آموزش کاشت بذر سرو نقره‌ای

آموزش کاشت بذر سرو نقره‌ای

آموزش کاشت بذر سرو نقره‌ای: در این مقاله آموزش کاشت بذر سرو نقره‌ای که به نام سرو سیمین هم مشهور است دارای نام علمی CUPRESSUS ARIZONICA می‌باشد که از خانواده سروها محسوب می‌شود برای شما توضیح داده می‌شود.

 

این درخت زیبا بومی ایالت آریزونای آمریکاست که همیشه سبز بوده و دارای ظاهر تخم مرغی شکلی است. این گیاه در ایران برای مصارف زینتی و صنعتی پرورش داده می‌شود. شاخ و برگ‌های این درخت خاکستری رنگ است و از این رو به نام سرو نقره‌ای شهرت یافته است.

 

کاشت سرو نقره‌ای به منظور جلوگیری از فرسایش خاک و ایجاد حصار بسیار مناسب است. این گونه برای پرورش بنسای هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. بذر مرغوب را از شرکت‌های معتبر تهیه کنید و یا اواسط و اواخر پاییز از درختان به‌طور مستقیم تهیه کنید، دقت کنید که بذرها کاملاً رسیده و پوسته به رنگ قهوه‌ای باشد، پوست‌های سبز رنگ نارس می‌باشد.

 

قبل از کاشت بذر باید بذرها را به مدت چهار هفته در هوای آزاد به دور از رطوبت و نور مستقیم قرار دهید تا پوسته کاملاً باز شده و بذرها را از داخل پوسته خارج کنید، معمولاً داخل هر پوسته ۲۰_۷۰ عدد بذر وجود دارد بعد از گذراندن دوره سرمادهی سپس اقدام به کشت کنید.

 

آموزش کاشت بذر سرو:

– زمان مناسب کاشت بذر سرو نقره‌ای اوایل بهار هست، ولی می‌توانید بذرها را بعد از خشک کردن در پاییز در هوای آزاد هم کشت کنید، با شروع فصل رویش بذرها جوانه زده و از خاک بیرون می‌آیند.

– خاک مناسب برای کاشت بذر سرو خاک شنی، لومی، رسی می‌باشد.

– بذرها را حدود ۲۴ ساعت در آب خیس کنید.

– محلی در زمین برای کاشت آماده کنید حتماً خاک را خوب شخم بزنید، می‌توانید بذرها را داخل گلدان هم کشت کنید.

– سپس بذرها را در محلی مناسب بپاشید و مقداری روی آن کود دامی سرند شده یا یک لایه خاک سبک بریزید و خوب آبیاری کنید.

– معمولاً بین ۱۵ روز تا ۳۰ روز جوانه‌ها از خاک بیرون می‌زنند.

– وقتی جوانه‌ها حدود ۱۰ تا ۱۵ سانت رسیدند می‌توانید آنها را داخل نایلکس یا گلدان بکارید.

– اگر فاصله بذرهایی که پاشیدن بیشتر هست، بهتر هست که سروها یک سال در زمین باقی بمانند تا خوب رشد کنند بعد آنها را داخل گلدان یا نایلکس بکارید.

– هرچقدر فاصله بذرها بیشتر باشد به نهال‌های قوی‌تر و درشت‌تری در طی یک سال تبدیل خواهند شد بهترین فاصله بین ده تا ۱۵ سانتی‌متر است.

آموزش کاشت بذر سرو نقره‌ایآموزش کاشت بذر سرو نقره‌ایآموزش کاشت بذر سرو نقره‌ای

نویسنده: کارشناس میهن کاکتوس
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

14 دیدگاه برای “آموزش کاشت بذر سرو نقره‌ای

  1. انصاری گفته:

    سلام من امروز مخروط سرو خزان پذیر فکر کنم اسمش دارتالاب باشه جمع کردم عکسو چک کنید ببینید دونه داره یا نه با تشکر از کارشناسان باتجربه تون

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون از شما، بله دونه های قهوه ای که شبیه هسته سیب هستند بذرهستند میتونید جداشون کنید وبعد از گذراندن دوره سرمادهی بکارید.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، در این مورد اطلاع دقیقی ندارم، میتونید در فضاهای باز یا پارکهای منطقه ای که زندگی میکنید بررسی کنید ببینید از این نوع سرو وجود داره یانه.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، سروها بومی مناطق سردسیری هستند، اگر در فضاهای باز یا پارکهای شهرتون وجود داره میتونید کشت کنید.

  2. محمد جمال ثابت جهرمی گفته:

    سلام،با تشکر از مطالب مفید تون لطفا بفرمایید چگونه و چقدر به بذر سرما بدهیم تا نیاز سرمایی آن بر طرف شود.با سپاس لز شما

    • کارشناس 1 گفته:

      درود، ممنون از توجه شما، بذرها رو بعد از خشک شدن داخل یک کیسه فریزر بریزید وداخل یخچال جای تخم مرغی بمدت دو الی سه ماه نگهداری کنید تا دوره سرمادهی رو بگذرونند بعد اماده کشت هستند.

    • کارشناس 2 گفته:

      سرو نقره ای جزو گیاهان بیرونی هست وبعد از کاشت هم میشه در فضای باز نگهداری کرد، ولی برای رشد بهتر ،بهتر هست سه ماه اول در محیط سرپوشیده مثل گلخانه نگهداری بشه ورطوبت محیط تامین بشه.

  3. محسن صفایی گفته:

    سلام. لطفا بفرمایید دوره سرما دهی بذر سرو چند روز و در چه دمایی باشه. سپاسگزارم.

  4. yaserghajar گفته:

    باسلام
    سروهای دیگر هم با همین روش کشت میوند؟
    لطفا ترکیب مناسب خاک برای کاشت در گدان را هم بفرمایید؟
    آیا برای کاشت در گلدان باید روی گلدان را نایلون بکشیم؟ میزان رطوبت خاک را هم توضیح دهید؟
    خیلی ممنون از راهنماییتان

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، بله از طریق بذر میتونید با همین روش کشت کنید ترکیب خاک نوشته شده مقاله رو کامل مطالعه بفرمایید، خاک باید مرطوب نگهداری بشه ولی نیازی به کاور نیست، اگر هواگرم بود میتونید کاور کنید تا خاک رطوبت از دست نده،بعد از جوانه زنی بذرها میتونید کاور رو بردارید.

دیدگاه‌ها بسته شده است.