پاسخ به سؤالات مهم کاکتوسی (بخش چهارم)

پاسخ به سؤالات مهم کاکتوسی بخش چهارم : در ادامه پاسخ به سؤالات مهم کاکتوس در این بخش به سؤالات مطرح شده در مورد برخی مشکلات کاکتوس‌ها و ساکولنت ها پاسخ می‌دهیم. شما نیز می‌توانید سؤالات خود را در زیر مقالات برای ما بفرستید تا به آنها پاسخ داده شود.

سؤال: آیا با تور مصنوعی (لامپ رشد گیاه) میتوان کاکتوس پرورش داد؟
پاسخ: بله برای دیدن متن کامل در مورد پرورش کاکتوس با لامپ رشد اینجا کلیک کنید.

سؤال: از لامپ‌های کم مصرف می‌توان برای نگهداری کاکتوس‌ها استفاده کرد؟
پاسخ: کاکتوس‌ها به طیف نور قرمز، آبی، سفید یا زرد برای رشد نیاز دارند پس نور سفید یا زرد لامپ‌ها به تنهایی کافی نیست.

سؤال: وجود دانه‌های سفید پودری در ریشه یا تنه کاکتوس‌ها و ساکولنت ها چیست؟
پاسخ: این پودرهای سفید مربوط به حشره خطرناک (برای گیاهان) مربوط به شپشک آرد آلود می‌باشد. این حشره بسیار مقاوم بوده و به‌شدت می‌تواند به گیاهان شما آسیب برساند برای از بین بردن این حشرات از سموم حشره‌کش سیستماتیک باید استفاده کرد. و یا به صورت فیزیکی از بین برد. برای مطالعه مقاله کامل در مورد شپشک آرد آلود اینجا کلیک کنید.

سؤال: منظور از هرس ریشه کاکتوس چیست؟
پاسخ: زمانی که شما خاک و گلدان کاکتوس را تعویض می‌کنید بهتر است برای جلوگیری از پوسیدگی ریشه در آینده، ریشه‌های پوسیده و کهنه کاکتوس‌ها را هرس کنید تا گیاه ریشه تازه و سالمی تولید کند.

سؤال: چرا این‌همه به وجود سوراخ‌های در کف گلدان تأکید دارید؟
پاسخ: کاکتوس‌ها شدیداً به پوسیدگی در اثر رطوبت حساس هستند و به‌راحتی در اثر ماندن آب اضافی به علت عدم خروج می‌توانند پوسیده شوند. پس حتماً باید در کف گلدان سوراخ‌هایی برای خروج آب وجود داشته باشد. مگر اینکه آبیاری بسیار اصولی و با توجه به نیاز گیاه انجام شود که کار مشکلی خواهد بود.

سؤال: بهترین زمان تعویض خاک کاکتوس‌ها چه زمانی است؟
پاسخ: بهترین زمان قبل از شروع فصل رشد که برای اکثر کاکتوس‌ها اسفند ماه می‌باشد. البته اگر خاک گلدان شما نامناسب باشد و ممکن است به گیاه آسیب برساند می‌توان در هر فصلی اقدام به تعویض خاک کرد.

سؤال: آیا همه کاکتوس‌ها برای تولید بذر نیاز به گرده‌افشانی دارند؟
پاسخ: خیر فقط کاکتوس‌هایی که جفت‌پایه هستند برای تولید بذر نیاز به گرده افشانی دارند. کاکتوس‌هایی که تک‌پایه هستند مانند اکثر مامیلاریاها یا هاماتو کاکتوس برای تولید بذر نیازی به گرده‌افشانی ندارند.

پاسخ به سؤالات مهم کاکتوسی (بخش اول)
پاسخ به سؤالات مهم کاکتوسی (بخش دوم)
پاسخ به سؤالات مهم کاکتوسی (بخش سوم)
پاسخ به سؤالات مهم کاکتوسی (بخش چهارم)
پاسخ به سؤالات مهم کاکتوسی (بخش پنجم)
پاسخ به سؤالات مهم کاکتوسی (بخش ششم)
پاسخ به سؤالات مهم کاکتوسی (بخش هفتم)

منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

20 دیدگاه برای “پاسخ به سؤالات مهم کاکتوسی (بخش چهارم)

  1. علیرضا گفته:

    سلام.خسته نباشید.چند وقتی هست این افوربیا هام یه حشره های ریز سفیدی روش نشسته و نمیره.بعد چسب زرد خریدم کلی هم بهش چسبید ولی باز هم هستن.باید چیکار کنم از بین برن.سرحالی رو از گلام گرفتن.فقطم رو همین یه نوع جمع شدن.در مورد مکان نگهداری هم نور عالی آبیاری چهار روز یک بار دما ۲۴تا۳۰ شاید.همه ی شرایطش خوبه والا.الان اونایی که از اینا دور کردم مشکلی ندارن.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، مگس سفید هستند، پشت برگها تخمهاشون هست برای همین از بین نمیرن پشت برگها رو به ارامی با پنبه اغشته به الکل پاک کنید یا با محلول اب ومایع ظرفشویی(داخل یک لیوان اب چند قطره مایع ظرفشویی) بشورید، باید به ارامی وبا حوصله این کار رو انجام بدید تا گیاه اسیب نبینه ومواظب باشید از محلول داخل خاک گیاه نریزه کارت زردها رو هر هفته یک بار عوض کنید، پنج روز یک بار این کار رو تکرار کنید بکلی از بین میرند.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، تغییر محیط نگهداری وتعویض خاک وگلدان به گیاه شوک وارد میکنه وگیاه با زرد کردن برگهای قدیمی عکس العمل نشون میده که طبیعی هست صبر کنید کامل خشک بشن بعد جدا کنید بمرور زمان با محیط جدید وخاک ادابته بشه بهبود پیدا میکنه.

    • کارشناس 1 گفته:

      کمبود نور بیشتر باعث این مشکل میشه روزانه حداقل باید ۴الی۶ ساعت نور فیلتر شده دریافت کنند.

  2. رضوان گفته:

    سلام وقت بخیر
    دو نوع سانسوریا دارم که رشد برگ اونا تغییر کرده، ودر ضمن رشو نوع ابلق خیلی کنده، از پارسال تقریبا همین اندازه مونده، قبل از این که برگای جدید اینجوری بشه چند تا برگ اونا از وسط گیاه خشک شد. من کود هم بهشون میدم از فروشگاه شما خریدم. ممنون میشم علت رو بگید. https://uupload.ir/files/jy8u_img_20210211_111708.jpg
    https://uupload.ir/files/jy8u_img_20210211_111708.jpg

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، کمبود نور ویا کمبود عناصر موجود در خاک باعث کوچک شدن برگهای گیاهان میشه این دومورد رو بررسی وایدال کنید. گیاه رو بمرور زمان به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید وماهی یک بار با کودهای مخصوص کاکتوسها گیاه رو تقویت کنید.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، بیماری قارچی هست بهتر هست جوانه ای رو که پوسیدگی داره از خاک خارج کنید وقسمتی رو که پوسیده شده بوسیله چاقوی تیز وضدعفونی شده جدا کنید با محلول قارچ کش شستشو بدید بعد در محیط منزل نگهداری کنید تا قسمت بریده شده پینه ببنده بعد داخل خاک مخصوص کاکتوسها بکارید بقیه جوانه ها رو هم بررسی کنید که پوسیدگی نداشته باشند.

  3. رضوان گفته:

    سلام وقت بخیر کاکتوسی دارم، که تازه متوجه شدم یک قسمت اون قهوه‌ای شده، چطور براتون عکس بفرستم؟

  4. آراد گفته:

    سلام بر شما
    میتوان از گلدونای روشن و شفاف برای کاکتوس ها استفاده کرد؟ مثه بطری های شیر که بدنه شفافی دارن. این برای ریشه کاکتوس مشکلی ایجاد نمیکنه؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، اگر کف شیشه رو بتونید سوراخ برای زهکش ایجاد کنید میتونید استفاده کنید ولی مشکلی که گلدانهای شیشه ای دارند باعث میشه داخل گلدان وریشه های گیاه در اثر تابش نور ورطوبت جلبک ببنده.

دیدگاه‌ها بسته شده است.