آموزش نگهداری و دلیل زرد شدن برگ گل آنتوریوم

آموزش نگهداری و دلیل زرد شدن برگ گل آنتوریوم

آموزش نگهداری و دلیل زرد شدن برگ گل آنتوریوم: نگهداری از گل زیبای آنتوریوم می‌تواند باعث زیبایی محیط اطراف ما بشود. نگهداری از این گیاه کار دشواری نیست و با رعایت نکات گفته شده در این مقاله می‌توانید آن را پرورش و نگهداری کنید. نام علمی گل آنتوریوم Anthurium andraeanum است.

 

دلیل زرد شدن برگ گل آنتوریوم:
یکی از شایع‌ترین مشکلات در نگهداری این گیاه زرد شدن و ریزش برگ‌های آن می‌باشد. از دلایل اصلی این مشکلات می‌توان به وجود آفت‌هایی مانند شته، شپشک ها و تریپس ها اشاره کرد. همچنین آفتاب شدید، کود به میزان بالا و همچنین آبیاری زیاد نیز می‌تواند منجر به زرد شدن و ریزش برگها شود.

 

نحوه آبیاری گل آنتوریوم: 
خاک این گیاه بهتر است همیشه مرطوب بماند البته این به معنی خیس و گل آلود بودن خاک نیست. بلکه خاک همواره باید رطوبت نسبی را داشته باشد. بنابراین زمانی که سطح بالایی خاک شروع به خشک شدن کرد می‌توان گیاه را آبیاری کرد.

 

کمبود آب منجر به سوختگی نوک و حاشیه برگ‌ها و گل‌ها شود. آبیاری بیش از اندازه نیز می‌تواند منجر به زردی برگ‌ها در اثر پوسیدگی ریشه‌ها می شود. از آنجایی که این گیاه به مناطق گرمسیری تعلق دارد بنابراین وجود رطوبت در هوا نیز بسیار مهم است. برای تأمین رطوبت  می‌توان این گیاه را چند باردر روز با آب غبار پاشی کرد. بهتر است برای آبیاری این گیاه از آب‌های بدون املاح و بدون کلر استفاده کنید.

 

نور مناسب گیاه  آنتوریوم:
گل آنتوریوم برای گلدهی به نور ملایم فیلتر شده نیاز دارد نور مستقیم آفتاب می‌تواند موجب سوختگی برگ‌ها و ایجاد ناحیه‌های قهوه‌ای رنگ در برگ و حتی مرگ آن شود. همچنین نور فراوان مانع از گلدهی مناسب این گیاه و کاهش رشد آن خواهد شد. نور کم محیط در طی فصول بهار و تابستان می‌تواند منجر به کاهش رشد و تعداد اندک گل این گیاه شود.
اما توجه داشته باشید که در بهار و تابستان و اوایل پاییز این گیاه را حتماً باید از نور مستقیم آفتاب محافظت کرد. بهترین مکان جایی نزدیک به یک پنجره جنوبی و یا شرقی و یا هر مکان دیگری که پر نور و روشن باشد است. البته گیاه را در مکانی بگذارید که از نور مستقیم آفتاب بخصوص در بعد از ظهر در امان باشد.

 

دما مناسب برای نگهداری گل آنتوریوم: 
دمای مناسب برای رشد آنتوریوم در حدود ۲۰ تا ۳۵ درجه سانتی‌گراد است.  همچنین هر مقدار که دمای محیط بالاتر باشد باید رطوبت نیز افزایش یابد و آبیاری با فواصل کوتاه‌تری انجام شود. توجه داشته باشید که این گیاه در طی فصل سرد سال ترجیح می‌دهد تا به مدت ۶ هفته در دمای ۱۵ درجه نگهداری شود و در طی این مدت باید آبیاری گیاه را نیز کاهش داد. در طی این مدت گیاه دوران استراحت خود را طی می‌کند و این مسئله به گلدهی بهتر گیاه در سال بعد کمک خواهد کرد.

 

خاک مناسب برای گل آنتوریوم: 
گیاه آنتوریوم به خاکی غنی و عاری از آلودگی نیاز دارد. مثلاً می‌توان از ترکیب یک قسمت پیت ماس با یک قسمت خاک برگ و  یک قسمت پرلیت استفاده کرد. هر ترکیب دیگری که سبک باشد و مواد ارگانیک نیز در خود داشته باشد مناسب است. تعویض گلدان را زمانی انجام دهید که ریشه‌های گیاه از منافذ زیرین گلدان بیرون آمده باشد و یا سطح رویین خاک گلدان به دلیل رشد گیاه و یا آبیاری نشست کرده باشد. در مورد کوددهی می‌توان از کودهایی که اصولاً ملایم هستند مثل فرمول ۱۰-۱۰-۱۰ استفاده کرد. اما توجه داشته باشید که کود را با نصف غلظت توصیه شده استفاده کنید. کوددهی این گیاه با غلظت‌های معمولی که برای سایر گیاهان استفاده می‌شود به ضرر این گیاه است و می‌تواند منجر به زرد شدن برگها بخصوص برگ‌های موجود در قسمت پایین گیاه و همچنین سوختگی نوک برگها می‌شود. این لکه‌های سوخته به تدریج بزرگ‌تر می‌شوند. این شرایط در صورتی که از آب با میزان املاح بالا نیز استفاده کنید پیش خواهد آمد. در هر دو صورت می‌توان به منظور شستشوی خاک و خروج املاح اضافی از آن مدتی با آب مقطر گیاه را آبیاری کرد.

آموزش نگهداری از گل آنتوریومآموزش نگهداری و دلیل زرد شدن برگ گل آنتوریومآموزش نگهداری و دلیل زرد شدن برگ گل آنتوریومآموزش نگهداری و دلیل زرد شدن برگ گل آنتوریوم

نویسنده: محمودی
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

61 دیدگاه برای “آموزش نگهداری و دلیل زرد شدن برگ گل آنتوریوم

  1. Melika گفته:

    سلام وقت بخیر سه ماهه این آنتوریوم رو خریدم و یه مدته یکی از برگ‌هاش این شکلی شده. میگن بخاطر آبیاری زیاد قارچی شده. من حواسم بوده همیشه تا خاکش کامل خشک نشه بهش آب ندم ولی احساس میکنم هوا براش سرده چون الان که دست زدم گلدونش خیلی سرد بود. کلا سه تا برگ بیشتر نداره چند وقت پیش تا خواست یه برگ جدید بزنه یکی از برگای قدیمیش خشک شد و بازم سه تایی موند. برگ جدیدش هم از اول گوشه‌اش پاره شده بود. یکم بهش کود آهن دادم دو هفته پیش و اینکه گل‌هاش هم از اول همینجور سبز موندن، نمیدونم چرا رنگی نمیشن.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، لکه های روی برگ قارچ نیست سوختگی یا مسمویت هست حالا یا سمپاشی زیاد بوده یا دز مصرف کود زیاد بوده که باعث این مشکل شده، اگر سمپاشی یا کوددهی کردید ودز مصرف زیاد بوده میتونید خاک رو ابشویی کنید تا محلول باقی مانده داخل خاک خارج بشه یا میتونه در اثر تمیز کردن برگ با براق کننده ها هم باشه، اگر برگ رو با براق کننده ها تمیز کردید این موضوع هم باعث این مشکل میشه، احتمالش هم هست که توی گلخونه با براق کننده پاکش کردن چون فقط یک برگ این مشکل رو داره برای تمیز کردن برگها از یک دستمال نخی نرم ومرطوب استفاده کنید وهرگز از روغنها یا براق کننده ها استفاده نکنید. گلها بعد از مدتی به رنگ سبز درمیان وکم کم از بین میرند که طبیعی هست بعد از اینکه خشک شد میتونید جدا کنید وبرای گلدهی مجدد با کودهایی که فسفر بیشتری از ازت وپتاس دارند برای تقویتش استفاده کنید.

  2. Divan M گفته:

    سلام وقت بخیر
    گل من الان یک ماه دارم برگ هاش از وسط حالت سوختگی و خشک داره اما گل هم تازه باش شده ولی گل حدیدشم یه تیکه کوچیک سوختگی داره علتش چی میتونه باشه

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه وقسمتهایی که میفرمایید بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

  3. Melika گفته:

    سلام خسته نباشین گل انتوریوم من یه سری از برگاش نوکشون سوخته و یه سری لکه های ریز زرد دارن (دور برگ نزدیک نوکش) بعضی از برگاش..زهکشی خاکش خوبه میزارم سطحش خشک بشه بعد ابیاری میکنم و جلوی نور مستقیم هم نیست یک روز در میان هم غبارپاشی میکنم و برگاش رو تمیز میکنم به نظرتون مشکلش چیه؟

    • کارشناس 1 گفته:

      درود ممنون، نوک سوزی برگهای گیاهان بیشتر از کمبود رطوبت محیط ویا ابیاری نامنظم ویا ابیاری با اب دارای املاح بوجود میاد، این موارد رو بررسی وایدال کنید، برای ابیاری از اب بدون املاح وهمدمای محیط استفاده کنید ابیاری رو زمانی که سطح خاک یک بند انگشت خشک شد انجام بدید. برای تامین رطوبت محیط میتونید از جزیره زیر گلدانی استفاده کنید.

  4. زهرا فتاح گفته:

    با سلام و تشکر بابت پاسخگوییتون
    من حدود یک ماه پیش این گل انتوریوم را خریدم اولش که داخل ماشین گذاشتیم تا بیاریم خونه یکم افتاب خورد و چند تا برگاش حالت قهوه ای شد و گفتم حتما بخاطر افتاب
    بعد از یک هفته گلدونشو عوض کردم ولی این خشک شدن و پاره شدن برگا ادامه پیدا کرد
    همون روزی هم که خریدمش با دستمال مرطوب برگ هاشو پاک کردم
    و الان هنوز برگاش خشک میشه و از وسط پاره میشند
    حتی برگای جدیدی هم که در میاره خشک میشند
    سعی میکنم حتما پای گیاه خشک بشه بعد ابیاری میکنم و اینکه یکم باد کولر بش میخوره
    نور هم غیر مستقیم
    میشه بفرمایید چرا برگاش اینطور میشه

    • کارشناس 1 گفته:

      درود،از گیاه وبرگها عکس واضح بفرستیدتا بهتر راهنماییتون کنیم در محیطی نگهداری کنید که با باد کولر در تماس نباشه، برای ارسال عکس حجم عکس رو با کراپ یا اسکرین کم کنید وصبر کنید کامل لود بشه بعد ارسال کنید.

دیدگاه‌ها بسته شده است.