آموزش نگهداری از کاکتوس اپیتلانتا

آموزش نگهداری از کاکتوس اپیتلانتا

آموزش نگهداری از کاکتوس اپیتلانتا : کاکتوس اپیتلانتا با نام علمی  Epithelantha جز کاکتوس‌های کم رشد و کلکسیونی می‌باشد. طبیعت: ایالات متحده آمریکا، آریزونا، نیومکزیکو، غرب تگزاس. مکزیک (شمال چوواوا). زیستگاه: گسترده در چمنزارهای بیابانی و جنگلی با ارتفاع ۵۰۰ تا ۱۸۰۰ متر. اپیتلانتا بر روی شکاف‌ها، سنگ‌های درشت، صخره‌ها، بسترهای رسوبی و بر روی تپه‌ها و رگه‌ها در صحرای Chihuahuan رشد می‌کند.

اپیتلانتا معمولاً در دسته‌های چندتایی در اطراف هم یافت می‌شوند زیرا شکل کپسول بذر و زیستگاه آن به گونه‌ای است که دانه‌ها توسط باد یا دیگران جانوران جابه‌جا نمی‌شوند.

شکل ظاهری: اپیتلانتا کاکتوس کوچک مینیاتوری هست که پوشش سفید رنگ با خارهای بسیار ریز دارد که در طبیعت انها را در دسته‌های چندتایی لابه لای سنگ‌ها و شکاف‌ها می‌توان یافت و داری شکل غده‌ای در ریشه‌های خود است. ساقه‌ای کروی شکل دارد و به صورت گرد رشد می‌کند.

گل: اکثر واریته های اپیتلانتا گل‌های ریزی دارند که در مرکز آن شکل می‌گیرد و جز کاکتوس‌های تک پایه یا خود تلقیح است  گل‌ها به سختی قابل دیدن هستند و نشانه گل دادن برجستگی سطح بالای گیاه است که توسط موهای ریز آن پوشیده شده است.

میوه: دارای میوه‌های قرمز رنگ و گاها صورتی است که به طور چندتایی  از مرکز گیاه بیرون می‌زنند که غالباً افراد میوه‌ها را با گل ان اشتباه می‌گیرند هر میوه حاوی بذر است.

نکته: Epithelantha micromeris میکرومریس دارای برخی از کوچک‌ترین گل‌ها در میان گونه‌های کاکتوس است. بر خلاف دیگر واریته های آن که دارای گل‌های قابل تشخیص می‌باشند.

نور: به نور زیاد و فیلتر شده احتیاج دارد.

دما: دما برای رشد آن بین ۲۰ الی ۳۵ درجه است و تحمل سرما را ندارد.

خاک: خاک با زهکش بالا داری ماسه‌های درشت را ترجیح می‌دهد.

آبیاری: به آبیاری منظم نیاز دارد و از خیس ماندن بستر آن بیش از ۴ روز جلوگیری شود چون دچار پوسیدگی می‌شود.

تکثیر: اپیتلانتا به راحتی از طریق بذر قابل تکثیر است

پیوند: از آن جایی که جز کاکتوس‌های کم رشد محسوب می‌شود جهت رشد بیشتر و بالغ شدن گیاه می‌توان آن را بر پایه‌های مختلف پیوند کرد.

برخی از واریته های معروف اپیتلانتا:

Epithelantha bokei
Epithelantha bokei

 

Epithelantha micromeris
Epithelantha micromeris

 

Epithelantha_greggii
Epithelantha greggii

نویسنده: hamid-ma99
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

4 دیدگاه برای “آموزش نگهداری از کاکتوس اپیتلانتا

  1. امیرمحمد گفته:

    سلام
    وقت بخیر
    می خواستم بپرسم
    میشه جوونه اپیتلانتا رو روی پرسکیا پیوند زد و بعد از بزرگ شدن گیاه اون رو از روی پایه جدا کرد و ریشه دار کرد
    راحت ریشه دار میشه؟
    ممنون

دیدگاه‌ها بسته شده است.