چگونه تراریوم کاکتوس و ساکولنت بسازیم

چگونه تراریوم کاکتوس و ساکولنت بسازیم

چگونه تراریوم کاکتوس و ساکولنت بسازیم: شاید در نگاه اول ساخت تراریوم با کاکتوس‌ها و ساکولنتها زیاد منطقی به نظر نیاید ولی با اندکی دانش و آشنایی با کاکتوس‌ها و ساکولنت ها می‌توان تراریومی زیبا با کاکتوس‌ها ساخت. هرچند توصیه ما این است که کاکتوس‌ها به صورت مجزا و در گلدان‌های تکی نگهداری شوند.

 

برای ساخت تراریوم کاکتوس‌ و ساکولنت ابتدا باید یک سری اصول را رعایت کنید تا کاکتوس‌ها در کنار هم بتوانند بدون خراب شدن به خوبی رشد کنند. در ادامه مراحل و اصول ساخت تراریوم کاکتوس‌ها را توضیح خواهیم داد.

 

۱- انتخاب نوع کاکتوس:
مهم‌ترین بخش در ساخت تراریوم کاکتوس‌ها، انتخاب نوع کاکتوس می‌باشد. شما باید کاکتوس‌هایی را انتخاب کنید که نیازهای یکسانی داشته باشند و از نظر اندازه نزدیک به هم باشند. نیازهایی مانند میزان آبیاری، نوع خاک، نور باید یکسان یا نزدیک به هم باشد. مثلاً اگر شما ساکولنت ها را که به آب بیشتری نیاز دارند در کنار کاکتوس‌ها بکارید در اثر آبیاری زیاد کاکتوس آسیب خواهد دید و یا در اثر آبیاری کم ساکولنت آسیب می‌بیند.

 

۲- جریان هوا:
شما باید از شیشه‌هایی برای ساخت تراریوم استفاده کنید که هوا به راحتی در آن جریان داشته باشد. کاکتوس‌ها برای زنده ماندن به هوای تازه و در حال جریان نیاز دارند. پس شیشه‌هایی با درپوش یا با درب کوچک مناسب این کار نخواهند بود.

 

۳- نحوه آبیاری تراریوم کاکتوس:
آبیاری تراریوم کاکتوس کار بسیار حساسی می‌باشد. از آنجایی که ته ظرف سوراخ‌هایی برای خروج آب ندارند باید به اندازه‌ای به کاکتوس‌ها آب داد که بتوانند همه آن را مصرف کنند و آب اضافی ته شیشه تراریوم جمع نشود. به دلیل بسته بودن محیط نگهداری کاکتوس‌ها در این روش و بالا بودن رطوبت داخل ظرف آبیاری باید کمتر از کاکتوس‌هایی که در گلدان نگهداری می‌شوند باشد.

 

۴- خاک مناسب برای تراریوم کاکتوس‌ها:
همان‌طور که در بالا نیز گفته شد ظرف تراریوم ها دارای سوراخ در کف نیستند که این موضع باعث بالا رفتن رطوبت خاک خواهد شد، پس باید از خاک‌های کاملاً سبک مانند ماسه برای ساخت تراریوم استفاده کرد. کف تراریوم را با سنگ‌ریزه‌های درشت پر کنید.

 

۵- اندازه تراریوم:
شیشه انتخابی برای ساخت تراریوم کاکتوس‌ها باید اندازه مناسبی داشته باشد. شیشه بزرگ باعث نگهداری آب بیشتری می‌شود. در شیشه‌های کوچک فضا برای رشد کاکتوس‌ها کم خواهد بود.

 

۶- نور و دمای مناسب:
به دلیل محدود بودن فضای تراریوم از قرار دادن آن در مقابل آفتاب شدید خودداری کنید. آفتاب زیاد باعث بالا رفتن دمای داخل شیشه شده و باعث سوختگی کاکتوس‌ها خواهد شد. آفتاب ملایم و دمای محیط خانه مناسب نگهداری تراریوم کاکتوس می‌باشد.

 

از کاکتوس‌های سالم برای ساخت تراریوم استفاده کنید. اگر کاکتوسی دارای بیماری باشد باعث بیمار شدن سایر کاکتوس‌های اطراف خود خواهد شد. همچنین بهتر است خاک را قبل از استفاده با سموم قارچ‌کش ضدعفونی کنید. اگر از سنگ‌های رنگی برای زیبایی تراریوم استفاده می‌کنید حتماً از سنگ‌های رنگی با رنگ طبیعی استفاده کنید زیرا رنگ‌های شیمیایی باعث آسیب به گیاه خواهد شد.

برای آموزش مراحل تصویری ساخت تراریوم کاکتوس اینجا کلیک کنید.

چگونه تراریوم کاکتوس و ساکولنت بسازیم

نویسنده: کاظم دروگریان
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

14 دیدگاه برای “چگونه تراریوم کاکتوس و ساکولنت بسازیم

  1. کاربر گفته:

    سلام
    ببخشید من یکم بذر دارم باید برای کاشت از قبل بذارمش توی تراریوم؟ یا اول صبر کنم رشد کنه بعد

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، تراریوم برای بذر مناسب نیست باید گیاه بزرگ باشه بعد داخل تراریوم انتقال بدید.

  2. GPD گفته:

    میشه به جای زغال از زئولیت استفاده کنیم؟
    لطف میکنید تفاوت ها و شباهت هاش رو بهم بگید. در کل کدومش بهتره؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، زئولیت(به انگلیسی: Zeolite) یک ماده معدنی است که عمدتاً از آلومینوسیلیکات تشکیل شده و کاربرد تجاری عمده آن در صنایع به عنوان جاذب سطحی است.زئولیت نوعی سنگ معدنی هست که کاربردهای زیادی داره، از جمله به عنوان ماده جاذب رطوبت در زراعت
      افزایش دهنده تبادلات کاتیونی و حاصلخیزی
      کنترل بو
      مواد افزودنی خوراک دام
      گلخانه، گلخانه
      پرورش گل
      سبزیجات
      درخت و درختچه
      اصلاح خاک چمن
      محوطه سازی
      احداث جنگل (سازمان جنگلها، مزارع درخت)و…. تفاوت خیلی زیادی با ذغال داره، برای کسب اطلاع بیشتر در این زمینه روی مرور گرتون سرچ کنید. در مورد استفاده در تراریوم از ذغال به نظرم بهتر هست استفاده کنید.

  3. GPD گفته:

    میشه نام چند نوع کاکتوس و ساکولنت برای تراریوم با کمترین رشد و اندازه ممکن را نام ببرید.

    • کارشناس 2 گفته:

      کاکتوسها کلا رشد کمی دارند،از کاکتوسهای کروی میتونید استفاده کنید، ساکولنتها معمولا رشدشون زیاد هست ولی میتونید هر سال جوان سازی کنید تا کوچکتر بشند.

  4. معصومه حبشی گفته:

    سلام.حدود بیست روز پیش یه تراریوم خریدم که ساکولنت و کاکتوس کنار هم کاشته شده.یکی کاکتوس ها شل شد و پوسید.الان یکی از ساکولنت ها یکی دوتا از برگ های زیرش سیاه و لهیده شده .ولی برگهای بالاییش کاملا سالم و سفته.به نظرتون چه کار کنم که درست شه؟در محیط بیرون از خونه مثل تراس میتونم چند ساعت تو روز بزارمش؟

  5. حجت گفته:

    ممنون از توضیحات خوبتون
    فقط یه سوال دیگه…من تو کامنتای قبل تر هم عرض کردم که خاک تراریوم فقط لایه روییش خشک شده و الان هم با گذشت چند روز تفاوتی نکرده
    نباید کاری بکنم براش؟

    • کارشناس 1 گفته:

      ممنون از شما،بهتر هست صبر کنید قسمتهای زیرین خاک هم خشک بشن بعد ابیاری رو انجام بدید چون تراریوم زهکش نداره مدت زمان زیادی اب داخل تراریوم باقی میمونه وابیاری زیاد باعث پوسیدگی ریشه های گیاهان میشه.

  6. حجت گفته:

    خیلی ممنون از توضیحاتتون
    فقط محیط نیمه سایه رو متوجه نشدم دقیق…مثلا داخل محیط خونه یه جایی که نه تاریک باشه نه نور مستقیم داشته باشه خوبه؟
    و نور فیلتر شده ینی پشت پنجره باشه؟

    • کارشناس 2 گفته:

      ممنون از شما،بله جایی باشه که نور باشه ولی نه زیاد تاریک باشه نه پرنور، از پشت شیشه معمولی نور مستقیم محسوب میشه میتونید روی شیشه یک پلاستیک ویا شیشه مات کن بچسبونید تا نور فیلتر بشه یا نور از پشت پرده توری بتابه.

  7. حجت گفته:

    سلام…خسته نباشید
    راستش من دو شب پیش اقدام به ساخت تراریوم کاکتوس کردم
    الان یه چنتا مشکل دارم
    اول اینکه من از خاک مخصوص کاکتوس استفاده کردم اما چون بسته بندی بودن به نظرم خیلی رطوبتشون زیاد و نمناک بودن…الان که داخل شیشه رو میبینم قسمت های پایینی هنوز خیسن…به ریشه آسیب نمیزنه؟آیا رطوبتش از بین میره؟باید چیکار کنم؟
    مورد بعدی اینکه دو تا از گیاهام اونجوری که فروشنده بهم گفت “کاکتوس سنگی” هستن ولی خب به نظرم ساکولنتن…میخاستم ببینم نظر شما چیه و آیا کنار هم قرار دادن اینا مشکلی نداره؟تازه روز اول صاف بودن ولی الان که نگاشون میکنم کج شدن به سمت نور…اینو باید چیکار کنم؟تو این دو روز توی خونه و با فاصله دو متری از پنجره بودن.نیاز به جابجایی دارن؟باید چیکار کنم؟و اینکه حس میکنم یه مشکلی دارن و زیاد سر حال و تازه نیستن…نظر شما چیه؟

    این عکسیه که همون شب اول ازش گرفتم:
    http://uupload.ir/files/0muh_2.jpg

    این عکسیه که امروز بعد از گذشت دو روز گرفتم:
    http://uupload.ir/files/6z74_4.jpg

    این دو تا رو میگفتم که کج شدن و به نظر سرحال نمیان و اینکه نمیدونم ساکولنتن یا کاکتوس:
    http://uupload.ir/files/f0ta_3.jpg

    و اینم خاکش که گفتم رطوبتش از بین نمیره:
    http://uupload.ir/files/6raw_1.jpg

    واقعا ممنون میشم تو موارد بالا منو راهنمایی کنین…تشکر ویژه از وقتی که میذارین

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، بین این گیاهان کاکتوس سنگی وجود نداره کاکتوس سنگی همون لیتوپس هست، دلیل بیحال شدن گیاهان تنشی هست که بتازگی وارد شده بهتر هست بمدت یک هفته تراریوم رو در محیط خنک ونیمه سایه نگهداری کنید تا تنش وارده برطرف بشه بعد از یک هفته به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید، ابیاری رو با اسپری وسطحی انجام بدید وبعد از اینکه خاک کامل خشک شد ابیاری کنید.

دیدگاه‌ها بسته شده است.