همه چیز در مورد گیاه کالانکوئه

همه چیز در مورد گیاه کالانکوئه : در این مقاله به معرفی، نگهداری، بیماری‌ها و مشکلات، تکثیر و همه موارد لازم برای نگهداری گیاه کالانکوئه می‌پردازیم. نام علمی این گیاه Kalanchoe می باشد.

کالانکوئه از تیرە گل نازیان, چندسالە, طول عمر زیاد, مقاوم به خشکی و سرما, دارای تنوع گل و ۲۰۰ گونه مختلف است.این گیاه دارای گل‌های ریز با گلبرگ‌های چهارتایی می‌باشد.برگ‌ها صاف و بدون کرک و خار و به شکل بیضی می‌باشند. ساقه‌ها در سال اول آبدار و شکننده و در سال دوم چوبی می‌شوند.

چند گونه مهم از کالانکوئە عبارنتد از:

۱-کالانکوئه کرکدار:
برگ‌های آن گوشتی پوشیده با کرک‌های سفید کە کنارەهای برگ دارای لکەهای قهوه ای رنگ است. گلهای این گیاه از نظر زیبایی در مقایسه با برگ‌ها در درجه دوم اهمیت قرار می‌گیرند.

۲-کالانکوئه بلوسفیلدیانا:
این نوع در هوای خنک وارد بازار شدە و بومی ماداگاسکار است. ارتفاع آن به ۳۰ سانتی متر می‌رسد. برگهای گوشتی و سبز روشن و به شکل تخم مرغی پهن کە لبە آنها بە سمت بالا برگشتە است. کاسه گل ارغوانی مایل بە سبز و جام گل ارغوانی است. فصل گلدهی آن در اوایل پاییز با خنک شدن هوا صورت می‌گیرد و گل‌هایی با رنگ زرد, سفید, نارنجی, قرمز و صورتی می‌دهد. این گیاه مناسب برای کنار پنجره باز, ترانس, بالکن و فلاورباکس می‌باشد.

۳-کالانکوئه اشک تمساح:
این گونه زندەزا است و از طریق گیاهچه های کوچک که روی لبه برگ‌های آن تشکیل می‌شود, افزایش می‌یابد.

۴- کالانکوئه پیناتا و دایگارای:
این گونەها زنده زا هستند و از طریق غیرجنسی تکثیر می‌یابند. روی هریک از دندانه‌های برگ گیاه, عضو کوچکی از گیاه که در حقیقت یک روی ان برگساری کوچک است تشکیل می‌شود که پس از پراکنده شدن, شروع به رشد می‌کنند.

کالانکوئه کرکدار
کالانکوئه کرکدار

 

کالانکوئه اشک تمساح
کالانکوئه اشک تمساح

نیازهای کالانکوئه:

دما:
دمای ایده آل برای این گیاه بین ۱۸-۲۰ درجە است. بطوریکه در دمای پایین‌تر از ۱۶ و بالاتر از ۲۷ درجه گلدهی به تأخیر می افتد.

آبیاری:
قبل از آبیاری خاک را بررسی کنید تا از ریزش گل‌ها در اثر آبیاری زیاد جلوگیری شود.

خاک:
خاک باید دارای ۵۰ درصد مواد الی باشد و از زهکشی خوب برخوردار باشد چون ریشه این گیاه افشان است. همچنین   PH خاک باید بین ۵/۶-۵/۸ باشد. چون فسفر زیاد باعث کاهش جذب عنصر روی می‌شود. از مصرف بیش از حد آن خودداری کنید.

رطوبت:
نوسانات رطوبت برای این گیاه باید کم باشد و خاک به طور مرتب رطوبت داشته باشد.

گلدهی:
کالانکوئه برای گلدهی نیاز بە دو روز کوتاه دارد چون گیاهی روزکوتاه است. اغلب از اواسط پاییز گلدهی شروع می‌شود تا شروع گرما, هرچه تعداد روزهای کوتاه بیشتر باشد گل آذین تشکیل شده نیز بیشتر می‌شود. برای دوباره به گل نشاندن این گیاه می‌توان پس از گلدهی ساقه‌هایی که گل نکردن را هرس کرد و گلدان را در جای خنک قرار داد.

در تحریک گلدهی می‌توان از پوشش چادری تیره استفاده کرد. برای جلوگیری از بالا رفتن دما زیر پوشش بهتر است این کار از ساعت ۷ بعدازظهر شروع شود و در ساعت ۹ صبح پوشش برداشته شود. عمر هر گل در دمای ۱۸ درجه حدود ۶ روز است. این گیاه به دلیل آبدار و گوشتی بودن در دمای زیر ۲ درجه صدمه می‌بیند.

تکثیر کالانکوئه:
از دو روش قلمەگیری و کاشتن بذر امکان پذیر است. برای روش قلمه گیری,قلمه‌ها را باید در مواقعی که روزها بلند هستند گرفت, قلمه انتهایی ساقه را که دارای چند جفت برگ بالغ است برای تکثیر بکار می‌برند.قلمه‌ها را به مدت ۲الی ۳ روز در جایی خنک قرار می‌دهند تا در قسمت بریده شده پینه درست شود, البته می‌توان در آب قرار داد که این نیز روشی متداول برای بهتر ریشه دار کردن قلمه‌هاست. سپس قلمه‌ها را در محیطی که دارای زهکشی خوبی است قرار می‌دهند که دمای مناسب بستر باید بین ۲۲ درجه باشد. اگر شرایط مناسب باشد ۱۳الی ۱۷ هفته زمان لازم است تا گیاه گلدهی داشته باشد. برای کاشت بذرها, بذور را از دی ماه تا تیرماه می‌کارند. البته در شرایط گلخانه‌ای می‌توان در هر شرایطی بذر را کاشت. بذر کالانکوئە نیاز بە نور دارد پس نباید روی آنها را پوشاند.

آفات و مشکلات کالانکوئه:
این گیاه جزو مقاوم‌ترین گیاهان در برابر آفات و بیماری‌ها می‌باشد, ولی گاهی ممکن است مورد حمله شته قرمز قرار گیرد که از ساقه این گیاه تغذیه می‌کند.

مشکلات کالانکوئه:

۱- قرمز و زرد شدن برگها:
درست است کە گفتە می‌شود آبیاری مرتب انجام گیرد, اما گاهی در اثر آبیاری بیش از حد برگ‌های گیاه بە رنگ قرمز, سپس زرد متمایل می‌شوند حتی برگ‌های تازه رشد کردە, کە بعداً باعث مرگ گیاه می‌شود. پس حتماً اول خاک گلدان را لمس کنید و در صورت خشک بودن خاک را آبیاری کنید. گلدان نیز باید زهکشی خوب داشته باشد بطوریکه هنگام آبیاری اضافی آب از زیر گلدان خارج شود.

یادتان نروداگر گلدانتان زیر گلدانی داشت موقع آبیاری آن را بردارید تا با جمع شدن آب در زیرگلدانی موجب فاسد شدن ریشه ها نشود که باعث مرگ گیاه می شود.

۲- پوسیدگی ساقه ها:
پوسیدگی ساقه ها بعلت آبیاری زیاد بوده، پس آبیاری را کم کرده و زهکشی گلدان را بررسی کنید.حتما بین دو آبیاری خاک گلدان باید خشک شود.

۳- زرد شدن و ریزش برگ‌های قدیمی:
به دو علت ممکن است این پدیده رخ دهد, یکی آبیاری زیاد و خالی نکردن آب زیرگلدانی است, دومی به خاطر کمبود ازت است که با دادن کود آلی حاوی ازت زیاد برطرف می‌شود.

۴- قرمز شدن لب برگ‌ها:
نور کم, نوسانات دمایی محیط نگهداری و سرد شدن هوا می‌تواند موجب این پدیده شود.

۵- وجود شپشک بر روی برگ‌ها:
در صورت وجود شپشک بر روی برگ‌های گیاه, اولین پیشنهاد استفاده از آب صابون است. همچنین می‌توانید از اسپری‌های حشره کش خانگی استفاده کنید که اگر جواب نداد در آخر از سم دیازینون استفاده کنید.

۶- دراز شدن ساقه‌های کالانکوئه:
محیط کم نور موجب این پدیده می‌شود چون کالانکوئە گیاهی نور دوست است پس با انتقال گیاه به محل پرنورتر این مشکل را برطرف کنید.

۷- ریز بودن برگ‌ها:
این پدیده نیز به علت نور کم است. پس گیاه خود را به محلی پرنور البته نور غیر مستقیم انتقال دهید, در صورت نبود نور از نور مصنوعی استفاده کنید.

گلدهی مجدد گیاه:
اگر می‌خواهید گیاهان بعد از گلدهی اول و خشک شدن گل‌ها دوباره به گل بنشینند حتماً از قسمت دمگل گلهای خشک شده را جدا کنید تا انرژی گیاه صرف گل‌های خشک نشود و حتماً با کود پتاس بالا مثل کریستالون قرمز هردو هفته یک‌بار کالانکوئە را تقویت کنید.

خاک مخصوص قلمه:
یک قسمت پیت ماس یا کوکوپیت همراه با یک قسمت خاک‌برگ یا کمپوست و دو قسمت ماسه نرم. (ماسه برای زهکشی خوب)

نکاتی در مورد گیاه کالانکوئه:
نوسانات نوری و دمایی زیاد موجب غیر عادی شدن رنگ برگها می‌شود.

کافی نبودن تعداد روزهای کوتاه موجب غیرعادی شدن گل آذین بوده و به راکتەهای پوستەای کوچک, در گل بزرگ شده و مشابه برگ می‌شوند کە بە آن پدیدە فیلودی یا برگسانی گفتە می‌شود.

همه چیز در مورد گیاه کالانکوئه

همه چیز در مورد گیاه کالانکوئه

همه چیز در مورد گیاه کالانکوئه

همه چیز در مورد گیاه کالانکوئهمنبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

122 دیدگاه برای “همه چیز در مورد گیاه کالانکوئه

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، کراسولا هست واریته Crassula rupestris L.f.
      برای افتها گیاه رو با محلول حشره کش دو بار بافاصله یک هفته سمپاشی وابیاری کنید، شرایط نگهداریش در محیط پرنور وفیلتر شده ابیاری با خشک شدن ۳ سانت از سطح خاک، خاکش باید سبک ومتخلخل باشه، کوددهی بعد از اتمام گلدهی ماهی یک بار در زمان رشد، ترجیحا از کودهایی که پتاس بیشتری از ازت دارند بعد از اتمام گلدهی گلها رو بچینید.

  1. کاربر گفته:

    سلام
    من این گیاه اشک تمساح را دارم و نزدیک ۶ ماه هست یک نفر کوچک کوچک بهم داد که بکارم
    منم کاشتم داخل همین گلدان و هفته ای یکبار آب بهش میدادم و پشت پنجره پر نور غربی هست ولی نور مستقیم اصلا بهش نمیخوره نمیدونم یک ۲ روزی هست اینجوری شده . یکی دیگه هم بهم دادن اون هم با همین شرایط بود ولی بزرگ تر ولی متاسفانه همینطوری شد آوردمش داخل که گرم تر باشه حالش بهتر شد الان دوباره داره برگ در میاره ولی این در اوج سرما بود ولی این کوچیک ها را نمیدونم چرا اینطوری شدن چون الان اصلا هوا سر نیست .
    میشه بهم بگین چیکار کنم ؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، کمبود مواد غذایی داخل خاک هم باعث این مشکل میشه بهتر هست باکودهای مخصوص کاکتوسها هر ۱۵ روز یک بار تقویت کنید اگر برگهای زرد حالت نرم وابکی دارند حتما جدا کنید.

  2. الهه گفته:

    سلام
    من گیاه را در اواخر مهرماه در حالیکه پرگل و سالم بود خریدم . اما برگهای سبز و جوان گیاه خیلی سست هستند و میریزند. بعضی از برگهای جوان گیاه پوسیده شده اند . روی ساقه ها پودر سفید رنگی دیدم و به نظرم قارچ پودری بود که برای ان محلول ضد قارچ به گیاه اسپری کردم .
    گیاه در معرض نور مستقیم یا غیر مستقیم افتاب نیست . پشت پنجره قرار دارد. زه کشی گلدان مناسب هست و ابیاری تقریبا هر دو هفته ای یکبار وقتی سطح خاک گیاه خشک هست انجام میشود .

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، از گیاه وبرگها وقسمتهایی که میفرمایید عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

      • الهه گفته:

        سلام ،
        ممنونم از محبتتون . لطفا اگر عکس مناسبی نیست بفرمایین تا مجددا عکس بگیرم

        • کارشناس 1 گفته:

          سلام، ممنون از توجه شما، گیاهتون کمبود نور داره دلیل ریزش برگها هم کمبود نور هست قسمتهایی که تازه رشد کردن بصورت علفی رشد کردن بمرور زمان به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید، ابیاری رو زمانی که سطح خاک حدود سه الی چهار سانت خشک شد انجام بدید. برای گلدهی از کود ۱۳،۴۰،۱۳،یا ۱۰،۵۲،۱۰میتونید استفاده کنید.

          • الهه گفته:

            خیلی از راهنماییتون سپاسگزارم . متاسفانه در شهری که من زندگی می کنم اکثر مواقع هوا ابری هست و من گلدان را پشت پنجره گذاشته بودم . ایا روش دیگری برای جبران کمبود نور گیاه هست ؟ و همچنین اگر در مورد سفیدکهای روی ساقه ها. و پوسیدگی برگهای جوان هم راهنمایی بفرمایید ممنون میشم .

            • کارشناس 1 گفته:

              سلام، ممنون از شما، میتونید از نور مصنوعی استفاده کنید،توی عکس چیزی مشخص نیست از نزدیک عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

  3. کاربر گفته:

    سلام
    من این گیاه را امروز خریدم و بهم گفتن کالانکوآ هست
    از چه نوعی هست ؟
    اشکالی نداره با گلدان خودش داخل یک گلدان دیگه بذارم ولی آب خارج بشه و زهکشی ها هم باز باشن ؟
    آیا این مدل گل میده ؟
    شرایط نگهداری آن فرق نمی کنه ؟
    چگونه لکه های قطرات آب را از روی برگ ها پاک کنم که زیبا تر بشه ؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، Kalanchoe sexangularis، کالانکوئه اسکانگولاریس هست، در نور زیاد برگها کامل قرمز مایل به قهوه ای میشه، بله میتونید نگهداری کنید شرایط نگهداریش مثل سایر کالانکوئه ها هست بله گل های کوچک رنگی میده، گلهاش شبیه گلهای کلانکوئه بلوسفلدیانا هست. لکه های روی برگها رو میتونید با محلول اب وسرکه پاک کنید یک دستمال نرم رو به محلول اب وسرکه اغشته کنید وبه ارامی برگها رو پاک کنید.

      • کاربر گفته:

        چطوری کاری کنم که گل بده ولی جان گیاه گرفته نشه و شاداب بمونه میترسم تحریکش کنم گل کنه و بعد خراب بشه
        میشه راهنماییم کنید ؟

      • کاربر گفته:

        من بقییه گیاهانم پشه گلدانی سیاه دارن برای این کالانکوآ در اینترنت خواندم که دارچین روی خاک پشه ها را دور میکنه و اینکه اگر از دارچین بخورند میمیرند
        کمی دارچین ریختم پشه نیامد میخواستم ببینم روی گیاه تاثیر نداره ؟
        ببخشید انقدر سوال میپرسم

        • کارشناس 1 گفته:

          لارو پشه ها از ریشه گیاهان تغذیه میکنند از دارچین نه، دارچین ضدعفونی کننده هم هست وبخاطر بوش پشه ها دور میشند ولی کار ساز نیست مجدد پشه ها برمیگردن برای از بین بردن پشه ها ابتدا باید رطوبت خاک رو کاهش بدید کنار گیاه وخاک حتما کارت زرد نصب کنید وخاک رو دو بار بافاصله یک هفته با محلول حشره کش ابیاری کنید.

              • کاربر گفته:

                مقدارش چقدر به گیاه بدم ؟
                مثلا برای گلدان کوچک یا بزرگ یا متوسط مقدارش چقدر هست ؟
                در آب باید مخلوط کنم ؟ چه مقدار در چه مقدار آب ؟
                من واقعا معذرت میخواهم خیلی سوال پرسیدم

                • کارشناس 1 گفته:

                  خواهش میکنم در خدمتتون هستیم، یک سی سی داخل یک لیتر اب میتونید ترکیب کنید با یک سرنگ میتونید اندازه بگیرید، به اندازه ای ابیاری کنید که مقداری اب از زهکش گلدان خارج بشه یعنی تمام لایه های خاک به محلول اغشته بشند.

  4. محمدی گفته:

    سلام
    این کالانکوئه رو شش هفت ماه پیش کاشتم، اوایل علائم رشد داشت گل زده بود برگ های جدید داشت اما الآن رشدش متوقف شده، دلیلش چیه؟
    ساقه اش هم چوبی شده و ساقه بالاییش شکست و مجدد گذاشتم تو خاک ریشه زده.
    روزانه سه چهار ساعت آفتاب میگیره(البته الان مدتی جاش عوض شده کمتر آفتاب می‌گیره) ،خاکش سه چهارسانت خشک بشه آب به قدری میدم که از زهکش خارج بشه و دما بالای ۲۰

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ریشه های گیاهتون مشکل داره، بهتر هست شاخه هایی رو که سبز هستند جدا کنید وجداگانه بکارید مجدد ریشه میزنند ساقه اصلی پوسیده شده.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، گیاهتون مقداری کمبود نور داره وخاکش مناسب نیست بهتر هست خاکش رو عوض کنید واز خاک مخصوص کاکتوسها براش استفاده کنید زهکش گلدان رو هم حتما باز کنید وابیاری رو زمانی که خاک کامل خشک شد انجام بدید.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، به غیر از کاکتوسها وگیاهان گوشتی وگیاهان ابلق میتونید به سایر گیاهانتون بدید.

  5. m.h گفته:

    با سلام واحترام خدمت شما دوستان گرامی
    گل کالانکوئه من یه مدت تو محل کم نور نگهداری کردم که همه گل هاش ریخت و گذاشتمش پشت پنجره جنوبی مستقیم از پشت شیشه آفتاب میخوره بهش. هر ۵ روز یکبار آب بهش میدم ولی وضعیتش بهتر نشده لطفا راهنمایی بفرمایید چکارش کنم؟
    ممنون از راهنمایی های ارزنده شما.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون از شما گیاه رو از خاک دربیارید وتمام قسمتهای خشک شده رو جدا کنید وقسمت سالم رو با محلول قارچ کش شستشو بدید ومجدد بکارید وبمدت یک هفته در محیط خنک وسایه نگهداری کنید بعد بمرور زمان به محیط پرنوری انتقال بدید.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، کالانکوئه تیرسیفلورا هست شرایط نگهداری مثل سایر کالانکوئه ها، نور زیاد وفیلتر شده ابیاری با خشک شدن سطحی خاک.

  6. مجید گفته:

    سلام وقت بخیر.قبل از هرچیزی میخوام تشکرکنم بابت پاسخ ها وراهنمایی های مفید وارزشمندتان.این کالانکوئه راتازه خریدم عکسشو فرستادم ببینید مشکلش چیه برگاش زرده.روی یه ساقه گلش هم حالت زنگ زدگی داره.
    https://uupload.ir/files/yzvi_1612872067701.jpg

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون از توجه شما، زرد وخشک شدن نوک برگها چند دلیل میتونه داشته باشه، ابیاری بیش از اندازه، ابیاری با ابهای دارای املاح، گرفتگی زهکش گلدان، دما ونور زیاد، کمبود عناصر موجود در خاک،این موارد رو بررسی وایدال کنید، بعد از اتمام گلدهی میتونید گیاه رو با کودهای کامل تقویت کنید اگر گیاه رو تازه تهیه کردید احتمال شوک جابجایی هم باعث این مشکل میشه که بهتر هست صبر کنید برگهای زرد کامل خشک بشند بعد جدا کنید برگی رو که حالت زنگ زدگی داره حتما جدا کنید.

  7. مجید گفته:

    سلام وقت بخیر یه کالانکوئه برگ پهن انداخته بودن توکوچه اوردمش ساقه اصلی رو دوقسمت کردم قسمت بالایی که شاخه های جوون داشت روهم قلمه زدم بادوتابرگ گذاشتم خیلی جووناشوگذاشتم توخاک سبک ساقه اصلی روتوآب.کاردرستیه؟

  8. مرضیه گفته:

    سلام من یه کالانکوا کرکی برگ پهن دارم که چند وقته برگهای بزرگ و سالمش میفته علتش چه میتونه باشه؟
    کنار پنجره ی شمالی نور زیاد و غیر مستقیم آبیاری بعد از خشک شدن خاک ظاهر کاملا سر حال بدون برگ پژمرده و زرد
    دمای ۲۱-۲

  9. نهال سلامی گفته:

    سلام وقت بخیر ، گل کالانکوئه رو یکماه پیش خریدم ، خاک و گلدون رو عوض نکردم ، بعد از خشک شدن خاک آبیاری میکنم، در محیط گلخونه ای با تهویه مناسب، دمای ۲۵ تا ۲۸ درجه، نور زیاد غیر مستقیم، اکثر غنچه هاش گل شدن و کلی غنچه ریز جدید داده ولی سه روزه که شاخه های ریزش ک غنچه دارن پژمرده و خمیده شدن، برگهای بزرگش بیحال و رو به پایین افتادن شل شدن ☹️هیچ کودی تا حالا بهش ندادم و هیچ حشره ای توی گلدون یا روی برگها ندیدم ولی چندتا از برگها الک قهوه ای دارن مثل سوختگی !
    ممنون میشم راهنمایی کنید چیکار کنم حال گلم خوب بشه؟

        • کارشناس 1 گفته:

          ممنون از شما،تمام برگهایی رو که لکه دارند جدا کنید وگیاه رو با محلول قارچ کش کاربندازیم یا مانکوزب ابیاری سمپاشی کنید. (مقدار مصرف یک گرم در یک لیتر اب)

          • مائده گفته:

            سلام.گل من هم دقیقا همین مشکلو امسال پیدا کرده. با اینکه شما راهنمایی کردین که از قارچ کش استفاده بشه. اما من می ترسم اینکارو انجام بدم . چون گیاهم کلی غنچه داده و ترسم اینه که خراب بشه. حدود یه هفته است که دو بار با پنبه آغشته به حشره کش برگ ها رو تمیز می کنم. به نظرتون فایده ای داره..؟

            • کارشناس 1 گفته:

              سلام، میتونید تمام برگهایی رو که لکه دارند جدا کنید وبعد از اتمام گلدهی گیاه رو با محلول قارچ کش سمپاشی وابیاری کنید، الان هم انجام بدید مشکلی بوجود نمیاد. ولی روی گلها محلول اسپری نکنید برای بیماری قارچی محلول قارچ کش بهتر هست استفاده بشه محلول حشره کش تاثیری نخواهد داشت.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، شرایط نگهداری رو هم بفرمایید تا بهتر راهنماییتون کنیم،ترکیب خاک،ابیاری،دمای نگهداری ،بتازگی خاک یا گلدان گیاه عوض شده؟ محیط نگهداری تغییری داشته؟موقع ابیاری اب اضافی بلافاصله از زهکش گلدان خارج میشه؟

      • Fatemeh گفته:

        خاکشو تابستان عوض کردم بعد از اونم خیلی رشد کرد و پر پشت شد.دوهفته یه بار آبیاری میکنم (سطح خاک خشک بشه)و زیر گلدانی خالی میکنم .محیطم تغییری نداشته.

        • کارشناس 2 گفته:

          گیاهتون کمبود نور داره یا لامپ اضافه کنید یا ساعت نوردهی رو افزایش بدید ریزش برگها از نواسانات دمایی میتونه باشه دما رو چک کنید مخصوص شبها سوز سرما از شکاف پنجره ها به گیاه اسیب نرسونه، ابیاری رو هم زمانی که خاک کامل خشک شد انجام بدید، زهکش گلدان رو هم بررسی کنید که گرفته نباشه.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، احتمالا موقع جابجای به گیاه سرما زده که برگها اینشکلی شده جای نگرانی نیست تمام اون برگها زرد خواهد شد بعد از اینکه کامل خشک شدند میتونید جدا کنید تغییر محیط نگهداری باعث این مشکل در برگها میشه که طبیعی هست گیاه رو در جای ثابتی نگهداری کنید وجابجا نکنید.

  10. کربلائی گفته:

    سلام . من گل توی عکس یکی مونده به آخری رو می خوام . چه جوری می تونم تهیه کنم. ممنون می شم جواب بدید.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، کالانکوئه دایگریمونتیا هست،متاسفانه ما فروش گیاه نداریم.

  11. مهدیه گفته:

    سلام وقتتون بخیر
    کالانکوئه من زیر برگهاش جایی که به ساقه متصل میشه و سر هر بند سفیدکهای ارد مانندی زده خواستم بپرسم اونا چی ان؟ یعنی یجور آفته؟ و اگر جواب مثبته باید چکارش کنم ضمن اینکه هروقت خشک میشه آبیاریش میکنم نورش مناسبه خاکش زهکشی خوبی داره و به نظرم سرحاله
    یه سوال دیگه اینکه بعضی از ساقه هاش از سر بند ریشه دار شده میتونم الان تو این فصل اونا رو جدا کنم و تو گلدون جدید بکارم؟

  12. جمشیدی گفته:

    سلام خسته نباشید من اشک تمساح زدم تو گلدان ولی برگاش سالم هستن و بچه دارن ولی همه بصورت افتاده هستن انگار پژمردس ممکنه بخاطر نبود افتاب باشد

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، بخاطر گرما ونبود رطوبت محیط هست گیاه رو به محیط خنکی انتقال بدید ورطوبت محیط رو افزایش بدید، یک هفته بعد از تعویض گلدان به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، افتاب سوختگی هست زمانی که نور روی گیاه هست روی گیاه وبرگها اب نریزید،موندن اب وتابش نور باعث سوختگی برگهاشده.

دیدگاه‌ها بسته شده است.