علت زرد شدن برگ‌های ساکولنت چیست؟

علت زرد شدن برگ‌های ساکولنت چیست؟

علت زرد شدن برگ‌های ساکولنت چیست؟ ساکولنتها گیاهان شاداب با رنگ‌های متنوع و جذاب هستند که می‌شود آنها را به راحتی در گلخانه یا محیط منزل پرورش داد ولی بهترین طیف رنگی را در فضای باز دارند. این گیاهان آب را در برگ و ساقه خود ذخیره می‌کنند و بسته به نوع گیاه می‌توانند در شرایط مختلف دمایی پرورش یافته، زندگی کنند. ساکولنتها معمولاً نیاز به مراقبت ویژه‌ای ندارند و در یک خاک خوب تخلیه شده، محیطی با تهویه بالا و آبیاری مناسب با نیاز گیاه، به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

 

طیف وسیعی از گیاهان این خانواده دارای برگ‌های به رنگ سبز هستند اما در برخی از آنها گاهی اوقات رنگ‌های دیگر با سبز ترکیب می‌شود که جلوه زیبا و بدیعی ایجاد می‌کند. زرد شدن برگ‌ها در این گیاه نشانه آن است که نیازهای رشدی به خوبی تأمین نشده است. اولین و اصلی‌ترین عامل زرد شدن برگ‌های این گیاه آبیاری بیش از حد است گفته شد که ساکولنت آب را در اندام هوایی خود ذخیره می‌کند آبیاری مداوم و خیسی دائمی خاک باعث تغییر رنگ برگ‌ها شده و در صورت استمرار شرایط گیاه از بین می‌رود.

 

اگر متوجه شدید برگ‌های گیاهتان شروع به زرد شدن می‌کند وقت آن رسیده تا سریعاً مشکل را برای جلوگیری از آسیب جدی گیاه حل کنید.
در اولین اقدام خاک را بررسی کنید. شایع‌ترین علت زردی گیاهان گلدانی آبیاری زیاد است. خاک دائم مرطوب ریشه‌های گیاه را می‌پوساند و از توانایی آن در جذب آب و مواد مغذی از خاک جلوگیری می‌کند. عدم جذب آب و مواد مغذی تولید انرژی در برگ‌های گیاه و دیگر قسمت‌های اندام هوایی را مختل کرده و عمل فتوسنتز را متوقف می‌کند. گیاه به علت ضعف و عدم جذب مواد مغذی نمی‌تواند رنگ‌دانه تولید کند و رنگ سبز برگ‌ها به زرد تغییر می‌کند. در صورت عدم درمان رطوبت زیاد خاک و محیط می‌تواند سبب ریزش برگ‌ها، نرم شدن ساقه، پوسیدگی ریشه و نابودی کامل گیاه بشود.

 

خاک را با نوک انگشت خود بررسی کنید و اگر احساس می‌کنید مرطوب است، آب بیش از حد می‌تواند علت احتمالی خرابی گیاه باشد. اگر ساکولنت شما تنها چند برگ زرد داشته باشد می‌توانید با جدا کردن برگ‌های زرد، بالا بردن تهویه و اجازه دادن به خاک تا خشک شود از وقوع حوادث حادتر جلوگیری کنید. بین هر آبیاری اجازه دهید سطح خاک تا عمق ۵ سانتیمتری خشک شود پس از آن اقدام به آبیاری کنید.

 

پوسیدگی ریشه:
هنگامی که یک ساکولنت شروع به زرد شدن برگ‌ها و ریزش آنها در حجم وسیع می‌کند ضرورت دارد که گیاه را از گلدان در آورده و خاک اطراف ریشه را کامل کنار بزنید ریشه‌ها را بررسی کرده و قسمت‌های آسیب دیده و پوسیده را جدا کنید بعد از کات کردن برگ‌ها و ریشه‌های بیمار گیاه را در یک مخلوط سبک با تخلیه بالا کشت کنید از گلدان‌های سفالی با حفره‌های انتهایی زیاد برای کاشت ساکولنت استفاده کنید.

 

هنگام آبیاری گیاهی که گلدان و خاک آن را تعویض کرده‌اید اطمینان حاصل کنید که تمام ذرات تشکیل دهنده خاک خیس شده باشد.

 

آفتاب سوختگی:
اگر بعد از تخلیه خاک و تنظیم آبیاری باز هم شاهد زرد شدن برگ‌های گیاه خود بودید مشکل از شرایط روشنایی و نور است. بیشتر گیاهان مخصوصاً انواع کاکتوس‌ها می‌توانند مقدار زیادی نور را دریافت کنند و قرار گرفتن در نور کامل روز ممکن است برایشان مشکلی ایجاد نکند اما یک ساکولنت سبز هنگامی که در شرایط با نور زیاد، کامل و مستقیم آفتاب قرار می‌گیرد مخصوصاً در تابستان شروع به سفید شدن برگ‌ها و ساقه می‌کند و این یک واکنش کاملاً طبیعی است. ساقه و برگ‌های ساکولنت دارای بافت ظریفی است و تحمل نور زیاد و مستقیم را برای مدت طولانی ندارد اگر برای مدت طولانی در مکان با نور زیاد و مستقیم بماند آفتاب سوخته شده و برگ‌ها از سبز به سفید تغییر رنگ می‌دهد. کات کردن قسمت‌های آسیب دیده و انتقال گیاه به مکان با نور فیلتر شده می‌تواند تا حدودی مشکل را برطرف کند.

 

حمله آفات و حشرات:
ساکولنتها هنگامی که مورد حمله آفات و حشرات مخصوصاً شپشک آرد آلود و کنه قرمز قرار می‌گیرند برگ‌های سبز و شاداب خود را از دست می‌دهند در این زمان و بر اثر کاهش شیره گیاهی رنگ برگ‌ها از سبز به زرد تغییر می‌کند. استفاده از حشره کش و از بین بردن آفات می‌تواند این مشکل را برطرف کند.

نویسنده: خانم یزدانی
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

76 دیدگاه برای “علت زرد شدن برگ‌های ساکولنت چیست؟

  1. امیرمحمد سیمایی زاد گفته:

    سلام خسته نباشید این چند وقته خیلی برگ هاش میافته آبیاری مرتب هم میکنم پشت پنجره ای هستش که خیلی نور میگیره دلیلش چیه

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون ریزش برگها از ابیاری زیاد میتونه باشه ابیاری رو زمانی که خاک کامل خشک شد انجام بدید میتونید قلمه بزنید ساقه ها خیلی بلند شدن برگهای خشک وپوسیده شده رو هم از داخل گلدان جمع کنید باعث بیماریهای قارچی میشند.

        • کارشناس 1 گفته:

          با یک چاقوی تیز وضدعفونی شده حدود ده سانت برش بزنید وداخل خاک سبکی بکارید میتوید داخل اب هم ریشه دار کنید و بعد داخل خاک انتقال بدید بعد از برش وکاشت در محیط خنک وسایه که نور متوسط داشته باشه وکامل تاریک نباشه نگهداری کنید. یک الی دو هفته بعد ریشه دار میشند ومیتونید بعد از دو هفته به محیط پرنور انتقال بدید.

          • امیرمحمد سیمایی زاد گفته:

            سلام سمپریوم لب ماتیکی اول سر برگاش قرمز بود الان سبز یکدست شده پشت پنجره ای هستش که نور میگیره دلیلش چیه چه کارکنم

            • کارشناس 1 گفته:

              سلام، زمانی که دما پایین باشه ونور زیاد باشه لبه برگهاش قرمز میشه دما بالا بشه رنگ برگها سبز میشه، سعی کنید در محیطی که دما بین ۲۰ الی۲۵ درجه باشه ونور خوبی داشته باشه نگهداری کنید سمپریوم رو میتونید در فضای باز هم نگهداری کنید محیطی که نور فیلتر باشه. البته دما رو تا ۵ درجه تحمل میکنه کمتر از این دما یخ میزنه.

              • امیرمحمد سیمایی زاد گفته:

                جایی که نگهداری میکنم نور خورشید روش نمیافته اما خیلی روشن هستش همون جا خوبه یا جابه جا کنم و چند روز یکبار آبیاری کنم

                • کارشناس 2 گفته:

                  بهتر هست به جایی انتقال بدید که نور خوبی دریافت کنه مثل پشت پنجره جنوبی ولی نور رو فیلتر کنید، ابیاری رو زمانی که خاکش کامل خشک شد انجام بدید.

  2. بهنازالسادات متولی گفته:

    سلام من این گیاه رو قلمه زدم بعد از اینکه ریشه داد کاشتم. الآن چند هفته هست که برگاش از پایین شروع کردن به خشک شدن و الآن هم ساقه اش از پایین چروک شده. چند ماه هست نزدیک پنجره هست و هفته ای یکبار آبیاری میشه.

    • کارشناس 2 گفته:

      درود،خاک گیاهتون مناسب نیست وکمبود نور هم داره از قسمتی که خشک شده کات کنید واز قسمتهای بالایی که ریشه زده میتوند دو تکه کنید وریشه دارکنید از طریق برگ هم تکثیر میشه.

  3. زهرا گفته:

    سلام و وقت بخیر .من این گیاه رو دو ماهی است خریداری کردم اسمش یادم نیست رو به پنجره ی شمالی نگه داری میکنم به مدت یک هفته است که برگهاش از نوک خشک میشه و کمی بی‌حال است تقریبا هم هر ۱۰روزی آب میدم و ۱۰روز پیش هم مانکوزب زدم علت این پریشانی گیاهم چیه؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، دز مصرف قارچ کش چقدر بود؟ برای ابیاری از اب بدون املاح وهمدمای محیط استفاده کنید.

      • زهرا گفته:

        مقدار قارچ کش یک قاشق مرباخوری در یک لیتر زدم.آب شیر هم استفاده میکنم برای آبیاری

        • کارشناس 2 گفته:

          اب رو داخل یک پارچ بریزید وکنار گیاه بگذارید ۲۴ ساعت بمونه بعد برای ابیاری گیاه استفاده کنید.

          • زهرا گفته:

            ممنونم.حالا الان چکار کنم؟؟!داره از بین میره برگها دارن زرد و خشک میشوند?

            • کارشناس 2 گفته:

              تمام برگهای زرد وخشک شده رو جدا کنید وگیاه رو یک بار با محلول قارچ کش پنکونازول سمپاشی وابیاری کنید گیاهتون قارچ سفیدک پودری داره، رطوبت محیط رو کاهش بدید بمرور زمان بهبود پیدا میکنه.

  4. علیرضا گفته:

    سلام من یه مدته این گیاهو دارم هفته ای یه بار آبش می دم الان هم برگاش پیر شدن هم چند تا دونش زرد توی نور آفتاب هم نیستند همون نور روشنی اتاق بهشون می خوره یعنی در اصل نور آفتاب بهشون نمی خوره لطفا میشه بگید چی کارش کنم و چقدر باید آبش بدم چون چند تا دیگه کاکتوسم داشتم همشو با هم هفته ای آب می دم اونا مشکلی ندارن ولی این به مشکل برخورده نمی دونم چی کار کنم؟!

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، گلدان زهکش داره؟ریشه های گیاهتون مشکل داره بهتر هست گیاه رو ازخاک دربیارید وریشه ها رو از نظر پوسیدگی بررسی کنید.

      • ناشناس گفته:

        سلام منم از این گیاه دارم.
        از پایین داره زرد میشه خیلی سریع و میریزه این اتفاق افتاده علتش چیه؟

        • کارشناس 1 گفته:

          سلام، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه وبرگها بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، خشک شدن برگهای قدیمی طبیعی هست میتونید بعد از خشک شدن کامل جدا کنید، عکس اول روی ساقه بیماری قارچی هست میتونید از قسمتی که سالم هست قلمه بگیرید وقسمتی ازساقه که لکه داره کات کنید قسمت پایینی مجدد جوانه میزنه ورشد میکنه،بعد از شروع به رشد با کودهای مخصوص کاکتوسها گیاهانتون رو تقویت کنید. گیاهانتون سرحال ودر حال رشد هستند ونور کافی دریافت میکنند.

      • فالیز گفته:

        یعنی باید دقیقا اون قسمتی که قارچ داره رو کات کنم و قسمت بالاش رو بکارم تو خاک جدید تا رشد کنه؟ و قسمت پایینشم که بزارم بمونه تو همون حالت کات شده تا رشد کنه؟! خشک نشه وقتی کاتش میکنم؟!

        • کارشناس 2 گفته:

          بله،بایک چاقوی تیز وضدعفونی شده این کار رو انجام بدید تا مشکلی بوجودنیاد. قسمت بالای رو هم داخل اب وهم داخل خاک سبک میتونید کشت کنید تا ریشه دار بشه.

  5. فالیز گفته:

    سلام، شبتون بخیر. من شهریور ماه یک پک ۱۲ تایی از ساکولنت ها خریدم. بعضیاش از بین رفتند. چند تاشون هم شپشک آرد آلود زدن که هر سری حذف فیزیکی کردم و الان چند هفته ای هست دیگه شپشک ندارن. یکی دو هفته پیش دیدم این دو تا ساکولنتم که شپشک هم نداشتن قبلا و دو سه تا از اون یکی ها، به این دو تا، سرایت کرده بود رو برداشته بودم ۲ ماه پیش. الان هیچ کدوم از گل هام شپشک ندارن و سالم هستن‌. حالا همونطور که میبینید برگاشون زرد شده و چروک میشه و از بین میره. وقتی دیدم برگاشون این شکلی میشه یک هفته پیش جاشون رو عوض کردم سمت پنجره شرقی خونمون. آب هم براشون وقتی میریزم که خاکشون خشک میشه. زنجان هستم و آب و هوای سردی داره و من میزارم پشت پنجره ای که از بیرون با مشمای ضخیم کیپ شده. اسماشونم نمیدونم. حالا باید چیکار کنم؟

  6. فاطمه گفته:

    سلام‌من ساکولنتم از پایین برگاش میریزه و کلا خراب میشه ممنونم اگه راهنمایی کنید
    میخواستم عکس بذارم براتون ولی نمیدونم چطوری متاسفانه

  7. مقدم گفته:

    سلام وقت بخیر. من ۲نوع ساکولنت دارم که اسمشونو نمیدونم و تو بالکن گذاشتمشون چون تو خونه نور کافی ندارم. از طرفی بخاطر سرما روی گلدونهارو کامل با پلاستیک پوشوندم. جدیدا یکیشون برگهایی که تازه در میاره کمرنگ شده که احتمالا بخاطر نورِ کمه ولی اون یکی برگهای پایینش تقریبا نازک و پژمرده شده و سفتی خودش رو از دست داده اما برگهای بالاش هنوز سالمه. الان هم خاکشون خیلی خیسه و نمیدونم چیکار کنم تا زودتر خشک بشه. میخواستم بدونم شرایط آبیاری و نورشون باید چجوری باشه تا مثل قبل بشن و این حالت از بین بره؟
    https://uupload.ir/files/6ldr_20201217_133748.jpg
    https://uupload.ir/files/038j_20201217_135650.jpg
    https://uupload.ir/files/ppzq_20201217_133640.jpg

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، عکس اول اشک تمساح هست، عکس دوم اچوریا،بله بخاطر کمبود نور برگهای جدید کمرنگ شدند، نرم وچروک شدن برگهای قدیمی طبیعی هست برگها بمرور زمان فرسوده شده واز بین میرند،صبر کنید کامل خشک بشن بعد جدا کنید، در مورد ابیاری بهتر هست صبر کنید خاک کامل خشک بشه بعد ابیاری رو انجام بدید ،چون هوا سرد هست رطوبت خاک زمان میبره تا از بین بره.

  8. N_A گفته:

    سلام روزتون بخیر
    من این ساکولنت رو هفته پیش خریدم و همون موقع خاک وگلدون رو عوض کردم ریشه هاهم سالم بودن دوروز بعد سم قارچکش ابپاش کردم وپشت پنجره جنوبی گذاشتم هواابری نیمه ابری بوده ونور افتاب نبوده این چندروز ولی محیط روشن بوده آبیاری هم نکردم هنوز ولی سربعضی برگها زردشده علت چی میتونه باشه؟
    وگفته میشه ستکولنتها همگی ماله تراس یا حیاط هستن داخل خونه نباید نگهداری شه الان ک سرده هوا برف و بارون میاد هم باید گذاشتشون بیرون و مثلا باپلاستیک روشونو پوشوند؟؟؟
    https://uupload.ir/files/duf6_img_20201208_152940.jpg

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، تغییر محیط نگهداری وتعویض خاک به گیاه شوک وارد میکنه وگیاه با زرد کردن برگهای قدیمی عکس العمل نشون میده که طبیعی هست، صبر کنید برگها کامل خشک بشن بعد جدا کنید داخل منزل پشت پنجره جنوبی هم میتونید نگهداری کنید.

دیدگاه‌ها بسته شده است.