معرفی و نگهداری کاکتوس مامیلاریا بوکاسانا

معرفی و نگهداری کاکتوس مامیلاریا بوکاسانا

معرفی و نگهداری کاکتوس مامیلاریا بوکاسانا: مامیلاریا بوکاسانا با نام لاتین mammillaria bocasana در میان سنگ‌های آتشفشانی در دیواره‌های دره عمیق و تپه‌های نیمه بیابانی رشد می‌کند. این گونه اغلب با سایر گونه‌های گیاهی و در زیر بوته‌ها و سایه آنها رشد می‌کند یک کاکتوس با رشد سریع با موهای ابریشمی سفید و تیغهای به رنگ زرد و قرمز شبیه قلاب ماهیگیری تیغهای گیاه در مکزیک برای ساخت قلاب ماهیگیری استفاده می‌شود به دلیل فرم ظاهری بدنه که شبیه توپ پنبه‌ای است (پودر پاف کاکتوس) نامیده می‌شود.

 

ساقه گیاه انفرادی، کروی و گاهی اوقات منعطف به رنگ سبز مایل به آبی که ۵-۱۲ سانتیمتر ارتفاع و ۳-۸ سانتیمتر در قطر رشد می‌کند.

توبرکولها: باریک نرم استوانه‌ای بدون لاتکس با موهای سفید و نرم که ۶-۸ میلیمتر طول دارد دارای تعداد ۳۰-۵۰ عدد یا بیشتر ستونهای شعاعی به رنگ سفید، مو مانند، ابریشمی به طول ۸-۲۰ میلیمتر تیغهای مرکزی گیاه ۱-۷ عدد به رنگ قهوه‌ای مایل به قرمز ۵تا ۱۰ میلیمتر طول بسیار کوتاه‌تر از موهای شعاعی که یکی از آنها گاهی اوقات دو عدد قلاب مانند است به رنگ قهوه‌ای اما در پایه بیشتر است.

گلهای گیاه به رنگ قرمز. کرم سفید. کرم زرد یا صورتی به طول ۱۳-۲۲ میلیمتر و ۱۵ میلیمنر قطر، مامیلاریا بوکاسانا فصل بهار و تابستان به گلدهی می‌رود و گلهای زیادی تولید می‌کند میوه‌های گیاه مخروطی استوانه‌ای به رنگ صورتی طول ۲-۵ سانتیمتر یا بیشتر که در تابستان بر روی گیاه و بعد از گلدهی ظاهر می‌شود. دانه‌ها قهوه‌ای مایل به قرمز و کوچک.

 

شرایط نگهداری:
واریته ای از مامیلاریا با نرخ رشد سریع و ظاهری بسیار زیبا و منحصر به فرد به خاطر فرم قلاب مانند تیغها و بدنه پوشیده از موهای سفید و ابریشمین و گلدهی زیاد مورد توجه علاقه‌مندان به گل و گیاه است این گیاه به راحتی در گلدان‌ها رشد می‌کند و در چند سال می‌تواند یک گلدان ۲۵ سانتی را پر کند به مراقبت زیاد نیاز ندارد و می‌توان آن را به راحتی در آپارتمان کنار پنجره جنوبی نگهداری کرد.

 

خاک:
نیاز به خاکی سبک و متخلخل با زهکشی بالا دارد می‌توان از مخلوط خاک کاکتوس با مواد آلی کم (تورب و یا هوموس) برای بستر استفاده کرد.

 

تعویض گلدان:

هر ۲-۳ سال یکبار اول فصل رشد فعال بهتر است گلدان گیاه را با یک سایز بزرگ‌تر تعویض و ریشه‌های آسیب دیده و مرده را کات کنید از گلدان‌های با حفره‌های انتهایی زیاد که زهکشی بالایی دارد برای کاشت این گیاه استفاده کنید ریشه‌های این گیاه به راحتی در گلدان‌هایی که هر دوره رشد مرطوب بماند می‌پوسید.

 

آبیاری:
در دوره رشد فعال بهار و تابستان به آبیاری منظم و کافی نیاز دارد اما بستر کاشت را حین آبیاری غرقاب نکنید ریشه‌های مکنده این گیاه به خاک خیس و بستر مرطوب حساس است در فصول سرد مخصوصاً زمستان آبیاری را محدود کنید در دوره استراحت نباید رطوبت محیط و هوا بالا باشد زیرا در صورت آبیاری منظم و دمای مناسب در فصول زمستان هم بدنه گیاه رشد کرده و متورم می‌شود.

 

کوددهی:
در فصول رشد فعال خاک گیاه را با کودهای حاوی پتاسیم و فسفر و فقیر در نیتروژن تقویت و تغذیه کنید نیتروژن زیاد باعث رشد قدی بدنه و یا نرم و آبکی شدن و ترکیدگی ان می‌شود.

 

دما:
گرما و دمای بالا را به شرط آبیاری منظم و تهویه مناسب به راحتی دوام میاورد در فصول سرد سال از یخبندان محافظت شود به شرط خشکی بستر و رطوبت کم محیط دمای ۵-(و برخی تولیدکنندگان سختی آن را به شرط خشکی خاک تا ۱۲-) را دوام می آورد اما اگر خواهان رشد مطلوب ان هستید برای گیاه بهتر است دمای زمستان از ۵-۸ درجه پایین‌تر نرود.

 

نور:
مکانهای سایه روشن با سایه بعد از ظهر و در محیط گلخانه مکانهای با نور فیلتر شده و در محیط منزل مکانهای با نور صبحگاهی ایده آل نگهداری این گیاه است در نور زیاد گلدهی بیشتر و موهای سفید زیادتری روی بدنه ایجاد و تیغها قوی‌تر است اما دریافت نور مستقیم و زیاد باعث برنزه شدن و در صورت تداوم آفتاب سوختگی بدنه می‌شود.

 

آفات و بیماری‌ها:
بوکاسانا مستعد ابتلا به بیماری قارچی و پوسیدگی ریشه در صورت بستر نامناسب و زهکشی ناکافی است که می‌توان با انتخاب خاک مناسب و گلدان با زهکشی بالا و تهویه و گردش هوا از ابتلا به این بیماری جلوگیری کرد در صورت ابتلا به بیماری قارچی تمامی قارچکش‌ها بی اثر است از بین آفات مستعد ابتلا به کنه تار عنکبوتی، گاها شته و شپشک آرد آلود است در صورت ابتلا به شپشک آرد آلود به خاطر بدنه پوشیده از موهای سفید و تیغهای قلابی حذف فیزیکی تقریباً غیر ممکن است مشکل وقتی حادتر است که شپشک آرد آلود به ریشه گیاه حمله کند.

 

تکثیر مامیلاریا بوکاسانا:
از طریق کاشت بذر، جدا کردن تنه جوش، سرزنی و کات کردن ساقه اصلی افزایش می‌یابد. دانه‌های این گیاه ۷-۱۴ روز بعد از کشت در دمای ۲۱-۲۷ درجه سانتی‌گراد جوانه میزند به تدریج و بعد از رشد جوانه‌ها کاور را کم کم کنار بزنید و تهویه را مناسب کرده و نور را فیلتر کنید گیاهان جوان نور زیاد و مستقیم خورشید نمی‌خواهد. بوکاسانا با بالا رفتن سن و طی فرایند رشد تنه جوش میزند گیاهچه های جوان را زمانی که ۱/۳ اندازه گیاه مادری شد از پایه جدا کرده و در گلدان مستقل کشت کنید نهال‌ها در دمای حداقل ۲۰ درجه سانتی‌گراد ریشه میزند اما در آب و هوای گرم بهتر عمل می‌کند.

 

با سرزنی و کات کردن پایه اصلی هم می‌توان عمل تکثیر را انجام داد از پایه سبز و سالم کات کنید و برش را برای یک تا دو هفته در مکان سایه گذاشته تا بریدگی کالوز ببندد بعداز پینه زدن در گلدان مناسب با خاک کاکتوس که یک لایه از سطح با دانه‌های درشت ماسه پوشیده شده کشت کنید برشهای این گیاه فقط باید در ماسه درشت کشت شده تا ریشه بزند ماسه درشت مانع تجمع آب و خیسی دائم پای گیاه و جلوگیری از پوسیدگی است قلمه‌ها در ۲-۶ هفته بعد کاشت ریشه دار می‌شود.

بومیان مکزیک از تیغهای این گیاه برای ساخت قلاب ماهیگیری استفاده می‌کنند.
برای خرید بذر کاکتوس اینجا کلیک کنید.

کپسول بذر مامیلاریا بوکاسانا


نویسنده: خانم یزدانی
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

7 دیدگاه برای “معرفی و نگهداری کاکتوس مامیلاریا بوکاسانا

  1. زهرا گفته:

    با سلام و عرض خسته نباشید
    خیلی ممنون از سایت خوبتون
    من این ۴ تا گل رو خریدم ولی مناسفانه یادم رفت از فروشنده بپرسم اسم ها شون چی هست. هر چی در اینترنت جستجو کردم نتونستم پیداشون کنم
    https://pasteboard.co/ICEEwCv.jpg

    • زهرا گفته:

      فقط سمت راستی رو پیدا کردم ولی مطمئن نیستم . اپونتیا کاغذی
      ببخشید این حقیقت داره که خار پرتاب میکنند؟

      • کارشناس 1 گفته:

        خیر گیاهان تیغ پرتاب نمیکنند. تیغهای اپونتیا خیلی ریز هستند وبا کوچکترین تماسی به دست فرو میرند. برای در اوردن تیغها میتونید بلافاصله دستها رو با اب سرد بشورید.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، از سمت راست، اپونتیا، سدوم مکزیکی، سدوم مورگانیانوم، دلوسپرما.

دیدگاه‌ها بسته شده است.