آموزش نگهداری و معرفی گیاه فوشیا یا گل گوشواره

معرفی گیاه فوشیا

 

معرفی گیاه فوشیا : فوشیا گیاهی است از خانواده‌ی گل مغربی با نام علمی fuchsia این گل در ایران به گل آویز ، گل حافظی و گل گوشواره ای معروف است این گیاه به خاطر شکل و نوع گل و رنگ آمیزی بی نظیر در دنیا بسیار پر طرفدار می‌باشد. در این مقاله آموزش نگهداری تکثیر آفت و بیماری ها نیازها و سایر موارد لازم برای پرورش این گل نوشته شده است.

 

ساقه‌های بلند و باریک به طوری که در اثر وزن خوشه‌های گل به طرف پایین خم می‌شود، گلهای زیبا و آویزان و یا صورتی و یا قرمز رنگ ان نه تنها در گلخانه و اتاق بلکه سایبان و سر در منازل را نیز زینت می‌دهد.

با پیشرفت علم و اصلاح نباتات هیبریدهای جدید و زیبا و البته مقاوم به گرما و سرما به‌دست آمده است. موقعی در معرض فروش قرار می‌گیرد که گل‌ها باز شوند ولی پس از مدتی، عمر کم گل تمام شده و به علت عدم آشنایی با عادت گلدهی گلدان  به دور انداخته میشود.

پس از اتمام دوران گلدهی باید جوانه‌های انتهایی را مرتب هرس نموده تا گیاه برای سال آینده خود را آماده نماید از نکات قابل توجه این است که این گیاه بسیار مورد توجه مرغ مگس خوار می‌باشد زیرا این پرنده هنگام مهاجرت ترجیح می‌دهد به خاطر منقار بلند خود از گیاهان مناطق بومی خود تغذیه کند. گل‌ها روی شاخه‌ای سال جاری رشد می‌کنند بنابراین گلدهی در تابستان می‌باشد.

عکس گل
گل فوشیا

نیازها های گل فوشیا:

نور: به نور کافی و زیاد احتیاج دارد، آفتاب را تحمل می‌نماید، مواظب اشعه‌ی مستقیم آفتاب در وسط روز باشید.

 

دما: اگرچه در تابستان ۱۸ درجه را تحمل می‌کند، ولی بهترین دما در این فصل ۱۶ است، در درجات بالا تأمین رطوبت را فراموش نکنید. درجه حرارت مطلوب در زمستان به علت نیاز سرمایی دوران استراحت ۱۰ درجه توصیه می‌شود.

آبیاری: در تابستان هفته‌ای دو بار و در بهار هفته‌ای یک بار آبیاری نمایید. بعد از شروع گلدهی آبیاری را کاهش دهید و اجازه بدهید تا سطح خاک خشک شود، سپس آبیاری نمایید، در زمستان هر دو هفته یکبار آبیاری کافی است.

رطوبت: در بهار هفته‌ای دو بار و در تابستان به صورت روزانه غبار پاشی کنید، بخصوص در درجات حرارتی بالا، در اواخر تابستان به هفته‌ای یک‌بار کاهش دهید و در زمستان غبار پاشی کنید.

تغذیه: با شروع و ظهور گل‌ها با مواد غذایی مصنوعی طبق دستور سازنده هر هفته یک‌بار گیاه را تغذیه کنید، از اواخر تابستان و در طول زمستان تغذیه را قطع کنید.

خاک مناسب: مخلوطی از یک قسمت خاک لوم و یک قسمت پیت و یک قسمت کود پوسیده‌ی دامی برای ریشه‌ی این گیاه بهترین محیط است.

تعویض گلدان‌: در اوایل بهار بعد از هرس شاخه‌های خشک شده گیاه را در گلدان جدید کشت کنید.

تمیز نمودن برگ‌ها: از مواد براق کننده‌ی شیمیایی استفاده‌ ننمایید، غبار پاشی برای این امر کافی است.

 

تکثیرگل فوشیا: ریشه دار نمودن قلمه از چوب نرم به طول ۵-۸ سانتیمتر در اوایل بهار یا پاییز در دمای ۱۸ درجه‌ی سانتی گراد.

گل حافظی
فوشیا

روش‌های تکثیر گل فوشیا:
فوشیا از طریق قلمه زدن و بذر تکثیر می‌شود.

الف-تکثیر از طریق قلمه:
با قلمه سبز انتهایی در اوایل بهار یا پاییز و با بذر در بهار افزایش می‌یابد.
فوشیا را می‌توان با استفاده از قلمه ساقه تکثیر کرد.

بهتر است برای تهیه قلمه‌ها از چاقو یا قیچی تیز وضدعفونی شده استفاده شود زیرا برش تمیز موجب توسعه سریع‌تر ریشه‌ها خواهد شد. برای بستر کاشت قلمه‌ها می‌توان از مخلوط ۵۰٪ پرلیت+۵۰٪ خاک برگ استفاده کرد. البته خاک برگ قبل از استفاده از یک صافی که اندازه منافذ آن ۰٫۵ سانتیمتر باشد عبور داده می‌شود تا بافتی یکنواخت به‌دست آید. قلمه فوشیا در آب هم ریشه می‌دهد اما ریشه این گیاهان بسیار شکننده و آسیب پذیر هستند و گیاه در آینده رشد ضعیفی خواهد داشت. قلمه را بهتر است زمانی تهیه کرد که گیاه در حال گلدهی نباشد.

زیرا قلمه‌هایی که از ساقه‌های گل‌دار تهیه می‌شوند مدت زمان طولانی‌تری احتیاج دارند تا ریشه بدهند و حتی بعد از ریشه دهی رشد رویشی چندانی نخواهند داشت و تمایل به تشکیل گل دارند و گیاه حاصل از این نوع قلمه‌ها ممکن است ضعیف رشد کند.

همچنین قلمه‌هایی که در اواسط سال گرفته می‌شوند ممکن است کمی بافت چوبی پیدا کرده باشند و سخت‌تر ریشه بدهند. بهترین زمان برای تهیه قلمه، اوایل پاییز تا اواخر بهار است. البته در طی پاییز و زمستان اگرچه گیاه، گل تولید نمی‌کند یا میزان آن کم است اما رشد رویشی نیز کم است چون گیاه تقریباً در رکود نسبی به سر می‌برد. بنابراین ممکن است مجبور باشیم قلمه‌ها را از نوک ساقه تهیه کنیم که طول بسیار کوتاهی خواهند داشت. طول مناسب قلمه فوشیا ۱۵ سانتیمتر است.

قلمه کوتاه‌تر را نیز می‌توان استفاده کرد و ریشه دهی خوبی هم خواهد داشت اما مشکل اینجا است که هر مقدار قلمه از قسمت‌های نزدیک به انتهای ساقه تهیه شود و کوچک‌تر باشد و بخصوص در فصل زمستان نیز تهیه شوند، امکانات بیشتری از لحاظ مرطوب و گرم نگه داشتن محیط لازم است و قلمه‌های کوچک مناسب نگهداری در محیطی همانند گلخانه است.

 

دوم اینکه قلمه هر مقدار کوچک‌تر باشد گیاه حاصل از آن در ماه‌های اولیه رشد نیز کوتاه‌تر و کوچک‌تر خواهد بود. قلمه فوشیا اگر در محیطی مرطوب نگه‌داشته شود حتی در حدود سه هفته بدون تولید ریشه می‌تواند به زندگی ادامه دهد. هنگام تهیه قلمه برش را از زیر ناحیه گره (ناحیه‌ای که برگها به ساقه اتصال دارند) بزنید. سپس برگ‌های موجود در گره پایین را حذف کنید.

باقی گذاشتن این برگ‌ها و فرو رفتن آنها در بستر کاشت نه تنها کمکی به ریشه زایی قلمه نمی‌کند، بلکه ممکن است موجب شیوع بیماری‌های قارچی شود. مرطوب نگه‌داشتن بستر کاشت و همچنین هوای اطراف قلمه‌ها مهم است. در محیط خانه می‌توان از قرار دادن بطری و یا کیسه‌های پلاستیکی بر روی بستر کاشت به منظور نگهداری رطوبت در اطراف قلمه‌ها استفاده کرد.

قلمه‌های فوشیا معمولاً ظرف ۶ هفته ریشه تشکیل می‌دهند و رشد جدید از خود نشان می‌دهند و می‌توان آنها را به گلدان‌هایی مستقل منتقل کرد.

ب- تکثیر از طریق بذر:
روش دیگر تکثیر این گیاه از طریق بذر است. البته این روش سخت‌تر از روش قلمه زدن است.

 

روش بذر گیری از فوشیا:
بگذارید گلها بر روی گیاه باقی مانده و پژمرده شوند. در پایه گل، میوه‌هایی که از نظر گیاه شناسی سته Berry محسوب می‌شوند و ارغوانی تیره و گاهی مشکی رنگ هستند شکل می‌گیرند. میوه‌ها را تا زمانی که پوستی صاف و تازه دارند باید جدا کرد، زیرا با چروکیده شدن پوسته، جدا کردن بذرها و جوانه زنی آنان با سختی انجام می‌گیرد. میوه را می‌توان با نوک ظریف یک چاقو شکافت و بذرها را بیرون آورد. در اطراف بذرها ممکن است باقی مانده گوشت میوه بر جای مانده باشد که می‌توان با کمک جریان آب ولرم این باقیمانده را نیز تمیز کرد.

در واقع هر قدر که بذرها را تمیزتر کنیم جوانه زنی آنان با راحتی بیشتری انجام می‌گیرد. سپس بذرها را بر روی پارچه‌ای قرار می‌دهیم تا رطوبت اضافی آنان گرفته شود. معمولاً بذرهایی که توانایی جوانه زنی دارند گرد و مدور هستند و آنهایی که یا جوانه نمی‌زنند و گیاهان ضعیفی تولید می‌کنند مسطح می‌باشند.

گل زیبای فوشیا
گل زیبای فوشیا

آموزش کاشت بذر گل فوشیا:
بذرها را بلافاصله بکارید و یا آنان را حداکثر برای ۳-۲ هفته در مکانی سرد و تاریک نگهدارید و سپس اقدام به کاشت کنید. هر مقدار طول مدت نگهداری بذرها بیشتر شود احتمال جوانه زنی آنان نیز کمتر می‌شود، زیرا بذرهای فوشیا از انبارداری خوبی برخوردار نیستند.

بذرها را می‌توان در مخلوطی سبک به شکل سطحی کاشت کرد. مخلوط کاشت باید مرطوب نگه‌داشته شود و دمای ۲۳-۲۱ درجه سانتی‌گراد برای جوانه زنی بذرها کافی است. حفظ رطوبت هوا نیز مهم است که می‌توان یک پلاستیک شفاف را بر روی سطح محل کاشت بذرها قرار داد تا رطوبت را بیش از پیش حفظ کرد.

البته نباید پلاستیک با سطح بستر کاشت در تماس باشد. زمان جوانه زنی بذرها در انواع مختلف فوشیا بسیار متغیر است. برخی از آنان در طی دو هفته و برخی در طی چهار ماه جوانه می‌زنند. برخی از پرورش دهندگان ترجیح می‌دهند در طی روز محل کاشت بذرها را با چند لایه روزنامه بپوشانند تا نور را بسیار ملایم‌تر کنند. با جوانه زنی بذرها می‌توان این پوشش‌ها را برداشت تا گیاهان جوان روزانه از ۸-۶ ساعت نور (البته نور غیر مستقیم) استفاده کنند. زمانی که نهال‌های جوان ۱۰-۷ سانتیمتر رشد کردند می‌توان آنان را به مکان جدید منتقل کرد.

 

پرورش بونسای فوشیا:
این گیاه برای بونسای شدن و طراحی بونسای مناسب است تنه چوبی ایجاد می‌کند و قابلیت فرم دهی دارد.

بونسای آن در اکثر مناطق ایران بونسای داخلی می‌باشد وباید از سرما زمستان حفظ بشود.

گیاهی رطوبت دوست است و نسبت به گرما در تابستان‌های گرم حساس است و امکان از بین رفتن آن است برای پرورش بونسای سعی کنید گیاهی را بخرید که هیبرید نباشد.

نگهداری آن به شکل طبیعی در اکثر شهرهای ایران با تغییرات اقلیمی در حال حاضر امکان پذیر نیست و حتما باید از تکنولوژی سیستم‌ها تهویه هوا و آبفشان ها و رطوبت سازها استفاده کرد.

بونسای گل فوشیا
بونسای گل فوشیا

 

منبع:میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

20 دیدگاه برای “آموزش نگهداری و معرفی گیاه فوشیا یا گل گوشواره

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، شپشک آرد الود هست، معمولا تخم ها در قسمت پنبه ای هستند گیاه تازه مبتلا شده وهنوز تخمی روی گیاه وجود نداره وافتهای ماده روی گیاه هستند، ابتدا گیاه رو از سایر گیاهان جدا کنید وتهویه محیط رو بالا ببرید،تمام قسمتهای سفید روبا قلموی آغشته به الکل حذف فیزیکی کنید،بعد با محلول حشره کش گیاه رو سمپاشی کنید،یک هفته بعد سمپاشی رو تکرار کنید ،درفاصله بین دو سمپاشی گیاه رو تحت نظر داشته باشد واگر مورد مشکوکی بود حذف فیزیکی کنید.

        • کارشناس 1 گفته:

          اگر پنجره دارید پنجره ها رو باز کنیدوگیاه رو به کنار پنجره انتقال بدید تا هوای تازه به گیاه برسه یا به محیطی انتقال بدید که هوا در اون قسمت جریان داشته باشه،شپشکها معمولا در محیطهای بسته که تهویه بخوبی انجام نمیشه شروع به فعالیت میکنند.

  1. عشق گل گفته:

    سلام روزتون بخیر تندرستی
    واقعا لذت بخش بود هم سایتتون هم این قسمت
    خواستم نظری بزارم تا خستگییتون در بره
    خداقوت

  2. سنگ گفته:

    سلام
    من خیلی اتفاقی از گوگل اومدم
    ممنون از مطالب خوبتون واقعا
    با اجازتون من اینجا برای دوستمم فرستادم تا بیاد ببینه
    ممنون

  3. silvern گفته:

    سلام ممنون از سایت تون
    من چندروزی هست گل فوشیا رو خریدم .میخوام خاکش رو عوض کنم.چطوری میتونم مخلوط خاکی رو که شما گفتید تهیه کنم.(خاک لوم و پیت )
    درضمن باید برای تعویض خاکش چکار کنم؟ گلدانی که خریدم خاکش اصلا خوب نیس و کاملا سفت شده و چسبیده به ریشه. فک میکنم باید کاملا عوض بشه. من خودم در این موارد ریشه رو همراه با گلی که بهش چسبیده توی آب میذارم تا کم کم گل ازش جدا بشه و ریشه آزاد بشه. نمیدونم حالا کار درستی هست یا نه. ممنون از راهنمایی تون

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، خاک لوم از چمن خشک شده بدست میاد ومیتونید همراه با پیت ماس از فروشگاه لوازم کشاورزی تهیه کنید. برای تعویض خاک یا گلدان هر نوع گیاهی بهتر هست۲۴ ساعت قبل خاک گیاه رو با محلول قارچ کش کامل ابیاری کنید تا خاک کامل نرم بشه ۲۴ ساعت بعد اقدام کنید، گذاشتن گلدان داخل اب برای انجام این کار برای مدت زیاد باعث اسیب دیدن ریشه وگیاه میشه.

  4. شکیبا گفته:

    سلام.من گل فوشیامو بهار خریدم دو سه ماه هم گلدهیش خوب بود هم برگهاش سرحال بودن الان یکماه و نیم میشه غنچه میده ولی گلاش باز نمیشه و خشک میشن برگهاشم زرد شده و ساقه هاش خشک شدن میشه راهنماییم کنید چیکار کنم دوباره سرحال بشه

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام. گیاه فوشیا باید در دمای پایینی نگهداری بشه. دما بیشتر از ۲۶درجه باشه غنچه ها وشاخه ها خشک شده وریشه ها در اثر گرمای زیاد از بین میرن بهتره به جای خنکی انتقال بدید. زرد شدن برگها هم دلیلش ابیاری زیاد هست. خاکش باید مرطوب باشه ولی باتلاقی وغرق اب نباشه.ابیاری ودما رو چک کنید.

  5. سعیده گفته:

    سلام من گل فیوشا م غنچه های گلش باز می شه اما غنچه های جدیدش همونجور کوچک خشک میشه،. نورش خیلی خوبه و تقریبا هفته ای دوبار ابیاری میشه و اسپری آب هم می زنم. مشکل چیه؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام.وقتی گیاه غنچه میده سعی کنید با کودهای کامل تقویت کنید. ودر زمان گلدهی ابیاری رو مقداری کاهش بدید به اندازه ای که وقتی یک سانتی متر از سطح خاک خشک شد ابیاری رو انجام بدید.ابیاری زیاد در زمان گلدهی منجر به باز نشدن غنچه ویا ریزش ویا خشک شدن غنچه ها میشه.

  6. سبحان گفته:

    سلام من یک فوشیا تازه از نمایشگاه بین المللى خریدم…
    مى خواستم بدونم لازمه خاکشو الان عوض کنم؟و اینکه براى تغذیش از چه چیزى استفاده کنم؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام.مبارکتون باشه.اگر ریشه ها از کف گلدون زدن بیرون میتونید گلدونش رو عوض کنید اگر نه پس هنوز گیاه جا برای رشد داره.برای تغذیه میتونید از کودکامل npk,20,20,20استفاده کنید هر ماه یک بار به اندازه یک ونیم گرم در داخل یک لیتر اب مخلوط کنید وداخل خاک گیاه بریزید سعی کنید در زمان کود دهی خاک گلدون مقداری رطوبت داشته باشه کامل خشک نباشه.

      • سبحان گفته:

        سپاس براى پاسخگویى خوبتون
        خاک گلدون پر از ریشه بود و به یک گلدون بزرگتر منتقل کردم
        خاکش رو با ترکیب شن الک شده(ماسه)و پیت ماوس و کمى کود حیوانى با مقدارى از خاک خودش،ساختم!منتها اطراف ریشه گل رو با یک لوله کاغذى شکل (١)پیچیده بودند!!نمیدونستم باز کنمش یا نه همونجورى داخل گلدون گذاشتم!
        غیر ازین اکثر گلاش خشک شدند(٢) و قسمتى از شاخ و برگشم خشک شدند(٣)…هوا اینجا چند روزه ابریه و مدام باروون میاد…
        ممنون میشم اگه راهنمایى دارین دراین مورد..

  7. فاطمه گفته:

    سلام من ۱۴ ام فروردین یکی از گلدان های فوشیا رو خریداری کردم و بعد از چندروز شروع به ریختن گلها کرد و بعد از اون هم برگها الان درحال ریزشن.برگها از انتهاسست شدن و دست که بهشون زده میشه میوفتن انگار پوسیدن اوایل یک روز در میان آب میدادم ولی وقتی بخاطر این مشکلش به گلخونه مراجعه کردم بهم گفتن هر روز آب بده و یه کود کریستالون هم دادن که هر دوهفته یکبار بدن بهش.میشه راهنمایی کنید که چرا برگهاش در‌حال ریختنه و من خیلی ناراحتم در ضمن بعضی از برگهاش هم انگار توسط حشره ای چیزی خورده شده

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام.گیاه فوشیا نور دوست هست باید جایی قرار بدید که نور کافی دریافت کنه.دلیل ریزش گلها کمبود نور هست.دلیل ریزش برگها ابیاری زیاد.در فصل بهار هر هفته یک بار در تابستان هر دو هفته یک بار ابیاری کنید هر وقت سطح خاک خشک شد ابیاری رو انجام بدید.وقتی گیاه روی گل هست ابیاری رو کم کنید.حداقل تحمل دمای این گیاه بیست درجه هست دما رو کنترل کنید.خاک وپشت برگها رو از نظر حشرات چک کنید اگر درخاک وپشت برگها حشره ای بود لطفا دوباره همین قسمت پیام بدید تا در مورد افات راهنماییتون بکنیم.

دیدگاه‌ها بسته شده است.