سوالات رایج در مورد مشکلات گیاهان آپارتمانی

مشکلات گیاهان آپارتمانی

برای داشتن گیاهان و گل‌ها در آپارتمان یا منزل باید شرایط محیطی مناسب برای رشد آنها را فراهم کنیم. نور یکی از موارد بسیار مهم برای پرورش گیاهان است. گل‌ها و گیاهان بدون نور عمر کوتاهی خواهند داشت. برخی از گیاهان مانند کاج مطبق به نور ملایم و کمی احتیاج داد و برخی مانند کاکتوس‌ها حداقل در طول روز به چند ساعت نور نیاز دارد تا رشد مناسبی داشته باشد. آبیاری نیز بسیار مهم است زیرا آبیاری بیش از حد باعث پوسیدگی ریشه می‌شود همچنین آبیاری کم نیز می‌تواند به گیاهان آسیب برساند. از قرار دادن گیاهان در معرض باد کولر یا کنار بخاری و شوفاژ خودداری کنید. همچنین گیاهان به هوای تازه احتیاج دارد و در مکانی با جریان هوا نگهداری کنید. در ادامه به برخی از مشکلات گیاهان آپارتمانی می‌پردازیم.

سوالات رایج در مورد مشکلات گیاهان آپارتمانی:

برخی دوستان سؤالاتی می‌پرسند که پاسخ دادن تک به تک
آن‌ها کار دشواری می‌باشد. در این مقاله قصد داریم به چند سؤالی که پر تکرار بوده پاسخ دهیم.

۱_ گیاه من نازک شده و رشد طولی آن افزایش یافته است:

این عارضه به علت کمبود نور محیط می‌باشد، گیاه خود را به محیط پرنورتری منتقل کنید. نور شدید بخصوص در تابستان می‌تواند باعث سوختگی آنها شود. از نور فیلتر شده و ملایم برای نگهداری گیاهان استفاده کنید و مقدار نیاز نوری گیاه خود را پیدا کنید.

مشکلات گیاهان آپارتمانی

۲_گیاهان من شاخ و برگ زیادی دارند اما تعداد گل‌های آن‌ها بسیار کم هستند:

معمولاً این اتفاق به علت کوددهی نا منظم و استفاده از کود نا درست پیش می اید. کودی که استفاده می‌کنید نیتروژن زیادی دارد و بالعکس پتاسیم کمتری دارد. سعی کنید کودهایی تهیه کنید که برای گیاهان شما مناسب باشد. زیاده روی در کود دهی نیز باعث کم شدن تعداد گل‌ها می‌شود. کودهای مناسب را در فصل رشد گیاهان استفاده کنید.

۳_ برگ‌های گیاهان من سوخته و لکه‌های قهوه‌ای روی آن وجود دارد:

گیاه شما در معرض آفتاب مستقیم قرار داشته و به همین علت باعث سوختگی شده. نور آفتاب را توسط پرده، روزنامه، یا شید های گلخانه‌ای فیلتر کنید. کمبود مواد غذایی خاک نیز می‌تواند باعث سوختگی برگ‌ها شود که با کوددهی می‌توانید آن را درمان کنید.

۴_ برگ گیاهان من خشک و قهوه‌ای شدن و می‌ریزند:

به علت کود دهی زیاد می‌باشد. کود دهی فقط در فصل بهار تا تابستان ماهی یک مرتبه طبق میزان دستور شرکت سازنده انجام شود و حتماً از کود مخصوص گیاهان خود استفاده کنید.

۵_ برگ‌های گیاهان من زرد شده و می‌ریزند:

افراط در آبیاری، رطوبت کم و یا پایین بودن دمای محیط گیاه باعث این علت می‌شود. این سه مورد را بررسی کنید.

مشکلات گیاهان آپارتمانی

۶_ بر روی برگ گیاهان من پودرهای سفیدی وجود دارد:

گیاهان شما دچار قارچ پودری شده است. معمولاً این مشکل به علت بالا بودن رطوبت محیط ونبود تهویه مناسب می‌باشد. میزان رطوبت را کم کنید، گیاهان سالم را جدا کنید، پودرهای قارچ کش هر ۱۴ روز یکبار بر روی گیاهان خود اسپری کنید.

۷_ ساقه گیاهان من قهوه‌ای و شل شده‌اند و برگ‌های آن پژمرده شده:

گیاه شما دچار پوسیدگی شده، علت این مشکل افراط در آبیاری می‌باشد، میزان آبیاری را تنظیم کنید.

۸_ حس می‌کنم برگ گیاهان من شادابی خود را از دست داده‌اند:

گیاه شما دچار آفت کنه قرمز شده است و یا کثیف بودن بیش از حد برگ‌ها باعث اختلال در عمل فتوسنتز گیاهان شما شده است. برگ گیاهان را تمیز کنید اگر شاداب نشدند از سموم مخصوص کنه قرمز استفاده کنید.

۹_ گیاه من شاداب است اما برگ‌های سبز آن به یک‌دفعه می‌ریزند:

به گیاه شما شوک وارد شده است. تغییر ناگهانی دما، تغییر محیط یا تغییر گلدان باعث ایجاد شوک به گیاه شما شده است. دمای و آبیاری گیاه را تنظیم کنید و مدتی از او مراقبت کنید تا به محیط و یا گلدان جدید عادت کند.

۱۰_ برگ گیاهان من می‌پیچند و حالت لوله‌ای پیدا می‌کنند:

آبیاری زیاد و یا سرد بودن محیط باعث پیچیدن برگ گیاهان می‌شود. وجود آفت شته یا کمبود مواد غذایی خاک نیز از سایر دلایل این عارضه می‌باشد که باید مورد بررسی قرار گیرد.

مشکلات گیاهان خود را در زیر مقالات میهن کاکتوس ارسال کنید تا کارشناسان ما به آنها پاسخ دهند.

نویسنده: محمد نورعلی
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

182 دیدگاه برای “سوالات رایج در مورد مشکلات گیاهان آپارتمانی

  1. فرنوش گفته:

    سلام
    لکه قهوه ای روی کاکتوسم ایجاد شده علتش چیست؟
    هفته ای یکبار اب میدهم و گلدان زهکش دارد. پشت پنجره هم قرار گرفته است نور فیلتر شده دارو
    با گذشت زمان نیز لکه بزرگتر شده است.لکه قهوه ای که خشک است.علت چیست راهنمایی نمایید.ممنون

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، بیماری قارچی هست اگر گسترش داره باید قسمتهایی رو که تغییر رنگ دادن بوسیله جراحی کردن خارج کنید، کلا قسمتهای پایین گیاه هم زرد شده بهتر هست گیاه رو از خاک دربیارید وریشه ها رو هم از نظر پوسیدگی بررسی کنید. قسمتهایی که زرد شدن طرف چپ گیاه در عکس رو هم بررسی کنید اگر نرم شدن باید کلا اون قسمتهارو کات کنید.

      • فرنوش گفته:

        ممنونم
        قسمت قهوه ای کاملا خشک شده و اصلا نرم نیست ، دست میزنم کاملا خشک شده است.خیلی کم گسترش داشته.
        چند وقت پیش ریشه هاش رو دیدم سالم بود.
        راهنمایی می نمایید.
        فراموش کردم بگم قبلا جاش تو گلخونه بود و خیلی جاش گرم بود زیاد اب نمیدادم .شاید به دلیل کم ابی باشه؟!
        بعد مکان گلدون رو عوض کردم و ابیاری مرتب انجام می شد.

        • کارشناس 1 گفته:

          ممنون از شما اگر خشک هستند مشکلی نیست ولی تحت نظر داشته باشید که زیاد شدن حتما جراحی کنید میتونید یک بار گیاه رو با محلول قارچکش ابیاری وسمپاشی کنید.

  2. لیلی سهم گفته:

    این فردوس رو سه ماه پیش خریدم.کنار آکواریوم پشت پنجره غربی گذاشتمش که نورش متوسطه و هفته ای یبار بهش آب میدم.فقطم یبار کود ۱۲-۱۲-۳۶ بهش دادم.تو این مدت خیلی رشد کرده بود اما ساقه ها به سمت نور خم شده بودن و برگهای جدید کوچکتر و سبزتر بودن که هفته پیش هرس کردمشون و قلمه زدم تو همین گلدون خودش.اخیرا برگهای نیمه پایینی ساقه فردوس مادری پیچ میخوره و خشک میشه و درنهایت میریزه.سطح چند تا از برگهای سالم تو بعضی قسمتها کمی براق و چسبناک و شیره ای هست اما هرچی زیر و روی برگها و ساقه ها رو گشتم نشانی از آفت نبود. سوالم اینه که آیا ممکنه آفت به چشم دیده نشه؟علت خشک شدن و پیچ خوردن و ریزش برگها چیه؟

    • کارشناس 2 گفته:

      احتمال افت وجود داره میتونید گیاه رو دو بار بافاصله یک هفته با محلول حشره کش سمپاشی وابیاری کنید، پشت برگها رو بررسی کنید احتمالا مگس سفید باشه.

  3. محدثه گفته:

    سلام درمورد پروش فلفل دلمه ای هم میتونید راهنمایی کنید؟
    من از اردیبهشت فلفل دلمه ای کاشتم و تا الان حدود ۲۵cm رشد کرده توی فضای پر نوری گذاشتمش و گرم ولی نور خورشید مستقیم بهش نمیتابه و هر روز هم بهش آب میدم اما میوه نمیده چه کارهایی برای تقویتش میتونم انجام بدم .ممنون

    • کارشناس 2 گفته:

      درود، برای گلدهی باید کمی بزرگ بشه با کودهای کامل ویا کود دامی کاملا پوسیده میتونید تقویت کنید.

  4. مینا گفته:

    سلام. چند گلدان از این گیاه دارم که متاسفانه نامش را هم نمی دانم. یکی داخل آپارتمان کنار پنجره شمالی و بقیه بیرون با نور محیط و باز هم شمالی. یک روز در میان کمی به آنها آب جوشیده سرد می دهم و کود هم هر دو هفته یک بار (N.P.K. 10.30.20) همگی حال و رشد خیلی خوبی دارند، اما متاسفانه گلها در هر دو جا همگی به حالت سوخته ند. خروجی هوای کولر از بالکن ست و هوای بالکن از بیرون کمی خنک تر. لطفا بفرمایید مشکل از کجاست؟ متشکرم.

    • کارشناس 1 گفته:

      درود، برگ بیدی سبز هست نور رو حتما فیلتر کنید ودر محیطی قرار بدید که با باد کولر در تماس نباشه، ابیاری رو زمانی که سطح خاک خشک شد انجام بدید به اندازه ای که مقداری اب از زهکش گلدان خارج بشه وبرگها رو هر چند روز یک بار بشورید تا تمیز باشند.

  5. رضا گفته:

    باسلام
    میخواستم ازتون علت فرخوردن یا تاب داشتن برگ های فردوس رو بپرسم
    به فردوسم نور فیلتر شده میخوره و هر وقت که خاکش خشک شده باشه بهش آب میدم و براش حوض هم درست کردم ک رطوبت کافی رو بهش بده
    حدود یکی دوماه فردوسم رو خریدم.

    • کارشناس 1 گفته:

      درود، پشت برگها رو از نظر وجود افت بررسی کنید، گیاهتون کمبود نور داره که این موضوع هم باعث فر خوردن یا دفرمه شدن برگها میشه اگر پشت برگها افت نبود بمرور زمان گیاه رو به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید.

  6. سادات گفته:

    سلام
    علت ریزش برگ گیاه فوکوس جنگلی و لک های قهوه ای روی برگ ها چیه؟ من هفته ای دوبار آب میدم ولی برگ ها حالت آویزون گرفتن و دو شاخه کلا خشک شده و برگ جدید نمیده

    • کارشناس 1 گفته:

      درود شرایط نگهداری از گیاه رو هم بفرمایید تا بهتر راهنماییتون کنیم بتازگی محیط نگهداری یا خاک وگلدان گیاه تغییر یا تعویض داشته؟

  7. بلوط گفته:

    سلام ،خسته نباشید
    علت فر خوردن برگ های پایینی ماداگاسکار چیه ؟
    من ماداگاسکارم رو پشت پنجره جنوبی گذاشتم و بهش نور فیلتر شده میخوره و هر وقت که خاکش خشک شده باشه بهش آب میدم.
    ممنون ازشما

    • کارشناس 1 گفته:

      درود، وجود افت پشت برگها، کمبودنور، ابیاری نامنظم، باعث این مشکل میشه این موارد رو بررسی وایدال کنید.

  8. بهرنگ گفته:

    با عرض سلام تعدادی گل رز و ساناز و شمشاد در حیاط خلوت منزل دارم نور کافی هست ولی افتاب ندارد ایا میشود نور مهتابی را جایگزین افتاب کنم متشکرم

    • کارشناس 2 گفته:

      درود،گل رز وساناز برای گلدهی به نور مستقیم نیاز دارند، میتونید برای کمبود نور استفاده کنید،حدود ۶الی ۸ ساعت بایدروشن باشه تا میزان نور دریافتی گیاهان تامین بشه.

  9. ماهک گفته:

    سلام. من یه دیفن باخیا رو آوردم جدیدا که وسط برگ‌هاش حالت سوختگی داره و پاره و سوراخ شدن. بغل بعضی از برگ‌ها هم انگار جویده شده. امروز تعداد خیلی زیادی دونه قهوه‌ای روی ساقه‌هاش دیدم، با دست راحت کنده میشن. چی کار باید بکنم تا سالم شه؟
    عذرخواهی میکنم که لینک عکس رو میذارم، سایز عکس‌ها خیلی بزرگه و فکر کنم فرم کامنتم رو بهم میریزه مشخص نمیشه متن.
    https://s19.picofile.com/file/8438490692/IMG_5474.JPG
    https://s19.picofile.com/file/8438490718/IMG_5471.JPG
    https://s19.picofile.com/file/8438490668/IMG_5468.JPG
    https://s19.picofile.com/file/8438490668/IMG_5468.JPG
    خود گیاه به طور کلی سرحال بنظر میاد.

    • کارشناس 1 گفته:

      درود، عکس اول بیشتر شبیه افتاب سوختگی هست زمانی که نور روی گیاه هست روی برگها مه پاشی نکنید ونور رو حتما فیلتر کنید، سایر عکسها افت شپشک سپردار هست که گیاه مبتلا شده با یک پنبه اغشته به الکل تمام قسمتهای قهوه ای رو پاک کنید وگیاه رو با محلول حشره کش سمپاشی وابیاری کنید تهویه ی محیط رو هم بالا ببرید.

  10. ناشناس گفته:

    سلام گل ما چند روزه همه برگهاش خم شده نمیدونم چکار کنم میشه راهنمایی کنین

    • کارشناس 2 گفته:

      درود، شرایط نگهداری از گیاه رو هم بفرمایید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

    • ناشناس گفته:

      شرایط نور و نگهداریش الان تو عکس فرستادم
      آبیاری هم هفته ای یک بار انجام میشه

      • کارشناس 2 گفته:

        دمای زیاد، تهویه نامناسب، کمبود ابیاری بیشتر باعث این مشکل میشه، تهویه محیط رو بالاببرید ودما رو کاهش بدید ولی باد کولر با گیاه برخورد نداشته باشه، گیاه رو کامل سیراب کنید برگهایی که اویزان شدن بمرور زمان زرد خواهند شد بهترهست صبر کنید کامل خشک بشن بعد جدا کنید.

  11. مریم گفته:

    سلام خسته نباشید من میخوام خاک گل هامو عوض کنم اما نمیدونم واسه هر کدوم چه خاکی خوبه لطفاً راهنماییم کنید؟
    و برای تقویت کردنشون چیکار کنم؟

    • کارشناس 1 گفته:

      درود ممنون، زمان مناسبی رو برای تعویض خاک انتخاب نکردید زمانی که هوا کمی خنک شد بهتر هست تعویض خاک انجام بشه ویا اگر محیط خنکی دارید بعد از تعویض خاک بمدت یک هفته در اون محیط نگهداری کنید گیاهانتون از نوع ساکولنت هست میتونید از ترکیب خاک کاکتوسها براشون استفاده کنید، برای مثال از این ترکیب خاک هم میتونید استفاده کنید، ۶۰درصد ماسه شسته رودخونه ای،۲۵ درصد پیت ماس، ۵ درصد ذغال خرد شده، ۱۰ درصد ورمی کمپوست.

  12. رضا گفته:

    سلام
    شفلرا من هفته پیش بهش باد پنکه خورده و ساقه سمت چپ حالت پیر و چروک مانند گرفته و برگ های همون ساقه پژمرده شدند و افتادند.قسمت خشک بالای همون ساقه قبلا بوده . تا الان شفلرام خوب نشده و رشد نمیکنه . میشه لطفا کمکم کنید .

    • کارشناس 1 گفته:

      درود،احتمالا به گیاه شوک وارد شده ،بهتر هست ریشه های گیاه رو بررسی کنید واگر پوسیده شدند جدا کنید گیاه رو از باد لوازم سرمایشی محافظت کنید تا چنین مشکلی بوجود نیاد.

      • رضا گفته:

        ممنون از شما
        خواستم از شما بپرسم که برگ های همین گیاهم از پشت خشک شده و مثل قبل تُرد و تازه نیست و برگ های یک شاخه پریدگی رنگ دارد. من بعد از اینکه به شفلرام باد پنکه خورد تا چند روز بهش آب ندادم چون حدس زدم که به خاطر آبیاری زیاد اینطوری شده اما خاکش رطوبت کافی رو داشت. خشک شدن برگ ها به خاطر شوکه یا آبیاری کم ؟
        اگه خاک گلدون رو خالی کنم و ریشه رو بررسی کنم و دوباره بکارم گیاه پژمرده نمیشه و بهش آسیبی نمیرسه ؟ و اینکه ریشه آسیب دیده باشه باید چی کار کنم ؟

        • کارشناس 2 گفته:

          درود، احتمالش هست که باد پنکه باعث خشک شدن برگها شده باشه، نه مشکلی بوجود نمیادبهتر هست جابجایی ریشه ها رو در محیط خنک وسایه انجام بدید، ریشه ها اگر پوسیده شده باشند رنگشون مات وتیره میشه، بین دو انگشت بکشید اگر زود پاره شدند پوسیدن ولی اگر سفت بودند سالم هستند ریشه های سالم رنگ سفید وشفافی داره، تمام قسمتهای پوسیده شده رو کات کنید وریشه ها رو با محلول قارچ کش شستشو بدید بعد داخل خاک مناسب بکارید زهکش گلدان رو هم بررسی کنید که باز باشه.

  13. بلوط گفته:

    سلام
    کاکاتوسم نور زیادی بهش خورده و حالتی چروکیده و زرد رنگ داره ، باید چی کار بکنم؟
    این کاکتوس گل های زرد میده ،از چه نوع کاکتوسی است ؟

    • کارشناس 2 گفته:

      درود،گیاهتون مامیلاریا پرولیفرا هست، نور رو حتما فیلتر کنید وابیاری رو زمانی که خاک کامل خشک شد انجام بدید،قسمتهایی که افتاب سوخته شدن جاشون روی گیاه باقی میمونه.

  14. yeganeh گفته:

    سلام خسته نباشید میخواستم بدونم ایا خاک مخصوص کاکتوس میتونم برای گیاهان دیگه هم استفاده کرکنم؟؟

    • کارشناس میهن کاکتوس گفته:

      درود بله برای تمامی گیاهانی که به خاک سبک نیاز دارند میشه استفاده کرد

  15. فریبا گفته:

    سلام خسته نباشید
    گل ادریسی من دیروز بعدازظهر سرحال بود امروز صبح ک اومدم خونه این شکلی شده
    هردپروز ی بار اب میدم و پشت پنجره نور فیلتر سده خیلی کم بهش میخوره
    البته دیروز ی کمداخل ابش سرکه سفید داشت من حواسم نبود از اون اب ایتفاده نکنم
    گیاهن سوخته؟?

    • کارشناس 1 گفته:

      درود،احتمالش هست که از سرکه باشه که داخل خاکش ریختید میتونید خاک رو ابشویی کنید تا سرکه از خاک خارج بشه رطوبت محیط رو افزایش بدید وبرگهای خشک شده رو جدا کنید این گیاه رطوبت وگرما دوست هست.

      • فریبا گفته:

        ممنون از لطف و توجه و‌سرعت پاسخگوییتون
        چ مقدار اب برای خاکشویی استفاده کنم؟مشکلی از لحاظ زیادی اب براش بوجود نمیاد؟برگ خشک نداره فقط بیحال شدن بازم جدا کنم؟یعنی همه شونو حدا کنم؟?

        • کارشناس 1 گفته:

          ممنون از شما، به اندازه ای که اب اضافی از زهکش گلدان خارج بشه میتونید بعد از خاک شویی گلدان رو روی یک سبد بگذارید تا اب اضافی بصورت کامل از خاک خارج بشه اگر برگها خشک نشدن نیازی نیست جدا کنید حتما برگها رو مه پاشی کنید ورطوبت محیط رو افزایش بدید.

  16. امینی گفته:

    برای همه گلها و کاتوسها کود ۲۰۲۰دادم ۲۴ساعت بعد بعضی هاشون بیحال و برگشون جمع شده علت چیه؟

    • کارشناس 2 گفته:

      با چه دزی و در چه ساعتی از روز کوددهی کردید؟ ، کود سه بیست برای کاکتوسها مناسب نیست.

        • کارشناس 1 گفته:

          مقدار مصرف کود خیلی زیاد بوده، مقدار مصرف یک گرم در یک لیتراب هست، احتمالا ریشه های گیاهانتون سوختن میتونید خاک رو کامل ابشویی کنید تا کود اضافی از خاک خارج بشه اگربعد از خاک شویی بهبود نیافتند باید گیاهان رو ازخاک خارج کنید وریشه های سوخته وپوسیده شده رو جدا کنید ومجدد بکارید.

  17. امینی گفته:

    سلام ممنون از راهنماییتون گل یاسمن برام اوردن از سر شاخه داره خشک میشه و برگهاش داره میریزه چکار کنم؟

    • کارشناس 2 گفته:

      درود، اگر فضای باز دارید مثل تراس یا حیاط در اون قسمت نگهداری کنید، محیطی که تاحدودی نیمه سایه باشه مثل زیر درخت نور مستقیم نداشته باشه، خاک رو زمانی که سطح خاک دوسانت خشک شد ابیاری کنید قسمتهای خشک شده رو هم میتونید جدا کنید بمرور زمان با محیط جدید ادابته بشه بهبود پیدا میکنه.

  18. امینی گفته:

    سلام ببخشیو من یه سوال پرسیده بودم ولی نمیوونم تو کدکم از مقاله تون پرسیدم که پیداش کنم
    سوالم این بوده که آیا میتونم گل برگ بیدی و ناز یخی رو در آب نگهداری کنم؟گل میدن؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، بله میشه ولی باید داخل اب هم کوددهی کنید تا تقویت بشن وهر هفته یک بار اب رو تعویض کنید وتنگ اب رو کامل بشورید وضدعفونی کنید تا مشکلی بوجود نیاد.

  19. نیما گفته:

    سلام من یه آکوبا دارم شپشک آرد آلود زده چه سمی بهش بدم که خوب باشه و از بین ببرتشون؟قبلا سه بار دیگه شپشک آرد آلود گرفته بود سم سیستماتیک دادم بهش ولی نتونست کامل از بین ببرتشون و دوباره می یومدن الان چه سمی بدم خوبه؟لطفا یه سمی بگید که دیگه دوباره هی شپشک آرد آلود نزنه الان هم از کنار بقیه گیاهام کنار گذاشتمش

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ابتدا گیاه رو از سایر گیاهانتون جدا کنید ودر محیطی که تهویه بالایی داشته باشه نگهداری کنید، تمام قسمتهای سفید وپنبه ای رو بایک پنبه اغشته به الکل حذف فیزیکی کنید بعد با سم حشره کش تمام قسمتهای گیاه رو سمپاشی وخاک رو ابیاری کنید دو بار بافاصله یک هفته سمپاشی رو تکرار کنید ودر این دو هفته هر روز تمام قسمتهای گیاه رو بررسی کنید واگر مورد مشکوکی بود حذف فیزیکی کنید تهویه محیط بالا باشه گیاه به این نوع افت مبتلا نمیشه تهویه محیط نگهداری گیاه رو بالاببرید.

دیدگاه‌ها بسته شده است.