چند نکته مهم در مورد کوددهی کاکتوس‌ ها

چند نکته مهم در مورد کوددهی کاکتوس‌ها
چند نکته مهم در مورد کوددهی کاکتوس‌ها: کاکتوس‌ها نیز همانند سایر گیاهان نیاز به مواد مغذی دارند و اکثر این مواد مغذی در خاک موجود است ولی بعضاً به دلیل کمبود مواد مغذی در خاک که به دلیل قدیمی بودن و یا عدم غنی سازی دوره‌ای خاک و یا استفاده از ماسه به جای خاک کاکتوس، خاک دچار فقر می‌شود که در این زمان می‌توان از کود استفاده کرد. البته ما باید این موضوع را در نظر بگیریم که کاکتوس‌ها عموماً گیاهان دیر رشدی می‌باشند و استفاده نادرست از کودهای شیمیایی و یا ارگانیک تأثیر منفی در رشد کاکتوس و حتی باعث مرگ گیاه نیز می شود پس باید هنگام استفاده از کود برای گیاهان به ویژه کاکتوس‌ها بر اساس اصول و قواعد که در پایین به آنها اشاره خواهیم کرد دقت نمود.

پی اچ خاک کاکتوس:
خاک برای گیاهان به دو نوع خاک اسیدی و قلیایی تقسیم می شود، که به دلیل قابلیت بالای جذب مواد در خاک اسیدی این نوع خاک برای کاکتوس‌ها به‌صورت عمومی بهتر است ولی در بعضی نوع از کاکتوس‌ها این موضوع صدق نمی‌کند.
چه نوع کودی برای کاکتوس‌ها مناسب است؟
به‌صورت عمومی برای کاکتوس‌ها باید از کودهای استفاده شود که داری ازت پایین و یون‌های پتاس بالا را داشته باشد این امر به دلیل این می‌باشد که ازت زیاد در خاک باعث نرم شدن بافت‌های کاکتوس شده و باعث ترک برداشتن آن می‌شود و به همین دلیل برای کاکتوس‌ها و ساکولنت ها کودهای”ان پی کا” مناسب‌اند.

 

تأثیر کود آهن بر کاکتوس‌ها:
کاکتوس‌ها به دلیل ساختار که دارند به کود آهن نیازی ندارند و از این رو استفاده از این نوع کود برای رشد کاکتوس تأثیر چندانی ندارد و توصیه نمی‌شود.

 

نکات مهم هنگام خرید کود برای کاکتوس:
هنگام خرید کود برای کاکتوس‌ها سعی کنید از برندهای مطرح و قابل اعتماد خرید کنید و حتماً به تاریخ و نحوه مصرف (دوز مصرف) دقت کنید. برای خرید کود مخصوص کاکتوس اینجا کلیک کنید.

 

بهترین زمان برای کود دهی:
زمان کود دهی بحثی بسیار مهم در زمینه کود دهی برای کاکتوس‌هاست به این منظور باید به این موضوع توجه خاصی داشت در غیر این صورت نتیجه عکس می‌گیرید و شاهد از بین رفتن با تضعیف گیاه خواهیم بود به این منظور بهترین زمان برای کود دهی کاکتوس‌ها فصل رشد آنها می‌باشد زمانی که گیاه سرحال و بدون مشکل شروع به رشد کرده باشد به دلیل اینکه فصل رشد امروزه به دلیل وجود گلخانه‌ها و مصنوعی شدن و تفاوت داشتن فصل رشد؛ کود دهی نیز می‌تواند زمان مختلفی داشته باشد که شما باید فصل رشد گیاهان خود را بدانید ولی به صورت عمومی کاکتوس‌ها با اتمام سرمای زمستان و شروع بهار شروع به رشد کرده و در اواخر تابستان و یا اوایل پاییز به خواب فرو می‌روند و فصل رشدشان تمام می‌شود در هر حالت از کود دهی به کاکتوس و ساکولنت ها در فصل زمستان و در وقت خواب گیاه خودداری نمایید و همچنین کاکتوس‌های تازه کاشته شده و بیمار را نباید کود دهی کرد.

 

نحوه کود دهی به کاکتوس‌ها:
بسته به نوع گیاه کودها از طریق برگ یا تنه و یا ریشه جذب می‌شوند که در کاکتوس‌ها این مورد اکثراً با ریشه می‌باشد.

 

مدت زمان کود دهی:
در فصل رشد گیاه می‌توان به صورت کلی ماهی یک‌بار کود دهی انجام داد و این موضوع برای کاکتوس‌های خزانه می‌تواند هر دو هفته یک‌بار در دوز مناسب انجام داده شود. فصل رشد اکثر کاکتوس‌ها بهار و تابستان می‌باشد.

 

اولویت کود دهی کاکتوس‌ها:
به طور کلی کاکتوس‌های خزانه و سن پایین نیازمند کود بیشتری نسبت به کاکتوس‌های سن بالا و بزرگ‌تر دارند. امکان ترک برداشتن یا خراب شدن کاکتوس‌ها در سنین بالا در صورت استفاده بیش از حد کودها بخصوص کودهای ازت بالا وجود دارد.

 

کود حیوانی:
کودهای حیوانی یکی از بهترین نوع کودها برای کاکتوس‌ها می‌باشند و کود گاوی به دلیل اسیدی بودن مناسب‌ترین کود حیوانی برای کاکتوس‌ها و ساکولنت ها می‌باشند اما قبل از استفاده از این نوع کودها حتماً باید از طریق قارچ کش و حشره کش کود را کاملاً پاک و عاری از هر گونه عامل بیماری استفاده کرد و دقت کنید که کاملاً پوسیده باشد. از کودهای حیوانی کاملاً پوسیده و کهنه استفاده کنید.

 

اگر همچنان با رعایت نکات بالا کاکتوس شما با کود دهی رشد زیادی نمی‌کند به خاطر داشته باشید گیاه قبل از کود چندین عوامل اساسی برای رشد نیاز دارد که خاک مناسب، دمای مناسب، نور دهی و آبیاری منظم و فصل رشد و غیره می‌توان اشاره کرد و تمامی این نیازها برای رشد سالم گیاه لازم و ضروری می‌باشد.

.

نویسنده: محمدرضا سلطانی

مقالات مشابه

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

32 دیدگاه برای “چند نکته مهم در مورد کوددهی کاکتوس‌ ها

  1. علیرضا گفته:

    سلام اگه بخوام پیت ماس درست کنم کدوم نوع خاک رو با خزه و بقیه چیزا باید مخلوط کنم خاک رس یا شن یا باغچه؟؟؟؟؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، پیت ماس رو نمیشه در عرض چند دقیقه درست کرد پیت ماس حاصل بقایای شاخه وبرگ درختان ولاشه حیوانات که در طی چندین سال روی هم انباشته وپوسیده میشن بوجود میاد.

  2. مهدی گفته:

    سلام و درود.ممنون از سایت خوبتون وهمچنین کارشناسان پاسخگو و محترم.یه سوال برام پیش اومده بود اونم اینکه تمام کالاهای فروشگاهتون از جاهای دیگه کیفیت وقیمتش خیلی بهتره بجز کود هاتون که نسبت به فروشگاه های معتبر دیگه قیمتش بیشتره.آیا دلیل خاصی داره؟ممنون از پاسخگویی تون.

    • کارشناس میهن کاکتوس گفته:

      سلام وقت بخیر این کودها از بهترین مارک های دنیا تهیه میشه برای همین گرون هستند، کودهای مشابه با یک چهارم و کمتر از قیمت این کودها در بازار موجود است.

  3. مهدی گفته:

    سلام.توی مقاله گفته بودین کود گاوی چون اسیدی هست بهترین کود برای کاکتوس هست.میخواستم بدونم کود ورمی کمپوست هم مثل کود گاوی خاصیت اسیدیش یکسانه که از ورمی استفاده کنم؟

  4. کاکتی بوک گفته:

    سلام و خسته نباشید خدمت تیم میهن کاکتوس
    میشه کاکتوس هایی که خاک قلیایی می پسندند رو نام ببرید؟
    و اینکه چه کاکتوس هایی به رطوبت محیط حساس هستند، مثل اچینو سرئوس.

  5. Yasin گفته:

    سلام ببخشید من تازه کود خریدم نمی دونستم باید فصل بهار بخرم سوالم اینه که ایا کود تاریخ انقضا داره یعنی تا بهار سالم می مونه کود؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، بله تا دو سال تاریخ مصرف دارندکه باید تاریخ تولید روی بسته بندی باشه.

  6. سهیلا فیروزی گفته:

    سلام وقتتون بخیر ببخشید تو خونه کلات اهن سکوسترون اهن ..قارچ کش مانکوزب و بردوفیکس داریم اطلاعاتی درموردشون ندارم کدوم برای گل و کاکتوس مفیده

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، کود اهن برای گیاهان اپارتمانی برگ سبز مناسب هست که میتونید ماهی یک بار استفاده کنید،مانکوزب وبردوفیکس هم قارچ کش هستند ومیتونید برای پیشگیری از ابتلا به قارچ هر شش ماه یک بار تمام گیاهان رو با محلول قارچ کش ابیاری وسمپاشی کنید.

  7. Ho3ein گفته:

    سلام وقت شما بخیر
    یه سوال داشتم راجع به کود های NPK
    من از کود +۳۸+۱۱+۳ برای کل کاکتوس هام استفاده کردم کاکتوس هام بیشتر خانواده استروفیتوم و استریاس هستند
    کاکتوس هایی که بزرگ بودن به گل افتادن
    و کاکتوس هایی که تازه پیوند زده بودم “ژمینو و آستریاس ” و سایزشون زیر یک سانت بود
    اکثر آستریاس ها بعده یک ماه رشد کلی بچه زدن و و شروع کردن به گلدهی
    ژمینو ها هم همه بچه زده بودن
    میخواستم بدون برای کاکتوس هایی که سایز کوچک هستن و یا کاکتوس های خزانه ۲..۳ ماهه از چه کودی بهتره استفاده کرد که سرعت رشد خالص بهتری با بچه دهی و گلدهی کمتر داشته باشن؟
    جایی مطلبی خونده بودم که گفته بود از کودهای NPK مثل
    ۱۰+۵۲+۱۰
    ۰+۵۲+۳۴
    ۱۲+۶۱+۰
    ۱۸+۴۴+۰
    برای کاکتوس های کوچک استفاده باید کرد
    ایا درسته چنین مطلبی؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، همه این کودهایی که نوشتید مناسب کاکتوسها نیست چون یا ازتشون زیاد هست یا پتاسشون کم هست، برای کاکتوسها کودهایی که پتاس بیشتری از ازت دارند مناسب هست همون کودی رو که استفاده میکنید مناسب جوانه های کاکتوسها هم هست از کود ۱۲،۱۲،۳۶ یا ۵،۱۰،۴۰ هم میتونید برای جوانه وکاکتوسها استفاده کنید،گلدهی زمانی که گیاه بالغ شد انجام میشه ونمیتونید کاری کنید که گیاه به گل نشینه، زمانی که گیاه پیوند زده میشه زودتر بالغ میشه، هم زودتر تنه جوش میزنه وهم زودتر گل میده، گل دادن وتنه جوش زدن کاکتوسها هم بستگی به ژن شون داره بعضی ها زودتر به گل میشیندد بعضی ها هم زودتر تنه جوش میزنند بعضیها هم هر دو مورد رو یکجا انجام میدن که این به نوع شرایط نگهداری ونوع گیاه بستگی داره البته منظورم در یک نوع واریته هست.

  8. بهار گفته:

    سلام کاکتوس مامیلاری برفی دارم ک پارسال شهریور از گلخانه تهیه کردم،تا الان هیچ رشدی نداشته (و من هیچ تعویض خاک یا گلدانی انجام ندادم)
    چند وقت است قسمت پایینش چروکیده شده
    درست آبیاری میکنم و در دمای اتاق هست
    آیا گلدانش را باید عوض کنم؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، شرایط نگهداری رو بفرمایید واز گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ورمیکولیت (Vermiculite) جزء ماده‌ای معدنی آبدار به نام فیلوسیلیکاته است. نام این ماده از کلمه لاتین Vermiculus به معنای کرم کوچک گرفته شده ‌است.
      در صورت حرارت دادن آب موجود در ورمیکولیت تبخیر شده و موجب منبسط شدن آن می‌شود. ورمیکولیت در واقع از دگرسانی و یا هوازدگی کانی‌های بیوتیت و فلوگوپیت ایجاد می‌شود. آب فشرده در میان لایه‌های سیلیکاته در نتیجه حرارت، خارج شده و موجب منبسط شدن کانی می‌شود. انبساط و افزایش حجم ورمیکولیت موجب به وجود آمدن قابلیت‌های متعددی در این کانی می‌شود. همین قابلیت‌های موجب شده که از آن در صنعت‌های مانند ساختمان‌سازی، کشاورزی و باغبانی استفاده شود. ظاهر ورمیکولیت شبیه میکا است با این تفاوت که بین لایه‌های مولکولی موجود در ورمیکولیت به جای یون‌های پتاسیم، یون‌های منیزیم و آهن وجود دارد. زمانی که ورمیکولیت در معرض حرارت قرار می‌گیرد قابلیت‌هایی مانند عایق صوتی و گرما و جاذب رطوبت شدن در آن به وجود می‌آید. از مشخصات دیگر آن می‌توان به ایجاد تخلخل، مقاومت گرمایی بالا، خنثی بودن از نظر شیمیایی، بی بو، مقاوم در برابر آتش را نام برد.ورمی کولیت بیشتر در کشت هیدروپونیک ویا کشت بذر گیاهان مورد استفاده قرار میگیره ویا در ترکیب خاک گیاهانی که به رطوبت زیادی نیاز دارند مورد استفاده قرار میگیره مثل بنفشه افریقایی و.. ولی برای ترکیب خاک کاکتوسها مناسب نیست چون اب رو مدت زمان زیادی حفظ میکنه.

  9. فرزاد گفته:

    با سلام .من میخام یه سری بذر بکارم .اما بجای گذاشتن بستر کشت داخل ظرف محلول .محلول داخل بطری ۱ونیم لیتری ریختم و روی بستر ریختم و بستر کشت یک گوشه گذاشتم تا یکروز بعد آبکشی کنم. ۵گرم در یک و نیم لیتر برای ضدعفونی استفاده کردم . آیا این روش برای ضد عفونی مناسبه یا روش قبلی بهتره ؟؟؟

  10. مهسا گفته:

    سلام وقت بخیر
    من یه تعداد کاکتوس دارم تو سنین حدود سه چهار سال و یه تعداد هم مسن تر دارم
    میخاستم ببینم کود ۲۰ ۲۰ ۲۰ و ۱۲ ۱۲ ۳۶ رو هر کدومش رو چند ماه یه بار مصرف کنم و الان اگه کود گلدهی بدم دیگه رشد ندم
    و هر دفعه یه کود بدم یا با هم بدم ؟
    ممنون

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، سه بیست برای کاکتوسها مناسب نیست ،میتونید از کود ۱۲،۱۲،۳۶ ماهی یک بار استفاده کنید، کودها رو هیچ وقت باهم ترکیب یا همزمان استفاده نکنید.مقدار مصرف یک گرم در یک لیتر اب، نصف یک قاشق چای خوری حدود یک گرم میشه.

  11. مهدی گفته:

    سلام بر شما دوستان پرتلاش.
    من چندین ساکولنت و کاکتوس دوسه ساله کوچیک خریدم حدود یک ماهی هستش که دارمشون تو خونه. خوزستان هستم جنوبش. شهرما کلا گرم و شرجی هستش. الان دوسه روزی هست که هوا برای ما سرد شده شاید برای شما معتدل باشه. فک کنم دما حدود ۲۰ باشه شایدم کمتر.میخواستم بدونم باتوجه به اینکه گلدوناشون پر از ریشه هستش و جاشون تنگ شده در این فصل با توجه به آب و هوای شهر ما میشه گلدوناشونو عوض کرد یا خیر؟
    و اینکه تا قبل بهار میتونم منتظر بمونم برای تعویض گلدونا؟مشکلی نداره؟
    سپاس از شما

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون از شما،اگر گیاهانتون رشد دارند میتونید گلدان یا خاک رو تعویض کنید ولی اگر رشدشون متوقف شده بهتر هست صبر کنید وزمانی که شروع به رشد کردند اقدام کنید.

دیدگاه‌ها بسته شده است.