آموزش کاشت بذر هاورتیا

آموزش کاشت بذر هاورتیا: یکی از روش‌های تکثیر گیاه هاورتیا از طریق کاشت بذر می‌باشد. گرده‌افشانی و بذر گیری از گیاه هاورتیا اندکی سخت‌تر از سایر گونه های ساکولنت ها می‌باشد. در این مقاله سعی شده است با زبانی ساده و کاملاً عملی گرده افشانی و کاشت بذر هاورتیا توضیح داده شود.

۱-برای تکثیر هاورتیا از بذر به گونه‌های همسان نیاز داریم تا بتوانیم بذرهای خوب و با قوه نامیه بالا تولید کنیم و نکته مهم در گیاهان همسان این است وقتی گرده افشانی صورت می‌گیرد، باعث تولید گونه‌ای هم‌شکل اما با کیفیت بالاتر و نژاد برتری می‌شود مانند خانواده هاورتیا ترانکاتا، هاورتیا کلومارین، هاورتیا پیکتا و تعدادی دیگر از این خانواده که امروزه محبوب‌ترین گیاهان در گلخانه‌های تخصصی می‌باشند.

۲- اگر در گرده افشانی گیاهان از یک خانواده فقط یکی دارید در گلخانه نگران نباشید چون هاورتیا گیاهی هست که می‌توان با هاورتیاهای دیگر گرده افشانی کرد و خانواده جدیدی تولید کرد که این گونه جدید هیبرید گفته می‌شود در بعضی اوقات گیاه هیبرید خیلی با ارزش‌تر از گونه‌های اصلی می‌شود. مثال هاورتیا picta و هاورتیا H.emelyae باهم گرده‌افشانی انجام بگیرد، گیاه تولید شده کلکسیونی و خاص می‌شود.

۳-طریقه گرده افشانی: برای این کار که خیلی خوب جواب بگیرید ابتدا برگ‌های گل هاورتیا هر تعداد که دو روز از باز شدن گل می‌گذرد جدا کنید با دقت و بعد از جداسازی با یک پنس ریز تمام گرده‌های هاورتیا روی قسمتی از انگشت دست جمع آوری کنید و به این نکته توجه کنید همیشه گرده هاورتیا هم خانواده و همسان قاطی کنید و گیاهان گرده افشانی کنید ولی در هاورتیاهای غیرهمسان (دو به دو) این گرده افشانی به همان مدل قبل انجام دهید تا بذرهایی با کیفیت عالی به‌دست آورید.

۴-در گرده افشانی وقتی گرده‌ها جمع آوری شد میله اصلی که در وسط گل هاورتیا قرار دارد (کلاله) به آرامی گرده‌ها روی آن قرار می‌دهیم که برای تمامی گل‌های هاورتیا این عمل باید مرتب و با دقت انجام گیرد.

۵-بعد از اینکه گیاه کپسول و یا کیسه بذر تشکیل داد باید منتظر باشید تا خشک شود، در این مدت توجه داشته باشید اگر به موقع این کیسه‌ها را جمع آوری نکنید تمامی بذرهای گیاهان به اطراف پاشیده می‌شود و تمام زحمات شما از بین می‌رود.

۶- بعد از جمع آوری بذرها، اجازه دهید خشک شوند در محیطی خنک و بدون نور خورشید مانند کف اتاقی که گردش هوا در آن خوب باشد مدت ۵ روز کافی است و بعد از آن در ظرفی ریخته و آن را در یخچال قرار دهید به مدت هفت روز در این زمان بستر کشت آماده کنید که پس از خارج کردن بذرها از یخچال کاشته شوند این عمل باعث بهتر جوانه زدن بذرهای تولیدی شما می‌شود.

۷-در این مقاله تولید هاورتیا از بذر را توضیح دادیم و تعدادی عکس از روش‌های این کار برای شما دوستان قرار می‌دهیم …همیشه موفق باشید.

گرده افشانی هاورتیامراحل گرده افشانی
گل هاورتیامراحل گرده افشانی
کپسول هاورتیانمونه کیسه بذر هاورتیا…گرده افشانی موفق و کامل
بذر هاورتیابذرهای آماده شده برای کاشت
کاشت هاورتیاتولید هاورتیا از بذر
جوانه هاورتیاسایز گرفتن هاورتیا در خزانه

منبع: کاکتوس لاور
نویسنده: علی بهنام جو

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

16 دیدگاه برای “آموزش کاشت بذر هاورتیا

  1. محمدرضا گفته:

    درود و عرض ادب
    من چند وقت پیش گرده های هاورتیا شیشه ای ابلق رو مانند تصویر برداشتم و به گرده های هاورتیا تسلاتا انتقال دادم و الان کیسه بذر تشکیل شده آیا بذر ها فقط از گونه تسلاتا خواهند بود یا هیربرد ؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، گیاهتون کمبود نور داره وزرد شدن برگها در اثر خاک نامناسب، ابیاری بیش از اندازه، گرفتگی زهکش میتونه باشه بهترهست این موارد رو بررسی وایدال کنید وریشه های گیاه رو از نظر پوسیدگی بررسی کنید.

        • کارشناس 2 گفته:

          ممنون از شما،تمام قسمتهای پوسیده شده رو جدا کنید میتونید بجای قارچ کش از پودر دارچین استفاده کنید، بعد از جدا کردن قسمتهای پوسیده شده به قسمت انتهایی گیاه پودر دارچین بزنید بعد داخل خاک مخصوص کاکتوسها بکارید وابیاری رو یک هفته بعد بصورت سطحی انجام بدید وتا زمان ریشه زنی درمحیط خنک وسایه نگهداری کنید.

  2. علی شجاعی گفته:

    درود فراوان،ببخشید من بذرشو آماده خریدم،یک هفته بذارم داخل یخچال کافیه؟و اینکه طریقه کاشتش رو اینجا ننوشته،مثل کاکتوسه؟

    • کارشناس 1 گفته:

      درود،بله میتونید داخل یخچال نگهداری کنید بذر هاورتیا اگر منظورتون هست بله مثل بذر کاکتوسها کشت میشه.

        • کارشناس 1 گفته:

          ممنون از شما، اگر برای گذراندن دوره سرمادهی میخواهید داخل یخچال بگذارید حداقل باید یک ماه بمونه ولی اگر دوره سرمادهی رو گذرون تا زمان کاشت میتونید داخل یخچال نگهداری کنید، یک هفته برای گذراندن دوره سرمادهی کم هست.

  3. Tandy گفته:

    سلام
    بعداز خشک شدن گلها، از میله بلندی که گل های هاورتیا روشون تشکیل میشه ۲تا برگ سبز شبیه برگهای هاورتیا داره در میاد، این یعنی تکثیر شده؟؟ از اونجایی که این میله داره خشک میشه چیکار باید بکنم؟
    میشه راهنمایی بفرمایید؟
    با تشکر

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، میتونید به ارامی ساقه رو خم کنید وگیاهچه روی شاخه رو داخل خاک بکارید بعد از ریشه دار شدن ساقه رو قطع کنید.

  4. H گفته:

    سلام
    من یه هاورتیا گورخری دارم که گل داده ولی گلاش هنوز باز نشده
    تنهایی میشه کاریش کرد؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، منظورتون اگر بذرگیری هست نه، باید یک گیاه پایه دیگری هم داشته باشید که گل داشته باشه تا بتونید گردافشانی کنید وبذر بگیرید.

  5. n گفته:

    بذرهای هاورتیا رو ندیدم توی سایت . اگر موجوده میشه کدش رو بفرمایید؟
    من میخام سفارش بدم بذرهای و خاک و قارچ کش کی موجود میشه؟

دیدگاه‌ها بسته شده است.