آموزش نگهداری از گل لیندا در خانه

آموزش نگهداری از گل لیندا

لیندا یکی از گل‌های آپارتمانی و بیرونی پر طرفدار در ایران است که دارای تنه چوبی و زیبایی است با برگ‌های باریک و بلند که از تنه غده‌ای بیرون زده است. لیندا گیاهی است مقاوم که نگه‌داری از آن بسیار آسان است. در این مقاله به آموزش نگهداری از گل لیندا می‌پردازیم. نام علمی این گیاه Beaucarnea recurvata می باشد.

نحوه آبیاری گل لیندا:
گل لیندا به خشکی مقاوم است اما برای رشد بهتر آن، در تابستان که هوا بسیار گرم است آبیاری را ۳-۲ مرتبه در هفته انجام دهید. در فصول سردتر همانند پاییز و بهار نیز هفته‌ای یک‌بار این گیاه را آب دهید. همیشه مراقب باشید تا خاک گلدان غرقابی و خیس نماند. اگر گیاه مدت زمانی طولانی را در هوای گرم تشنه بماند، ساقه آن منقبض و چروکیده می‌شود که در این حالت بهتر است گیاه به مدت ۱۵ دقیقه در تشت پر از آب قرار گیرد.

همچنین گاهی برگ‌ها زرد می‌شوند و می‌افتند که این نیز نشانه آبیاری بیش از اندازه است. برای جلوگیری از این مسئله اجازه دهید در فواصل آبدهی گیاه، سطح خاک گلدان تا حدودی خشک شود سپس گیاه را آب دهید. توجه داشته باشید که این گیاه در انتهای ساقه خود (قسمت متورم) آب ذخیره می‌کند بنابراین باید مراقب بود تا خاک گلدان هرگز حالت غرقاب پیدا نکند. به این گیاه در فصل زمستان باید تا حدودی استراحت داد به همین دلیل در این فصل هر ۳-۲ هفته یک‌بار آبیاری کافی است. همچنین در فصل گرم سال غبار پاشی را هفته‌ای یک‌بار باید انجام داد. البته اگر زمانی که نور آفتاب به شکل مستقیم به برگ‌ها می‌تابد عمل غبار پاشی را انجام دهید ممکن است نقاط و لکه‌های سوخته و قهوه‌ای‌رنگی روی برگ‌ها ایجاد شود.

دمای مناسب برای پرورش لیندا: 
برای گیاه لیندا بهترین دما در تابستان حدود ۲۰ درجه سانتی‌گراد است و در زمستان نیز تا ۱۰ درجه سانتی‌گراد را تحمل می‌کند. افتادن برگ‌های سبز رنگ گیاه نشانه سرد بودن بیش از اندازه محیط است. همچنین اگر برگ‌ها خشک شوند و بریزند نیز نشانه گرم بودن بیش از اندازه محیط است.

نور:

لیندا برای رشد خوب به نور کامل نیاز دارد اما در محیط نیمه سایه نیز به زندگی خود ادامه می‌دهد. نور ناکافی موجب عدم ایجاد و رشد برگ‌های جدید می‌شود.

خاک مناسب لیندا: 
خاک گلدان باید زهکش خوبی داشته باشد تا آب را در خود نگه ندارد. تعویض گلدان گیاه هر دو سال یک‌بار لازم است و این عمل بهتر است که در بهار انجام پذیرد. عدم رشد برگ‌های جدید یا کوچک ماندن آنان شاید به دلیل عدم وجود مواد غذایی کافی باشد که در این صورت می‌توان از کودهای مخصوص گیاهان زینتی هفته‌ای یک مرتبه استفاده نمود.

هرس:
گاهی بر روی ساقه گیاه جوانه‌هایی رشد می‌کند که اگرچه در تکثیر این گیاه می‌توان از آنان استفاده کرد اما نگهداری و تداوم رشد آنان بر روی تنه گیاه مادری موجب چند تنه شدن گیاه خواهد شد بنابراین برای حفظ ظاهر گیاه می‌بایست این جوانه‌ها را از ساقه جدا نمود.

پیشنهاد می‌شود مقاله تکثیر گل لیندا را  هم مطالعه کنید. ورود

منبع:میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

91 دیدگاه برای “آموزش نگهداری از گل لیندا در خانه

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، خاک گیاهتون مناسب نیست احتمالا ریشه های گیاه پوسیده شدن بهترهست گیاه رو از خاک دربیارید وریشه ها
      وپیاز گیاه رو بررسی کنید. تمام ریشه های پوسیده شده رو کات کنید اگر پیاز سالم بود میتونید چند روزی گیاه رو داخل اب نگهداری کنید تا پیاز گیاه اب کافی دریافت کنه بعد داخل خاک مخصوص کاکتوسها که متخلخل باشه بکارید.

  1. سیفی گفته:

    سلام خسته نباشید لیندای من خیلی بهم ریخته بود وبااینکه زیرگلدانش پایه داشت برگاش تاروی زمین می آمد ونوکاش همش قهوای بود وبعضی از برگا وسطاش قهوای ودوتکه بود منم بیشتر بذگای پایینیشو کندم وچون توی سایه بود آوردنش جلوی پرده پنجره بعد از چند روز ساقه اش کج شد وبرگاش کامل کنده شد الآنم فقط پیاز پایینش مونده چیکار کنم دوباره برگ درمیاره ؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، بهتر هست پیاز وریشه های گیاه رو از نظر پوسیدگی بررسی کنید، از خاک در بیارید وبررسی کنید ببینید ریشه ها سالم هستند پیاز نرم شده یا سفت هست؟

  2. دیانا گفته:

    سلام وقت بخیر
    سرزنی گیاه لیندا جهت فرم دهی زمان خاصی داره؟ چه اصولی داره؟
    من گلدون ش رو به تازگی عوض کردم کی میتونم سرزنی بکنم

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، زمانی که گیاه در حال رشد هست بهتره سرزنی انجام بشه، یک ماه بعد از تعویض گلدان میتونید سرزنی رو انجام بدید.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ریشه های گیاهتون مشکل داره ابتدا زهکش گلدان رو بررسی کنید که باز باشه واب اضافی بلافاصله از زهکش گلدان خارج بشه، میتونید گیاه رو به ارامی از خاک خارج کنید وریشه ها رو از نظر پوسیدگی ویا افت بررسی کنید. اویزان شدن برگها نشانه کمبود نور هست. ولی اگر فقط برگهای قدیمی اویزان میشند تا حدودی طبیعی هست وبرگها بمرور زمان فرسوده شده واز بین میرند.

      • نیلوفر راشدی گفته:

        نه برگهای جدید اینطوری میشن، و اینکه با قارچ کش یکبار ابیاری کنم ؟؟ که اگه افتی داشت از بین بره؟؟

        • کارشناس 2 گفته:

          بهتر هست ریشه های گیاه رو از نظر پوسیدگی بررسی کنید ابیاری با محلول قارچش زمانی موثر هست که ریشه ها سالم باشند.

دیدگاه‌ها بسته شده است.