معرفی و شرایط نگهداری گل پتوس

معرفی و شرایط نگهداری گل پتوس
معرفی و شرایط نگهداری گل پتوس: یکی از گیاهان زیبا و خاص آپارتمانی است که در برابر نور کم محیط مقاومت خوبی دارد و به همین علت در اکثر خانه‌ها و ادارات نگهداری می‌شود. پتوس گیاهی سریع رشد و رونده بوده و نیاز به قیم دارد و رشد شاخه‌های آن باید مدیریت و کنترل شود تا از رشد نابجا و بدفرمی در امان باشد. استفاده از قیم خزه‌ای برای این گیاه مناسب است چون پتوس ریشه‌های هوایی فراوانی تولید می‌کند و با وجود خزه به دور قیم این ریشه‌ها به داخل خزه نفوذ کرده و گیاه سفت و محکم به قیم می‌چسبد. برگ‌های این گیاه شبیه به قلب بوده و این گیاه در دو نوع برگ سبز و ابلق یافت می‌شود. نوع ابلق آن نیز در دو نوع طلایی و سفید می‌باشد. به علت زیبایی و نگهداری آسان در اکثر نقاط جهان از آن استفاده می‌شود.

 

شرایط نگهداری این گیاه زیبا و مقاوم به صورت زیر می‌باشد.

۱_ نور:
گیاهی با نیاز نور کم و سایه پسند می‌باشد که در برابر نور مستقیم خورشید برگ‌های آن سوخته و درنهایت گیاه از بین می‌رود. نوع ابلق آن به کمی نور بیشتر نیاز دارد و اگر در معرض نور کم قرار گیرد برگ‌های آن رو به سبزی رشد می‌کنند.

 

۲_ آبیاری:
نیاز آبی این گیاه متوسط می‌باشد و در برابر خشکی زیاد، مقاومت ندارد. هر وقت سطح خاک خشک شد گیاه را آبیاری کنید. آبیاری با آب فاقد املاح و سبک انجام شود.

 

۳_خاک:
به خاکی سبک با زهکشی بالا نیاز دارد و در ترکیب خاک این گیاه از خاک برگ استفاده می‌کنند. خاک برگ فاقد مواد معدنی بوده و در کنار آن باید از ورمی کمپوست یا کود پوسیده دامی به مقدار لازم استفاده کرد تا مواد مغذی در خاک وجود داشته باشد.

 

۴_ رطوبت:
این گیاه رطوبت دوست بوده و در صورت وجود رطوبت برگ‌های آن درشت‌تر و شاداب‌تر می‌شوند. در هفته دو مرتبه اسپری برگی صورت بگیرد یا برای گیاه یک جزیره ایجاد کنید. در صورت رطوبت کم محیط گیاه حالت شادابی خود را از دست می‌دهد و نوک برگ‌ها حالت سوختگی و سیاهی به خود می‌گیرند. در زمستان وقتی هوا سرد است بر روی برگ‌ها آب اسپری نکنید. می‌توانید برگ‌های آن را با اسفنج مرطوب پاک کنید تا هم رطوبت تأمین شود و هم گرد و غبار روی برگ‌ها از بین برود تا تنفس و جذب نور برای گیاه راحت‌تر صورت بگیرد.

 

۵_دما:
دمای مناسب برای رشد آن ۱۸ تا ۲۵ درجه می‌باشد و تا دمای ۳۰ درجه را نیز تحمل می‌کند و دمای بالاتر گیاه شادابی خود را از دست می‌دهد، رشدش کند یا متوقف می‌شود و احتمال ایجاد آسیب‌های فراوان به گیاه وجود دارد. در زمستان دما کمتر از ۱۵ درجه سانتی‌گراد نشود و در صورت کمتر شدن دما گیاه را به محل گرم‌تری منتقل کنید. گیاه را نزدیک وسایل سرمایشی یا گرمایشی مانند کولر و بخاری قرار ندهید.

 

۶_ کود دهی:
برای شادابی و رشد بهتر و تأمین مواد مغذی مورد نیاز برای این گیاه از کودهای ارگانیک مانند کود npk و کود ورمی کمپوست و یا کود پوسیده دامی استفاده کنید. از کودهای مایع با نصف دوز توصیه شده نیز می‌توان در هفته دو مرتبه در فصل رشد استفاده کرد. خاک گیاه را هر سال تعویض کنید تا مواد غذایی برای گیاه تأمین شود.

 

۷_ قیم:
این گیاه به علت رونده بودن نیاز به قیم دارد تا به دور آن بپیچد و از آن بالا برود. می‌توان از انواع نخ‌ها که برای گیاه خطرناک نباشند استفاده کرد. این گیاه را می‌توان به دور ستون‌ها هدایت کرد تا جلوه زیبایی به آپارتمان بدهد. از قیم‌های خزه‌ای که بسیار مناسب هستند هم برای این گیاه استفاده کنید و حتماً در مقاله‌ای دیگر روش ساخت این نوع قیم ها را توضیح خواهیم داد.

.
.
آموزش نگهداری گل پتوس
.
نویسنده: محمد نورعلی
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

66 دیدگاه برای “معرفی و شرایط نگهداری گل پتوس

  1. mohammadrostami گفته:

    سلام یه لطف میکنید بگید چرا جوونه های جدید این پتوس یا سوراخه یا خورده شدس؟در ضمن این پتوسو تازه تهیه کردم و این جوونه ها که سوراخه قبل از تعویض گلدون روش بود که الان باز شده و سوراخه
    شرایط نوریش مصنوعی هست مثل باقی گلهام که اونا رشدشون عالیه
    آبدهی با تقریبا نصف گلدان خشک شدن آب میدم
    https://s6.uupload.ir/files/۲۰۲۲۰۴۱۰_۱۹۲۱۰۵_qklp.jpg

  2. محمد رستمی گفته:

    سلام ببخشید میشه پتوس نئون و ابلق و تو یه گلدون کاشت؟اگه مشکل نداره آیا نیاز غذایی و نوری هردو یکیه و کودهایی که بهشون میدن تفاوت نداره؟

  3. فرزاد محمدی گفته:

    سلام .من یکبار از پتوس قلمه گرفتم و انداختم داخل آب که ریشه دار بشه. اما بعد از یکی دو هفته دیدم انتهای ساقه ها که داخل آب هست شل و از بین رفت و فقط چندتاش ریشه زد. آیا لازمه بعد از انتخاب قلمه و گذاشتن داخل آب صبرکنیم که پینه ببنده؟!?

    • کارشناس 2 گفته:

      درود،برای قلمه گیری از چاقوی تیز وضدعفونی شده استفاده کنید وظرفی رو که داخلش برای ریشه دار شدن میگذارید حتما باید تمیز وضدعفونی شده باشه برای اب هم از اب جوشیده سرد شده یا اب دستگاه تصفیه استفاده کنید تا مشکلی بوجود نیاد میتونید تا قسمتی که پوسیده شده با چاقوی تیز وضدعفونی شده برش بزنید وداخل اب وتنگ تمیزی بگذارید تامجدد ریشه داربشه.

  4. نرگس گفته:

    باسلام و خسته نباشید.
    پتوس ۲ماه پبش در آب قلمه زده شد هفته پیش برای تقویت بجای استفاده از کودهای شیمیایی که گفتم شاید ریشه گیاه در آب بسوزونه از آب تخم مرغ آپز که کلسیم داره گیاه قرار دادم اما الان برگ و ساقه گیاه خم شده آیا علت بخاطر آب تخم مرغ؟ باتشکر https://s4.uupload.ir/files/img_۲۰۲۱۰۸۰۹_۲۱۵۴۲۶_۲vnr.jpg

    • کارشناس 2 گفته:

      درود،ممنون،نه بخاطر ریشه ها گیاه کج شده ریشه ها از یک طرف روییدن به همین خاطر داخل تنگ کج شدن.

        • کارشناس 1 گفته:

          یا رسوبات اب هست تا کلسیم پوست تخم مرغ که با بخار شدن اب روی ساقه ها موندن اگر قصد دارید داخل اب نگهداری کنید باید هفته ای یک بار اب تنگ رو عوض کنید وتنگ رو کامل بشورید وضدعفونی وخشک کنید تا گیاه قارچی نشه پژمرده شدن برگهای قدیمی تا حدودی طبیعی هست ولی اگر باسرعت بیشتری پژمرده وبعد زرد وخشک میشند گیاه کمبود مواد غذایی داره که میتونید مقداری کود داخل اب ترکیب کنید تا تغذیه بشه.

  5. محمدرضا گفته:

    سلام و درود. آیا میشه الان که فصل گرما هست پتوس رو تکثیر کرد؟ و میتونیم اون رو موقع قلمه زدن با نایلون کاور کنیم تا بهتر ریشه بزنه؟ چون دمای راه پله حدود ۳۱ درجه هست.

  6. Anir گفته:

    یک سوال تخصصی!!!

    گیاه ها که ماهیچه ندارن پس چجوری تکون می خورن؟
    به عنوان مثال همین پتوس اول برگش لوله هست بعد باز میشه!!
    یا گل حسن یوسف به سمت آفتاب ساقش رو خم میکنه!!

    • کارشناس 1 گفته:

      گیاهان موجود زنده هستند و تغذیه ورشد میکنند شاید نتونند جابجا بشند ولی بوسیله تغذیه وریشه واوند رشد میکنند ،مثل انسان وحیوانات ماهیچه ندارند ولی ساقه واوند دارند که میتونند رشد کنند.

  7. ناشناس گفته:

    سلام رفتم از گل پتوسم کلا ۲ بار قلمه گرفتم
    حالا از ۱۰ طرف داره شاخه جدید می زنه?
    اینو می دونستم اگر به صورت مرتب سر شاخه زنی کنی گل به صورت بوته ای رشد می کنه اما اینو نمی دونسم ۲ بارم کنی اینجوری میشه?
    چی کار کنم گلم دوباره طبیعی رشد کنه ؟؟؟چون دوست ندارم بوته ای باشه

  8. ۸۶ گفته:

    سلام ببخشید این سوالو اینجا می پرسم ولی چون اسم این گیاهو بلد نیستم مجبور شدم همینجا بپرسم…

    ما هر سال تو زمینمون یک گیاهی می کاشتیم به اسم جارو…
    بعدم دسته بندی می کردیم از این جارو هایی که فرشو باهاش جارو می کنن درست می کردیم…
    حالا اومدن گوگل زدم گیاه جارو کلا یک گیاه مثل بوته قد کوتاه آورد…
    اما این حارویی که میکاشتیم قدش خیلی بلند می شد و در آخر یک عالمه بذر که با یک چوب به ته جارو وصل بود در می یومد که از همون برای ساخت جارو استفاده می کردیم
    برگشم عرضش ۴ سانتیمتر و طولش شاید به ۵۰ سانتی متر هم می رسید…
    عکسم چون هنوز بهاره کلا در نیومدن که عکس بگیرم?
    میشه بگید اسم این گیاه چیه؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، اسم علمی گیاه Sorghum گیاه سورگوم جارویی یا گیاه جارو هست. گیاه سورگوم مخصوص شهر میانه (اذربایجان شرقی) هست.

دیدگاه‌ها بسته شده است.