کود NPK چیست و چگونه مصرف میشود؟

کود NPK چیست و چگونه مصرف میشود؟

کود NPK چیست و چگونه مصرف میشود؟

کود NPK یکی از پر مصرف ترین نوع کودها در دنیا است که برای افزایش رشد گیاهان و درختان استفاده می شود . عناصر پر مصرف (ماکرو) شامل: ازت ، فسفر، پتاس ، کلسیم ، منیزیم
عناصر کم مصرف (میکرو) شامل : آهن ، روی ، منگنز ، مس ، بر

به کود هایی که مجموع عناصر فوق را با هم و به نسبت متناسب دارا باشد اصطلاحا کود کامل یا NPK گفته میشود.
گیاهان بیشتر از هرچیز دیگر به سه عنصر نیتروژن (N) ، فسفر (P) و پتاسیم (K) نیاز دارند.

برای کاکتوس ها و ساکولنت ها کدام ترکیب NPK مناسب است؟ 

ترکیب مناسب کود برای کاکتوس ها و ساکولنت ها بهتر است دارای ازت پایین و پتاس بالا باشد مانند کود NPK 3-11-38

 

برای بیشتر گیاهان آپارتمانی از کودهای NPK 20-20-20 یا NPK18-18018 استفاده می شود البته برای هر نوع گیاهی این ترکیبات میتواند متفاوت باشد.

fertilizers npk

عملکرد نیتروژن برای گیاه:
نیتروژن در اصل به رشد سریع شاخ و برگ کمک میکند. همچنین در تولید بذر گیاه و افزایش میوه موثرهست. کمک به فتوسنتز و کیفیت بهتر محصول از مزایای استفاده از نیتروژن است. بنابراین قبل از زمان گلدهی نیز و همچنین برای قلمه های جوان که نیاز به شاخ و برگ زدن بهتر دارن کودهای با نیتروژن بالا بدید.

عملکرد فسفر برای گیاه:
فسفر توانایی گیاه برای مقابله با استرس را بالا میبره. از دیگر مزیتهای فسفر، ریشه زایی بهتر و زیاد شدن شکوفه در گیاهان رو میتوان نام برد. بنابراین در زمان شوک گیاه به هر دلیلی از کودهای فسفر بالا استفاده کنید تا گیاه از استرس به راحتی خارج شود.

عملکرد پتاسیم برای گیاه:
پتاس به کیفیت میوه و گل و تشکیل پروتئین در میوه کمک میکند. کاهش بیماریها درگیاه از دیگر فواید پروتئین است. در گیاهان زینتی برای گلدهی و در درختان میوه به درشت شدن میوه و رنگ انداختن میوه کمک میکند.
بنابراین برای گیاهان زینتی گلدار و همچنین برای بذر از سه ماهگی تا یک سالگی از کودهای کامل پتاس بالا استفاده کنید.

نحوه مصرف کود NPK
حتما برای استفاده از کود NPK ، به میزان توصیه شده توسط شرکت های تولید کننده توجه کنید. استفاده بیش از حد کود NPK موجب خسارت به گیاه میشود. برای مثال یعنی ٢ گرم برای ۱ لیتر آب یا دو به هزار .

 

اعداد روی بسته های کود NPK:

این اعداد به همان ترتیبی که بیان می شوند نشان دهنده درصد عناصر NPK هستند.

 برای مثال : کود NPK 3-11-38 از این عناصر تشکیل شده است :

  ۳ درصد N (نیتروژن)

  ۱۱ درصد P (فسفر)

۳۸ درصد K (پتاسیم)

البته ۳ + ۱۱ + ۳۸ درصد ، روی هم  ۵۲ درصد می شود. پس الباقی ترکیبات کود از چه چیزی تشکیل شده است؟!

بعضی از شرکت ها روی بسته بندی کودهای خود بعد از اعداد، حروف +TE را درج می کنند که؛ مخفف کلمه (Trace Element ) به معنی عناصر کم مصرف است.

یعنی غیر از عناصر پر مصرف ( ازت، فسفر و پتاسیم ) ، عناصر کم مصرف نیز در کودهای NPK استفاده شده است.

اما این بدان معنی نیست که تمام ۵۰% باقیمانده ترکیب کود از عناصر کم مصرف تشکیل شده است.

بلکه تنها میزان کمی از این درصد متعلق به این عناصر است و باقیمانده آن از ترکیبات خنثی، اختصاصی و یا حتی سرّی مختص شرکت ها تشکیل شده …

کود NPK چیست و چگونه مصرف میشود؟

چرا شرکت های سازنده کودهای NPK ، ترکیبی مثل ۲۰-۲۰-۵۰ را تاکنون روانه بازار نکرده اند؟!

۱- میزان تناسب عناصر باید با هم همخوانی داشته باشد. مثلا عناصری که اعداد آخر آنها بالاست، بیشتر جهت به بار نشاندن و گلدهی محصولات بکار می رود و ترکیب آن با ازت و فسفر باید کاملا  آزمایش شده و تاثیر متقابل بین آنها بطور کامل سنجیده شود بنابراین به راحتی ترکیب کردن این عناصر با هم کار عاقلانه ای به نظر نمی رسد و مستلزم آزمایشات بسیار و متعدد خواهد بود.

۲-  هنوز تکنولوژی ترکیب عناصر NPK با درصد بالا بدست نیامده و معمولا همین ترکیبات ، نیاز بیشتر گیاهان را تامین می کنند.

۳- دیگر ترکیباتی که به عنوان ترکیبات خنثی، تکمیلی و یا سرّی از آنها نام برده شد، باید درصد مشخصی از ترکیبات این کودها را تشکیل دهند که بعضا به جذب عناصر کمک می کنند.

طبق گفته های فوق ، تفاوت ترکیبات ۲۰-۲۰-۲۰ با ۱۸-۱۸-۱۸ در چیست؟ این دو ترکیب که دقیقا تمام عناصرشان مشابه و هم اندازه هم است !!

به گفته های بالا دقت کنید ؛ عناصر کم مصرف هم در این کودها گنجانده شده است. دلیل کم کردن درصد عناصر NPK در کود ۱۸-۱۸-۱۸ هم دقیقا همین است. علاوه بر این ، باید برای گنجاندن ترکیبات اضافی هم باید ظرفیت خالی وجود داشته باشد. به زبان ساده تر ، درصد این کود برای افزودن عناصر کم مصرف پایین تر آورده شده است .

منبع: میهن کاکتوس

خرید کودهای NPK اصلی

مشاهده همه کودهای NPK

مقالات مشابه

239 دیدگاه برای “کود NPK چیست و چگونه مصرف میشود؟

  1. مهدی گفته:

    سلام خسته نباشید.از این کود های NPK که توی مغازه های خدمات کشاورزی میفروشن میشه خریداری کرد وبرای گیاهان آپارتمانی و کاکتوس استفاده کرد؟چون اون ها رو برای درخت میفروشن آیا کودهایNPKمخصوص درخت با کودهای NPKمخصوص گل وگیاه فرق داره؟
    این کود سه بیست رو پدرم برای درختان باغ گرفته میخواستم بدونم میشه استفاده کنم برای گیاهان و مشکلی پیش نمیاد؟البته که از رنگ کود نمیشه تشخیص داد کود خوبه یا بد ولی حالا شما بی زحمت یه نگاه بندازین ببینین خوبه یا نه؟چون اصلا رنگش خیلی عجیبه سیاهه با کمی رنگ آبی.
    ببخشید خیلی طولانی شد.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون نه یکی هست فقط فرمولهاشون فرق میکنه برای کاکتوسها باید کودهایی که پتاس بیشتری داره استفاده بشه برای گیاهان اپارتمانی برگ سبز کودهای سه بیست،کود سه بیست باشه برای گیاهان اپارتمانی برگ سبز میتونید استفاده کنید به اندازه ی یک گرم دریک لیتر اب. هر شرکت تولید کننده کود، رنگ خاصی رو داره ونمیشه از روی رنگ کود تشخیص داد که چه کیفیتی داره.

  2. عباس گفته:

    با درود خدمت شما. در مورد مصرف کود npk برای درختان میوه، اگر لطف کنید و چگونگی و زمان و تعداد مصرف رو در عرض سال توضیح بدین، ممنون شما هستم. با تشکر

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون از شما ،تخصص ما در زمینه گل وگیاهان تزیینی هست متاسفانه در مورد کوددهی درختان اطلاعی ندارم میتونید با یک کارشناس کشاورزی مشورت کنیدومشاوره بگیرید.

  3. مجتبی نوری گفته:

    سلام روزتون بخیر
    راجع به شمشاد سوالی داشتم؟
    آیا کود NPK با ترکیب ful 20-20-20 برای شمشاد مناسبه؟

  4. نرگس گفته:

    باسلام و خسته نباشید.
    روی کود خریداری شده نوشته ریزمغذی و نحوه استفاده ۱درب قوطی در۱لیتر اب حل بفاصله ۲هفته مصرف گردد. میشه بگین یعنی ۱لیتر چندین قسمت کنم هروز به مدت ۲هفته به گیاه بدم؟ یامثل کود پودری بعد حل مقداری به گیاه بدم وبعد تا۲هفته کود ندم؟
    لطفا راهنمایی بفرمایید که این کود کاملتر برای گیاهان پوتوس-شفلرا_برگ انجیری_سانسوریا هست یا کود۱۲-۱۲-۳۶- یا ۲۰-۲۰-۲۰ ؟
    https://s2.uupload.ir/files/jflm_%DA%A9%D9%88%D8%AF.jpg
    . باتشکر.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، نه با این روش که ریشه گیاهان پوسیده میشه، یک بارمحلول درست کنید وتمام گیاهانتون رو ابیاری کنید ، دو هفته بعد مجدد محلول درست کنید وابیاری با محلول رو انجام بدید. برای همه ی گیاهانتون میتونید استفاده کنید.

  5. ابراهیمی گفته:

    سلام و وقتتون بخیر
    بنده برای‌ گل ماریجوانای خودم از کود ۸-۴-۱۰ ( ده چهار هشت ) به اندازه ۲ تا درب نوشابه در ۲ لیتر آب مخلوط کرده و ۲ بار با فاصله تقریبا ۱۴ روز استفاده کردم ! آیا زیادی شده؟ ممنون میشم راهنمایی کنید

  6. مسعود گفته:

    سلام من میتونم از کودN.p.k12.12.36برای گیاه سانسوریا و پتوس استفاده کنم اگر بله به چه میزان

    • ابراهیمی گفته:

      ممنون از پاسختون…ماهی یکبار با همین اندازه ۲ درب نوشابه (که فکر کنم به اندازه یک قاشق غذاخوری بشه!! ) خوبه؟! شما کودی رو ندارید پیشنهاد بدید؟ چون اگر این بدرد میخورد؛ الان برگ ها نمی سوخت! فکر کنم کمبود پتاس داره،البته شما بهتر میدونی..و من میخوام چنین مشکلاتی برام پیش نیاد

      • کارشناس 1 گفته:

        ممنون از شما، یک قاشق غذاخوری زیاد میشه حدود پنج الی ۶ گرم میشه که زیاد هست، یک گرم در یک لیتر اب ترکیب کنید یک قاشق چای خوری سر صاف، از گیاه وبرگها عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم. از کودهای کامل یا سه بیست هم میتونید برای تقویتش استفاده کنید.

  7. مجید گفته:

    سلام
    وقت بخیر
    میزان مصرف کود۳۰ ۵ ۱۵ برا کاکتوس و ساکولنت چجوریه
    چه مقدار ازش در ۱/۵ لیتر آب باید بریزیم
    ودوره استفادش چند روزی یکبار هست
    ممنون هز شما

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، این نوع کود برای کاکتوسها مناسب نیست ازتش خیلی زیاد هست برای کاکتوسها بهتر هست از کودهای که ازت کمتری دارند استفاده کنید مثل ۳،۱۱،۳۸،مقدارمصرف یک گرم دریک لیتر اب ماهی یک بار در زمان رشد گیاه.

  8. محسن گفته:

    سلام
    بذرهای من حدود بیست روز هست که سبز شدن. موقع خشک شدن بستر آیا میتونم به جای آب خالی از مخلوط آب و هیومیک اسید برای مرطوب کردن بستر استفاده کنم؟

  9. محسن گفته:

    سلام
    میتونم برای کاکتوس از کود سه بیست استفاده کنم؟
    کود ۳۸-۱۱-۳ استفاده کردم چند ماه هیچ تاثیری ندیدم

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، برای کاکتوسها کود پتاس بالا مناسب هست سه بیست ازتش زیاد هست وبرای کاکتوسها مناسب نیست. چه مقدار وبا چه فاصله زمانی استفاده کردید؟

      • محسن گفته:

        ممنون از پاسخ شما
        طبق دستور روی بسته بندی استفاده کردم
        یک قاشق چای خوری در یک لیتر هر ۱۴ روز یک بار

        • کارشناس 1 گفته:

          ممنون از شما، احتمالش هست که کود تقلبی باشه ویا تاریخ مصرفش تموم شده باشه که تاثیری نداره معمولا بعد از کوددهی دو هفته بعد رشد گیاه چشمگیر میشه.

دیدگاه‌ها بسته شده است.