۱۰ خصوصیت گلخانه مخصوص کاکتوس‌ ها

10 خصوصیت گلخانه مخصوص کاکتوس‌ها

نگهداری از کاکتوس کار بسیار راحتی است البته به شرطی که یک سری شرایط را برای آنها فراهم کنیم. در این مقاله ۱۰ خصوصیت گلخانه مخصوص کاکتوس‌ها را به طور مختصر توضیح می‌دهیم. البته گلخانه کاکتوس می‌تواند مخصوص کاشت بذر باشد که شرایط آن متفاوت است در مقالات بعدی این نوع گلخانه را نیز توضیح خواهیم داد. ولی در این مقاله به ویژگی گلخانه‌های نگهداری کاکتوس‌های بالغ می‌پردازیم.

۱- رطوبت گلخانه: کاکتوس‌ها به دلیل مساعد بود به بیماری‌های قارچی باید در محیط خشکی نگهداری شوند. بهتر است رطوبت گلخانه نگهداری کاکتوس‌های بالغ زیر ۵۰ درصد باشد. قارچ‌های بیماری زا به راحتی در محیط‌های گرم و مرطوب گسترش پیدا می‌کنند.

۲- دما: یکی از مهم‌ترین پارامترها در پرورش گیاهان دما می‌باشد. کاکتوس‌ها گیاهان مقاومی هستند و به خوبی دمای پایین و بالا را تحمل می‌کنند. ولی گلخانه کاکتوس‌ها باید دارای تجهیزاتی باشد که در فصل خواب اجازه کاهش دما به زیر ۵ الی ۱۰ درجه بالای صفر را ندهد و در تابستان نیز سعی شود دما در حدود ۳۰ تا ۴۰ درجه نگهداری شود. برای افزایش دما گلخانه، باید مجهز به هیترهای مخصوص گلخانه و در گلخانه‌های خانگی مجهز به بخاری باشد. برای کاهش دما از فن، پد گلخانه و کولرهای مخصوص استفاده شود.

۳- نور: نور نیز مانند دما و رطوبت دارای اهمیت بسیار بالایی در پرورش کاکتوس‌ها می‌باشد. کاکتوس‌ها به نور زیادی احتیاج دارند. ولی نه نور بسیار شدید زیرا باعث سوختگی گیاه می‌شود. برای فیلتر کردن و کاهش نور شدید از شیدهای گلخانه‌ای و همچنین از نایلون‌ها یا صفحات پلی کربنات مخصوص استفاده می‌شود.

۴- جریان هوا: برای جلوگیری از ایجاد بیماری‌ها و همچنین هوای تازه برای کاکتوس‌ها باید گلخانه طوری ساخته شود که هوا به خوبی در آن جریان داشته باشد. کارگذاری فن‌ها در مکان‌های درست، ایجاد پنجره می‌تواند کمک زیادی برای تهویه هوا باشد.

۵- ورود حیوانات: گلخانه مخصوص کاکتوس‌ها باید به نحوی طراحی شود که از عبور حیوانات به خصوص جوندگان که می‌توانند خسارات زیادی برای گیاهان ایجاد کنند جلوگیری کند. همچنین در فصل گلدهی کاکتوس‌ها برای گرده افشانی اصولی و جلوگیری از هیبرید شدن گیاهان بهتر است حشرات به گلخانه وارد نشوند.

۶- بهداشت گلخانه: همان طور که در بالا توضیح داده شد کاکتوس‌ها به بیماری‌های مختلف حساس هستند بخصوص در مکان‌هایی که بهداشت رعایت نمی‌شود. گلخانه کاکتوس‌ها باید قابلیت شستشو و ضدعفونی داشته باشد.

۷- جنس گلخانه: گلخانه را سعی کنید از فلزات ضد زنگ مانند لوله‌های گالوانیزه درست کنید. برای پوشش گلخانه بسته به شدت نور و شرایط منطقه خود از پلاستیک‌های مخصوص یا صفحات پلی کربنات استفاده کنید. صفحات پلی کربنات دارای عمر بیشتری هستند و نور را به خوبی فیلتر می‌کنند ولی دارای قیمت بالایی هستند.

۸- ارتفاع گلخانه: ارتفاع گلخانه به منطقه بستگی دارد به عنوان مثال در مناطق سردسیر مانند آذربایجان به دلیل پایین بودن دما و برای اینکه در زمستان بتوان به راحتی گلخانه را گرم نگه داشت ارتفاع گلخانه باید کوتاه‌تر از مناطقی مانند جنوب کشور باشد.

۹- سکو برای نگهداری کاکتوسها:برای قرار دادن کاکتوس‌ها بهتر است سکوهایی مانند تصویر زیر درست کنید. درصورتی‌که گلدان کاکتوس را مستقیم بر روی خاک قرار دهید امکان دارد ریشه از گلدان خارج شده و به داخل خاک نفوذ می‌کند که باعث ایجاد مشکلاتی برای گیاه خواهد شد. همچنین با ایجاد سکو شما تسلط بیشتری برای بررسی یا آبیاری و نگهداری گیاهانتان خواهید داشت.

10 خصوصیت گلخانه مخصوص کاکتوس‌ها

۱۰-ورود افراد متفرقه: از ورود افراد متفرقه به گلخانه جلوگیری کنید. و برای جلوگیری از ورود بیماری‌ها به گلخانه از کفش و لباس مخصوص گلخانه استفاده کنید. همچنین محلی خارج از گلخانه برای تعویض گلدان و قرنطینه گیاهانی که تازه خریداری می‌شوند درست کنید تا از ورود بیماری‌ها به گلخانه جلوگیری شود.

منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

83 دیدگاه برای “۱۰ خصوصیت گلخانه مخصوص کاکتوس‌ ها

  1. Mr.x گفته:

    سلام آیا موقع آبیاری کاکتوس ها در گلخانه به اگر به گلی که کاکتوس داده آب بخوره برای گُله مشکلی پیش میاد؟

  2. محمد گفته:

    سلام عزیز روز خوش باشه
    برای سازه‌ی گلخونه کوچیک از چی استفاده کنیم که خوب و پر هزینه نباشه؟

    • کارشناس 2 گفته:

      درود،ممنون،همچنین،اگر در سایز کوچک میخواهید درست کنید از لوله های پلاستیکی ویا از تخته چوب هم میتونید درست کنید. سازه بزرگ میخواهید با لوله های پلی اتیلین هم میشه.

دیدگاه‌ها بسته شده است.