علت کج شدن و افتادگی کاکتوس‌ ها چیست؟

علت کج شدن و افتادگی کاکتوس‌ها چیست؟

علت کج شدن و افتادگی کاکتوس‌ها چیست؟ گاهی پیش میاید کاکتوس‌هایمان به سمت پایین کج می‌شوند و حالت افتادگی به خود می‌گیرند. یکسری از کاکتوس‌ها در حالت عادی به صورت کج و افتاده رشد می‌کنند اما منظور ما دسته کاکتوس‌هایی است که به صورت عمودی رشد می‌کنند و پس از مدتی متوجه خواهیم شد که کج شده یا حالت افتادگی به خود گرفته‌اند.
برای این علت چند دلیل وجود دارد و ممکن است کاکتوس شما دچار یکی از این دلایل شده باشد، در ادامه می‌خواهیم سه علت مهم که بسیار رخ می‌دهد را بررسی کنیم تا بتوانیم این مشکلات را حل کنیم.

 

۱_ زاویه تابش نور:
چه نور دریافتی گیاه طبیعی باشد چه مصنوعی زاویه تابش نور به گیاه بسیار مهم می‌باشد. گیاهان علاقه دارند که نور به صورت عمودی به سطح آن‌ها بتابد. گاهی ممکن است گیاه را به نحوی قرار داده باشیم که نور فقط از یک طرف به آن می‌تابد. این عمل باعث می‌شود گیاه به سمتی که نور می‌تابد کج شده تا نور دریافتی به صورت عمودی به سطح آن بتابد. برای جلوگیری از این عمل حتماً گلدان گیاه را به صورت دوره‌ای مثلاً هفته‌ای یک مرتبه ۹۰ درجه بچرخانید تا نور به تمام سطوح گیاه بتابد و از کج شدن آن جلوگیری شود.

 

۲_ پوسیدگی یا بیماری قارچی:
علت اصلی پوسیدگی کاکتوس‌ها افراط در آبیاری است. آبیاری زیاد باعث شل و نرم شدن یا همان ژله‌ای شدن کاکتوس می‌شود. عمل پوسیدگی از پایین گیاه شروع شده و به سمت بالا گسترش میابد. انتهای تنه کاکتوس سیاه و شل می‌شود و نمی‌تواند وزن قسمت بالایی را تحمل کند به همین علت به سمت پایین خم می‌شود. اگر این مشکل را زود حل نکنیم باعث مرگ کاکتوس و از بین رفتن آن می‌شود. حمله قارچ‌ها نیز می‌تواند این مشکل را به وجود بیاورد. اگر پوسیدگی کم باشد و در مرحله اول خود باشد با تعویض خاک گلدان کاکتوس و کنترل آبیاری می‌توان آن را نجات داد اما اگر پوسیدگی تا قسمت‌های بالاتر رخ داده باشد حتماً باید انتهای تنه تا آنجایی که پوسیده و سیاه شده است را با یک چاقوی تیز و تمیز برش دهید. بعد از بریدن قسمت سالم، محل برش را به پودر قارچ کش آغشته کنید تا دچار بیماری قارچی نشود و سپس آن را در محلی خشک و خنک و به دور از آفتاب مستقیم به مدت ۲۴ ساعت قرار دهید تا محل برش خشک شود و پینه ببندد. هرچه قطر کاکتوس بیشتر باشد پینه بستن انتهای آن زمان بیشتری می‌برد. پس از اینکه انتهای کاکتوس یا همان محل برش کاملاً پینه بست و تقریبا شیری رنگ شد آن را درون خاک بکارید و به مقدار لازم آبیاری کنید تا ریشه دار شود و مجدداً کاکتوس رشد کند. مراقب باشید تا در آبیاری افراط نکنید.

 

۳_ محل کاشت در خاک:
یکی دیگر از وظایف ریشه‌ها ثابت نگه داشتن گیاه است. به گونه‌ای می‌توان گفت ریشه‌ها پایه و ستون‌های گیاهان هستند. آن‌ها به درون خاک نفوذ کرده و گیاه راه ثابت و محکم نگه می‌دارند. ریشه‌های اکثر کاکتوس‌ها سطحی بوده و عمق زیادی ندارند و به همین علت ممکن است از سطح خاک جدا شوند. حتماً اگر کاکتوس شما کج شده بود اول بررسی کنید که ریشه‌ها از خاک بیرون نزده باشند. گاهی خاک سبک بوده و دارای بافت ضعیفی است و کاکتوسمان دارای وزن سنگینی می‌باشد و این علت باعث شده تا ریشه‌ها از خاک جدا شده باشند. اگر این‌گونه بود جای نگرانی نیست و خیلی زود کاکتوس را دوباره به داخل خاک فرو کنید و خیلی مراقب باشید که به ریشه‌ها آسیبی نرسد. پس از اینکه ریشه ها را به طور کامل درون خاک قرار دادید خاک اطراف کاکتوس را با دست فشار دهید تا کمی فشرده شده تا دوباره این اتفاق رخ ندهد.

علت کج شدن و افتادگی کاکتوس‌ها چیست؟ علت کج شدن و افتادگی کاکتوس‌ها چیست؟ علت کج شدن و افتادگی کاکتوس‌ها چیست؟
نویسنده: محمد نورعلی
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

75 دیدگاه برای “علت کج شدن و افتادگی کاکتوس‌ ها چیست؟

  1. ایدین گفته:

    سلام من یه افوربیا خریدم که کج هست.باید چی کار کنم تا صاف بشه؟ایا میشه با نخ به یک چوب بست تا کم کم صاف بشه؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

  2. محمد گفته:

    سلام
    کاکتوس من که از نوع اپونتیا هست رشد زیادی پیدا کردی و فقط قدش دراز میشه و شل شده لطفا راهنماییم کنید هر سه روز یه بار ابیاری میکنم و روزی ۱ ساعت نور خورشید بهش میخوره البته از خاک مناسب استفاده نمیکنم ، ممکنه دلیلش این باشه؟

    https://s4.uupload.ir/files/۲۰۲۱۰۵۱۱_۱۰۰۸۱۷_boag.jpg

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، خاکش مناسب نیست،کمبود نور داره وابیاریتون زیاد هست،برای خاک از خاک مخصوص کاکتوسها که متخلخل وماسه ای باشه استفاده کنید وروزانه حداقل باید ۶الی۸ ساعت نور کافی دریافت کنه که رشد ایدالی داشته باشه ابیاری رو هم زمانی که خاک کامل خشک شد انجام بدید.

  3. Masiha Mohammadlo گفته:

    سلام
    این کاکتوس رو من یه ساله دارمش
    اوایل مشکلی نداشت و دو هفته یک‌بار بهش اندازه در یا بطری آب میدم
    الان چند ماهه اینجوری شده
    چیکار کنم ؟?

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ریشه های گیاهتون مشکل داره یا پوسیده شدند یا از تشنگی گیاه چروک شده، ابیاریتون درست نیست، ابیاری رو هر زمان که خاک کامل خشک شد انجام بدید وبه اندازه ای ابیاری کنید که مقداری اب از زهکش گلدان خارج بشه،چند روز بعد از ابیاری اگر بهبود نیافت ریشه های گیاه رو از نظر پوسیدگی بررسی کنید.

  4. علی حلاجی گفته:

    سلام من حدود یک ماه هست خاک گلدون رو عوض کردم و تقریبا هر دو هفته اون رو اب میدم و گذاشتمش پشت پنجره (علت این تغیرات این بود که گل داشت کج می شد ) ولی الان کاکتوس بیشتر خم شده و برگهاش هم پژمده شده
    https://uupload.ir/files/4aq_۲۰۲۱۰۲۱۴_۱۳۱۲۴۷.jpg

    https://uupload.ir/files/t48d_۲۰۲۱۰۲۱۴_۱۳۱۲۵۴.jpg

    https://uupload.ir/files/l8qf_۲۰۲۱۰۲۱۴_۱۳۱۳۰۲.jpg

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ظاهر گیاه علائم خوبی نداره، بهتر هست گیاه رو از خاک دربیارید وریشه ها رو بررسی کنید ریشه ها احتمالا پوسیده شدند ،تا قسمتی که پوسیده شده کات کنید تا به اوند سالم برسید تنه گیاه رو هم بررسی کنید اگر سالم بود میتونید مجدد بکارید ولی اگر خشک شده باشه متاسفانه کاری نمیشه کرد.

  5. علی حلاجی گفته:

    سلام این چندمین بار هستش که من در این سایت در کامنت ها از شما سوال میپرسم و مممونم بابت رسیدگیتون
    لطفا این تصاویر رو نگاه کنین به نظر شما چرا کاکتوس عمودی از پایین در حال قهوه ای شدن است و ان یکی کاکتوس را چیکار کنم ، چند وقت پیش کمی متورم شده بود و الان در حال سیاه شدن و چروک شدن است https://uupload.ir/files/yr0_۲۰۲۱۰۱۲۳_۰۷۵۱۳۸.jpg

    https://uupload.ir/files/olof_۲۰۲۱۰۱۲۳_۰۷۵۱۲۴.jpg

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون از شما،گیاه سمت راستی از بین رفته بهتر هست از خاک خارج کنید سمت چپی رو هم بررسی کنید ببیند نرم هست انگار یخ زدند دمای نگهداری چند درجه هست؟اگر نرم نیست قسمت پایینی اگر پوسیده شده کات کنید وبعد ازخشک شدن قسمت بریده شده داخل گلدان کوچکتری بکارید.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، در این فصل کافی هست، هر هفته گلدان رو به ارامی نود درجه بچرخونید تا به همه ی قسمتهای گیاه نور کافی برسه وگیاه به طرف نور کج نشه.

        • کارشناس 2 گفته:

          بتازگی محیط نگهداری تغییر داشته ویاخاک یا گلدان تعویض شده؟اگر بله طبیعی هست تمام برگها احتمالش هست که بریزه ولی باشروع رشد مجدد برگهای جدید سبز خواهند شد.

  6. علی حلاجی گفته:

    سلام من این کاکتوس زو حدود ۹ ماه هست خریدم و الان از حالت عمودی در امده و پایین های اون از رنگ سبز در اومده برگای بالای اون در حال پژمرده شدن اند ممنون میشم راه نمایی کنین اول در راه پله بود و نور خوبی نداشت الان اون رو تقریبا دو روزه چند ساعت میزارم پشت بوم که نور خوبی داره ممنون میشم راه نمایی کنین
    https://uupload.ir/files/r2n9_۲۰۲۱۰۱۱۶_۱۳۱۹۵۵.jpg

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، گیاهتون به طرف نور خمیده شده، بهتر هست قسمت خم شده بصورت برعکس در جهت نور باشه که بمرور زمان راست بشه، گیاه رو درجای ثابتی نگهداری کنید وزیاد جابجا نکنید جابجایی زیاد باعث پارگی ریشه های گیاه شده ورشدش متوقف میشه وبمرور زمان از بین میره.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، توی چند روز که شروع به رشد نمیکنند باید صبور باشید احتمالش هست که در خواب زمستانی باشند، بهار با بلند شدن روزها شروع به رشد میکنند.

  7. علی حلاجی گفته:

    سلام من دوتا کاکتوس دادم یکیشون از پایین قهوه ای شده و دیگری پاییناش بسیار متورم شده و انگار شل شده و جفتش هم در یک گلدون نگه داری میشه چیکار باید بکنم؟

  8. rezaa گفته:

    سلام من کلی گل ک گیاه و کاکتوس دارم همشون دارن پج مرده شدن یه ادم اومد خونمون حواسم نبوده نمیدونم چشم زده یا هم یه چیزی بهشون داده،کاکتوسام کج و چروک شده و گل ایناهم پژمرده شده.

    • علی حلاجی گفته:

      ربطی به چشم نداره تو مرور زمان زیاد اب دادین یا مشکلات دیگه ای داشتن که همشون دچار مشکل شدن پس یه چیزی مشترک باعث اسیب دیدنشونه و با پیدا کردن مشکل و رفع ان گیاهان خوب می شوند

  9. داود گفته:

    ببخشید کاکتوس من پوستش یه قسمت هایی کاملا خشک و مثل چوب شده، کاملا رنگ نخودی. گرفته و کم کم از پایین به بالا سرایت کرده و داره شاخه هاش‌رو میگیره

  10. شیما گفته:

    سلام کاکتوسم قسمتی ازپایینش به رنگ قهوه ای میزنه بالای کاکتوسمم قسمت برگ هاش کاملا خم شده پژمرده شده امکانش هست نجاتش بدم؟مشکلش چی بوده؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، شرایط نگهداری رو بفرمایید واز گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنمییتون کنیم.

  11. بیتا گفته:

    سلام من ی کاکتوس تقریبا بزرگ دارم ولی خم شده و ی طرفش ب صورت طولی نرم و پوسیده شده‌میتونم نجاتش بدم؟؟؟؟؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، شرایط نگهداری رو بفرمایید واز گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

  12. علی گفته:

    سلام
    کاکتوس من از پایین زردشده و یک طرف از پایین پلاسیده و کج شده وقتی خواستم گلدونش رو عوض کنم زیرش یه ماده لزج سبزی بود.بعد عوض کردن گلدون هم فرقی نکرد.در این شرایط باید چه کاری انجام داد؟؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، احتمالا یا ابیاریتون زیاد بوده یا خاک نامناسب هست یا زهکش گلدان گرفته، گیاه رو از خاک دربیارید وتا قسمتی که پوسیده شده بایک چاقوی تیز وضدعفونی شده کات کنید بامحلول قارچ کش شستشو بدید بعد روی یک روزنامه تمیز بگذارید ودر محیط اتاق که خنک وسایه باشه نگهداری کنید بعد ازپینه بستن قسمت بریده شده داخل خاک مخصوص کاکتوسها بکارید وتا زمان ریشه زنی در محیط خنک ونیمه سایه نگهداری کنید بعد از ریشه زایی وشروع به رشد به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید وابیاری رو شروع کنید.

  13. تینا گفته:

    سلام وقت بخیر
    تنه کاکتوسی که دارم تقریبا رو به سفیدی داره میره و بقیه کاکتوس دچار افتادگی شده در حالی که جوونه هم زده باید چیکار کنم؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید

  14. گیسو گفته:

    http://uupload.ir/files/e3rw_dsc_1189.jpg
    سلام
    من این کاکتوس رو از گرمسار آوردم و جونه داده جوونش خیلی بلند شده و به زور سیخ و تکیه با دیوار صاف نگهش داشتم
    و همچنان داره رشد میکنه
    ممنون میشم راهنماییم کنید که چه کاری باید بکنم
    آیا الان میشه جوونرو جدا کرد و به صورت مجزا کاشت ??

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، کمبود نور باعث این مشکل شده ،بله میتونید جدا کنید وجداگانه کشت کنید، بعد از جدا کردن در محیط منزل نگهداری کنید تا قسمت بریده شده پینه ببنده بعد بکارید،بعد از ریشه زنی که حدود دوهفته زمان میبره بمرور زمان به محیط پرنور فیلتر شده انتقال بدید.

  15. محمد گفته:

    سلام وقت بخیر.من کاکتوس اپونتیا خار نارنجی دارم بزرگ هست. یه دو ماهی میشه چروک شده بعضی قسمت ها و خم شده از وسط به سمت پایین.
    جاش رو تغییر دادم .خیلی دنبال مطالب گشتم تو نت ولی علائمی از سیاهی و پوسیدگی ندیدم
    اگر لطف کنین راهنماییم کنین ممنونم ازتون

  16. آرزو گفته:

    سلام، کاکتوس من بر خلاف جهت تابش نور خم شده، تا بحال فکر میکردم به سمت نور خم میشه، تا اینکه برای صاف شدنش چرخوندمش و رفتم سفر شش روزه و وقتی برگشتم دیدم برخلاف تصورم، عکس جهت تابش نور خم شده قشنگگگ، انگار نور گربزه بچم، دو هفته یبار کمی آب بهش میدم و هرچی بیشتر رشد میکنه بیشتر نگران کم آبی یا پر آبیش میشم، در هر دو مورد چه کنم؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، احتمالا ریشه گیاه مشکل داره شرایط نگهداری رو بفرمایید واز گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

  17. وحید گفته:

    سلام
    شنیدم افوربیاها تو فصل پاییز رشد خوبی دارند. آیا مرجان و فردوس رو میشه سرزنی کرد الان؟
    با تشکر

دیدگاه‌ها بسته شده است.