن برگها چند دلیل میتونه داشته باشه، ابیاری زیاد، خاک نامناسب، کمبود مواد غذایی در خاک، نبود زهکش مناسب این موارد رو بررسی وایدال کنید.

  2. فهیمه محمدی گفته:

    سلام خدمت سایتی که به غیر از آن به سایت دیگری اعتماد ندارم.اسم این ساکولنت چیه؟گل میده؟

    • کارشناس 2 گفته:

      درود،ممنون از توجه وحمایت شما دوست گرامی،کراسولا کمپفایر هست،به سن بلوغ برسه گل میده در نور مستقیم نگهداری بشه برگها قرمز میشند.

  3. سام گفته:

    سلام میخواستم بدونم گل خام چرا این شکلی شدن و چطوری درست میشن هفته ای ۱ بار یک قاشق غذا خوری آب و همون موقع کود هم اسپری میکردم دماش هم تقریبا ۲۳ و نور خیلی کم داشت

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ابیاری وکوددهیتون درست نیست بعضی از گیاهانتون در حال از بین رفتن هستند ابیاری رو زمانی که خاک کامل خشک شد انجام بدید بصورتی که مقداری اب از زهکش گلدان خارج بشه با این روش ابیاری وکوددهی که دارید تا حالا سالم موندن باید شکر کنید، کوددهی ماهی یک بار، برای کاکتوسها وگیاهان گوشتی کوددهی بهتر هست بصورت ابیاری انجام بشه وروی گیاه اسپری نشه.

  4. محبوب گفته:

    سلام خسته نباشید وقت بخیر کارشناس محترم لطفا بفرمایید این قاشقی و کراسولا گولوم از افتاب سوختگی اینجوری شدن یا قارچ؟ توی بالکن شرقی نزدیک به چند ماه بودن هفته ای یک بار ابیاری و ماهی یکبار کود ۱۲۱۲۳۶ میدادم چند ساعتی از صبح فقط مستقیم افتاب داشتن رشدشون خوب بودکه یکدفعه در عرض دو سه روز اینجوری شدن گولوم اول زرد شد امروز این حالتی سوخت
    https://s4.uupload.ir/files/img_20210517_192040_xqw2.jpg

    https://s4.uupload.ir/files/img_20210517_192046_rnbx.jpg
    امروز خاکشون رو عوض کردم و اوردم توی منزل پشت شیشه گزاشتمشون
    عرض کنم که بیست روزی میشه که هوا چند درجه گرم شده.
    لطفا راهنمایی بفرمایید

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، بله افتاب سوختگی هست نور رو حتما فیلتر کنید ودر ساعاتی که نور روی گیاه هست ابیاری نکنید وروی گیاهان اب نریزید.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، کراسولاپفکی با نام علمی Crassula mesembryanthemoides هست،به نور زیاد وفیلتر شده نیاز داره اگر پنجره جنوبی دارید در اون قسمت قرار بدید،وحتما نور رو فیلتر کنید،ابیاری هر زمان خاکش کامل خشک شد،خاک متخلخل با زهکش بالا نیاز داره از خاک مخصوص کاکتوسها میتونید استفاده کنید ،کوددهی ماهی یک بار در زمان رشد.

  5. محبوب گفته:

    منظورم همین بذرهای کاکتوس که توی سایت خودتون دارید
    لطفا چندتا اسم میشه بگید که یه آدم تازه کار هم بتونه کشت کنه

    • کارشناس 2 گفته:

      بذر های شرکت ما گارانتی دارند، در صورت سبز نشدن اگر مشکل از کشت نباشه، مجدد ارسال میشه ،برای اولین بار میتونید از انواع بذرهای استروفیتومها شروع کنید،برای آموزش کاشت بذر کاکتوسها پیشنهاد میکنم مقاله آموزش کاشت بذر کاکتوس در منزل رو مطالعه بفرمایید.

  6. محبوب گفته:

    ببخشید این بذر ها چند درصد ممکن سبز بشن واسه کسی که اولین باره می‌خواد کشت کنه

    • کارشناس 2 گفته:

      بستگی به قوه نامی بذر داره، ساکولنتها بیشتر بابرگ تکثیر میشن وبا بذر زیاد مرسوم نیست.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، نه،کراسولا گولوم هست با اسم علمیCrassula cv.Gollum،در زبان عامیانه اسمهای زیادی داره، مثل کراسولا سم اسبی یا نعل اسبی ویا گوش شرک( شخصیت کارتونی)

  7. محبوب گفته:

    سلام لینک ساکولنت هایی که اسمشون رو‌میه‌ایتم بدونم
    http://uupload.ir/files/60g9_ca563ea2-2734-4846-a218-30d9509f9bac.jpeg

    http://uupload.ir/files/qarj_f0a21333-0035-4160-a5cb-9253b2da2c16.jpeg

    http://uupload.ir/files/sise_b6776dec-546b-4c8c-bccc-1a12cc88680b.jpeg

    لطفا جوری اسامی رو مشخص کنید که راحت متوجه منظورتون بشم ممنون
    و اینکه بعد تعویض گلدان اسید هیومیک بدم بهشون یا قبل تعویض نیاز به آهن هم دارند ؟
    در کل بهترین کود براشون چیه؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، عکس اول از سمت راست کراسولا بند کفشی یا کراسولا ماسکوسا با نام علمی Crassula muscosa،وسطی
      سدوم روبروتینکتوم sedum rubrotinctum،وسمت چپ پیلوس پیلوس نلی Pleiospilos Nelii
      عکس دوم از سمت راست ائونیوم طلاییAeonium، وسطی Crassula Portulacaria afra, کراسولا پروتولاکاریا افرا به کراسولا خرفه ای هم مشهور هست، عکس سمت چپ سدوم ادولفی هست.
      عکس سوم از سمت راست ائونیوم یا نازبشقابی،وسطی Acre Sedum سدوم آکر, بعد از اون سمپرویوم لب ماتیکی Sempervivum tectorum هست، بعد از اون وسمت چپ کالانچو بهارنسیس Kalanchoe beharensis. بعد از تعویض گلدان تا یک ماه بهتر هست هیچ کوددهی انجام نشه،برای ساکولنتها وگیاهان گوشتی میتونید از کودهایی که پتاس بیشتری از ازت دارند استفاده کنید مثل ۱۲,۱۲,۳۶npk یا ۳،۱۱،۳۸٫

  8. محبوب گفته:

    سلام خسته نباشید
    من یه تعداد ساکولنت تهیه کردم که فقط کراسولا و هاوارتیا رو‌میشناسم و اسم مابقی رو نمیدونم میخواستم بدونم می‌توانم همه رو بصورت دیش گاردن داخل یه گلدان بزرگ بن سایی بکارم ؟
    برای آشنایی با اسامی بقیه مجدد عکس بصورت جداگانه میفرستم خدمتتون
    http://uupload.ir/files/mntp_bf81fb9b-270a-45c3-bc83-3a8e96f99d19.jpeg

  9. مهبد حسین پور گفته:

    سلام و عرض خسته نباشید به شما و همکاران خوب تان من یک ساکولنت دارم که برگ هاش سبز هست اسمش را نمی دانم و نمی توانم برای شما عکس بفرستم این ساکولنت من چند وقتی هست که هشره هایی دارد که پرواز می کنند وقتی که به این گیاه آب میدم بیشتر شان از خاک بیرون می آیند و پرواز می کنند و پس از چند دقیقه دوباره به خاک بر می گردند آیا این حشرات برای گیاه ضرر دارند چگونه آن هارا بکشم آیا آب لیمو بزنم خوب می شود لطفا کمکم کنید

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، پشه سیاه هستند،ابتدا زیرگلدانی رو خالی از اب وخشک کنید، رطوبت خاک رو کم کنید،کنار گیاه کارت زرد نصب کنید،روی یک دستمال کاغذی از حشره کش پیف پاف اسپری کنید وروی خاک گلدان بگذارید ، چند بار این کار رو تکرار کنید از بین میرند،از این نوع حشره کش روی گیاه یاخاک گیاه به هیچ وجه اسپری نکنید.

  10. حمید گفته:

    سلام و تشکر از پاسخ دهی خوب تون من اوایل اردیبهشت ازتون بذر خریدم و طبق روشی که گفته بودین کاشتم شون ولی نزدیکه ۶۰ درصد از بذر ها سبز شد !!

دیدگاه‌ها بسته شده است.