کشت هیدروپونیک چیست؟

کشت هیدروپونیک چیست؟

کشت هیدروپونیک چیست؟ : تعریف کشت هیدروپونیک: هیدروپونیک روشی برای کاشت گیاهان است که در این روش از خاک استفاده نمی‌شود. اساس سیستم هیدروپونیک آب است. منظور از کشت هیدروپونیک پرورش گیاه در آب و افزودن املاح و مواد مغذی لازم برای رشد گیاه به آب می‌باشد. هیدروپونیک روش کاشت گیاهان بدون خاک است. ریشه‌های گیاه در هوا که باید بسیار مرطوب نگاه داشته شود یا در آب که باید خوب تهویه شود ویا در برخی مواد جامد غیر از خاک که رطوبت را در خود نگه می‌دارد رشد می‌کنند آب موجود در اطراف ریشه‌ها که دارای مواد غذایی است غذای مورد نیاز گیاه را تأمین می‌کند حاوی ترکیبات متعادلی از مواد غذایی است.

اگر کشت هیدروپونیک اصولی و علمی انجام شود بازده بیشتری نسبت به کاشت در خاک خواهد داشت.سیستم کشت هیدروپونیک عمودی در حقیقت یک روش بسترساز برای کشت هیدروپونیک است که با افزایش تراکم کشت گیاه سبب افزایش بهره‌وری از یک مساحت ثابت تحت کشت می‌شود. با استفاده از این روش کشت و با توجه به هزینه اولیه آن که معادل سایر روش‌های بسترسازی معمول است، می‌توان راندمان تولید محصول در گلخانه یا زمین مورد نظر را تا ۳۰ درصد افزایش داد و با توجه به ثابت ماندن هزینه‌های مربوط به گرمایش و سرمایش و همچنین هزینه‌های بسترسازی، میزان تولید خالص نیز افزایش می‌یابد.

 

از این روش به دلیل کاهش چشمگیر مصرف آب می‌توان در مناطق کم آب کشور نیز استفاده کرد.کیفیت بالای محصول تولید شده به جهت قرار گرفتن در ارتفاع و چرخش ۳۶۰ درجه‌ای و سهولت کار در تمام مراحل کشت از دیگر مزایای این روش است.

 

انواع روش کشت هیدوپونیک با تصویر:

کشت هیدوپونیک

کشت هیدوپونیک در منزل

کشت هیدوپونیک سبزی جات

کاشت بدون خاک

کشت هیدروپونیک چیست؟

سه روش اصلی و مناسب برای کشت هیدروپونیک عبارتند از:

الف ـ کشت در مواد دانه بندی شده: مواد دانه بندی شده شامل ذراتی کوچک با خاصیت شیمیایی خنثی است.

ب ـ کشت در پشم شیشه: پشم شیشه الیاف اسفنج مانندی است که منشاء مواد آن سنگ‌های آتشفشانی است.

ج ـ کشت در آب: در این روش ریشه‌ها در ترکیب آب با هوا و در داخل آب رشد می‌کنند.

 

از روش کاشت هیدروپونیک می‌توان برای کاشت سبزیجات، صیفیجات ، توت فرنگی، گل‌های زینتی بخصوص انواع رز و بسیاری از گیاهان دیگر استفاده کرد. تیم میهن کاکتوس در حال تحقیق درباره کشت انواع کاکتوس و ساکولنت با این روش می‌باشد. در مقالات بعدی از روند پیشرفت طرح اطلاع‌رسانی خواهد شد.

کشت هیدوپونیک
کاشت کاکتوس به روش کشت هیدوپونیک

مزایای کشت هیدروپونیک:

۱- امکان پرورش گیاهان به روش هیدروپونیک، درتمام نقاط کشور وجود دارد. محصولات هیدروپونیک را می‌توان در مناطقی که دارای خاک‌های نامناسب و یا خاک‌های آلوده به بیماری هستند، نیز پرورش داد.

۲- تراکم در واحد سطح کشت هیدروپونیک بالا است.

۳- حفظ و نگهداری بهتر آب، امکان پذیر می‌شود. در یک طرح مناسب هیدروپونیک، آب مورد استفاده در مقایسه با کشت محصولات باغی در خاک به مراتب کاهش می‌یابد.

۴- کاهش افت‌های گیاه به دلیل کنترل شده بودن کشت.

۵- کاهش علف‌های هرز به دلیل خالص بودن بستر کشت.

۶- بازده تولید بیشتر از روش‌های دیگر می‌باشد.

منبع: میهن کاکتوس

پیشنهاد می شود مقاله کود NPK چیست و چگونه مصرف میشود؟ را نیز مطالعه کنید. کلیک

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

9 دیدگاه برای “کشت هیدروپونیک چیست؟

  1. امیرعلی گفته:

    یک سوال داشتم
    آیا کشت هیدروپونیک برای کاکتوس مضر نیست؟
    آخه کاکتوس ها و ساکولنت ها در صورت آبیاری زیاد و یا در آب بودن دچار پوسیدگی میشن
    ممنون میشم توصیح بدین

    • کارشناس 1 گفته:

      در این مورد اطلاع دقیقی ندارم. ولی فکر میکنم عناصر مورد نیاز گیاه هم باید بصورت مایع داخل دستگاه بخور قرار بگیره.

  2. سجاد گفته:

    سلام
    من بخار سرد ساز دارم آیا میتونم طبق تصویر دوم دستگاهش رو بسازم؟ دور ریشه باید چیزی باشه یا خالی؟ بخار ساز باید همیشه روشن باشه یا مثلا ۴ ساعت روشن ۲ ساعت خاموش؟.. روی کاک جواب گرفتید؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام. بله میتونید تهیه کنید. نه دور ریشه ها خالی هست که بخار اب سرد در جریان باشه. برای کاکتوسها نباید تنه گیاه با اب تماس داشته باشه عکسهای فوق رو ملاحظه بفرمایید. در مورد چند ساعت روشن بودن دستگاه اطلاعی ندارم.

دیدگاه‌ها بسته شده است.