معرفی ساکولنت کراسولا بارکلی

معرفی ساکولنت کراسولا بارکلی

معرفی ساکولنت کراسولا بارکلی: ساکولنت زیبای کراسولا بارکلی با نام علمی Crassula barkley بومی تپه‌های غربی استان کیپ شمالی نام مترادف: tetraphyle barkley نام مشترک: انگشت پانسمان شده و دکمه‌های رولت نان، ساکولنتی شبیه ستون مهره‌ای کوچک که دلیل نام‌گذاری آن به نام انگشت پانسمان شده به طور مطلوب توصیفی از ساقه گل است که به طور منظم و هموار با برگ‌های که دارای حاشیه کم رنگ هستند و هم پوشانی خوبی دارند پوشیده شده است.

 

این گیاه بهتر است crassula teres نامیده شود زیرا لبه‌های برگ کراسولا teres یک حاشیه شفاف دارد در حالی که بارکلی بدون این حاشیه هم وجود دارد با این حال دو گیاه بسیار شبیه هم هستند و تشخیص آنها از همدیگر سخت است.

 

کراسولا بارکلی یک بوته ساکن چند ساله کوتوله و با ساقه‌های راست یا کم عمق است که باریک‌تر از کراسولا استیلاریس است و ساقه طولانی‌تر می‌شود هنگامی که گل آذین خشک می‌شود.

 

این گونه انفرادی نیست و در پایه چند شاخه شده و رشد می‌کند این کراسولا رشدی بسیار آهسته دارد قد ساقه به ۵۰-۹۰ میلی‌متر می‌رسد ساقه به طور منظم با برگ‌های هم پوشانی پوشیده شده تا یک ستون تقریباً استوانه‌ای تشکیل شود چیزی شبیه به یک درخت مخروطی شاخه‌های جوان این گیاه تقریباً کروی هستند.

 

برگ گیاه گوشتی، تخم مرغی شکل مقعر، به رنگ سبز مایل به خاکستری با لکه‌های سبز یا برنزی عمیق و حاشیه شفاف که حدود ۱-۲ میلیمتر عرض دارد برگ‌های گیاه قادر به جذب شبنم و آب باران است. گل آذین یک قاعده کوچک که تا حدودی با برگ‌ها پوشیده شده گل‌ها کوچک بدون ساقه به رنگ سفید با عطر و بوی دل‌نشین. گلدهی این گیاه در زمستان انجام می‌شود در زیستگاه از ماه ژوئن تا اوت.

 

شرایط نگهداری:
یک ساکولنت بسیار زیبا با رشدی کند که به مراقبت و شرایط خاص نگهداری نیاز ندارد، می‌توان به راحتی آن را در پشت پنجره نگهداری کرد برای کاشت در باغ‌های مینیاتوری یا مجموعه گیاهان بسیار مناسب است.
فصل رشد فعال آن در بهار و پاییز و تابستان در شرایط نیمه استراحت به سر می‌برد در مناطق بومی خود در دامنه‌های ملایم که معمولاً با ماسه پوشیده شده رشد می‌کند و به ندرت در خاک‌های سست و سنگی و شکاف سنگ‌های گرانیت قرمز.

 

خاک: 
به خاکی اسیدی سبک و متخلخل با زهکشی بسیار بالا نیاز دارد خاک کاکتوس گزینه مناسبی است، انتخاب گلدان مناسب: شما می‌توانید این گیاه را در گلدان‌های ۶-۱۰ سانتیمتری نگهداری کنید برای به دست آوردن بهترین نتایج در نگهداری از گلدان کم عمق استفاده کنید.

 

آبیاری:
در طول فصل رشد فعال بهار و پاییز نیاز به آبیاری منظم و کافی دارد در این فصول خاک گلدان بین دو آبیاری مرطوب باشد، در طول ماه‌های گرم سال خاک گلدان را مرطوب (مرطوب نه خیس) نگهدارید، در زمستان اجازه دهید خاک گلدان بین دو آبیاری خشک شود در این فصل خاک مرطوب باعث پوسیدگی ریشه می‌شود، در زمستان اجازه ندهید خاک برای چند روز متوالی مرطوب باشد رطوبت خاک مخصوصاً در این فصل باعث پوسیدگی ریشه و فساد گیاه می‌شود.

 

رطوبت محیطی:
تمام فصول سال نیاز به رطوبت محیطی و تهویه بسیار مناسب دارد.

 

کوددهی:
فصول رشد فعال ماهانه یک‌بار با کودهای که درصد مساوی از ازت، فسفر، پتاس دارند تغذیه شود.

 

نور:
نیاز به نور فیلتر شده و تهویه هوای مناسب و سایه روشن در فضای باز دارد از تابش مستقیم آفتاب محافظت شود نور زیاد باعث تغییر رنگ برگ‌ها به قهوه‌ای و در صورت تداوم دریافت نور مستقیم باعث سوختگی برگ می‌شود.

 

دما:
در صورت خشک بودن بستر و برای مدت محدود دمای ۵- درجه سانتی‌گراد را تحمل می‌کند اما بهتر است برای جلوگیری از آسیب احتمالی در فصول سرد دمای محیط نگهداری از ۱۰ درجه سانتی‌گراد پایین‌تر نرود.

 

آفات و بیماری‌ها:
از آفات می‌توان به شپشک آرد آلود و شته اشاره کرد از بیماری‌ها پوسیدگی ریشه و بیماری قارچی که در اثر بستر نامناسب و آبیاری زیاد ایجاد می‌شود در صورت ابتلا به بیماری قارچی سم قارچ هم نمی‌تواند مؤثر واقع شود.

تکثیر:
از طریق کاشت بذر، جدا کردن پا گیاه مادری و قلمه ساقه تکثیر می‌شود، قلمه ساقه یک ماه طول می‌کشد که ریشه بزند.
از نکات مهم در نگهداری این گیاه توجه به آبیاری است هنگامی که هوا گرم است و گیاه در حالت نیمه استراحت است مراقب آبیاری بستر باشید در فصول رشد فعال بستر کاشت را مرطوب نگهدارید (مرطوب نه خیس) در فصول سرد سال خاک بستر خشک و مکان نگهداری خنک باشد.
معرفی ساکولنت کراسولا براکلی
برای خرید بذر کاکتوس اینجا کلیک کنید.
نویسنده: خانم یزدانی
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

6 دیدگاه برای “معرفی ساکولنت کراسولا بارکلی

  1. سمیه رستمی گفته:

    سلام و عرض ادب دارم. من یه کمپ فایر دارم که متاسفانه مدتیه برگهاش پلاسیده شده و داره خشک میشه، ممکنه راهنمایی بفرمایید؟

  2. سحر گفته:

    سلام خسته نباشید .
    من یه کراسولا پرفوراتا دارم چندروز پیش دستم خورد و برگای بالاییش افتاد و الان چوب خالیش مونده و پایینش هم چندتا برگ داره .
    سوالم اینه که نیازه که چوبش رو بکنم تا بعدا ساقه به همراه برگاش در بیاد یا نکنم خودش بعدا برگ میده ؟؟؟؟؟؟
    با سپاس

دیدگاه‌ها بسته شده است.