نکات مهم در هرس و سرزنی گیاه آدنیوم

نکات مهم در هرس و سرزنی گیاه آدنیوم

نکات مهم در هرس و سرزنی گیاه آدنیوم: هرس کردن گیاهان باعث کاهش رشد طولی و افزایش رشد عرضی گیاهان می‌شود که در این صورت گیاهان پر پشت با برگ و شاخه‌های فراوان خواهیم داشت. در ضمن هرس کردن و سرزنی شاخه‌ها باعث تحریک گیاهان به گلدهی و افزایش گل‌ها می‌شود. گیاه آدنیوم نیز نیاز به هرس کردن به موقع و اصولی دارد.

موضوعاتی که در این مقاله به آنها پرداخته خواهد شد:

  1. آموزش سربرداری آدنیوم
  2. بهترین فصل برای هرس آدنیوم
  3. نکات مهم در سرزنی و هرس گیاه آدنیوم

آدنیوم ها در صورت کمبود نور رشد علفی داشته و ساقه‌ها باریک و دراز شده و برگ‌ها کوچک و کم‌میشود که در این صورت باید از محلی که ساقه به صورت نازک و دراز رشد کرده هرس شود. با این کار از محل برش پس از مدتی چند شاخه جدید ظاهر شده و گیاه زیباتر می‌شود.

آدنیوم هایی که از طریق بذر تکثیر می‌شوند به صورت تک شاخه رشد می‌کنند و صرفاً قد دراز کرده و جلوه زیبایی از خود به جا نمی‌گذارند. در این موارد لازم است که جوانه‌ها پس از گذشت ۱ سال در حدی که به اندازه ۱۰ الی ۱۵ سانتی متر قد کشیدند عمل سرزنی و هرس انجام بگیرد تا گیاه به چند شاخه شدن تحریک شود و به صورت درختچه رشد کند.

آدنیوم هایی که چندساله هستند و شاخ و برگ‌های زیادی نیز دارند بهتر است اواخر فصل اسفند سرزنی شوند تا هم تحریک به گلدهی بیشتر شده و هم شاخ و برگ‌های آن افزایش یابد.


برخی نیز قصد پرورش و تربیت آدنیوم به صورت بونسای را دارند که عمل هرس و سرزنی شاخه‌ها بسیار در این روش مهم بوده و ضرورت دارد.
در هر فصلی میتوان گیاه آدنیوم را هرس کرد اما بهترین فصل برای انجام این کار اواخر اسفند ماه است ولی شما با ایجاد شرایط مطلوب می‌توانید در هر فصلی از سال آدنیوم های خود را هرس کنید. برای هرس کردن یک چاقوی تیز را انتخاب کنید. دقت کنید اگر چاقو شما تیز نباشد باعث له شدن ساقه شده و ممکن است گیاه را از بین ببرد. چاقو را استریل کنید، می‌توانید لحظه‌ای چاقو را روی شعله آتش بگیرید و صبر کنید تا خنک شود یا می‌توانید از الکل برای این کار کمک بگیرید.

مقاله کامل روش هرس آدنیوم را نیز مطالعه نمایید. کلیک کنید

حتماً قبل از برش دستکش دست خود کنید، چون این گیاه در صورت برش از خود شیره ترشح می‌کند که سمی بوده و می‌تواند موجب بیماری‌های پوستی شود. گیاه را از محلی که رشد علفی داشته و ساقه‌ها نازک و زشت هستند با دقت ببرید. پس از برش کمی صبر کنید تا شیره آن خارج شود و سپس مقداری پودر قارچ کش بر روی محل برش بریزید تا گیاه دچار بیماری قارچی نشود. می‌توانید بجای استفاده از قارچ کش با مقداری روغن محل برش را چرب کنید. گیاه را پس از هرس کردن به مدت چند روزی در محل خشک و خنک قرار دهید ترجیها یک محل سایه انتخاب کنید و گیاهتان را در آن محل قرار دهید. در این مدت آبیاری را تنظیم کنید به گونه‌ای که نه بی رویه آبیاری کنید و نه به گیاه خشکی بدهید. پس از گذشت چند روز جوانه‌ها ظاهر شده و گیاه را به محل روشن‌تری منتقل کنید تا از نور کافی بهره ببرد.

آموزش هرس و سرزنی آدنیوم

می‌توانید هنگام هرس شاخه‌های بریده شده را دور نریخته و آن ها را تکثیر کنید. برای اینکار چند روزی شاخه‌های بریده شده را در محل خنک و سایه قرار دهید تا انتهای آن‌ها پینه ببندد و قهوه‌ای شود و سپس آن هارا در مخلوط خاک ۷۰ در صد پرلیت و ۳۰ در صد پیت ماس بکارید و در محلی تقریباً روشن به دور از نور مستقیم آفتاب قرار دهید. پس از مدت ۲ الی ۳ هفته اگر شرایط مطلوب باشد شاخه‌ها ریشه می‌دهند.

آموزش هرس و سرزنی آدنیوم

نویسنده: محمد نورعلی
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

35 دیدگاه برای “نکات مهم در هرس و سرزنی گیاه آدنیوم

  1. روحیتا گفته:

    سلام خسته نباشید
    ادنیوم من سنش کمتر از یه ساله و سرزنی کردم الان هم جونه زده
    خواستم ببینم یه ادنیوم دیگه هم دارم اونو سرزنی کنم یا نه بزارم بزرگتر شه؟؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، بهتر هست عجله نکنید صبر کنید حداقل یک سالگی رو تموم کنن، جوانه هم بزنند ضعیف میشند هر چقدر گیاه مادری قوی تر باشه جوانه های بیشتر وقویتری میزنه.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، بهتر هست صبر کنید یکسالش تموم بشه بعد سرزنی کنید، گلدان گیاهتون خیلی بزرگ هست، گلدان بهتر هست از حجم ریشه یک الی دو سایز بزرگتر باشه، ضعیف موندنش هم بدلیل گلدان بزرگ هست اوایل بهار میتونید گلدانش رو کوچک کنید، زمانی که حدود ۲۰ سانت شد میتونید ده سانت از قسمت بالا جدا کنید.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، از قسمتی که میفرمایید عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

        • کارشناس 2 گفته:

          برای برش باید از وسیله تیز وضدعفونی شده استفاده کنید و محیط نگهداری زیاد گرم نباشه بدون دیدن عکس گیاه نمیشه کامل راهنمایی کرد.

  2. محمدرضا گفته:

    سلام وقت بخیر البته اگه بجای سربرداری گیاه رو کور کنیم بهتره ب شخصه هردو رو انجام میدم ولی بیشتر کور میکنم

  3. محبوبه گفته:

    سلام من ساقه برش خورده رو بعد از سه چهار روز که پینه بست در خاک کاشتم . این ساقه جدید که کاشته شده رو چطوری میتونم ابیاری کنم برای بار اول خاکش رو سر ریز کنم که از انتهاش خارج بشه ؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ابیاری باید کاملا سطحی باشه با اسپری اب هر از گاهی فقط سطح خاک رو مرطوب کنید ،چون گیاه فعلا ریشه نداره بصورت کامل ابیاری بشه پوسیده شده واز بین میره،حدود یک ماه زمان میبره تا گیاه ریشه بزنه.

  4. سید مجتبی گفته:

    سلام
    میشه مقالاتی که تو سایت برای بونسای کردن آدنیوم هست رو روی پلومریا انجام داد؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، بهتر هست در مورد بنسای کردن گیاه پلومریا روی مرور گرتون سرچ کنید ،چون از نظر ساختار فیزیکی ورشد باهم فرق دارند.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، الان هم میشه هرس رو انجام داد مشکلی بوجود نمیاد، ولی اگر میخواهید حالت چتری داشته باشه باید صبر کنید شاخه های پایینی هم کمی بلند تر بشن بعد هرس رو انجام بدید،ریشه های گیاه رو بیکباره از خاک بیرون نگذارید ریشه ها باید بمرور زمان از خاک بیرون بیان میتونید روی ریشه ها مقداری خاک بریزید ،ریشه ها هم نیاز به هرس دارند که میتونید اوایل پاییز یا اواسط اسفند ماه هرس ریشه رو انجام بدید.

  5. حسین قربانی گفته:

    سلام خسته نباشین. خاک بستر پیت ماس رطوبت هم بین ۵۰ تا ۶۰ دما هم بین ۲۵ تا ۳۰ البته برا همشون این اتفاق نمیوفته بعضیهاش این جور میشن بعد از اینکه برگ دوم در میارن این اتفاق میوفته. کاور هم هستن. واینکه چه جور میشه عکس فرستاد. ممنون که پاسخ گو هستین

  6. حسین قربانی گفته:

    سلام خسته نباشین یه سوال داشتم … من جدیدا بذرای ادنیوم که کاشت میکنم بعضیهاشون بعدا ز اینکه ۲ برگی شدن برگاش خشک میشه واز بین میرن نورشم مناسبه دلیلش چی میتونه باشه.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، خاک بستر چی هست؟ دما ورطوبت بستر چقدر هست؟جوانه ها چند ماهه هستند؟ بستر رو کاور میکنید؟از بستر کشت وجوانه ها عکس واضح هم بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

    • کارشناس 1 گفته:

      زهکش گلدان رو بررسی کنید که گرفته نباشه زیر گلدانی رو خالی از اب وخشک نگهدارید واز اب بدون املاح وهمدمای محیط برای ابیاری استفاده کنید.

  7. رضوان گفته:

    سلام وقت بخیر گیاه ادنیوم رو اسفند هرس کردم، واز چند جا جوانه زد و به سرعت برگ داد و رشد کرد. ولی جدیدا برگهای پایین، این شاخه‌های جدید اول از نوک حالت خشکی پیدا میکنه بعد زرد میشه. لطفاً راهنمایی بفرمایید. ممنون

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، شرایط نگهداری رو بفرمایید واز برگها وگیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

  8. لاله گفته:

    سلام و خسته نباشید
    گفتید بعد از سر زنی قارچ کش بزنید
    میشه از قارچ کش مانکوزب استفاده کرد؟ عسل یا دارچین چه طور؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، بله میتونید از قارچ کش مانکوزب هم استفاده کنید یا از پودر دارچین، عسل بیشتر برای ریشه زنی مناسب هست نه روی قلمه، روی قلمه باعث جذب حشرات میشه.

  9. آرزو گفته:

    سلام بذر آدنیوم آبسیوم ازتون خریداری کردم برای کاشت لازم بذر در آب بزارم خاک پیت ماس پیدا نکردم از چه خاکی برای بستر کشت استفاده کنم ؟ ارتفاع ظرف کشت چقدر باشه ؟ ممنون از راهنمایی تون

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، نه نیازی به خیس کردن نیست، میتونید از کوکوپیت استفاده کنید، برای ادنیوم که زودتر قد میکشن ارتفاع ظرف کمی بیشتر باشه بهتر هست برای مثال ۲۰ سانت باشه وحدود ۱۰ سانت فضا برای رشد جوانه ها بگذارید.

دیدگاه‌ها بسته شده است.