معرفی و نگهداری ساکولنت گاستر آلوئه گرین آیس

گاسترآلوئه گرین آیس

معرفی و نگهداری ساکولنت گاسترآلوئه گرین آیس: گاستریا اغلب با هاورتیا گروه بندی می‌شود زیرا گیاهان نیاز مشابه دارند هر دو جذاب کوچک کم توقع می‌تواند حتی در مکان سایه هم رشد کند. منشأ و زیستگاه: این گونه پرورشی و در باغ گیاه‌شناسی و گلخانه‌های بزرگ پرورش گیاه کشت می‌شود. یک گیاه بسیار متفاوت و چشمگیر با رنگ آمیزی زیبا برگهای سبز غیر معمول صاف بدون برآمدگی و تقریباً گوشتی دارد. یک گیاه ترکیبی از گاستریا و آلوئه است و به درستی بنام گاسترآلوئه نامیده می‌شود.

 

این یک گیاه بسیار جمع و جور است که دارای برگهای رنگارنگ، راه راه، ضخیم، صاف و بدون درز با رنگ سبز یخ زده است با نوارهایی به رنگ زرد عموماً در حاشیه برگ. این گیاه رشد نسبتاً آهسته دارد و می‌تواند تا ۳۰ سانتیمتر در ارتفاع برسد. هنگامی که جوان است برگهای آن تخت صاف معمولی باریک و گوشتی شبیه گاستریا است اما هر چه گیاه بزرگ‌تر می‌شود برگ‌ها بیشتر به الوئه شبیه می‌شود نوک تیز و کمی پهن همچنین قد گیاه در اکثر گاستریاها کوتاه است و فقط شما رشد عرضی می‌بینید با افزایش پاجوش، اما گاسترآلوئه با بالا رفتن سن علاوه بر تغییر شکل و ساختار برگ از نظر قدی هم رشد کرده و ممکن است ۳۰-۴۰ سانتیمتر ارتفاع بگیرید.

 

گلهای گیاه زنگوله‌ای به رنگ قرمز نارنجی بر روی شاخه گل دهنده که از مرکز گیاه می‌روید شکوفا می‌شود گل‌ها برای تبدیل به میوه و بذر نیاز به گرده افشانی دارند.

 

گیاه یک ترکیب واقعی از دو جنس aloe variegata و نه مشخصاً الوئه ورا شاید جنس aloe descoingsii باشد و gasteria little warty است. در واقع مادر آلوئه است که با گاستریا جنس نر هیبرید شده است ترکیبی که خود به نام گاستریا cv نام گذاری شده است.

 

شرایط نگهداری:
یک گیاه بسیار زیبا و آسان برای پرورش و نگهداری که نیاز به مراقبت زیاد و شرایط خاص ندارد. رشد نسبتاً سریعی دارد و با هر شرایط آب و هوایی سازگار است. می‌توان انرا در گلدان‌های فانتزی، دیش گاردن یا طراحی فضای باز مورد استفاده قرار داد. این گیاه پرورشی را هم می‌توان در گلخانه و یا حتی داخل گلدان در منزل نگهداری کرد و هم در باغچه و فضای باز به شرط زمستان معتدل منهای سرمای سوزان کاشت.

 

خاک:
مخلوط بسیار سبک متخلخل با زهکشی بالا و شنی ماسه‌ای را ترجیح می‌دهد خاک کاکتوس گزینه مناسبی برای کاشت این گیاه است ریشه‌های گاسترآلوئه به مانده آبی و بستر خیس حساس بوده دچار فساد می‌شود.

 

نور:
نیاز به مکان سایه روشن در فضای باز و نور فیلتر شده در محیط منزل دارد برای رشد بهینه و حفظ قسمت‌های رنگین برگ بهتر است گیاه نور اول صبح را مستقیم و بقیه تایمها را فیلتر شده دریافت کند نور زیاد و مداوم مخصوصاً در فصول گرم باعث تغییر رنگ برگ به قرمز قهوه‌ای می‌شود.

 

آبیاری:
در فصول رشد فعال نیاز به آبیاری منظم و کافی دارد و مخصوصاً در ماه‌های گرم تابستان خاک گیاه را کمی مرطوب نگه دارید ((مرطوب نه خیس)) خشکی کشیدن بستر در این فصل با گرمای بالا باعث از بین رفتن ریشه‌های مویی می‌شود در فصول سرد سال آبیاری را محدود کنید و فقط برای جلوگیری از خشک شدن ریشه آن هم زمانی که خاک کاملاً خشک شده آب بدهید.

 

کوددهی:
به منظور تقویت گیاه و همچنین رشد بهینه در فصول رشد فعال بهار و تابستان ماهانه یکبار با کودهای که درصد مساوی از سه عنصر ازت. فسفر. پتاس دارند با نصف دوز استاندارد تغذیه کنید.

 

دما:
دمای بالا و گرما را به شرط آبیاری منظم به راحتی دوام میاورد.

در زمستان از یخبندان و سرمای شدید محافظت شود به شرط خشکی بستر دمای ۱- درجه سانتی گراد را دوام می‌آورد.

 

 

آفات و بیماری‌ها:
آفت خاصی این گیاه را تهدید نمی‌کند از بین بیماری‌ها پوسیدگی ریشه در اثر بستر نامناسب و آبیاری زیاد می‌تواند مشکلاتی برای گیاه ایجاد کند همچنین گاستریا حساس به عفونت‌های قارچی است که معمولاً به صورت لکه‌های سیاه روی برگها ظاهر می‌شود این لکه نتیجه رطوبت بیش از حد و یا آب در برگ است که نباید خیلی سریع گسترش یابد.

گاستریا یک مکانیسم دفاعی طبیعی در برابر حملات قارچی دارد و به ارگان مهاجم حمله کرده و نقطه زخم را از بین می‌برد.

 

تکثیر:
از طریق قلمه ساقه *کاشت بذر*جدا کردن پاجوش*و قلمه برگ افزایش می‌یابد.

برای تکثیر از طریق قلمه برگ: برگهای نه خیلی مسن نه خیلی جوان را از انتهای متصل به ساقه از گیاه مادر جدا کرده و برای مدت زمانی در مکان سایه منهای جریان باد قرار دهید تا محل برش کامل کالوز ببندد و گیاه آماده کاشت شود سپس برگ را در گلدانی با خاک سبک و مناسب کشت کنید انتهای قلمه باید چند میل داخل خاک باشد و بهتر است برگ را به صورت اریب داخل گلدان قرار دهید کمتر از دو هفته برگ ریشه زده و گیاهچه های کوچکی در اطراف آن ظاهر می‌شود.

گیاهچه های حاصل از قلمه برگ را در فصل رشد بعدی از بستر جدا و هر کدام را در گلدان مستقل کشت کنید.

نویسنده: خانم یزدانی
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

2 دیدگاه برای “معرفی و نگهداری ساکولنت گاستر آلوئه گرین آیس

دیدگاه‌ها بسته شده است.