علت کج شدن و افتادگی کاکتوس‌ ها چیست؟

علت کج شدن و افتادگی کاکتوس‌ها چیست؟

علت کج شدن و افتادگی کاکتوس‌ها چیست؟ گاهی پیش میاید کاکتوس‌هایمان به سمت پایین کج می‌شوند و حالت افتادگی به خود می‌گیرند. یکسری از کاکتوس‌ها در حالت عادی به صورت کج و افتاده رشد می‌کنند اما منظور ما دسته کاکتوس‌هایی است که به صورت عمودی رشد می‌کنند و پس از مدتی متوجه خواهیم شد که کج شده یا حالت افتادگی به خود گرفته‌اند.
برای این علت چند دلیل وجود دارد و ممکن است کاکتوس شما دچار یکی از این دلایل شده باشد، در ادامه می‌خواهیم سه علت مهم که بسیار رخ می‌دهد را بررسی کنیم تا بتوانیم این مشکلات را حل کنیم.

 

۱_ زاویه تابش نور:
چه نور دریافتی گیاه طبیعی باشد چه مصنوعی زاویه تابش نور به گیاه بسیار مهم می‌باشد. گیاهان علاقه دارند که نور به صورت عمودی به سطح آن‌ها بتابد. گاهی ممکن است گیاه را به نحوی قرار داده باشیم که نور فقط از یک طرف به آن می‌تابد. این عمل باعث می‌شود گیاه به سمتی که نور می‌تابد کج شده تا نور دریافتی به صورت عمودی به سطح آن بتابد. برای جلوگیری از این عمل حتماً گلدان گیاه را به صورت دوره‌ای مثلاً هفته‌ای یک مرتبه ۹۰ درجه بچرخانید تا نور به تمام سطوح گیاه بتابد و از کج شدن آن جلوگیری شود.

 

۲_ پوسیدگی یا بیماری قارچی:
علت اصلی پوسیدگی کاکتوس‌ها افراط در آبیاری است. آبیاری زیاد باعث شل و نرم شدن یا همان ژله‌ای شدن کاکتوس می‌شود. عمل پوسیدگی از پایین گیاه شروع شده و به سمت بالا گسترش میابد. انتهای تنه کاکتوس سیاه و شل می‌شود و نمی‌تواند وزن قسمت بالایی را تحمل کند به همین علت به سمت پایین خم می‌شود. اگر این مشکل را زود حل نکنیم باعث مرگ کاکتوس و از بین رفتن آن می‌شود. حمله قارچ‌ها نیز می‌تواند این مشکل را به وجود بیاورد. اگر پوسیدگی کم باشد و در مرحله اول خود باشد با تعویض خاک گلدان کاکتوس و کنترل آبیاری می‌توان آن را نجات داد اما اگر پوسیدگی تا قسمت‌های بالاتر رخ داده باشد حتماً باید انتهای تنه تا آنجایی که پوسیده و سیاه شده است را با یک چاقوی تیز و تمیز برش دهید. بعد از بریدن قسمت سالم، محل برش را به پودر قارچ کش آغشته کنید تا دچار بیماری قارچی نشود و سپس آن را در محلی خشک و خنک و به دور از آفتاب مستقیم به مدت ۲۴ ساعت قرار دهید تا محل برش خشک شود و پینه ببندد. هرچه قطر کاکتوس بیشتر باشد پینه بستن انتهای آن زمان بیشتری می‌برد. پس از اینکه انتهای کاکتوس یا همان محل برش کاملاً پینه بست و تقریبا شیری رنگ شد آن را درون خاک بکارید و به مقدار لازم آبیاری کنید تا ریشه دار شود و مجدداً کاکتوس رشد کند. مراقب باشید تا در آبیاری افراط نکنید.

 

۳_ محل کاشت در خاک:
یکی دیگر از وظایف ریشه‌ها ثابت نگه داشتن گیاه است. به گونه‌ای می‌توان گفت ریشه‌ها پایه و ستون‌های گیاهان هستند. آن‌ها به درون خاک نفوذ کرده و گیاه راه ثابت و محکم نگه می‌دارند. ریشه‌های اکثر کاکتوس‌ها سطحی بوده و عمق زیادی ندارند و به همین علت ممکن است از سطح خاک جدا شوند. حتماً اگر کاکتوس شما کج شده بود اول بررسی کنید که ریشه‌ها از خاک بیرون نزده باشند. گاهی خاک سبک بوده و دارای بافت ضعیفی است و کاکتوسمان دارای وزن سنگینی می‌باشد و این علت باعث شده تا ریشه‌ها از خاک جدا شده باشند. اگر این‌گونه بود جای نگرانی نیست و خیلی زود کاکتوس را دوباره به داخل خاک فرو کنید و خیلی مراقب باشید که به ریشه‌ها آسیبی نرسد. پس از اینکه ریشه ها را به طور کامل درون خاک قرار دادید خاک اطراف کاکتوس را با دست فشار دهید تا کمی فشرده شده تا دوباره این اتفاق رخ ندهد.

علت کج شدن و افتادگی کاکتوس‌ها چیست؟ علت کج شدن و افتادگی کاکتوس‌ها چیست؟ علت کج شدن و افتادگی کاکتوس‌ها چیست؟
نویسنده: محمد نورعلی
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

75 دیدگاه برای “علت کج شدن و افتادگی کاکتوس‌ ها چیست؟

  1. Amir گفته:

    منظورم این بود که همین زاویه که گذاشتم کاکتوس دوباره خمیدگیش برطرف میشه؟

  2. Amir گفته:

    سلام کاکتوس من پایه نقره ای هست ظاهرا به سمت نور خم شده پنجره جنوبی هم هست حدود سه ساعت آفتاب مستقیم بهش میخوره بقیش هم غیر مستقیم همین زاویه واست هست که گذاشتمش؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، بله دراثر نور اینشکلی شده برای جلوگیری از این کار بهتر هست هر هفته گلدان رو به ارامی نود درجه بچرخونید تا به همه ی قسمتهای گیاه نورکافی برسه وگیاه کج رشد نکنه.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، تغییر رنگ در اثر ضربه فیزیکی یا بیماری قارچی میتونه باشه قسمت زرد شدگی رو تحت نظر داشته باشید اگر گسترش داشت اون شاخه رو کامل از انتها کات کنید بقیه قسمتها سالم هست میتونید بعد از کات کردن قسمت زرد شده یک بار گیاه رو با محلول قارچ کش ابیاری وسمپاشی کنید.

  3. فاطمه گفته:

    سلام من یه کاکتوس دارم که از اول تو یه گوشه از باغچه بوده و چند سال هیچ مشکلی نداشت ولی الان که بزرگ تر شده انگار بالاش خیلی سنگینه و کاکتوس کوچولوهای پایینش دارن زرد میشن باید چیکارش کنم
    (وقتی کوچیکه چندتا از کاکتوساش رو کندن )

  4. بنیامین گفته:

    سلام کاکتوس ماری من این توری شده از اول این توری بوده تازه گلدونش رو عوض کردم آیا عادی هست که این توری به خودش به پیچه

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، گیاهتون کمبود نور داره در محیط پرنور وفیلتر شده بهتر هست نگهداری کنید گلدانش خیلی بزرگ هست وخاکش هم مناسب نیست میتونید اوایل بهار به گلدان کوچکتری انتقال بدید واز خاک مخصوص کاکتوسها براش استفاده کنید.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم، عکسی نیومده حجم عکس رو کم کنید وصبر کنید کامل لود بشه بعد ارسال کنید.

  5. صدیقی گفته:

    https://s4.uupload.ir/files/p_20210701_085531_vhdr_auto_dn0r.jpg
    سلام
    کاکتوس اولد من ۱ ماهی هست خاکش را عوض کردم چند روزی از وسط خم شده و لازم به ذکره که سفت هستش حالت نرم نداره با دست بر نمیگرده و صاف نمیشه کردش ..واین پنجره رو به شرقه که آفتاب به مدت ۵ ساعت مداوم داره

    ممنون میشم راهنمایی کنید

    • کارشناس 1 گفته:

      درود، بطرف نور کج شده میتونید براش یک تکیه گاه ببندید وگلدان گیاه روهر هفته نود درجه بچرخونید تابه همه ی قسمتهای گیاه نور کافی برسه ،کلا قسمتی که کاکتوسهاتون رو نگهداری میکنید کمبود نور داره، اگر محیط پرنوری دارید به اون قسمت انتقال بدید چون کاکتوسهاتون کمبود نور دارند ورشدشون داره علفی میشه.

    • کارشناس 2 گفته:

      ریشه وقستی از ساقه پوسیده شده بایک چاقوی تیز وضدعفونی شده از بالای قسمتی که پوسیده شده کات کنید تا به اوند سالم برسید بعد روی قسمت بریده شده پودر قارچ کش ویا پودر دارچین بزنید ودر محیط خنک وسایه نگهداری کنید بعد از خشک شدن قسمت بریده شده داخل خاک مخصوص کاکتوسها بکارید ودر محیط خنک ونیمه سایه نگهداری کنید یک هفته بعداز کاشت اولین ابیاری رو با محلول قارچ کش انجام بدید وبمرور زمان به محیط پرنور وفیلترشده انتقال بدید.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، خاک گیاهتون مناسب نیست برای کاکتوسها باید از خاکی استفاده کنید که رطوبت رو مدت زمان زیادی حفظ نکنه،از خاک مخصوص کاکتوسها که متخلخل وماسه ای باشه بهترهست استفاده کنید داخل این خاک زیاد دوام نمیاره وریشه گیاه پوسیده شده وازبین میره، لکه ها بیماری ویروسی هستند که دراثر رطوبت زیاد وسرما بوجود میاد که متاسفانه درمانی نداره ولی مشکلی در رشد گیاه بوجود نمیاره فقط ظاهر گیاه زشت میشه، حتما بعد از تعویض خاک یک هفته بعد اولین ابیاری رو با محلول قارچ کش انجام بدید.

  6. shabnam shariffar گفته:

    سلام و خسته نباشید من این کاکتوس ها نزدیک ۷سال دارم باندازه بند انگشت بودن و به این سایز رسیدن اما متاسفانه جدیدا اون کاکتوس بلند نرم شده و همش خم میشه و لکههای سفید و تقریبا قهوهای هم دارن میخواستم بدونم مشکلش چی میتونه باشه ، خاک گلدون جدیدا اتغییر دادم وهمیشه پشت پنجره هستن و تو این ۷سال جاش تغییر ندادم نور کافی و اب باندازه دادم . ممنونم از راهنمایی شما

  7. Hamidreza0601 گفته:

    سلام و خسته نباشید این کاکتوس من بدون بستن نخ ها سرپا و راست عمودی بودش چندروزه ک هرروز داره بیشتر کج میشه و ساقه اش نرم میشه .ممنون میشم اگه کمک کنید

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، گیاهتون بشدت کمبود نور داره، میتونید قلمه بزنید وبمرور زمان به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید به یک باره انتقال ندید که افتاب سوخته نشه.

      • Hamidreza0601 گفته:

        ممنون از توجهتون کاکتوس رو از خاک که خارج کردم دیدم از قسمتی از ساقه هم حتی که داخل خاک بوده داخلش خالی شده پوسیده شده و ریشه هاش تقریبا همه خراب شدن و کوتاه و پوسیده با توجه به تصویر ایا امیدی هست دوباره مثل قبل شه؟https://s4.uupload.ir/files/20210609_013009_oo7q.jpg

دیدگاه‌ها بسته شده است.