معرفی کاکتوس اوبرگونیا دامسی

معرفی کاکتوس Obregonia denegrii

معرفی کاکتوس Obregonia denegrii: منشأ و محل زندگی: Obregonia denegrii دارای محدوده جغرافیایی بسیار کوچکی در نزدیکی سیوداد ویکتوریا در دره جومووا، Tamaulipas، مکزیک است جمعیت اوبرگونیا کمتر از ۵۰۰۰ گیاه است و به دلیل جمع آوری آن‌ها از طبیعت همچنان رو به کاهش است. در ارتفاع حدود ۱۰۰۰ متر از سطح دریا رشد می‌کند.

زیستگاه: Obregonia denegrii در مناطق نیمه بیابانی و در مناطق باز و در بوته‌های متراکم رشد می‌کند. گاهی اوقات گیاهان به دلیل بارش باران از زمین خارج می‌شوند زیرا بعضی از منطقه رشد گیاه در اطراف شیب جنگل‌ها است. آب و هوای نسبتاً مرطوب در زیستگاه آن وجود دارد. گیاهان به طور کلی در خاک سنگ آهک، در میان شن و سنگ کوچک در هم زیستی با چند گونه کاکتوس دیگر مانند lechuguilla، Ariocarpus trigonus، Astrophtum myriostigma، Mammillaria baumii، Neolloydia grandiflora، Coryphantha palmeri، Echinocereus blanckii رشد می‌کنند.

این گونه به دلیل برداشت غیرقانونی و اصلاح زیستگاه به دلیل کشاورزی دامنه جغرافیایی بسیار کوچکی دارد و به طور مداوم کاهش می‌یابد. و همچنین توسط افراد محلی برای اهداف دارویی (مورد استفاده برای درمان روماتیسم) جمع آوری می‌شود.

توضیحات: اوبرگونیا یکی از معروف‌ترین انواع کاکتوس است که به شکل زیبا آن شهرت دارد.اوبرگونیا تنها گیاه غیر هم خانواده ولی مشابه آریوکارپوس است. این گیاه تقریباً همیشه به عنوان گیاه انفرادی با ریشه‌های غده‌ای همانند Ariocarpus و Lophophora رشد می‌کند.

شکل ظاهری: 
یکنواخت، کروی شکسته، شبیه یک مخروط کاج معکوس با یک مرکز پشمالو، تا ۱۵ (و یا بیشتر) سانتی متر قطر دارد و از قهوه‌ای مایل به سبز تا سبز تیره رنگ بدنه آن است در شرایط دمایی مختلف تغیر رنگ می‌دهد.

گل:گل‌ها بین پشم سفید رنگ، در مرکز گیاه در جوانه‌های جوان رشد می‌کنند، آنها گلبرگ‌های سفید رنگ دارند و تا قطر ۲٫۵ سانتی متر، طول ۲٫۵-۳ سانتی متر پدید می ایند. در درون گل‌ها رشته‌های قرمز مایل به زرد بنفش یا صورتی، نارنجی زرد، وجود دارد.

کشت و گسترش: 
این گیاه آهسته رشد می‌کند برای تازه کارها کشت ان از طریق بذر آسان نیست، اما می‌تواند به سرعت رشد کند. این گیاه اغلب به عنوان گیاه پیوند خورده دیده می‌شود، اما بر ریشه‌های خود نیز بسیار خوب رشد می‌کند. نیاز به خاک حاصلخیز همراه با زهکش مناسب دارد نیاز به نور خورشید کامل برای رشد دارد و باید قبل از هر آبیاری خاک آن کاملاً خشک شود سعی شود هنگام آبیاری بر روی گیاه آب ریخته نشود تا گیاه حالت شاداب خود را حفظ کند. از تهویه هوا در محل نگهداری این گیاه هم دقت بسیار کنید.

جوانه های اوبرگونیا

انتشار: 
منحصراً از طریق دانه قابل انتشار است. جوانه‌های کوچک بسیار آهسته رشد می‌کنند و در ابتدا آنها یک یا دو سال بیش از چند میلی‌متر رشد نخواهند داشت اما پس از سه سالگی رشد آن ها سریع‌تر خواهد شد.

Obregonia حدود ۵-۶ سال طول می‌کشد تا ۵ سانتی متر قطر داشته و نیاز به آبیاری دقیق دارند. Obregonia نیاز به حدود ۷-۸ سال برای رسیدن به سن گل دهی دارد.

برای افزایش سرعت رشد اوبرگونیا را بر روی پایه‌های مختلف پیوند می‌دهند که هم موجب رشد سریع و هم گل دهی سریع‌تر خواهد شد.

معرفی کاکتوس Obregonia denegriiنویسنده: hamid-ma99
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

6 دیدگاه برای “معرفی کاکتوس اوبرگونیا دامسی

  1. امیر حسین گفته:

    سلام من یه اوبرگونیا دارم گلدان ۶ هست تو گلدان سفالی ۸ بکارم موردی نداره و این که این برای بذر گیری نیاز به گیاه دیگه هست یا تک پایه هست؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ابرگونیاها رشد کندی دارند اگر ریشه از کف گلدان بیرون زده میتونید گلدانش رو بزرگتر کنید،این گیاه جفت پایه هست وبرای بذر گیری به یک گیاه پایه دیگری نیاز دارید.

  2. سعید گفته:

    سلام مجدد
    من از هر دو نوع کود ۳۸ ۱۱ ۳ و ۳۶ ۱۲ ۱۲ دارم کدام مناسبتره برای اوبرگونیا ؟

  3. سعید گفته:

    سلام
    خسته نباشید
    لطفا کنید بفرمایید برای اوبرگونیا خواب گیاه در چه فصلیه ؟ البته در شرایط نگهداری در منزل . وآبیاری نیمه دوم سال با کم شدن گرما به چه شکله ؟ و چه نوع کودی برای اوبرگونیا مناسبه و در چه فاصله زمانی ؟
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید .

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، باخنک شدن هوا این نوع گیاه بخواب میره وبهتر هست ابیاری رو کاهش بدید واگر دردمای ۵_۱۰ درجه نگهداری میکنید میتونید کاملا ابیاری رو قطع کنید ،رشد این گونه از بهار تا اواخر تابستان هست،کوددهی در زمان رشد گیاه، ماهی یک بار، ابیاری در زمان رشد هر وقت خاکش خشک شد از کودهایی که پتاس بیشتری از ازت دارند میتونید استفاده کنید.

دیدگاه‌ها بسته شده است.