اچینو گروزنی، کاکتوس دوست داشتنی

اچینو گروزنی، کاکتوس دوست داشتنی

اچینو گروزنی، کاکتوس دوست داشتنی: اچینو گروزنی کاکتوس آشنایی که شاید در هر گلخانه‌ای یافت شود، کاکتوسی کم رشد که قطر آن تا یک و نیم متر نیز می‌رسد. اچینو یکی از بهترین گزینه‌ها برای طراحی دکوراسیون داخلی و فضای سبز و از محبوب‌ترین کاکتوس‌ها بین طرفداران کاکتوس و حتی کسانی که برای نخستین بار تمایل به خرید این گیاه دارند رادار است جاهای بیابانی، صخره‌ها و دامنه‌های کوه مکان مورد علاقه برای رشد می‌باشد. سرزمین مادری این گیاه کشور مکزیک است.

نگهداری این گیاه کار سختی نیست و جزء گیاهان حساس و سخت پسند به شمار نمی‌رود. از ویژگی‌های این گیاه به کروی بودن همراه با برآمدگی‌های پوشیده از تیغ اشاره کرد که به صورت شعاعی منظم دیده می‌شود. اچینو اوایل زندگی رشد سریع دارد اما به سرعت از رشد آن کاسته می‌شود به طوری که برای رسیدن به قطری حدود ۲۰ سانتی متری، ۹ سال زمان نیاز است. در شرایط ایده آل به قطر حدود ۱۸۰ سانتی متر نیز می‌رسد و در مواردی تولید پاجوش نیز می‌کند. در ادامه شرایط محیطی برای ماندگاری این کاکتوس زیبا شرح خواهیم داد. نام علمی اچینو گروزنی Echinocactus grusonii است، اچینو (Echino) به معنای خارپشت و کاکتوس (cactus) معنای بوته خار است.

 

آبیاری:
اچینو در برابر خشکسالی مقاوم است بنابراین بهتر است زمانی آبیاری صورت گیرد که خاک آن کاملاً خشک است همچنین از آبیاری بیش از حد مخصوصاً در تابستان اجتناب کنید. توجه داشته باشید زمانی که گیاه در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار دارد آبیاری نکنید زیرا باعث سوختگی و در نتیجه حمله قارچ‌ها می‌شود. پوسیدگی قسمت‌های پایانی و دور گیاه (که در نتیجه تماس گیاه با خاک مرطوب است) از پوشش سنگریزه استفاده کنید.

 

دما:
خانواده کاکتوس‌ها به خصوص اچینو به درجه حرارت سرد حساس‌اند و کمتر از ۵ درجه سانتی‌گراد را دوست ندارند. در پاییز و زمستان اچینو را در محیط داخلی منزل قرار دهید. در تابستان کاکتوس اچینو را در تراس، بالکن و یا زیر سایه درختان و مکان‌هایی که نور فیلتر شده اما جریان هوای آزاد وجود داشته باشد، بهترین مکان برای رشد این کاکتوس زیبا است.

 

کود دهی:
در بهار میتوان با کودهای غنی از پتاسیم و بدون نیترات برای رشد بیشتر گیاه آن را تغذیه کرد. بهترین خاک برای اچینو کاکتوس و خاک مخصوص کاکتوس که دارای زهکشی بالایی باشد یا ترکیبی از ماسه، پیت ماس با کمی کوکوپیت می‌باشد.

 

گلدهی:
گل‌های اچینو و زیبایی منحصر به فردی دارد. اچینو در گونه‌های بالغ از اواخر بهار تا اواسط تابستان به گل می‌نشیند. گل‌های اچینو و به رنگ زرد روشن و به صورت دایره‌ای در بالای گیاه نمایان شده و با نور آفتاب باز و با تاریکی هوا بسته می‌شود که به گیاه زیبایی خاصی می‌بخشد. در مناطق مرطوب و شبیه اروپا گلدهی به ندرت اتفاق می‌افتد. این امر زمانی شروع می‌شود که قطر گیاه به حدود ۴۰_۵۰ سانتی متر برسد.

 

تعویض گلدان:
بهترین زمان برای تعویض گلدان فصل بهار می‌باشد کاکتوس‌های جوان هر ۲_۳ سال یک‌بار و کاکتوس‌های مسن هر ۴_۵ سال نیاز به جابجایی یا تعویض گلدان دارند.

 

تکثیر:
بهترین روش تکثیر کاکتوس اچینو و کاشت بذر با قوه نامیه بالا می‌باشد. برای خرید بذر اچینو کاکتوس اینجا کلیک کنید.

 

آفات و بیماری:
آب زیاد و عدم تهویه مناسب احتمال ابتلا به بیماری‌های قارچی را در این گیاه افزایش می‌دهد در صورت مشاهده علائم قارچی از قارچ کش بنومیل با دستور مصرف متناسب استفاده کنید

 

نور:
به نور زیادی احتیاج دارد و در صورت کمبود نور سریعاً باریک شده و تیغ‌ها ضعیف و کوچک رشد خواهند کرد.

Echinocactus grusonii v. alba
Echinocactus grusonii v. alba
echinocactus grusonii inermis
گل اچینو گروزنی رنگ شده
گل اچینو گروزنی رنگ شده
گل اچینو گروزنی
گل اچینو گروزنی
کپسول بذر اچینو گروزنی
کپسول بذر اچینو گروزنی

نویسنده: محدثه مفتاحی
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

3 دیدگاه برای “اچینو گروزنی، کاکتوس دوست داشتنی

  1. Assa گفته:

    سلام خسته نباشید
    ببخشید با توجه یه اینکه سن گلدهی این گیاه زیاده چرا بذرش و سایز کوچیکش قیمت زیاده نداره و اینکه این گیاه رو من کمتر روی پیوند دیدم
    دلیلش چیه؟
    و اینکه رو پیوند چند سال طول میکشه گل بده ؟؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، دلیلش این هست که رشد سریعی داره وتکثیرش در گلخانه از طریق بذر خیلی زیاد هست برای همین قیمت پایینی داره. معمولا گیاهانی که رشد کندی دارند پیوند زده میشند این نوع کاکتوس رشد سریعی داره برای همین پیوند زده نمیشه.

دیدگاه‌ها بسته شده است.