روش نگهداری کاکتوس اپونتیا میکروداسیس

روش نگهداری کاکتوس اپونتیا میکروداسیس

روش نگهداری کاکتوس اپونتیا میکروداسیس : کاکتوس اپونتیا شاید معروف‌ترین کاکتوس در میان هزاران کاکتوس شناخته شده باشد که دارای چندین واریته مختلف می‌باشد، یکی از انواع گونه‌های کاکتوس اپونتیا Opuntia microdasys  اپونتیا میکروداسیس می‌باشد. این گونه دارای راکت‌های چسبیده به هم می‌باشد که بر روی آنها تیغ‌های بسیار ریزی که به گلوشید معروف هستند وجود دارد. این تیغ‌ها معمولاً به رنگ سفید و زرد وقرمز مشاهده می‌شوند. این تیغ‌ها با کوچک‌ترین برخورد دست یا اعضا بدن به آن می‌چسبند و در بعضی پوست‌ها ممکن است باعث سوزش و قرمزی شوند.

زیستگاه اصلی اپونتیا میکروداسیس شمال و نواحی مرکزی مکزیک می‌باشد. این کاکتوس به نام‌های، کاکتوس خرگوشی، زبان مادر شوهر و راکتی نیز معروف می‌باشد. دارای گل‌های لیمویی رنگ و گاهی قرمز رنگ می‌باشد. این کاکتوس میوه‌های قرمزرنگی تولید می‌کند.

روش نگهداری کاکتوس اپونتیا میکروداسیس
گل کاکتوس اپونتیا

 

روش نگهداری کاکتوس اپونتیا میکروداسیس:

دما: کاکتوس اپونتیا میکروداسیس گیاه بسیار مقاومی است که دمایی در حدود ۵ تا ۵۰ درجه سانتی‌گراد را می‌تواند تحمل کند ولی دمای مناسب برای رشد گیاه مابین ۱۸ تا ۳۵ درجه سانتی‌گراد می‌باشد. در زمستان برای خواب گیاه در دمای بین ۵ تا ۱۲ درجه سانتی‌گراد نگهداری شود تا در بهار شاهد رشد بهتر و گلدهی آن باشید.

خاک: خاک با زهکشی برای اپونتیا مناسب می‌باشد. می‌توان از ماسه با مقداری پیت ماس یا کوکوپیت استفاده کرد. در فصل رشد می‌توان از کودهای NPK استفاده کرد.

نور: اپونتیاها به نور فراوان احتیاج دارند و در صورتی که در مکانی با نور کم نگهداری شود راکت‌های آن باریک رشد خواهد کرد. در تابستان از قرار دادن در مقابل نور مستقیم آفتاب خودداری کند.

اپونتیا با تیغ سفید
اپونتیا با تیغ سفید

تکثیر کاکتوس اپونتیا:
اپونتیا را می‌توان از طریق بذر و کاشت قلمه تکثیر کرد. ولی روش متداول قلمه می‌باشد. برای آموزش کامل تکثیر اینجا کلیک کنید.

آموزش کاشت قلمه کاکتوس اپونتیا:
۱- یک راکت یا پد را از گیاه مادری جدا کنید. این کار را با دستکش یا پنس انجام دهید.
۲- راکت جدا شده را چند روزی در محلی سایه قرار دهید تا محل جدا شده خشک شود.
۳- راکت را در گلدان جدید بکارید و به مدت ده روز آبیاری نکنید تا ریشه تشکیل شود.

منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

209 دیدگاه برای “روش نگهداری کاکتوس اپونتیا میکروداسیس

  1. سهیلا گفته:

    این کاکتوس من چرا شل شده هفته ای یه بار بش آب میدم ….تنش هم دست میزنم نرمه

    • کارشناس 2 گفته:

      احتمالش هست که ریشه گیاه پوسیده شده باشه، ابیاریتون زیاد هست ابیاری رو زمانی که خاک کامل خشک شد انجام بدید، ریشه رو بررسی کنید اگر پوسیده شده از قسمتهای سالم گیاه قلمه بگیرید.

  2. .mahan گفته:

    سلام خسته نباشید این اپونتیای من پاجوشاشان یه جوری کج درمیان من میخام صاف بشن چیکار کنم بنظرتون
    باتشکر

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، برای راست شدن پدها یا نور باید از بالا به گیاه بتابه ویا هر هفته گلدان گیاه رو نود درجه بچرخونید تا به همه ی قسمتهای گیاه نور کافی برسه.

  3. سينا گفته:

    سلام ببخشید برای انواع کاکتوس که در خواب زمستانی هست، چقدر نور لازمه؟ نور زیاد باعث به هم خوردن خواب زمستانی نمیشه؟ و اینکه اگر در خواب زمستانی باشه و به جای پر نور و گرم منتقل بشن آیا خواب زمستانی به هم میخوره؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، فعلا دما به اون درجه نرسیده که کاکتوسها بخواب برند نور شون باید ملایم باشه وحداقل روزی ۴ساعت نور داشته باشند زیاد هم باشه مشکلی بوجود نمیاد فقط باید فیلتر شده باشه، دما هم بین ۱۵الی ۱۰ درجه اگر دما از این اندازه بصورت مداوم نه متناوب زیاد بشه بخواب نمیرند ورشد میکند.

  4. Arad گفته:

    سلام و عرض ادب ببخشید لطف میکنید اسم این گل و شرایط نوری و همین طور مقدار ابدهی این گیاه رو به من اعلام کنید؟ با تشکر

  5. Arad گفته:

    سلام و عرض ادب ببخشید من دوتا کاکتوس گوش خرگوشی قلمه زدم و گذاشتم یک روز بگذره تا قسمت جدا شده خشک بشه ولی یه جایی خوندم که نوشته بود ۴۸ ساعت بزارید تا خشک بشه.
    احتمال خراب شدن کاکتوس هام هست؟
    و یک سوال دیگه هم داشتم این دو قلمه رو چقدر ابیاری کنم؟
    با تشکر از سایت مفید و خوبتون.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون از شما، تا یک هفته هم میتونید نگه دارید تا قسمت بریده شده خشک بشه مشکلی بوجود نمیاد هر چقدر قسمت بریده شده بصورت کامل خشک بشه ریشه زنی بهتر خواهد بود بعد از کاشت هم بهتر هست ابیاری انجام نشه بمدت دو هفته یا بصورت سطحی وبا اسپری به مقدار خیلی کم انجام بشه.

  6. .mahan گفته:

    باسلام
    خسته نباشید ببخشید من یه اپونتیا دارم که حدود یک سال هست که خودم قلمه زدم
    واینکه بهشون ماهی یه بار کود میدم میخواستم بپرسم کی گل میده و آیا میشد خوردنی هست

    • کارشناس 2 گفته:

      درود ممنون، اپونتیا ها معمولا بالای ۷ سالگی بالغ میشند وبرای گلدهی باید خواب زمستانی رو سپری کنند، ودر زمان رشد از شرایط ایدالی برخوردار باشند. بله میوه اپونتیا ها قابل خوردن هستند.

دیدگاه‌ها بسته شده است.