علت زرد شدن و خشک شدن برگ‌ های گل یوکا چیست؟ بهترین راه درمان

علت زرد شدن برگ‌های یوکا چیست؟

یوکا گیاهی است که شما می‌توانید آن را در داخل یا خارج از منزل رشد دهید این گیاهی است که نیاز به مراقب زیادی ندارد و در انواع شرایط و بستر کشت سبز می‌ماند در واقع هنگامی که گیاه یوکا از شرایط قلمه‌ای خارج شد بسیار بعید است که با سهل انگاری در نگهداری از بین برود اما شرایط نامطلوب نگهداری برای مدت طولانی ممکن است برگ‌های گیاه زرد شده ریزش کند.

 

دلایل زرد شدن و خشک شدن برگ‌ گل یوکا

۱- آبیاری غیر اصولی اولین دلیل زرد شدن برگ‌ های یوکا:

اولین و شایع‌ترین علت زردی برگ در یوکا آبیاری زیاد است اگر شما به طور مرتب بستر کاشت این گیاه را آبیاری کنید یا از خاک سنگین با زهکشی نامناسب استفاده کنید مانده آبی در خاک ایجاد شده و ریشه‌ها به تدریج شروع به پوسیدگی می‌کنند پوسیدگی ریشه باعث عملکرد بد آن در جذب آب شده و برگ‌ها زرد می‌شود و می‌ریزد. برای اینکه یوکای شادابی داشته باشید و در آبیاری دچار مشکل نشوید بهتر است از خاک‌های شنی و مالچ‌های آلی در ترکیب خاک استفاده کنید.

 

۲- گلدان نامناسب:

وقتی یوکا را در داخل خانه نگه می‌دارید بهترین راه برای حفظ حداقل رطوبت این است که آنها را در گلدان‌های کوچک و فقط یک سایز بزرگ‌تر از اندازه گیاه کشت کنید. گلدان‌های بزرگ حجم زیادی خاک را در خود دارد و همین امر باعث می‌شود رطوبت زیادی را در خود نگه دارد و طول می‌کشد تا بین دو وعده آبیاری خاک خشک شود در این مواقع باید صبر کنید تا تمام لایه‌های خاک رطوبت را از دست بدهد.

 

۳- نور:

دلیل دیگر برای زرد شدن برگ‌های یوکا نور کم و ضعیف خورشید است گیاه یوکا بهترین رنگ برگ را زمانی دارد که بتواند نور مستقیم خورشید را برای چند ساعت در روز دریافت کند.

اگر گلدان یوکا در مکانی قرار دارد که گیاهان اطراف آن را احاطه کرده و نور کمی دریافت می‌کند بهتر است گیاهان را کنار بزنید و مکان نگهداری آن را تغییر دهید شما ممکن است تصور کنید نگهداری این گیاه در گوشه‌ای از منزل که نورگیر است یا پشت پنجره آفتابی برای یوکا آپارتمانی کافی است اما میزان نور دریافتی به پنجره بستگی دارد. برای این گیاه پنجره‌های جنوبی بهترین هستند. نور خورشید مستقیم از طریق پنجره‌های دیگر به اندازه کافی قوی نیست و گیاه نمی‌تواند نور مورد نیاز را دریافت کند.

هنگامی که شما گیاه یوکا را در منزل با نور کم نگهداری می‌کنید ممکن است در ماه‌های اول برگ‌ها سبز و قوی باشد اما در واقع این رنگ پایدار نیست و برگ‌ها به زودی شروع به زرد شدن می‌کند زمانی که تولید مواد غذایی نمی‌تواند با نیازهای گیاه مطابقت داشته باشد.

 

۴- تمیز بودن برگ ها و برای تنفس بهتر:

یوکا در داخل منزل عموماً از گرد و غبار ایجاد شده بر روی برگها باعث مسدود شدن راه‌های تنفسی می‌شود رنج می‌برد شما می‌توانید هر دو یا سه روز یک‌بار با پارچه نخی نمور برگ‌ها را تمیز کنید یا از اسپری آب برای حذف آنها کمک بگیرید.

 

۵- زرد شدن برگ‌ یوکا در اثر سن گیاه:

برگ‌ های مسن و پایینی گیاه یوکا در اثر بالا رفتن سن زرد شده و ریزش می‌کند این یک امر کاملاً طبیعی است در اغلب موارد شما می‌توانید برگ‌های زرد را با کشیدن ملایم از روی گیاه جدا کنید در صورت لزوم از چاقوی تیز برای کات کردن برگ‌های زرد استفاده کنید.

 


نویسنده: خانم یزدانی
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

495 دیدگاه برای “علت زرد شدن و خشک شدن برگ‌ های گل یوکا چیست؟ بهترین راه درمان

    • کارشناس 1 گفته:

      اون قسمت فعلا حذف شده، میتونید از سایت یواپلود برای ارسال عکس استفاده کنید لینک بگیرید ولینک عکس رو بفرستید.

  1. مانی گفته:

    سلام
    دو ماه یوکا نسبتا بزرگ گرفتم ارتفاعش با گلدون ۱۷۰ سانتیمتر هست
    با فاصله ۴ متر از پنجره گذاشتم نور شمالیه ولی پنجره بزرگه اندازه گلدون نسبتا مناسبه حدود شش لیتر خاک نرم داره
    ته گلدون سوراخ نیم سانتی هست میله نازک زدم یه ماده سفید که احتمالا پرلیت برای زه کشی باشه داره
    هر ۱۰ الی ۱۵ روز ۱.۵ لیتر آب دادم اب زود فروکش میکنه ولی از کفش چندتا قطره اب خارج شده با توجه به حجم خاک و اب نمیدونم مناسبه یا نه
    آفت یا جونور ریز ندیدم جاییش
    برگاش داره کم رنگ میشه مشکل از چی میتونه باشه
    دقیقا چه خاکی و با چه نسبتی مناسبه؟ برند خاصی هست مناسبتر؟ شن و ماسه نباید باشه؟ ابیاریش مناسبه؟
    ممنون

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، یوکا به خاک حساس نیست ودر هر نوع خاکی رشد میکنه، ابیاری رو زمانی که سطح خاک حدود دو الی سه سانت خشک شد انجام بدید،در مورد برگها عکس واضح از گیاه وبرگها بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

  2. اکرم مولادوست گفته:

    سلام وقت بخیر
    من گلدان یوکا را حدود چهار ماه پیش خریدم اوکی بود نور مستقیم نیست هفته ای یک بار آب میدهم دمای اتاق معمولی هست ولی یک هفته ای هست که برگهای جدیدی که داده زرد شد و حالت پودر زرد رنگی روی برگهاش هست علت چیه؟آغ یا نیاز هست با دستگاه بخور هوای اتاق را مرطوب نگه دارم؟ لطفا راهنمایی کنید ممنونم

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، از گیاه وقسمتهایی که میفرمایید عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

  3. nafas nazari گفته:

    سلام گیاه من برگاش دارن یکی یکی زرد و خشک میشن و سفیدک هم زده .. امکان داره راهنماییم کنید

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید واز گیاه وبرگها عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنمایتون کنیم.

        • کارشناس 1 گفته:

          گیاهتون به قارچ سفیدک پودر مبتلا شده، گیاه رو از سایر گیاهانتون جدا نگهداری کنید وبا محلول قارچ کش پنکونازول دو بار بافاصله یک هفته سمپاشی کنید روی برگهای گیاه اب اسپری نکنید ودمای محیط رو افزایش بدید.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید واز گیاه وبرگها عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

    • کارشناس 1 گفته:

      عوامل زیادی باعث این مشکل میشه، کمبودنور، کمبود مواد غذایی درخاک، بیماری قارچی، ابیاری بیش ازاندازه، خاک نامناسب، گرفتگی زهکش گلدان…

  4. مهسا گفته:

    روی برگهای گیاه هم لکه هایی زده که عکسشو براتون میفرستم
    ممنون میشم علتشو توضیح بدید

    • کارشناس 1 گفته:

      بیشتر شبیه سوختگی هستند، عاملش نور مستقیم یا استفاده از براق کننده هامیتونه باشه.

  5. مهسا گفته:

    سلام من سه هفته است این یوکا جدید رو دارم ، وقتی اولین بار از گل فروشی آوردم بهش یه لیوان آب دادم ، الان بعد از سه هفته برگهاش زرد و خشک شدن و خاک گلدون هنوز خشک نشده.
    گیاه نزدیک پنجره است و نور تقریبا خوبی بهش میخوره، دمای محیط از ۱۵ تا ۲۰ درجه متغیره
    سوالم اینه چیکار کنم بدتر نشه و نگرانم ریشه گیاه پوسیده شده باشه
    روز اول تمام برگ های گیاه سبز و سرحال بودن ولی از دو روز بعد شروع به زرد شدن و خشک شدن کردن
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، زرد شدن برگها دلیلش تغییر محیط نگهداری هست که طبیعیه بعد از اینکه کامل خشک شدند میتونید جدا کنید زهکش گلدان رو حتما بررسی کنیدکه باز باشه وموقع ابیاری اب اضافی از زهکش گلدان خارج بشه، اگر موقع ابیاری اب اضافی خارج نمیشه گیاه رو به ارامی از خاک دربیارید وزهکش رو بررسی وحتما باز کنید.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، اگر فقط برگ های قدیمی این مشکل رو دارند طبیعی هست، بعد از اینکه کامل خشک شدند میتونید جدا کنید.

  6. سمیرا گفته:

    سلام گیاه من حدودا سه هفته میشه ک براش زرد میشن و دونه های قهوه ای زده.یه سری سم و آفت کش زدم ولی تاثیر نداشته چیکارکنم ???. پنجره زیاد نور خوبی نمیده ولی سعی میکنم پنجره رو گاهی باز بذارم.هفته ای یکبار هم آبیاری میکنم

  7. فهیمه گفته:

    سلام من گیاه یوکام رو ۶ماه میشه که دارم خاکش مناسبه زهکشی میشه داخل خونه نگهش میدارم نورطبیعی خوشید نمیخوره فقط نور مصنوعی ،رشدش خوب بوده اما الان یه مدتی هست که برگهاش زرد میشه و بعدم خشک میشه البته بیشتر برگ های جدیدی که درمیان اینجورین قبلا تواتاق بودو نور خورشید میخورد بهش اما هوا که سرد شد چون دما اتاق خیلی کمتر بود احساس کردم این زردی بخاطر همینه منتقل کردم به جای گرمتر ولی الان بهتره اما هنوز اون برگای زردو داره به نظرتون مشکلش چیه؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، از گیاه وبرگها وبرگهای جدید عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

        • کارشناس 2 گفته:

          نوک برگها روی عکس مشخص نیست، خشک شدن نوک برگها از دمای زیاد وکمبود رطوبت محیط ویا ابیاری نامنظم میتونه باشه این موارد رو بررسی وایدال کنید.

دیدگاه‌ها بسته شده است.