آموزش نگهداری از گل گازمانیا

آموزش نگهداری از گل گازمانیا

آموزش نگهداری از گل گازمانیا: در این مقاله به نحوه نگهداری از جمله روش آبیاری، نور مورد نیاز، خاک مناسب، افت و بیماری‌ها، دلیل زرد شدن برگ‌ها علت گل ندادن، نور و سایر روش‌های نگهداری در آپارتمان و گلخانه در مورد گل گازمانیا یا گیاه بروملیا می‌پردازیم. نام علمی گل گازمانیا Guzmania می‌باشد.

 

خاک مناسب برای گل گازمانیا:
خاک مورد استفاده برای گل گازمانیا باید دارای زهکشی مناسبی باشد. در کف گلدان و به منظور سهولت زهکشی آب از چند عدد قلوه سنگ کوچک استفاده کنید و بعد مخلوط خاک را روی آنها بریزید. مخلوطی از خاک لوم و پیت ماس و یا سه حجم مساوی از کمپوست؛ شن و پرلیت برای این گیاه مناسب است. برای تغذیه مصنوعی گیاه می‌توان در طی فصل رشد و بخصوص تابستان از کودهای محلول مخصوص گیاهان زینتی البته با نصف غلظت استفاده کرد. توجه داشته باشید استفاده بیش از اندازه از کود می‌تواند ابتدا موجب سوختگی برگ‌های گیاه و در نهایت مرگ آن شود. گازمانیا تا زمانی که پاجوش تولید نکرده است نیازی نیست تا گلدانش عوض شود. در واقع نگهداری آن در گلدانی کوچک گلدهی آن را تحریک خواهد کرد. از آنجایی که گیاه گازمانیا سیستم ریشه‌ای کوچک و محدود اما برگهای گسترده دارد که در مقایسه با ریشه گیاه وزن بیشتری نیز دارد به منظور نگهداری مناسب برگها این گیاه از گلدان‌های سرامیکی با زهکشی مناسب استفاده کنید.برای خرید کود مخصوص این گیاه اینجا کلیک کنید.

 

نحوه آبیاری گل گازمانیا:
در فصل رشد یعنی بهار و تابستان گل گازمانیا را به صورتی آبیاری کنید که خاک گلدان تا حدودی مرطوب باقی بماند و خیس و غرقابی نشود. غرقابی شدن خاک ممکن است موجب سیاه شدن برگ‌های آن شود. ریختن آب به حفره وسط گیاه اشکالی ایجاد نمی‌کند و توصیه شده است که با استفاده از آب مقطر حفره مرکزی گیاه را تا ارتفاع ۲٫۵ سانتیمتر پر از آب شود. این آب را هر هفته تخلیه کرده و با آب تازه جایگزین کنید. این گیاه تحمل عدم آبیاری و خشکی را ندارد و این شرایط موجب خشک و قهوه‌ای شدن برگها می‌شود. گازمانیا رطوبت بالای هوا را دوست دارد بنابراین بخصوص در زمانی که هوا گرم است روزانه برگها را غبار پاشی کنید. البته مکان نگهداری باید از تهویه مناسب هوا نیز برخوردار باشد در غیر این صورت ممکن است گیاه به امراض قارچی مبتلا شود. بهتر است در زمان غبار پاشی از آب‌های تصفیه شده که ولرم نیز هستند استفاده کنید.

 

دما مناسب گل گازمانیا:
دمای در حدود ۱۵ تا ۳۰  درجه سانتی‌گراد برای رشد گل گازمانیا مناسب است و حداقل دمایی که تحمل می‌کند ۱۰ درجه سانتی‌گراد است. هوای سرد مانع از گلدهی گیاه و همچنین در صورت کاهش بیش‌از اندازه دما موجب سیاه شدن و از بین رفتن برگ‌های گیاه بخصوص برگ‌های پایینی آن می‌شود. افزایش بیش از اندازه دما نیز موجب قهوه‌ای شدن نوک و حاشیه برگ‌ها و در نهایت خشک شدن آنها می‌شود.

 

نور مورد نیاز گل گازمانیا:
گل گازمانیا به مکانی با نور متوسط نیاز دارد و نور مستقیم آفتاب به گیاه آسیب وارد می‌آورد و بر روی برگها و گلها لکه‌های سوخته و قهوه‌ای رنگی ایجاد می‌کند. گازمانیا در میان سایر اعضا خانواده بروملدیاسه (آناناس) با محیط کم نور سازگاری نشان می‌دهد و در محیطی با ۸۰-۷۵٪ سایه نیز به خوبی رشد می‌کند. اما هر قدر که به شرایط نور کم مقاوم است به کم بودن رطوبت محیط حساس است. این گیاه به نور مصنوعی همانند لامپ‌های فلورسنت بسیار خوب پاسخ می‌دهد بنابراین برای منازلی که کم نور هستند و از نور غیر مستقیم آفتاب محروم هستند و در طی شبانه روز از نورهای مصنوعی برای روشنایی استفاده می‌کنند گیاه مناسبی محسوب می‌شود.

 

آفات و بیماری‌های گل گازمانیا:
آفت خاصی این گیاه را تهدید نمی‌کند گاهی ممکن است کنه تارعنکبوتی و یا شپشک آرد آلود بر روی این گیاه مشاهده شوند. کنه تار عنکبوتی در پشت برگ‌های گیاه تارهایی شبیه تار عنکبوت ایجاد می‌کنند و به دلیل تغذیه از شیره گیاه در نهایت می‌توانند منجر به زرد شدن برگ‌ها شوند. شپشک آرد آلود بیشتر در ناحیه اتصال برگ‌ها به طوقه تجمع میابند و به دلیل تولید عسلک موجب چسبناک شدن سطح برگ‌ها می‌شوند. حمله شدید افت موجب کاهش رشد گیاه و کوتاهی قامت آن و زردی و ریزش برگ‌ها خواهد شد. به دلیل اینکه این گیاه رطوبت دوست است ممکن است محیط مرطوب موجب شیوع برخی از بیماری‌های قارچی همانند قارچ بوترتیس شود. این قارچ منجر به پوسیدگی گیاه می‌شود. هوای سرد و مرطوب از دلایل اصلی شیوع این بیماری است. گیاه را زیاد آب ندهید و اگر بعد از هر مرتبه آبیاری صبر کنید تا سطح خاک تا حدودی خشک شود سپس گیاه را آبیاری کنید احتمال شیوع این بیماری کاهش می‌یابد.

 

نحوه تکثیر گل گازمانیا:
گازمانیا را به راحتی می‌توان با کمک پاجوش‌ها تکثیر کرد. زمانی که پاجوش‌ها به ارتفاع ۷٫۵ سانتیمتر رسیدند آنها را از گیاه مادری جدا کنید و به شکل مستقل در گلدانی جداگانه بکارید. در طی ماه اول رطوبت اطراف پاجوش‌ها را بالا نگهدارید تا در محیط جدید خود مستقر شوند.

 

هرس گل گازمانیا:
این گیاه به هرس زیادی نیاز ندارد مگر جداسازی برگ‌های پایینی گیاه در زمانی که گیاه مادری بعد از تولید گل در حال از بین رفتن باشد.

آموزش نگهداری از گل گازمانیا آموزش نگهداری از گل گازمانیا
نویسنده: باغ سبز
انتشار: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید