آموزش نگهداری از گل کاکتوس کریسمس

آموزش نگهداری از کاکتوس کریسمس : کاکتوس کریسمس با نام علمی Schlumbergera truncata که به Christmas Cactus معروف می‌باشد یکی از کاکتوس‌های پرطرفدار می‌باشد که اگر به خوبی نگهداری شود در زمان کریسمس گل خواهد داد. جالب است بدانید کاکتوس کریسمس در طبیعت وجود ندارد و از ترکیب Schlumbergera truncata and Schlumbergera russelliana که در جنگل‌های بارانی آمریکای جنوبی بر روی گیاهان دیگر می‌روید، به وجود آمده است.

این گیاه ساقه‌هایی نازک به رنگ سبز تیره دارد. بر نوک این ساقه‌ها گل‌هایی به رنگ صورتی، قرمز، بنفش، زرد و سفید می‌روید. بیش از ۲۰۰  گونه از این گیاه وجود دارد، Christmas Flame  با گل‌های به رنگ زرد طلایی، Lavender Beauty بنفش و سفید و White Christmas با گل‌های برفی رنگش، تنها چند مورد از گونه‌های بی شمار این گیاه هستند. گونه‌های جدیدتر معمولاً دو رنگ بوده و ترکیب‌های رنگی بسیار زیبایی ایجاد می‌کنند.

بعد از تمام شدن فصل شکوفایی، کاکتوس شما به یک ماه استراحت نیاز دارد. در این مدت آبیاری را کم کرده و کوددهی را نیز تا فصل شکوفایی بعدی متوقف کنید. هرس کردن به صورت منظم، روییدن شاخ و برگ جدید را تشویق کرده و ظاهری پرتر به گیاه شما می‌دهد. فصل بهار بهترین فصل برای هرس است چون در این زمان گیاه بیشترین رشد خود را دارد.

 

چه کار کنیم تا کاکتوس کریسمس ما دوباره شکوفه دهد؟
این گیاه نگهداری نسبتاً آسانی دارد، اما اگر می‌خواهید قبل از تعطیلات کریسمس گل دهد، باید موارد زیر را در نظر بگیرید.
گیاه شما برای مدت ۱۰-۸ هفته به روز و شب‌های خنک‌تری نیاز دارد تا بتواند جوانه بزند. بهتر است در فصل پاییز آن را به فضای بیرون انتقال دهید، اما دقت داشته باشید تا در معرض نور مستقیم قرار نگیرد. حتماً قبل از یخبندان گیاه را دوباره به داخل منتقل کنید.

خاک گیاه نباید رطوبت زیادی داشته باشد، اما دقت کنید خیلی خشک هم نشود. ساقه‌های خشک و شل نشانه‌ی خشکی بیش از حد خاک هستند. در زمان جوانه زدن گیاه، جای آن را تغییر ندهید. تغییر در نور، دما و مکان ممکن است منجر به از بین رفتن جوانه‌ها و گل‌ها شود.

همچنین از قرار دادن گیاه خود در فضاهای بادگیر مانند راهروها و دریچه‌های هوای گرم خودداری کنید. هر ۲ یا ۳ سال یکبار می‌توانید گلدان گیاه را تعویض کنید. این گیاه تقریباً به گلدان خود وابسته بوده و در این حالت بهتر از دیگر حالت‌ها گل می‌دهد. برای تعویض گلدان تا بهار و یا اوایل تابستان صبر کنید. اما به هیچ وجه در زمان شکوفه دهی به تعویض گلدان اقدام نکنید.

Schlumbergera truncata

آموزش نگهداری از کاکتوس کریسمس :

محیط طبیعی: این گیاه هیبرید  بوده و گیاهان والدینش بومی جنگل‌های بارانی جنوب آمریکا ازجمله برزیل  می‌باشند.

ارتفاع: ارتفاع این کاکتوس تا  ۶۰ سانتی متر می‌رسد.

نور مورد نیاز: نور زیاد فیلتر شده. از قرار دادن کاکتوس کریسمس در مقابل تابش مستقیم آفتاب خودداری کنید.

آبیاری: در هنگام رشد گیاه خاک را نسبتاً مرطوب نگاه دارید اما مواظب باشید بیش از حد خیس نشود. بعد از گل دادن گیاه و تا قبل از رشد دوباره‌ی گیاه در بهار، با مضایقه آبیاری کنید.

رطوبت: سعی کنید تا رطوبتی به اندازه‌ی ۵۰ درصد برای گیاه فراهم کنید. گلدان را بر روی ظرفی پر از سنگ ریزه‌های خیس، قرار دهید.

دما: گیاه برای جوانه زدن به روزهای خنک (۱۸-۱۶ درجه‌ی سانتی‌گراد) و همچنین شب‌های خنک (۱۳-۷ درجه‌ی سانتی‌گراد) نیاز دارد. بعد از پدیدار شدن جوانه‌ها دمای ۲۴-۲۱ درجه در روز و ۲۱-۱۶ درجه در شب مناسب خواهد بود.

خاک: خاک مناسب برای گیاه کریسمس بهتر است دارای تخلخل بالایی باشد. ترکیبی از ماسه و پیت ماس یا کوکوپیت برای این گیاه مناسب می‌باشد.

کود: برای گلدهی نیاز به خاک مغذی دارد که می‌توان هر دو هفته یک بار در فصل رشد  با محلول کودهای پتاس بالا گیاه را آبیاری کرد.

تکثیر: برای آموزش تصویری قلمه زنی کاکتوس کریسمس اینجا کلیک کنید.

 

دلیل ریزش گل‌های کاکتوس کریسمس:
ریزش گل‌های گیاه کریسمس می‌تواند چند علت داشته باشد. یکی از دلایل کمبود نور می‌باشد، اگر نور اندازه کافی به گیاه نرسد گل‌های آن ریزش می‌کند. دلیل دوم ریزش گل‌ها دمای بالا می‌باشد اگر دما به حدود ۳۰ درجه سانتی‌گراد برسد گل‌ها می‌ریزد. یکی دیگر از عوامل ریزش گل‌ها جابه‌جایی گیاه و تغییرات دمایی می‌باشد که برای جلوگیری از این اتفاق بهتر است گیاه  را قبل از گل دادن خرید کنید. عوامل دیگری مانند آبیاری زیاد و کمبود مواد غذایی هم می‌تواند دلیل ریزش گل‌ها باشد.

منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

27 دیدگاه برای “آموزش نگهداری از گل کاکتوس کریسمس

  1. پویا جهانگیرمراد گفته:

    سلام من این پیام رو سومین بارمه که میفرستم ولی پاک میشه
    ببینید این گیاه همون گیاه کریسمس هستش یا عید پاکه اگه عید پاکه توضیحاتی دربارش ارائه کنین ممنون میشم ازتون.
    درضمن از اینکه به تقریبا ۱۰ تا سوالم جواب دادین ممنونم
    http://uupload.ir/files/8zhg_img_20200520_092234_532.jpg

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، روی یک مقاله دیگه پرسیدید جواب دادیم،پیامهای تکراری اسپم شناخته شده وحذف میشن. بله کاکتوس کریسمس یا همون عید پاک هست، توضیحات در مورد نگهداری روی مقاله ذکر شده مطالعه بفرمایید.

        • کارشناس 2 گفته:

          روی مقاله سوالات متداول در مورد کاشت بذر سوال کردید جواب دادیم. توضیحات در مورد گیاه کریسمس روی همین مقاله هست بالا ⬆️مطالعه بفرمایید.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، گیاهتون مشکلی نداره وسالم هست،زمانی که دما پایین باشه این گیاه شروع به گلدهی میکنه، زیر گلدانی رو خالی از اب وخشک نگهدارید. خاک هر زمان کامل خشک شد ابیاری رو انجام بدید.

  2. علی گفته:

    پشت پنجره آفتابگیر قرار دارد و صبح ها حدود ۲ ساعت آفتاب میخوره. هر وقت سطح‌خاک خشک میشود آب میدهم. تقریبا هفته ای یکبار. کود هم هر دو هفته یکبار میدهم. نمیدونم عکس چطور بفرستم.

  3. علی گفته:

    سلام. کاکتوس کریسمس من قبلا موقع دیماه گل میداد ولی از پارسال به هم ریخته. سال گذشته از حدود شهریور شروع به گل دادن کرد و ادامه داشت تا دیماه. الان هم حدود یکماه است که دوباره گل داده. ایا مشکلی برایش پیش نمیاد؟ چه کار کنم؟ کلا برگها کمی بیحال به نظر میرسند.با وجودی که گل دارند. ممنون

  4. علیرضاسرخی گفته:

    سلام.خسته نباشید یکی از جوانه های کاکتوس کریسمس من الان سه وجهی شده.منظورم مثل کاکتوس دراگون هست .فقط کنجکاو شدم دلیل رو بدونم .میشه توضیح بدین؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، داخل جوانه ها چنین شکلهایی بوجود میاد بمرور زمان تغییر شکل میدن احتمالش هم هست که از بذرهای هیلوسرئوس داخل بذرها افتاده باشه.

  5. Mdm گفته:

    سلام کاکتوس من الان ۶ ساله دارمش امسال دقیقا از ژانویه تاالان گل داشته و حالا هم در حال افایش برگ و جوانه زدن هست تنها عیبی که داره ضخامت برگهاش کمه و دو سه تا از بازوهاش زردشده لطفا راهنمایی کنید

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، شرایط نگهداری رو بفرمایید واز گیاه وقسمتهایی که تغییر داشتند عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

  6. حسین گلدوست گفته:

    سلام .گیاهان گلده رو با اب شلتوک برنج که حاوی ویتامین خانواده “B”هست ابیاری کنیم برا گلدهی مفیده ؟
    ضمنا برا اینکه خاک تخلخل بالایی داشته باشه میتونیم از شلتوک برنج استفاده کنیم ؟ تشکر ویژه ازتون که همیشه جوابم رو دادید ??

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، برای گلدهی میتونید در محیط پرنوری نگهداری کنید واز کودهایی که فسفر وپتاس بیشتری از ازت دارند استفاده کنید، برای گیاهان اپارتمانی میتونید داخل خاکشون ترکیب کنید ولی برای کاکتوسها وگیاهان گوشتی مناسب نیست.

  7. زهرا گفته:

    سلام وقتی من این گیاه رو هدیه گرفتم غنچه هاش خشک شده بود در آبان ماه, الان چندتا برگ تازه داده, آیا ممکنه امسال دوباره گل بده؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، بستگی به شرایط نگهداری داره، شرایط نگهداری ایدال باشه مجدد غنچه میزنه.

  8. ندا گفته:

    سلام
    من وقتی این گیاه رو خریرم گل های صورتی پررنگ داشت ولی الان بعد از سه سال گل های سفید میدن علتش چیست؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، تغییر محیط نگهداری،ابیاری،کوددهی،دمای نگهداری باعث این تغییر میشه که کاملا طبیعی هست.

  9. علی گفته:

    سلام. من تونستم عکس را آپلود کنم. من نمیدونم این دو تا گیاه چه نوعی هستند؟ کمی شبیه کراسولا هستند ولی برگهای بسیار بزرگتری دارند. ممنون میشم اگه بهم بگید اسمشون چیه؟

دیدگاه‌ها بسته شده است.