آموزش تکثیر گیاه یوکا ، کاشت قلمه و بذر گل یوکا

Yucca

آموزش تکثیر گیاه یوکا : یوکا گیاه بسیار مقاومی که در سردترین و گرم‌ترین مناطق در دنیا قابل پرورش می‌باشد. این ساکولنت زیبا بیشتر به عنوان گیاه بیرونی و در پارک‌ها و فضاهای سبز مورد استفاده قرار می‌گیرد. راه‌های مختلفی برای تکثیر این گیاه وجود دارد که در این مقاله به بعضی از آنها اشاره می‌کنیم.

آموزش تکثیر گیاه یوکا :
جدا کردن پاجوش‌ها یکی از روش‌های تکثیر این گیاه هستند. پاجوش گیاهان کوچکی هستند که از روی ریزومهای (ساقه‌های زیرزمینی) گیاه مادری شروع به رشد کرده‌اند و می‌توان آنان را از گیاه مادری جدا کرد و به عنوان گیاه مستقل در گلدانی جداگانه کشت کرد. زمان تعویض گلدان گیاه مادری بهترین زمان برای جداسازی پاجوش‌ها است. ابتدا گیاه مادری از گلدان خود بیرون آورده می‌شود. سپس تا جایی که ممکن است باید خاک را از اطراف ریشه‌ها تمیز کرد. بدین منظور می‌توانید از جریان ملایم آب استفاده کنید تا به خوبی خاک‌ها از روی ریشه‌ها پاک شوند. سپس با وسیله‌ای تیز وضدعفونی شده پاجوش را از قسمت اتصال به طوقه گیاه مادری جدا کنید. توجه داشته باشید که هر پاجوش زمانی که ۴ عدد برگ دارد مناسب جداسازی از گیاه مادری است.

تهیه قلمه از ساقه گیاه راه دیگر تکثیر یوکا است البته اگر قلمه را از نواحی جوان گیاه تهیه کنیم (مثلاً نوک ساقه) این نوع قلمه آسان‌تر از قلمه‌هایی که از قسمت پایین ساقه‌ها تهیه می‌شوند ریشه می‌دهند. قلمه‌ها به طول مختلف تهیه می‌شوند و حداقل طول مناسب حدود ۱۰ سانتیمتر است. اگر از قسمت ساقه که دارای برگ است استفاده می‌کنید قبل از کاشت قلمه باید برگ‌های قسمت پایینی را جدا کنید تا بتوانید قلمه را داخل بستر ریشه‌زایی قرار دهید. برای قطعه کردن ساقه و جدا سازی قلمه از وسیله‌ای تیز وضدعفونی شده استفاده کنید تا ساقه گیاه مادری آسیب نبیند. برخی از پرورش‌دهندگان قلمه‌ها را ۵-۴ روز در مکانی سرد و خشک و به دور از نور آفتاب قرار می‌دهند و اعتقاد دارند که این کار به ریشه‌زایی بهتر قلمه‌ها کمک می‌کند. برخی دیگر نیز اعتقاد دارند که اگر دقیقاً قبل از کاشت قلمه‌ها در بستر ریشه زایی در حدود ۰٫۵ سانتیمتر از انتهای آنان جدا شود به ریشه زایی کمک خواهد شد.

همچنین فرو بردن انتهای قلمه‌ها در پودرهایی که با نام هورمون‌های ریشه زایی معروف هستند به رشد ریشه‌ها کمک می‌کند. از محیطی سبک که نگه‌دارنده رطوبت است می‌توان برای کاشت قلمه‌ها استفاده کرد. بهترین محیط ریشه زایی قلمه ها شن است که مرتباً باید مرطوب نگه‌داشته شود. ریشه زایی مناسب قلمه‌ها حتی ممکن است تا شش ماه طول بکشد. راه دیگر تکثیر این گیاه تقسیم کردن ریزومهای این گیاه به قطعات ۷٫۵ سانتیمتری و کاشت آنان در بستر شنی کم عمق است. محیط کاشت را در محیطی گرم قرار دهید تا جوانه‌های موجود بر روی ریزومها رشد کرده و سر از خاک درآورند.

 

قلمه یوگا

تکثیر یوکا با استفاده از قلمه. سیم‌هایی را که مشاهده می‌کنید برای جلوگیری از خم شدن قلمه‌ها استفاده شده است.

 

آموزش تکثیر گیاه یوکا

جدا کردن پاجوش از جمله راه‌های تکثیر این گیاه است. گیاه جوان را از ناحیه‌ای که کمترین اتصال را به گیاه مادری دارد جدا می‌کنند.

منبع: باغ سبز

انتشار:میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

135 دیدگاه برای “آموزش تکثیر گیاه یوکا ، کاشت قلمه و بذر گل یوکا

  1. مهری گفته:

    سلام. من یوکا رو حدود ۶ماه پیش تکثیر کردم. چندتا برگ جدید داد. ولی الان یک ماه هست که دیگه برگ جدید نمیده. هر سه روز یکبار هم بهش آب میدم. و توی گلدون رو خاک برگ پر کردم.که میگن مغذی هست. ولی تاثیری نداشته. علتش چیه و باید چیکار کنم؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، خاک برگ ارزش غذایی نداره فقط خاک رو سبک میکنه میتونید ماهی یک بار با کودهای کامل تقویت کنید.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، اگر داخل محیط گلخانه ای نگهداری میکنید ودما و رطوبت ایدال هست بله میشه ولی اگر داخل منزل میخواهید نگهداری کنید بهتر هست صبر کنید واوایل بهار اقدام کنید.

    • کارشناس 2 گفته:

      در محیطی قرار بدید که دما پایین نباشه بین ۲۵ الی ۳۰ درجه باشه، ریشه میزنه ولی زمان میبره نسبت به فصل بهار.

  2. الهام گفته:

    سلام خسته نباشید من از جونه های روی تنه یوکا قلمه زدم و توی بطری شن کاشتم و روزی یه فنجون اب بهش میدم اینجوری ریشه میزنه یا باید حتما محلول ریشه زدایی بزنم؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، خاک رو مرطوب نگهدارید ریشه میزنند بهترین زمان برای قلمه گیری بهارهست.

  3. حسین گفته:

    سلام خسته نباشید
    یوکای من نزدیک ۳ متر درازیشه و دیروز شکست..خواستم ببینم الان که به قطعات کوچکتری تقسیمش کردم و گذاشتم توی اب ریشه میده و بگیره،
    بخاطر فصلش میپرسم
    محل تگهداریش هم توی پاسیون خونمونه
    البته امسال اوایل بهار هم اینکارو کردم و همش گرفت و جوونه زد

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، بهتر هست داخل کوکوپیت بکارید، بخاطر کوتاه بودن روزها احتمالش هست که زمان ببره تا ریشه بزنن.

  4. مهری گفته:

    سلام. من حدود ۳ماه پیش به روش پاجوش در گلدونی که از شن و ماسه درشت پر شده بود تکثیر یوکا انجام دادم. منتها با اینکه هر روز آبیاری میکنم که پاجوش یوکا خشک نشه هنوز ریشه ای نزده. و اینکه الان برگ های یوکا به سمت داخل لول شده. باید چیکار کنم؟و کی باید تو خاک بکارم؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، برای ریشه زایی یوکا بهتر بود داخل کوکوپیت کشت میکردید، ازقلمه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

        • کارشناس 1 گفته:

          برای قلمه زدن باید برگهای پایینی رو جدا کنید تا نیروی گیاه صرف ریشه زایی بشه، تمام برگها رو جدا کنید فقط برگهای بالایی که کامل باز نشدن بمونن سه تا بمونه کافی هست بله از خاک خارج کنید وانتهای قلمه رو هم بررسی کنید اگر چروک شده بایک چاقوی تیز وضدعفونی شده مجدد برش بزنید وداخل کوکوپیت یا پیتماس بکارید وخاک رو مرطوب نگهدارید ودر محیط خنک وسایه نگهداری کنید.

  5. محمدپارسا گفته:

    سلام خدا قوت
    من چند وقت پیش یوکام از وسط خم شد وافتاد برش دادم و در گلدون دیگه ای کاشتم و نمیدونستم که باید جای برشی که از تنه خورده رو شمع بزنم که آوند خشک نشه الان چند ماهی گذشته و تازه این موضوع رو فهمیدم ممنون میشم راهنماییم کنید
    بعد از ٢ماه ٣تا پاجوش زد اگر الان پاجوش ها رو جدا کنم و یه برش جدید بزنم و شمع بریزم از خراب شدن آوند جلوگیری میشه؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، بله میتونید از چسب پیوند یا موم شمع هم استفاده کنید فرقی نمیکنه این کاربرای این انجام میشه که اوند گیاه از بین نره. در گلخانه ها بیشتر اون قسمت اوند رو اتیش میزنند تا بسوزه وبسته بشه ولی استفاده از موم شمع یا چسب پیوند که حاوی قارچ کش هم باشه بهتر جواب میده.

  6. فاطمه گفته:

    سلام و وقت بخیر، من یه گیاه یوکا دارم که از زمانی که خریدمش یه جوانه کوچولو پایینش بود، با اینکه خود گیاه رشد خوبی داره و سرحاله اما اون جوانه اصلا تغییری نکرده و رشد نمیکنه، چرا؟

    • کارشناس 2 گفته:

      درود، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

      • فاطمه گفته:

        گیاه نور غیر مستقیم اما خوبی دریافت می کنه، زمانی که سطح خاک کاملا خشک میشه آبیاری میکنم و زه کشی گلدان هم خوبه، رشد خود گیاه خوبه و در کل سرحاله اما جوونه پایین گیاه اصلا رشد نمی کنه

        • کارشناس 2 گفته:

          احتمالش هست که به جوانه پایینی نور کافی نمی رسه برای همین رشدش کم هست میتونید گلدان رو بچرخونید بصورتی که به جوانه هم نور کافی برسه وماهی یک بار با کودهای کامل تقویت کنید.

  7. امیر علی گفته:

    با سلام و خسته نباشید گل یوکا من از یه قسمت از ساقه چروکیده و حالت نرمی داره و سفت نیست ؟
    علتش جیه ایا میتونم قلمه بزنمش

    • کارشناس 2 گفته:

      درود ممنون،شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه وقسمتی که میفرمایید بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

      • امیر علی گفته:

        نور متوسط و اب دهی هم هر وقت پاش خشک میشه اب میدم ولی بعد از اثاث کشی سلقه اش خم شد و حالت چروک شد چند روز با چوب بستمش راست شد ولی هنوز ساقه اش نرم و چروک شدا.عکسم هرکار میکنم ارسال نمیشه

        • کارشناس 2 گفته:

          ممنون، تغییر محیط نگهداری باعث این مشکل شده اگر ساقه نرم هست میتونید از زیر برگهاوقسمتی که سالم هست کات کنید ویک ردیف از برگهای پایینی رو هم جدا کنید وداخل کوکوپیت بکارید تا ریشه داربشه.

          • امیر علی گفته:

            کاری که گفتید انجام دادم الان نزدیک یه هفته هست و یه برگ جدید در اومده یعنی ریشه کرده و گرفته؟
            واین هم عکس ساقه اس ممکنه جوانه بزنه؟
            و دو تیکه از ساقشو برش زدم گزاشتم تو اب ایا ریشه میکنه؟
            ببخشید طولانی شد

            • کارشناس 2 گفته:

              اگر رشد داره بله ریشه زده ولی بهتر هست فعلا به همون صورت نگهداری کنید وبهار جابجایی رو انجام بدید، ساقه داخل خاک رو هم به همین صورت نگهداری کنید وابیاری رو انجام بدید ریشه سالم باشه مجدد جوانه میزنه روی قسمت بریده شده بهتر هست چسب پیوند یا موم شمع بریزید تا هوا نکشه.

  8. ملیکا گفته:

    سلام من یوکا رو قلمه زدم و الان درحال حاظر درمسافرتم مجبور شدم اونارو داخل اب بزارم و سوالم اینه ک ایا داخل اب خراب میشه؟

      • ملیکا گفته:

        ممنونم ببخشید سوال دیگه هم اینه کهدرون اب ریشه میزنند و باید از چه خاکی استفاده کنم؟ داخل خاک ماسه هم بریزم؟

        • کارشناس 1 گفته:

          ممنون از شما، داخل اب زمان زیاد میبره تا ریشه داربشه، داخل کوکوپیت زود ریشه میزنه.

  9. حسین شمس گفته:

    سلام وقت بخیر گلی که من دارم حالت دفورمیته گرفته و میخوام قلمش کنم با توجه به عکس بهترین راه حلتون چیه؟از کدوم قسمت قلمه بشه بهتره؟بعد از قلمه میتونم ساقه پایینیش رو به عنوان ی گلدون جدا نگهداری کنم که بهم پاجوش بده؟تشکر از سایت و مطالب خوبتون

    • کارشناس 2 گفته:

      درود،گیاهتون بدلیل نور کج شده، میتونید از قسمتی که خم شده بایک چاقوی تیز وضدعفونی شده کات کنید روی قسمت بریده شده چسب پیوند بزنید یا موم شمع بزنید تا اوند خشک نشه، قسمت بالایی رو بعد از جدا کردن چند ردیف از برگهای پایینی رو هم جدا کنید وداخل خاک سبکی بکارید وخاک رو مرطوب نگهدارید در محیط خنک ونیمه سایه نگهداری کنید بعد از حدود یک ماه ریشه میزنه وقسمتی که داخل خاک هست مجدد جوانه میزنه ورشد میکنه.

      • حسین گفته:

        از گلدون خارجش کردم و به بغل داخل ی صندوق چوبی کاشتمش و قسمت کج گیاه رو داخل خاک گذاشتم تا گیاه از سطح خاک مجدد شروع یه رشد کنه.خیلی سختش کردید.ولی به هر حال تشکر از راهنماییتون?

  10. Elham گفته:

    سلام خسته نباشید،
    تروخدا اگ میشه زودتر بگید این یوکارو چکار کنم؟
    داره میمیره
    همه برگاش پلاسیده شده
    نمیشه کاری کرد زنده بمونه؟
    کنار پنجره گزاشتمش
    نورش خوبه ینی غیرمستقیمه
    تقریبا ی روز در میون ی کم اب بهش میدم
    دمای محیطم حدود ۲۵ درجه میشه

    • کارشناس 2 گفته:

      درود، ابیاریتون زیاد هست احتمال از بین رفتن گیاهتون هم همین موضوع هست، از گیاه وساقه وبرگها عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

  11. نادری گفته:

    با سلام و تشکر از زحماتتون و روهنمایی ها .یه سوال داشتم و درخت یوکا بزرگی هست که تقریبا دو متر تنه داره بنده شنیدم برای قلمه زدن میشه تنه را با بطری و خاک گل بست و بعد از مدتی که ریشه داد از زیر بطری برش داد یعنی طوری که این تنه را به سه قلمه تقسیم کرد ایا شدنیه.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون از شما به این روش گرفتن ریشه هوای میگن بله امکان پذیر هست ولی فقط از یک قسمت تنه میتونید ریشه هوایی بگیرید از دو قسمت نمیشه نیروی گیاه برای ریشه زنی از دو قسمت تنه کافی نخواهد بود مگر اینکه گیاه چند شاخه داشته باشه ویکی از ریشه های هوایی رو از شاخه بخواهید بگیرید.

  12. پریا چراغی گفته:

    سلام خوب هستین .من چند وقت پیش دوتا از ساقه های یوکام خشک شد و اونا رو با چاقو بریدم و انداختم دور ولی جای ساقه ها اصلا جوانه نزد چیکار کنم که جوانه بزند

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، اگر گیاه اصلی سالم باشه زمان میبره تا مجدد جوانه بزنه حدود یک الی دو ماه، باید صبور باشید ولی اگر زمان زیادی هست بهتر هست ریشه گیاه رو از نظر پوسیدگی بررسی کنید.

دیدگاه‌ها بسته شده است.