همه چیز درباره‌ی مامیلاریا هرناندزی

همه چیز درباره‌ی مامیلاریا هرناندزی

همه چیز درباره‌ی مامیلاریا هرناندزیMammillaria hernandezii: با یک مامیلاریای خاص دیگر در خدمت شما عزیزان هستیم. مامیلاریا هرناندزی، این گونه از مامیلاریا در مکزیکو مهد کاکتوس در ارتفاع ۲۳۰۰ متر از سطح دریا کشف شده است. یک گیاه بسیار کوچک و دیر رشد و کروی شکل می‌باشد. با حالتی خاص و رنگ تنه سبز تیره با تیغ‌های منحصر به فرد خودش در بین سایر گونه‌ها پرچم‌داری می‌کند. قطر گیاه معمولاً بین ۲٫۵ تا ۴٫۵ سانتی متر در حالت ریشه فابریک می‌باشد.

دارای ریشه‌ای غده‌ای و ضخیم و گوشتی می‌باشد. در بین خارهای این گونه خارهای بسیار کوچک و خیلی خاصی وجود دارد. هر ارئول از گیاه معمولاً بین ۱۷ تا ۲۵ خار دارد که به رنگ سفید بسیار زیبایی هستند، تقریباً طول هر خار ۱٫۲ تا ۲ میلی متر می‌باشد و خار مرکزی ندارد. مامیلاریا هرناندزی گل‌های زیبایی به رنگ گیلاسی یا در بعضی واریته هایش به رنگ سفید دارد که نسبت به گیاه بزرگ می‌باشند و قطری حدود ۲٫۵ سانتی متر دارند.گل‌ها به صورت شبانه روزی باز هستند.

 

گلدهی در اروپا و امریکای شمالی در زمستان و پاییز اتفاق می افتد ولی جالب اینجاست که این گونه به سردی هوا و رطوبت و نور کم علاقه ندارد و به درستی توسعه نمی‌یابد. و گلدهی در سایر مناطق در اکتبر که نور کافی و شرایط مناسب باشد نیز اتفاق می افتد.

 

این گونه نیز همانند مامیلاریا برتولدی و لوتی از قاعده کریپتو کارپیک پیروی می کندو بذرهای گیاه در داخل ساقه تولید می‌شود و قاعده و قانون خاصی دارد. برای مطالعه بیشتر اینجا کلیک کنید.

 

جالب است بدانید که با اینکه در طبیعت دقیق زندگی این گونه مشخص است تقریباً پیدا کردن آنها در طبیعت غیر ممکن می‌باشد چون اکثراً زیر خاک مدفون می‌شوند.

 

مامیلاریا هرناندزی به آرامی رشد می‌کند و نگهداری این گونه نسبت به سایر مامیلاریا ها آسان نمی‌باشد. این گونه اکثر پیوند زده می‌شود و تعداد بسیار کمی از این گونه در خاک می‌توان پیدا کرد و اکثر موجودی تکثیر شده پیوندی می‌باشند.

 

بسیار سخت است که این گونه‌ها کاشته شوند و تکثیر از بذر شوند چون دارای ریشه‌ای غده‌ای و این نیز مفهوم دیر رشدی را می‌رساند و در کنار این نیز بسیار بسیار به آبیاری حساس بوده و در صورت نامنظم بودن آبیاری بسیار مستعد پوسیدگی ریشه می‌باشند. در زمستان باید خاک کامل خشک و تهویه مناسب و در گلخانه‌هایی با حداقل دمای ۱۰ درجه سانتی‌گراد با نور زیاد نگهداری شود. این گونه‌ها نیازمند خاک غنی شده و متخلخل می‌باشند. بسیار آفتاب دوست می‌باشد. جوانه زنی بذرها برای این گونه نیز همانند قبلی‌ها یک چالش بزرگ است و فعلاً تکثیر از طریق قلمه و پیوند بهترین روش است.

 

یک مورد بسیار جالب در مورد این کاکتوس نحوه گسترش بذرهای آن در طبیعت است که در شکل زیر توضیح داده شده است.
Mammillaria-hernandezii
در عکس بالا (A) گل گیاه است که پس از گرده افشانی و رسیدن به کپسول یعنی بخش (B) تبدیل می‌شود، این فرایند تبدیل گل به کپسول حدود هفت ماه طول می‌کشد. بذرها به مدت یک سال بعد در داخل کپسول (C) باقی می‌مانند تا آماده سبز شدن شوند. پس از آن با رشد گیاه کپسول بذرها (D) وارد خاک می‌شوند و در آنجا سبز می‌شود. یعنی بذرها همراه با گیاه وارد خاک می‌شوند و در آنجا شروع به جوانه زنی می‌کنند.
مامیلاریا هرناندزی دفرمه
مامیلاریا هرناندزی
مامیلاریا هرناندزی
نویسنده و مترجم: شرکت فا کاکتوس (میر یحیوی)
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید