معرفی کاکتوس تریکوسرئوس پاچانویی یا سن پدرو

معرفی کاکتوس تریکوسرئوس پاچانویی

معرفی کاکتوس تریکوسرئوس پاچانویی: کاکتوس تریکوسرئوس پاچانویی از خانواده cactaceae و نام علمی (Trichocereus pachanoi) می‌باشد که به اسم سن پدرو شناخته می‌شود. علت نام‌گذاری این کاکتوس به پاس خدمات دکتر پاچانویِ اکوادوری (Abelardo pachano) که کمک زیادی به دکتر روس (N.Rose) در راستای شناخت گیاهان آمریکای جنوبی کرد به این نام خوانده می‌شود. زیستگاه اصلی این کاکتوس کشور بولیوی، شیلی و شمال آرژانتین می‌باشد. این کاکتوس حاوی ماده مخدر می‌باشد.

 

شکل ظاهری: این کاکتوس با پیکری استوانه‌ای در طیف رنگی سبز شفاف دیده می‌شوند که بسیار مقاوم و سریع رشد هستند و تحت شرایط مناسب هر سال حدود ۳۰ سانتی متر رشد می‌کنند که به ارتفاع ۹ متر و گستردگی ۲ متر نیز می‌رسند. تریکوسرئوس پاچانویی داری هشت پره در اطراف خود است که یکی از پایه‌های معمول و بسیار مناسب برای پیوند زدن انواع کاکتوس به شمار می‌آیند. آرئول های (محل رویش تیغ‌ها گل‌ها را آرئول می‌نامند) منظم، کوچک و با فاصله از هم و دارای خارهای کوتاه ضخیم و آشکار بوده در بخش بالایی تیره‌تر هستند و در برخی موارد فاقد تیغ هستند.

 

گلدهی:
گل‌های گروهی بزرگ و معطر به ارتفاع ۲۰ سانتی متر و قطر ۱۵ سانتی متر به رنگ‌های سفید، صورتی یا قرمز بسیار چشم نواز هستند گل‌ها در میانه تابستان تا اواخر تابستان باز می‌شوند و ۲ تا ۴ روز نیز دوام دارند میوه‌های این کاکتوس گرد، کرک دار به قطر ۳ سانتی متر و به رنگ تیره می‌باشند.

 

خاک:
تریکو سرئوس به خاک مقوی با زهکشی مناسب نیاز دارد. برای مطالعه خاک مناسب کاکتوس اینجا کلیک کنید.

 

نور: 
بهترین رشد را در آفتاب مستقیم دارد ولی در تابستان از نور مستقیم محافظت شوند چون دچار آفتاب سوختگی می‌شوند توجه داشته باشید در تابستان محیط سایه روشن را برای گیاه انتخاب کنید.

 

آبیاری:
بین دو آبیاری خاک گلدان خشک شود بهتر است در زمستان میزان آبیاری را کمتر کنید.

 

دما: 
نسبت به گرما و سرمای زیاد مقاوم است و تا ۱۲ درجه زیر صفر مقاومت می‌کند.

 

کود: 
به علت رشد زیاد به کود در فصل رشد احتیاج دارد.

تکثیر از طریق پیوند:
پس از برش کاکتوس بهتر است سطح برش خورده را قارچ کشی کرده و قسمت جدا شده را در مکانی سایه و نسبتاً خنک نگهداری کرد تا قسمت برش خورده کاملاً خشک شود و به اصطلاح پینه ببندد سپس در خاکی با زهکشی بالا کاشته و مجدداً در مکانی خنک و روشن نگهداری کرد و پس از گذشت ده الی پانزده روز بعد از کاشت کم کم آبیاری شود. پس از آن می‌توان کاکتوس کاشته شده جدید را کم کم به محیطی آفتاب گیر منتقل کرد.
معرفی کاکتوس تریکوسرئوس پاچانویی
تریکوسرئوس پاچانویی دفرمه
قلمه تریکوسرئوس پاچانویی
غنچه تریکوسرئوس پاچانویی
گل تریکوسرئوس پاچانویی
.
نویسنده: محدثه مفتاحی
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

16 دیدگاه برای “معرفی کاکتوس تریکوسرئوس پاچانویی یا سن پدرو

  1. آرمان گفته:

    درود ، این کاکتوس رو چند ماه پیش خریدم که اسمش رو نمیدونم .
    کاکتوس سمت چپ در عکس سمت چپ یه حالت فشردگی داره و کاکتوس سمت راست در همان عکس حالت سفیدی داره و از پایین ژله ای و چروک شده و لکه هم روش هست.
    مشکل کاکتوس در عکس سمت راست اینه که رنگ تنه اش عوض شده و ژله ای هم شده
    راه حل مشکلات رو بگید و اینکه چکار کنم قطرش بیشتر بشه؟؟؟
    ۸ساعت نور مستقیم داره
    نیاز به نور فیلتر شده ندارد؟؟
    https://s6.uupload.ir/files/20220403_233434_bsug.jpg

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، پایه سنپدرو هستند، لکه ها رسوبات اب هست اگر حالت ژله ای دارند بهتر هست کل گیاه رو از خاک خارج کنید وریشه ها رو بررسی کنید تمام قسمتهای پوسیده وژله ای مانند رو کات کنید تا به اوند سالم برسید بعد از خشک شدن قسمت بریده شده داخل خاک جدیدی که از قبل ضدعفونی وخشک شده بکارید.

  2. علی گفته:

    سلام خسته نباشین. کاکتوس هایی هست که رو این پایه نگیرن؟ مثلا میرتلو ابلق بخوام میتونم روش بزنم؟ و مقدار چوبی شدن آوند ها به چه صورته حتما باید از چند سانت بالا کات بشه؟ بی‌زحمت یه مطلب هم درباره سر زنی گیاه ها بزارید.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، اگر پیوند زدن در زمان مناسب انجام بشه صددر صد با موفقیت همراه خواهد بود، زمان پیوند زمانی هست که گیاه در اوج رشد باشه وشیره موجود داخل اوند فعال باشه واین زمان از اواسط خرداد تا اواخر شهریور ماه شروع میشه، پیوند باید از قسمتی زده بشه که گیاه همون سال رشد کرده سایر قسمتهای که سالهای قبل رشد کردند چوبی خواهند بود وصد درصد پیوند رو پس خواهد زد.

  3. محسن گفته:

    سلام وخسته نباشید
    بنده دوسال پیش از شما بذر تیکوسریوس خرید کردم چون نمیدونستم کجا گذاشتم نتونستم بموقع بکارمش تازه پیدا کردم اگه الان بکارمشون رشد میکنن؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، برای استریاسها میرتلو بهتر جواب میده از این نوع پایه بیشتر برای سایر کاکتوسها استفاده میشه.

  4. علی گفته:

    واقعا بابت غلط املایی ها عذر میخام با لپتاب تند تند نوشتم تاریکه اصلا ندیدم چی نوشتم نصفه شبی. بببخشید. ولی واقعا مطلب مفید و بدردبخوری میشه که راههای شناخت سن پدرو رو بگید. یا کلا یه مطلب درباره شکل ظاهری انواع کاکتوسهای ستونی شبیه به هم بزارید. ممنون و عذرخواهی بابت غلطهای املایی پست قبل

  5. علی گفته:

    ببخشید میشه یه مطلب دریارت شناخت سن پدرو بزارید؟ واریته تای زیادی تستند که مبتدی های مثل من میتونن اشتباه بگیرن، مطمعنا مطلب جالب و مفیدی میشت چون تو منابع فارسی من ندیدم کسی قبلا این کار رو کرده باشه.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، در مورد انواع کاکتوسهای ستونی مقاله روی سایت موجود هست، درقسمت مقالات، قسمت گیاه شناسی، کلیک کنید، امیدواریم براتون مفید واقع بشه.

دیدگاه‌ها بسته شده است.