سوالات رایج در مورد مشکلات گیاهان آپارتمانی

مشکلات گیاهان آپارتمانی

برای داشتن گیاهان و گل‌ها در آپارتمان یا منزل باید شرایط محیطی مناسب برای رشد آنها را فراهم کنیم. نور یکی از موارد بسیار مهم برای پرورش گیاهان است. گل‌ها و گیاهان بدون نور عمر کوتاهی خواهند داشت. برخی از گیاهان مانند کاج مطبق به نور ملایم و کمی احتیاج داد و برخی مانند کاکتوس‌ها حداقل در طول روز به چند ساعت نور نیاز دارد تا رشد مناسبی داشته باشد. آبیاری نیز بسیار مهم است زیرا آبیاری بیش از حد باعث پوسیدگی ریشه می‌شود همچنین آبیاری کم نیز می‌تواند به گیاهان آسیب برساند. از قرار دادن گیاهان در معرض باد کولر یا کنار بخاری و شوفاژ خودداری کنید. همچنین گیاهان به هوای تازه احتیاج دارد و در مکانی با جریان هوا نگهداری کنید. در ادامه به برخی از مشکلات گیاهان آپارتمانی می‌پردازیم.

سوالات رایج در مورد مشکلات گیاهان آپارتمانی:

برخی دوستان سؤالاتی می‌پرسند که پاسخ دادن تک به تک
آن‌ها کار دشواری می‌باشد. در این مقاله قصد داریم به چند سؤالی که پر تکرار بوده پاسخ دهیم.

۱_ گیاه من نازک شده و رشد طولی آن افزایش یافته است:

این عارضه به علت کمبود نور محیط می‌باشد، گیاه خود را به محیط پرنورتری منتقل کنید. نور شدید بخصوص در تابستان می‌تواند باعث سوختگی آنها شود. از نور فیلتر شده و ملایم برای نگهداری گیاهان استفاده کنید و مقدار نیاز نوری گیاه خود را پیدا کنید.

مشکلات گیاهان آپارتمانی

۲_گیاهان من شاخ و برگ زیادی دارند اما تعداد گل‌های آن‌ها بسیار کم هستند:

معمولاً این اتفاق به علت کوددهی نا منظم و استفاده از کود نا درست پیش می اید. کودی که استفاده می‌کنید نیتروژن زیادی دارد و بالعکس پتاسیم کمتری دارد. سعی کنید کودهایی تهیه کنید که برای گیاهان شما مناسب باشد. زیاده روی در کود دهی نیز باعث کم شدن تعداد گل‌ها می‌شود. کودهای مناسب را در فصل رشد گیاهان استفاده کنید.

۳_ برگ‌های گیاهان من سوخته و لکه‌های قهوه‌ای روی آن وجود دارد:

گیاه شما در معرض آفتاب مستقیم قرار داشته و به همین علت باعث سوختگی شده. نور آفتاب را توسط پرده، روزنامه، یا شید های گلخانه‌ای فیلتر کنید. کمبود مواد غذایی خاک نیز می‌تواند باعث سوختگی برگ‌ها شود که با کوددهی می‌توانید آن را درمان کنید.

۴_ برگ گیاهان من خشک و قهوه‌ای شدن و می‌ریزند:

به علت کود دهی زیاد می‌باشد. کود دهی فقط در فصل بهار تا تابستان ماهی یک مرتبه طبق میزان دستور شرکت سازنده انجام شود و حتماً از کود مخصوص گیاهان خود استفاده کنید.

۵_ برگ‌های گیاهان من زرد شده و می‌ریزند:

افراط در آبیاری، رطوبت کم و یا پایین بودن دمای محیط گیاه باعث این علت می‌شود. این سه مورد را بررسی کنید.

مشکلات گیاهان آپارتمانی

۶_ بر روی برگ گیاهان من پودرهای سفیدی وجود دارد:

گیاهان شما دچار قارچ پودری شده است. معمولاً این مشکل به علت بالا بودن رطوبت محیط ونبود تهویه مناسب می‌باشد. میزان رطوبت را کم کنید، گیاهان سالم را جدا کنید، پودرهای قارچ کش هر ۱۴ روز یکبار بر روی گیاهان خود اسپری کنید.

۷_ ساقه گیاهان من قهوه‌ای و شل شده‌اند و برگ‌های آن پژمرده شده:

گیاه شما دچار پوسیدگی شده، علت این مشکل افراط در آبیاری می‌باشد، میزان آبیاری را تنظیم کنید.

۸_ حس می‌کنم برگ گیاهان من شادابی خود را از دست داده‌اند:

گیاه شما دچار آفت کنه قرمز شده است و یا کثیف بودن بیش از حد برگ‌ها باعث اختلال در عمل فتوسنتز گیاهان شما شده است. برگ گیاهان را تمیز کنید اگر شاداب نشدند از سموم مخصوص کنه قرمز استفاده کنید.

۹_ گیاه من شاداب است اما برگ‌های سبز آن به یک‌دفعه می‌ریزند:

به گیاه شما شوک وارد شده است. تغییر ناگهانی دما، تغییر محیط یا تغییر گلدان باعث ایجاد شوک به گیاه شما شده است. دمای و آبیاری گیاه را تنظیم کنید و مدتی از او مراقبت کنید تا به محیط و یا گلدان جدید عادت کند.

۱۰_ برگ گیاهان من می‌پیچند و حالت لوله‌ای پیدا می‌کنند:

آبیاری زیاد و یا سرد بودن محیط باعث پیچیدن برگ گیاهان می‌شود. وجود آفت شته یا کمبود مواد غذایی خاک نیز از سایر دلایل این عارضه می‌باشد که باید مورد بررسی قرار گیرد.

مشکلات گیاهان خود را در زیر مقالات میهن کاکتوس ارسال کنید تا کارشناسان ما به آنها پاسخ دهند.

نویسنده: محمد نورعلی
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

182 دیدگاه برای “سوالات رایج در مورد مشکلات گیاهان آپارتمانی

  1. مریم گفته:

    با سلام
    حدود یکساله که آگلونما خریدم، حدود ۵ ۴ ماهه برگهاش شروع کردن به زرد شدن و تقریبا ۹۰ درصد گیاه از بین رفت. از توی خاک درش اوردم ببینم ریشه هاش در چه وضعیتیه، دیدم توی خاک چندتا کرم سیاه به طول ۴ ۵ سانت هستش، ریشه آنچنانی هم نداشت، ینی پراکنده نشده بود توی خاک
    حالا بنظرتون چکارش کنم؟ اون کرم ها باعث زرد شدن و از بین رفتن گیاه شدن؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، بله احتمالش هست که کرمها ریشه گیاه رو خوردن وگیاه از بین رفته. از گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

  2. دنیز گفته:

    ی سوال هم در مورد کاکتوس مامیلاریا هانیانا و پرولیفرا داشتم
    اینکه علت گل ندادن این کاکتوس ها چیه؟

    • کارشناس 1 گفته:

      کاکتوسها برای گل دهی ابتدا باید بالغ باشند وشرایط مطلوب نگهداری داشته باشند وخواب زمستانی رو سپری کنند تا به گل بشینند.

        • کارشناس 1 گفته:

          زمستان رو باید در محیطی که دما بین ۵الی ۱۰ درجه باشه نگهداری کنید تا خواب زمستانی رو سپری کنند تا به گل بشینند احتمالا دمای نگهداری زیاد بوده برای همین هنوز گل ندادند.

  3. دنیز گفته:

    سلام
    من میخواستم چند سوال درباره گیاه مرجان
    از شما بپرسم.
    خواستم از شما بپرسم که آبیاری برای گیاه مرجان چگونه است؟
    و اینکه حوض برای مرجان مناسبه؟
    و غبار پاشی بر روی برگ و ساقه مرجان مشکلی برای گیاه بوجود نمیاره؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ابیاری باخشک شدن کامل خاک، این گیاه نیاز به مهپاشی نداره. کنار حوض اب اگر منظورتون هست میتونید نگهداری کنید ولی نورش حتما باشد فیلتر شده باشه نور مستقیم باعث سوختگی برگهاش میشه.

        • کارشناس 1 گفته:

          ممنون از شما، جزیره زیر گلدانی نیازی نداره ،کلا افوربیاها نه نیاز به مهپاشی دارند نه جزیره زیر گلدانی رطوبت زیاد باعث پوسیدگی ریشه گیاه شده واز بین میره.

  4. حمید گفته:

    سلام وقت بخیر :
    پشت برگهای گیاه فیکوس لیراتا همینطور که در عکس مشخص شده قرمز شده و اصلا هم برحسته نیست و کنه فنکبوتی نیست ،بیشتر شبیه زنگ زدنه
    لطفا راهنمایی کنید

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه وبرگها وپشت برگی که میفرمایید بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

  5. پویان گفته:

    سلام، کاکتوس توپی من نوک تیغ دارش زرد شده و رنگه اصلی تنه اش سبز کم رنگ شده ولی قسمت بالاش هنوز سبز پررنگه، آبیاریم هفته ای یباره و به تازگی جایی گذاشتم کع نور از پرده بهش میخوره، خاکش هم عالیه چیکار کنم و ضمنا کف گلدان از سنگ پوشیده شده و منفذ عبور آب از گلدان هم داره

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، گیاهتون شروع به رشد کرده برای همین قسمتهای جدیدی که تازه رشد کردند سبز تیره هستند قبلا نور مستقیم داشته بصورت جزیی افتاب سوخته شده برای همین رنگش مایل به زرد هست.

      • پویان گفته:

        صحیح میفرمایین ولی قبلا زیر نور مستقیم نبوده، بعد میشه بگید آب خنک خوبه یا آب گرم و دو هفته یبار آبدهی کافیه؟

        • کارشناس 1 گفته:

          ابیاری رو زمانی که خاک کامل خشک شد انجام بدید اب بهتر هست همدمای محیط باشه نه سرد نه گرم.

  6. زهرا گفته:

    سلام، لکه های سفیدی روی برگ گیاهام افتاده و در اون ناحیه خشک شدن، از نزدیک که نگاه می‌کنید توی لکه ها دونه های سیاه دیده میشه، بعد از زمانی که کودحیوانی دادم اول روی برگهای فلفل دلمه ایم افتاد و بعد روی گیاهای دیگه پخش شد، چیکار کنم دوباره سرحال و سالم بشن

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، گیاهتون به شپشک ارد الود مبتلا شده روی عکس پشت برگها کامل مشخص هست، ابتدا تمام گیاهان الوده رو رو از سایر گیاهان جدا نگهداری کنید تمام قسمتهای الوده شده رو با یک پنبه اغشته به الکل حذف فیزیکی کنید بعد گیاهان رو با محلول حشره کش دو بار بافاصله یک هفته سمپاشی کنید تهویه محیط رو هم بالا ببرید. در این دو هفته هر روز یک بار تمام قسمتهای گیاهان روبررسی کنید اگر مورد مشکوکی بود حذف فیزیکی کنید.

  7. Lonely گفته:

    سلام خسته نباشید یک سالی هست که یک گیاه دراسنا کامپکت دارم اولش یکم رشد کرد ولی به بعد رشدی نداشت کم کم برگاش سیاه شد و ریخت چندتا برگ دیگه مونده بود که قسمت بالای ساقه سیاه شد و خم شد اون قسمت سیاه شده رو جدا کردم ولی باز داره سیاه میشه از بالا لطفا کمکم کنید. خونمون نور کم داره که در روز برق رو روشن میکنیم

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه واگر برگی موندهعکس از برگ بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

      • Lonely گفته:

        از آب جوشیده استفاده میکنم خاکش که خشک بود بهش آب میدادم دو هفته ای هم بود که با آب پاش بهش آب میپاشیدم. زیر گلدونش یکی دوتا حشره بود که خاکش رو هم جابه جا کردم،ولی باز داره سیاه میشه، برگ دیگه نداره میخوام اگه بشه دوباره خوب بشه

  8. K.S گفته:

    سلام خسته نباشید . اسم این گل چیه ؟؟ خاردار.هست و گل های قرمز کوچیک میده .
    میخاستم بدونم که چطور باید نگهداری بشه از لحاظ نور و دما ، آبیاری ؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، گیاه افوربیا میلی یا مرجان هست، به نور زیاد وفیلتر شده نیاز داره ،ابیاری با خشک شدن کامل خاک، کوددهی ماهی یک بار در زمان رشد گیاه، خاک متخلخل وماسه ای، گیاهاتون کمبود نور ومواد غذایی داره به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید وماهی یک بار با کودهای مخصوص کاکتوسها تقویت کنید نور خوبی داشته باشه هر زمان از سال گل میده.

  9. ارژنگ پرنیان گفته:

    با درود من یک گل ساعت دارم که از نور کافی و آبیاری مناسب بر خوردار است. گل های زیادی می دهد ولی تا کنون هیچگاه میوه نداده است علت چیست؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، موقع گلدهی ابیاری رو کاهش بدید، برای میوه دهی نیاز به گرد افشانی هست اگر در اطرافش حشره ای نباشه میتونید خودتون بصورت دستی تلقیح کنید تا گلها تبدیل به میوه بشند.

  10. Melika گفته:

    سلام
    اسم این گل چیه وقتی که بزرگ تر میشه خیلی برگ های بزرگ میشه
    چه چیزی بهش بدیم که هم زود تر رشد کنه و هم برگ های خیلی بزرگ بشه

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام،گیاهتون فیلودندرون ایمپریال سبز Philodendron Imperial Green هست، برای تقویت در زمان رشد ماهی یک بار با کودهای کامل مثل ۲۰،۲۰،۲۰ میتونید تقویت کنید، برای رشد بهتر در محیط پرنور وفیلتر شده نگهداری کنید ورطوبت محیط رو افزایش بدید، ابیاری با خشک شدن سطح خاک دما بین ۱۵ الی ۳۰ درجه براش ایدال هست. هر از گاهی بهتر هست برگهاش رو با دستمال نرم ومرطوبی پاک کنید.

  11. Melika گفته:

    سلام یک سوال داشتم
    واسه تثبیت نیتروژن نخود و لوبیا خوبه در خاک بکاری
    قبل از گل دهی باید گیاه رو بکنی تا نیتروژن ریشه در خاک بمونه؟ یا بعد از گل دهی؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، در این مورد اطلاعی ندارم، میتونید برای افزایش نیتروژن درخاک از کودهای نیتروژن استفاده کنید مثل ۴۷،۰،۰ npk

  12. یاس گفته:

    سلام من یه هفته اس یه پتوس خریدم که سه ساقه خیلی بلند بود ، میشه گفت هر کدوم به طول ۱ متر ، از روزی که آوردم خونه کل پتوس حالت مچاله داشت ولی کم کم بهتر شد منتها از سمت ریشه ، هی برگ ها زرد میشن و میمیرن ، انتهای ساقه ها هنوز سبز و سالم به نظر میرسن
    نور کافی داره (غیر مستقیم ) آبیاری هر وخ سطح خاک خشک بشه در حدی که از گلدان آب خارج شه انجام میشه
    خواهش میکنم کمک کنید داره میمیره چیکارش کنم …؟ دما هم نه گرمه نه سرد

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، از گیاه وبرگها وقسمتهایی که میفرمایید عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

        • کارشناس 1 گفته:

          عذر خواهی میکنم عکس گیاهتون رو ندیدم، تغییر محیط نگهداری به گیاه شوک وارد میکنه وگیاه با زرد کردن وریزش برگها عکس العمل نشون میده که طبیعی هست، برگهای زرد رو جدا نکنید صبر کنید کامل خشک بشن بعد جدا کنید، اگرساقه ها چروک شدن بهتر هست ریشه های گیاه رو از نظر پوسیدگی بررسی کنید گیاهان ابلق به ابیاری زیاد حساس هستند، سطح خاک هر زمان خشک شد ابیاری رو انجام بدید گلدان حتما باید زهکش داشته باشه واب اضافی از زهکش گلدان خارج بشه، میتونید از قسمتهایی که برگهاشون ریخته قلمه بزنید ومجدد ریشه دار کنید.

  13. فاطمه گفته:

    سلام
    ناز یخی من ،پارسال برگ های ناقص و خورده شده داشت، من ازش قلمه گرفتم و بعد هم کاشتمش توی یه گلدون دیگه.تابستون هم خوب بود و برگاش درست بودن الان دوباره می بینم برگای این مدلی درآورده
    میشه کمکم کنید
    مکانش هم توی تراس بود که من الان گذاشتمش پشت پنجره ی شمالی
    هوا هم تقریبا سرد هست و آبیاری هم وقتی ببینم پاش خشک شده

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، کمبود نور وضربه فیزیکی باعث این مشکل میشه در محیطی که نورگیری بیشتری داشته باشه نگهداری کنید.

  14. ژینو گفته:

    سلام تازه متوجه شدم ک ساقه نخل ماداگاسکارم حالت پوک شده یعنی وقتی دست میزنم حالت نرم و چروکیده است انگار وسطش خالیه گندیدگی ندیدم فقط نرم و پوکه میشه بفرمایید چیکارکنم هفته ای یکبار آب میدم حدود کمتر از یک لیوان،کنار پنجره شرقیه.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، قسمت بالای گیاه رشد داره؟ شرایط نگهداری ازگیاه رو بفرمایید وازقسمت بالای گیاه یا عکس کلی از گیاه بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

دیدگاه‌ها بسته شده است.