طرز کاشت هسته آووکادو به صورت تصویری

طرز کاشت هسته آووکادو به صورت تصویری

طرز کاشت هسته آووکادو به صورت تصویری: درخت آووکادو را می‌توان از طریق قلمه و هسته (بذر، دانه) تکثیر کرد. بعد از مصرف میوه می‌توانید هسته آن را به آسانی بکارید. در ادامه روش کاشت هسته آووکادو در خاک و ریشه دار کردن در آب توضیح داده می‌شود. در خانه یا آپارتمان نیز می‌توانید از پرورش این درخت زیبا لذت ببرید.

 

کاشت هسته این گیاه یکی از راه‌های تکثیر آن است. البته گیاه تولید شده توسط میوه حدود ۷ سال زمان نیاز دارد تا بتواند به مرحله تولید میوه برسد. هسته این گیاه را می‌توان هم در خاک و هم در آب کاشت تا جوانه بزند.

 

هسته را طوری از میوه جدا کنید که آسیب نبیند، باید بلافاصله آنرا استفاده کرد و نباید گذاشت تا سطح بیرونی هسته خشک و محکم شود، همچنین بهتر است که قبل از کاشت ابتدا هسته را با آب به خوبی شست و بعد از آن استفاده کرد.

 

همچنین نیازی به جداسازی پوسته قهوه‌ای رنگ هسته از روی آن نیست و اتفاقاً اگر به جداسازی این پوسته قهوه‌ای رنگ اصرار کنید و این کار را انجام دهید، به ضرر جوانه زنی آن خواهد بود. همچنین می‌توان قبل از کاشت به مدت فقط یک دقیقه هسته‌ها را در آبی با دمای ۴۰ درجه قرار داد تا امکان وجود عوامل بیماری‌زای باکتریایی و قارچی بر روی هسته‌ها کمتر شود.

 

در صورت تمایل کاشت در خاک باید از خاکی با زهکش بسیار خوب همانند مخلوط کوکوپیت با پرلیت و یا خاک برگ با شن استفاده کرد و هسته را در درون خاک تقریباً به شکل سطحی کاشت کرد. یعنی مقدار کمی خاک بر روی هسته ریخته می‌شود. همچنین حتماً باید قسمت بالای هسته رو به بالا قرار گیرد و این مسئله در جوانه زنی آن بسیار مهم است. گلدان حاوی هسته نباید از نظر رطوبتی خشک شود و باید در مکانی با دمای حدود ۲۱ درجه قرار گیرد که روشن و پر از نور اما به دور از نور مستقیم آفتاب باشد.

 

آموزش کاشت هسته آووکادو در آب:
همان‌طور که در تصویر پایین مشاهده می‌کنید از چهار خلال دندان برای نگهداری هسته در آب استفاده می‌شود. هر خلال دندان را حداکثر تا حدود ۵ میلی‌متر در هسته فرو می‌کنیم. سپس با کمک این خلال دندان‌ها هسته‌ها در دهانه یک لیوان نگه داشته می‌شوند. در لیوان تا حدی آب ریخته می‌شود که قسمت زیرین هسته تا حدود نیمی از ارتفاع آن در آب فرو می‌رود(حدود ۲ تا ۳ سانتی متر از هسته در آب باشد). حتماً به جهت هسته توجه داشته باشید که قسمت نوک و باریک در به سمت بالا باشد.

 

مکان نگهداری گرم و روشن و پر از نور اما به دور از نور مستقیم آفتاب باشد. هر روز سطح آب را در لیوان بررسی کنید و در صورت پایین رفتن سطح آب مجدداً در آن آب بریزید و همچنین هر هفته باید نسبت به تعویض آب داخل لیوان اقدام کرد. حدود ۴ تا ۶ هفته طول می‌کشد تا پوسته هسته شکاف بردارد و ساقه و ریشه از آن بیرون بیاید. هسته‌هایی که پس از این مدت شکاف نمی‌خورند دیگر به درد نمی‌خورند و باید آنها را دور انداخت.

 

زمانی که ساقه حدود ۱۲ سانتیمتر رشد کرد می‌توان نسبت به کاشت گیاه کوچک در یک گلدان محتوی خاک سبک همانند خاک برگ و شن اقدام کرد. توجه کنید که دیرکرد در انتقال گیاه موجود در لیوان آب به گلدان محتوی خاک می‌تواند منجر به پژمردن تدریجی و از بین رفتن این گیاه جوان در آب شود. همچنین هنگام انتقال به گلدان و محیط خاکی، کاشت به شکل سطحی انجام می‌شود یعنی فقط لازم است تا ریشه‌های شکل گرفته در زیر خاک قرار گیرند و هسته گیاه در سطح خاک قرار می‌گیرد.

 

همچنین اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که درخت آووکادو در محیط بیرون قادر به ادامه حیات است می‌توانید نهال خود را به باغچه انتقال دهید. با این روش می‌توانید به آسانی این گیاه زیبا را تکثیر کنید و از آن لذت ببرید.

 

برای درک بهتر تصاویر زیر را دنبال کنید.

طرز کاشت هسته آووکادو به صورت تصویری
طرز کاشت هسته آووکادو به صورت تصویریجهت دانهکاشت هسته آووکادو کاشت هسته آووکادو کاشت هسته آووکادو نحوه کاشت هسته آووکادو نحوه کاشت هسته آووکادو نحوه کاشت هسته آووکادو نحوه کاشت هسته آووکادو نحوه کاشت هسته آووکادو
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

8 دیدگاه برای “طرز کاشت هسته آووکادو به صورت تصویری

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، رطوبت محیط رو افزایش بدید وبرای ابیاری از اب بدون املاح وهمدمای محیط استفاده کنید، بله بهتر هست برگهای خشک شده رو جدا کنید.

      • شادی گفته:

        ببخشید دوباره میپرسم، کاری که گفتید رو انجام دادم، برگای خشکیده رو هم جدا کردم، ولی بازم برگ های باقیمانده رو داره خشک میکنه، اینطوری پیش بره همه برگ هاش خشک میشه، راه اضطراری ای برای نجاتش نیست؟ اصلا چرا داره خشک میکنه؟ شوک وارد شده بهش یا چی؟

        • کارشناس 2 گفته:

          احتمالش هست که بهش شوک وارد شده باشه، یا موقع تعویض گلدان ریشه ها اسیب دیده باشند بهتر هست ریشه ها رو از نظر پوسیدگی بررسی کنید، بعد از کاشت مجدد با محلول جلبک دریایی یا اسید امینو ابیاری کنید.

  1. پیمان گفته:

    سلام
    اگه نخواهیم دونه رو با خلال دندون در اب معلق کنیم چون هم دونه زخمی میشه و هم موقع عوض کردن اب ممکنه دونه بیوفته پایین و اسیب ببینه بخوایم در خاک بکاریم باید چیکار کنیم؟الان میشه تو خاک و در بیرون کاشت الان پاییزه سرمای هوا از بین میبرتش تا بهار که هوا گرم شه جوونه بزنه؟راهی هست که بشه دونه اوکادو رو انبار کرد تا بهار تو پیت ماس بذدریم یه گوشه؟چون دونه خشک شه پوستش ترک میخوره کلا من تو اب کاشتم در نیومده الان دوباره دارم تو اب میکارم در مورد تو اب کاشتن هم ممکنه نکته ای باشه که من ندونم ولی حرفه ای ها بدونن ممنون میشم بیشتر در مورد کاشت هسته اوکادو در اب و خاک توضیح بدید

      • حمید گفته:

        راه دیگه اون هست که دانه را لای دستمال کاغذی گذاشته و سپس آنرا خیس کرده و داخل زیپ کیپ گذاشته اما درش را نبندیم.سپس داخل یک کشو گذاشته و هر هفته با اسپری آنرا خیس کنیم تا ریشه بزند.

دیدگاه‌ها بسته شده است.