لیتوپس یا کاکتوس سنگی آموزش نگهداری در خانه آپارتمان و گلخانه

معرفی لیتوپس

معرفی لیتوپس یا سنگ زنده، گل سنگی نام علمی لیتوپس Lithops می‌باشد. شکل سنگی این گیاه باعث می‌شود که شبیه سنگ‌های کوچک  در طبیعت دیده شود و به این شکل در برابر حیوانات علفخوار از خود محافظت نماید.
زادگاه اصلی ساکولنت لیتوپس در مناطق خشک گسترده‌ای از آفریقای جنوبی می باشد. در مناطقی که این گیاه رشد می‌کند بارش باران در ماه کمتر از ۵ میلی‌متر است.  هنگامی که بارش باران بسیار کم باشد گونه‌هایی از لیتوپس رطوبت مورد نیاز خود را از هوا تأمین می‌کنند.

 

فصل رشد لیتوپس:
رشد لیتوپس ها در فصل پاییز با خنک شدن هوا شروع می‌شود و در سراسر پاییز و زمستان ادامه دارد. اولین نشانه رشد لیتوپس نمایان شدن شکاف می‌باشد. در اواخر بهار و تابستان با گرم شدن هوا دوره خواب لیتوپس آغاز می‌شود و آبیاری در این دوره باید به حداقل برسد، در غیر این صورت گیاه به طور ناگهانی پوسیده و به اصلاح خمیری می‌شود و باعث از بین رفت گیاه می‌شود. در طول تابستان گیاه چروکیده می‌شود و باز تاکید می‌کنم نباید زیاد آبیاری شود.

 

نور:
لیتوپس ها به برای رشد به نور فراوانی نیاز دارند، در حدود ۳ الی ۵ ساعت نور مستقیم البته فیلتر شده باشد و نور شدید باعث سوختگی گیاه خواهد شد.

 

سن گلدهی:
لیتوپس ها معمولاً زمانی که به سن ۳-۵ سالگی برسند شروع به گلدهی می‌کنند و بعد دو سالگی شروع به تقسیم شدن(تکثیر) می‌کنند. گل لیتوپس معمولاً به رنگ زرد سفید دیده می‌شود که با گرده افشانی می‌توان تبدیل به کپسول بذر کرد و از لیتوپس بذر گرفت.

در دورانی که گیاه جدید به وجود می آید خاک باید خشک باشد تا برگ‌های جدید بتوانند آب ذخیره شده در گیاه قدیمی تغذیه کنند. گیاه جدید همچنان به استخراج آب و مواد مغذی ذخیره شده در برگهای قدیمی ادامه می‌دهد تا زمانی که برگ‌های قدیمی از بین می‌رود.

ایجاد برگ های جدید لیتوپس
ایجاد برگ های جدید لیتوپس

تکثیر لیتوپس
چروک شدن و از بین رفتن برگ های قدیمی

نگهداری از لیتوپس:
گیاه در زمستان باید از سرما و یخ زدگی محافظت شود و در دمایی بین ۷ الی ۱۲ درجه سانتی گراد نگهداری شود. در آبیاری لیتوپس ها باید دقت کرد و آبیاری منظمی انجام شود و در فاصله بین دو آبیاری خاک کامل خشک شود و در فصل استراحت گیاه آبیاری بسیار کم باشد.

 

بیماری و آفت لیتوپس:
لیتوپس ها گیاهان بسیار آسیب پذیری هستند و آفت‌هایی مانند شپشک آرد آلود، کنه‌ها، قارچ‌ها می‌توانند به گیاه آسیب برسانند، که با خاک مناسب و آبیاری منظم و نگهداری در محل خشک و به دور از آفت می‌توان تا حد زیادی از این بیماری‌ها جلوگیری کرد. لیتوپس ها خیلی سریع به پوسیدگی ریشه مواجه می‌شوند که باید از گلدان با زهکشی مناسب و خاک با تخلخل زیاد استفاده می‌شود که می‌تواند ترکیبی از ماسه و پیت ماس باشد.

 

تکثیر لیتوپس ها:
بهترین روش برای تکثیر لیتوپس ها تکثیر از طریق بذر می‌باشد.

آموزش کاشت بذر لیتوپس:بذر لیتوپس یکی از ریزترین بذرها در میان کاکتوس‌ها می‌باشد و تقریباً مانند اکثر کاکتوس‌ها در خاک پیت ماس کاشته می‌شود، ولی در دمایی کمتر در حدود ۱۵-۲۵ درجه کاشته می‌شود با رطوبت بالای ۷۰ درصد. به علت ضعیف بودن و حساسیت زیاد جوانه‌های لیتوپس پس از سبز شدن بذرها بهتر است رطوبت به تدریج کم شود و هر ده روز با قارچ کش هایی مانند مانکوزب یا کاربندازیم سم‌پاشی شود تا از پوسیدگی و بیماری‌های قارچی جلوگیری شود.

کپسول بذر لیتوپس
کپسول بذر لیتوپس

انواع لیتوپس:
لیتوپس ها دارای تنوع و گونه‌های زیادی هستند که اکثراً با رنگ تقسیم بندی می‌شود. لیتوپس ها در رنگ‌های گوناگونی مانند لیتوپس قرمز، سفید، کرمی، زرد، سبز، فسفری، سیاه، قهوه‌ای و سایر رنگ‌ها مشاهده می‌شود. در زیر تعدادی از انواع لیتوپس با اسم او عکس مشاهده می‌کنید.

عکس انواع لیتوپس با عکس

نویسنده: کاظم دروگریان

منبع:میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

93 دیدگاه برای “لیتوپس یا کاکتوس سنگی آموزش نگهداری در خانه آپارتمان و گلخانه

دیدگاه‌ها بسته شده است.