توربینی کارپوس سچیدکیانوس گرایسلیس

توربینی کارپوس سچیدکیانوس گرایسلیس

کاکتوس توربینی کارپوس سچیدکیانوس گرایسلیس با نام علمی TurbiniCarpus Schiedickeanus var.Gracilis است. همانطور که در مقالات قبلی نیز بیان شد توربینی کارپوس ها یکی از کوچک‌ترین گونه‌ها  در بین کاکتوس‌ها هستند که دیر رشد و خیلی زیبا هستند که دارای چندین واریته هستند که یکی از بهترین هیبریدها این گونه معرفی شده در مقاله است.

 

رفرنس یا سینومی این گیاه به گونه‌ای نئولودیا با همین اسم واریته می‌باشد که بسیار شبیه هم هستند ولی از نظر گونه و ژنتیک کاملاً متفاوت می‌باشند که گاها با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شوند.

 

لازم به ذکر است که این هیبرید توسط آقای اندرسون با فیلد نامبر E.F.Anderson  کشف شده است. بدون شک این واریته یکی از خاص‌ترین و زیباترین گونه‌ها در بین سایر گونه‌ها است.

 

زیستگاه این گونه همانند اکثر توربینی‌ها مکزیک نئولیون می‌باشد.

 

این واریته دارای تنه‌ای به رنگ سبز روشن می‌باشد که عرض آن حدود ۲ تا ۲٫۵ سانتی متر می‌باشد که البته این اندازه بدون خار می‌باشد. تنه‌ی گیاه شبیه به گونه استروفیتم اورناتوم کیکو می‌باشد که ارئول ها تکه تکه و از هم جدا هستند. هر آرئول فقط دارای یک تیغ می‌باشد که طول هر تیغ تقریباً از ۱٫۵ تا ۲ سانتی متر می‌باشد. گلهای زیبای این واریته ارتفاع ۱٫۶ سانتی متر و به عرض ۱٫۸ سانتی متر هستند. زمان گلدهی این نوع توربینی فصل تابستان می‌باشد که معمولاً برای بذر گیری نیازمند هم نوع خود می‌باشد که بتوان گرده افشانی کرد.

 

اطلاعات جامع گیاه برای نگهداری:

گونه‌ای استوانه شکل و به اندازه کوچک می‌باشد.

این واریته به خاکی با زهکشی بالا و آبیاری مناسب و منظم نیازمند است.

این گیاه آفتاب دوست است و آفتاب کامل را می‌پسندد که البته برای پرورش در گلخانه باید از آفتاب سوختگی محافظت شود. هرچه نور بیشتری دریافت کند خارهای بلندتر و بسیار زیباتری خواهد داشت.

گلدهی در طول روز اتفاق می افتد.

حداقل دمای مورد نیاز در موقع خواب ۱۰ درجه سانتی‌گراد است یعنی هیچ گاه دما نباید از ۱۰ درجه پایین‌تر بیاید و دمای مناسب برای رشد گیاه ۳۰ تا ۳۵ درجه می‌باشد.

منبع: میهن کاکتوس
نویسنده و مترجم: شرکت فا کاکتوس (میر یحیوی) 

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید