آموزش درمان پوسیدگی سانسوریا رنگی

آموزش درمان پوسیدگی سانسوریا رنگی

آموزش درمان پوسیدگی سانسوریا رنگی : کاکتوس سانسوریا رنگی که به نام‌های سانسوریا مخملی سانسوریا نیزه‌ای یا لوله‌ای معروف هست این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده است.  این نوع کاکتوس‌ها معمولاً وارداتی هستند و در کشورهای مانند  هلند و ترکیه تولید می‌شوند. این گیاهان در شرایط خاصی پرورش داده می‌شوند که دارای دما نور و شرایط کنترل شده‌ای هست و به همین دلیل بعد از اینکه به دست مشتری می‌رسد بعد از مدتی دچار مشکلاتی می‌شوند یکی از شایع‌ترین مشکلات پوسیدگی ریشه و انتقال پوسیدگی به ساقه گیاه می‌باشد که با شل شدن، سیاه شدن و گندیدگی بر روی گیاه قابل مشاهده است. اگر زودتر متوجه این مشکل شوید می‌توان گیاه را درمان کرد. علت اصلی این بیماری‌ها قارچ‌ها می‌باشند که اغلب در اثر آبیاری زیاد و خاک نامناسب رشد می‌کنند. در مقالات مختلف در سایت میهن کاکتوس روش‌های مختلف نگهداری از سانسوریا رنگی توضیح داده شده است که می‌توانید با مطالعه این مقالات از خراب شدن این گیاهان جلوگیری کنید.

آموزش درمان پوسیدگی سانسوریا رنگی :
هنگامی که آثار پوسیدگی و تغییر رنگ بر روی گیاه مشاهده کردید باید تا قبل از پیشروی بیماری به سایر قسمت‌های گیاه دست به اقدام نمایید. ابتدا با یک تیغ یا چاقوی تیز استریل تنه گیاه را از قسمتی که سالم است کات کنید، نباید هیچ گونه آثار بیماری بر روی قسمت سالم باقی بماند و این برش را تا زمانی که هیچ نشانه‌ای از بیماری مشاهده نشود ادامه دهید.

سپس محل بریدگی را با سم قارچ‌کش شستشو دهید و در محلی خنک و سایه به مدت چند روز قرار دهید تا محل بریدگی خشک شود یا به اصلاح پینه ببندد. از قرار دادن قلمه در زیر نور آفتاب یا محل گرم خودداری کنید چون ممکن است باعث از دست دادن آب قلمه شود و در نهایت قلمه خشک شود.

بعد از انجام این مراحل و خشک شدن محل بریدگی، قلمه آماده کاشت می‌باشد. توجه داشته باشید از خاک قبلی استفاده نشود چون همچنان بیماری‌ها در آن وجود دارند. قلمه را در خاک جدید که می‌تواند متشکل از ماسه و پیت ماس و کوکوپیت باشد بکارید و به مدت ده روز به آن آب ندهید تا ریشه جدید تشکیل شود. توجه داشته باشید آبیاری قلمه بدون ریشه باعث پوسیدگی مجدد خواهد شد.

قلمه زدن سانسوریا رنگی هلندی
تصویر شماره یک

 

درمان سانسوریا رنگی
تصویر شماره دو

 

گندیدگی سانسوریا
تصویر شماره سه

بعضی از نیازهای سانسوریا رنگی عبارتند از:
۱- نور: این نوع کاکتوس مانند سایر کاکتوس‌ها به نور زیادی احتیاج دارد البته نباید آن را در مقابل معرض شدید نور آفتاب قرار داد. نور ملایم و فیلتر شده برای این گیاه کافی می‌باشد.

۲- آبیاری: به آبیاری منظم نیاز دارد و در فصل رشد هفته‌ای یکبار و در فصل خواب ماهی یکبار آبیاری کافی می‌باشد. حتماً باید اجازه دهید در فاصله بین دو آبیاری خاک کاملاً خشک شود.

۳- خاک: معمولاً چون این گیاهان وارداتی هستند در خاک کوکوپیت به دست شما می‌رسد، خاک کوکوپیت به تنهایی آب زیادی در خود نگه می‌دارد که باعث مشکلات بعدی می‌شود پس بهتر است بعد از خریداری گیاه خاک آن را عوض کنید و از ترکیب خاک مانند ترکیب ماسه پیت ماس و کوکوپیت استریل شده استفاد کنید.

امیدواریم با رعایت این نکات ساده گیاهتان همیشه سبز بماند. سؤالات خود را در زیر مقالات برای ما ارسال کنید تا کارشناسان با تجربه ما به آنها پاسخ دهند.

منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

142 دیدگاه برای “آموزش درمان پوسیدگی سانسوریا رنگی

  1. هادي جعفري گفته:

    سلام سانسوریا ابلق دارم ببمار شد ریشه این گیاه و خود باغبان کاملا تمیز کرد و خاک گیاه و عوض کرد و به این گیاه قارچ کش زدم یک هفته بعد باز هم الان هنوز برگهای اوندر حال پوسیدن از قسمت پایین میشه راهنماییم کنین باید چه کار دیگه ای انجام بدم که گل برگرده !؟؟؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، پوسیدگی داره باید مجدد ازخاک دربیارید وبا یک چاقوی تیز وضدعفونی شده تمام قسمتهای پوسیده رو کات کنید وبه قسمتهای بریده شده پودر دارچین یا پودر قارچ کش بزنید چند روزه به همون صورت در محیط سایه نگهداری کنید بعد داخل خاک تمیز وضدعفونی شده بکارید ابیاری رو هم بااسپری وسطحی انجام بدید.

  2. محدثه رایجی گفته:

    سلام
    جناب
    عکس سانسوریا که گفتن قارچ گرفته، ریشه گیاه مشکل نداره اما خیلی کم ریشه داره فقط ساقه دچار مشکل شده خواهش میکنم نظربدید

  3. محدثه رایجی گفته:

    سلام
    جناب
    گل سانسوریا ابلق یه چند وقتی ازقسمت ساقه حالت خوردگی پیدا کرده بهم گفتن قارچ گرفته من هم خاکش عوض کردم هم قارچ کش را بصورت محلولی داخل خاک هم بصورت اسپری برگهاش زدم بنظرشما تو رونده بهبودی تاثیر داره ریشه گیاه هیچ مشکلی ندارن فقط ازساقه دچارمشکل شده البته یه چند وقتی آبش زیادشده بود که الان گیاه بیماره
    اگر روش بهتری هست به بنده اطلاع رسانی کنید عکس هم ارسال میکنم.

    • کارشناس 1 گفته:

      درود،کارهایی رو که باید انجام میشد رو انجام دادید قسمتهایی رو که تغییر رنگ دادن رو بررسی کنید اگر نرم وابکی هستند بهتر هست جدا کنید ولی اگر خشک هستند مشکلی نیست به همون صورت میتونید نگهداری کنید، بهتر هست سمپاشی با محلول قارچ کش رو یک هفته بعد هم انجام بدید وابیاری رو زمانی که خاک کامل خشک شد انجام بدید.

  4. دولتي گفته:

    سلام
    سانسوریا ابلق دارم از پایین شل شده بود از خاک درآوردم و دیدم اصلا ریشه نداره و از پایین پوسیده شده چیکارکنیم حالش خوب بشه؟

    • کارشناس 1 گفته:

      درود تا قسمتی که پوسیده شده با یک چاقوی تیز وضدعفونی شده کات کنید وگیاه رو با محلول قارچ کش شستشو بدید وبعد داخل خاک مخصوص کاکتوسها که از قبل ضدعفونی وخشک شده بکارید ودر محیط خنک ونیمه سایه نگهداری کنید یک هفته بعد اولین ابیاری رو با محلول قارچ کش شروع کنید.

  5. shahnaz گفته:

    سلام وقت بخیر .گیاه سانسوریا رو تکثیر کردم در گلدانهای متعدد ولی متاسفانه دیگه رشد نکردن ریشه اونها رو که چک کردم دیدم حالت قرمز رنگ گرفتن و برخی برگها هم حالت خوردگی دارن.چکار میتونم بکنم؟

    • کارشناس 1 گفته:

      درود،ریشه سانسوریاها در حالت طبیعی نارنجی رنگ مایل به قرمز هست ومشکلی نیست، سانسوریاها گیاهان دیر رشدی هستند وتا شروع به رشد کنند ۷ماه الی یک سال زمان میبره باید صبور باشید.

  6. asadi98m گفته:

    با سلام سانسوریای ابلغ من از قسمت پایین سمت خاک در حال پوسیدگی است فقط یه برگش باید چکار کنم؟

  7. مونا گفته:

    سلام.سانسوریا نیزه ای من هم از قسمت نوکش زرد شده هم از انتها داره پوسیده میشه.میشه کاری براش کرد؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، قسمتهای پوسیده وخشک شده رو کات کنید وروی قسمتهای بریده شده پودر دارچین یاپودر قارچ کش بزنید بعد داخل خاک مخصوص کاکتوسها بکارید مجدد ریشه میزنه ورشد میکنه.

  8. داود گفته:

    قربان دلیل خشک شدن قسمت رنگی سانسوریا رنگی چی میتونه باشه ممنون میشم اگه راهنماییم کنید

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، قسمتی که رنگ شده باعث میشه گیاه نتونه اکسیژن کافی دریافت کنه وبمرور زمان از بین میره قسمتهای رنگ شده مصنوعی هستند وباعث اسیب دیدن گیاهان میشن. این نوع رنگها فقط برای جذب مشتری هستند و هیج خیری برای گیاه ندارند.

دیدگاه‌ها بسته شده است.