آیا کاکتوس‌ ها سرما می‌خورند؟

آیا کاکتوس‌ها سرما می‌خورند؟

آیا کاکتوس‌ها سرما می‌خورند؟ کاکتوس‌ها به دلیل ذخیره آب زیاد در بافت‌ها و اندام‌های داخلی خود شدیداً به سرما و یخ زدگی حساس هستند و اگر دما خیلی پایین رود بافت و اندام‌های کاکتوس‌ها یخ زده و از بین می‌رود و به گیاه آسیب‌های شدید وارد می‌شود و حتی ممکن است گیاه از بین برود. در فصل زمستان حداقل دمای هوا برای نگهداری کاکتوس‌ها ۵ الی ۱۰ درجه می‌باشد و اگر دما کمتر از این اندازه شود گیاه آسیب دیده و از بین می‌رود.

 

کاکتوس‌ها با شروع شدن فصل سرما آب اضافی که در بافت‌های خود ذخیره کرده بودند را تخلیه می‌کنند تا از یخزدگی جلوگیری کنند و به همین علت اندام‌های آن‌ها در فصل زمستان ممکن است چروکیده شود و این امری کاملاً طبیعی بوده و با شروع مجدد فصل رشد و ذخیره کردن آب، این چروک کاکتوس‌ها از بین خواهد رفت و برای همین است که میگویند در زمستان کاکتوس‌ها را آبیاری نکنید یا به مقدار خیلی کم و در بازه‌های زمانی طولانی آبیاری را انجام دهید تا به گیاه آسیب نرسد، چون کاکتوس‌ها در فصل سرما به آب احتیاج ندارند.

 

دیگر مشکلات کاکتوس‌ها در فصل سرما این است که سیستم ایمنی و دفاعی آن‌ها بسیار ضعیف می‌شود و در برابر آفات حساس‌تر شده و ممکن است از بین بروند. در این فصل به علت سرما آب دیرتر خشک و تبخیر می‌شود و ریزش آب بر روی تنه و اندام‌های گیاه دچار ایجاد بیماری قارچ می‌شود و چون سیستم ایمنی ضعیف شده، به گیاه آسیب جدی وارد می‌شود. در این فصل باران و طوفان‌های شدید می‌تواند به کاکتوس‌ها آسیب برساند و آن‌ها را از بین ببرد.

حال سؤال اینجاست که، پس چرا کاکتوس‌ها به دوره خواب و سرمای زمستان نیاز دارند؟

علاوه بر اینکه سرمای شدید می‌تواند کاکتوس‌ها را از بین ببرد اما مقداری سرما در زمستان برای کاکتوس‌ها نیاز است. یکی از مهم‌ترین فاکتورهای نگهداری از کاکتوس‌ها زمستان گذرانی و ایجاد دوره خواب برای این نوع گیاهان زیبا می‌باشد. دوره خواب یک دوره سرمایی برای کاکتوس‌ها است و با سرد شدن هوا و شروع فصل پاییز و زمستان این دوره آغاز می‌شود. دوره خواب به کاکتوس‌ها کمک‌های فراوانی می‌کند و می‌توان گفت این دوره برای استراحت آن‌ها می‌باشد. کاکتوس‌ها برای گلدهی در فصل رشد نیاز به دوره خواب و سرما دارند و همچنین این دوره کمک فراوانی به رشد و نمو آن‌ها در فصل بهار و تابستان می‌کند.

 

افرادی هستند که ادعا می‌کنند کاکتوس‌های کوچک و جوان به دوره سرما نیازی ندارند و فکر می‌کنند این دوره فقط جلوی رشد آن‌ها را می‌گیرد و می‌توان گفت که کاملاً اشتباه می‌کنند. دوره خواب به کاکتوس‌های جوان نیز کمک می‌کند تا در فصل بهار و تابستان رشد چند برابر و بیشتری داشته باشند. دیگر مزایای این دوره افزایش طول عمر کاکتوس‌ها می‌باشد. کاکتوس‌ها در فضای داخل خانه هیچ‌گاه به خواب نمی‌روند و برای ایجاد دوره خواب نیاز به فضای خنک‌تر و رعایت یکسری مسائل می‌باشد. در دوره خواب و زمستان هرگز دمای هوا از ۷ درجه کمتر نشود و کاکتوستان را در دمای ۷ تا ۱۳ درجه نگهداری کنید. البته کاکتوس‌هایی نیز هستند که دماهای پایین‌تری را می‌توانند تحمل کنند اما ارزش از بین رفتن آن ها را ندارد. کاکتوس را در محلی خنک با دمای کمتر از ۱۳ درجه قرار دهید تا به خواب بروند و اگر دما پایین‌تر از ۷ درجه شد به سرعت کاکتوس را به محل گرم‌تری منتقل کنید تا دما بالاتر از ۷ درجه سانتی‌گراد باشد. هرگز کاکتوس را در معرض طوفان و بادهای شدید و باران‌های فصل زمستان قرار ندهید سعی کنید آب بر روی تنه آن‌ها نریزد.

 

برخی بر این باورند که چون کاکتوس به دوره خواب فرو رفته است دیگر به نور نیازی نداشته و آن ها را در محلی تاریک به حال خود رها می‌کنند. کاکتوس‌ها را در محل‌هایی روشن قرار دهید تا حداقل مقداری نور به آن‌ها برسد و از آفتاب زمستانی بهره ببرند. میزان آبیاری را به شدت کاهش دهید و فقط ماهی یک مرتبه به میزان خیلی کم برای جلوگیری از خشکی به آن‌ها آب بدهید. کود دهی را در این فصل قطع کرده و هرگز در این دوره کاکتوس‌های خود را کود دهی نکنید. هر روز به آن‌ها سر بزنید و آنها را به حال خود رها نکنید و مراقب آن‌ها باشید. در این فصل سیستم ایمنی کاکتوس‌ها بسیار ضعیف شده و حشرات و آفت‌ها به راحتی می‌توانند به آن‌ها آسیب‌های جدی وارد کنند. برای جلوگیری از قارچ زدگی در این فصل از ریختن آب و اسپری آب بر روی تنه و اندام کاکتوس‌ها جلوگیری کنید. با شروع فصل رشد که اواخر اسفند ماه می‌باشد و هوا گرم‌تر می‌شود آبیاری کاکتوس ها را افزایش داده و کود دهی را طبق روال قبلی خود انجام دهید.

 

در دوره خواب از تکثیر کردن و پیوند زدن کاکتوس‌ها خودداری کنید.

آیا کاکتوس‌ها سرما می‌خورند؟
.
.
.
.
نویسنده: محمد نورعلی
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

38 دیدگاه برای “آیا کاکتوس‌ ها سرما می‌خورند؟

  1. فردین گفته:

    درود
    خسته نباشید
    کاکتوس من سوزنی هست که یه دو سالی هست رشدش متوقف شده و هر روز چروکتر میشه و به خاطر دمای هوا رنگش تیره و چروک شده لطفا راهنمایی کنید چه باید کرد

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

  2. الهام علیزاده گفته:

    سلام وقت بخیر .برای کاکتوسم کاری میشه کرد ؟ شب خیلی سرد شده بود یخ زده …البته اول بهتر بود رفته رفته داره از بین میره.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، تمام برگها خواهند ریخت به محیطی انتقال بدید که از سرما محافظت بشه ریشه وشاخه ها سالم باشه مجدد رشد میکنه از برگهای سالم وسبز هم میتونید قلمه بگیرید.

  3. محمودیارمحمدی گفته:

    با سلام من در شهرستان بروجرد هستم که جز مناطق سردسیرمحسوب میشه ایامیتوانم کاکتوس علوفه ای بکارم درحدگسترده

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، اگر داخل گلخونه میخواهید این کار رو انجام بدید بله میشه در زمستان اگر یخ زدگی وجود داره در فضای باز نمیشه این کار رو انجام داد.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون همچنین، تمام قسمتهایی رو که یخ زده وحالت نرم ولزجی دارند جدا کنید وفقط قسمتهای سالم رو نگه دارید ریشه گیاه رو هم بررسی کنید اگر ریشه هم از بین رفته از قسمتهای سالم قلمه بگیرید.

  4. زهره گفته:

    سلام من یه کاکتوس کوچولو دارم ازاونها که تپل وگوشتی هستن.جلوپنجره گذاشته بودم افتاب داشته باشه .ولی یه شب هواسردوبرفی شد .چروکیده واب میده .چیکارکنم یعنی ازبین رفته ؟ هیچ کاریش نمیشه کرد ؟????

  5. آمنه گفته:

    سلام خداقوت. ببخشید من یه کاکتوس فسقلی از اینا که تیغ‌هاشو رنگ میزنن دارم، همیشه تو خونه نگهش میداشتم اما یه ۲شبانه روز بیرون تو تراس گذاشتم، تقریبا سفید شده?
    الان تو خونه‌س!
    لطفا کمکم کنید چطوری رنگ به رخسارش بیارم?

  6. امین گفته:

    سلام من میخوام امسال کاکتوسهام رو زمستانگذرانی کنم فقط یه سوال دارم من گلخونم تو حیاط هست و بدون روشن کردن وسیله ی گرمایی های اونجا شبها حدودا ۹ درجه هست که زمستون پایینتر میاد ولی روزها که آفتاب میزنه دمای گلخونه به ۱۵ درجه میرسه آیا این بالا رفتن دما در روزها به خواب کاکتوس ها صدمه نمیزنه؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، نه این اندازه تغییر دما مشکلی بوجود نمیاره در این دما کاکتوسها به خوب میرند وبهتر هست ابیاری رو بمرور زمان قطع کنید اگر دما از پنج درجه کمتر بشه بهتر هست لوازم گرمایش داخل گلخونه بگذارید.

    • امین گفته:

      خیلی ممنون از پاسخگویی شما دوست عزیز چشم وسایل گرمایشی رو آماده کردم و به محض پایین اومدن دما تا ۵ درجه روشن خواهم کردم.باز هم سپاسگذار هستم از راهنماییتون.?

  7. ali گفته:

    سلام و خسته نباشید
    با توجه به اینکه هوا رفته رفته داره سرد میشه (حدود ۹ درجه هستش شبا و روزا بالا تر از ۲۰ نمیره ) به نظرتون کاکتوسا رو بیارم داخل خونه ؟
    کنار کاکتوسا گلایی مثل ادنیوم و نخل اینام هست اونا رو چطور
    راستیش خودم میخوام کاکتوسا برن به خواب و بشینن به گل ولی نوشتین ۶ -۵ ماه که این دما فوقش ۲ ماه میمونه بعدش خیلی سرد تر میشه

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، بله اگر در مناطق سردسیری هستید بهتر هست به مکان سر پوشیده انتقال بدید، چون در این مناطق دما مشخص نیست ونواسان دما زیاد هست واحتمال بارندگی هم وجود داشته باشه گیاهانتون از بین میرند پس بهترهست زودتر اقدام کنید.

  8. الیاس پورحبیب بازقلعه گفته:

    سلام و خسته نباشید
    من با شروع فصل بهار از اونجایکه هوا خوب و گرم شده بود طبق نظر کارشناسان کاکتوس ها رو به بیرون از خونه انتقال دادم هوا چند روز بسیار عالی بود ولی متاسفانه در عرض یک روز هوا مجددا زمستانی شدو بسیار سرد ولی دما زیر ۵درجه نیومد ولی شاید تو شب زیر ۵هم رسید
    سوال من اینه اول اینکه چون هوا خوب بود آبیاری صورت گرفته بود و بعد از آبیاری هوا به شدت سرد شد پشتهادتون چیه؟ شاید این تغییر دما طبق نظر هواشناسی چند روز بیشتر طول نکشه ولی تو این چند روز احتمال آسیب رسیدن به گیاها با توجه به تغییر ناگهانی دما هست؟ کاکتوسها زیر بارون نیستند ولی سرمای هوا به شدت منو نگران کرده
    ممنونم

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، میتونید روی گیاهان کاور بکشید، با کشیدن کاور دمای داخل گلدانها چند درجه از دمای بیرون کاور گرمتر خواهد ماند واسیبی به گیاهان نمیرسه.

  9. saharfakhim70 گفته:

    با سلام. یه سوال داشتم از خدمت شما
    من چند ماهی هست کاکتوس زبان مادر شوهر دارم ابتدا در بالکن با نور مستقیم بود و هفته ای یک بار آب میدادم با شروع سرما به داخل خانه آوردم و ازش نگهداری میکنم هفته ای یک بار آب میدم زیر نور فیلتر شده با خاک حاضری از کاکتوس فروشی است اما چند هفته است طبق عکسی که فرستادم باد کرده اگر بتونید کمک کنید ممنون میشم
    http://uupload.ir/files/8t6t_20200214_125819.jpg

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، احتمالش هست که در اثر گزش حشرات ویا بیماری باکتریایی باشه،میتونید قسمت تاول زده رو بوسیله یک چاقوی تیز وضدعفونی شده بصورت جراحی خارج کنید ومحلول قارچ کش روی قسمت جراحی شده اسپری کنید، اگر به قارچ کش دسترسی ندارید، میتونید از پودر دارچین استفاده کنید وروی محل پودر دارچین بریزید.

  10. Xlnc گفته:

    سلام من یه اپونتیا (دقیقا شبیه همون که تو عکس اول هست) تو حساط دارم که بزرگم شدم جابجاییش و اوردنش تو خونه مشگله اینجا زمستانها خیلی سرد میشه هنوز هیچی نشده هوا اینجا خیلی سرده. چیکارش کنم؟ بیارمش داخل یا بیرون ولش کنم؟ سال قبل بیرون ولش کردم ولی خیلی کوچیکتر بود اون موقع اصلا فک نکردم سالم بمونه ولی موند و امسال اصلا یهو عجیب رشد کرد شاید ۵ برابر شد. باید حتما ببرمش تو دمای ۵ درجه؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، اگر خیلی بزرگ هست وجابجاییش سخته دورش کیسه پلاستیکی بکشید وبه اصطلاح کامل کاور کنید که از سرما محافظت بشه البته اگر خاکش کامل خشک باشه یخ نمیزنه وتا دمای چند درجه زیر صفر هم سالم میمونه،فقط دقت کنید که تمام قسمتهای گیاه رو بپوشونید ،میتونید پلاستیک رو بزرگ بردارید وادامه پلاستیک رو روی خاک بگذارید وروش خاک بریزیدیا وسیله سنگینی بگذارید که محکم باشه وباد هم روش اثر نگذاره.

  11. dr.sharifi2018 گفته:

    ببخشید دوتا سؤال
    یکی اینکه تو شهر من کلا دما حدود چهار ماه تا پنج ماه حدود ۱۰ درجه هست من چطوری کاکتوس رو شش ماه تو اون دما قرار بدم واسه گلدهی؟
    دوم اینکه دقیقا دما برا خواب کاکتوس چقدر باید باشه ؟آخه هرکس یه چیز میگه و اینکه آیا خواب کاکتوس علامتی داره که بفهمم به خواب رفته یا نه؟

  12. dr.sharifi2018 گفته:

    سلام وقت بخیر
    کاکتوس به چند ماه خواب نیاز داره مثلا یک ماه تو دما ۱۵ درجه باشه بعد که هوا سرد تر میشه بیارم کاکتوس هارو داخل خونه خواب کاکتوس انجام شده؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، برای گلدهی اگر میخواهید خواب زمستانی داشته باشند بایدبین ۶_۵ ماه در دمای بین ۵_۱۰ درجه نگهداری بشن تا خواب زمستانی رو سپری کنند.

  13. احمدرضا امیری گفته:

    سلام.وقت بخیر .درباره خواب زمستونی بذر های کشت شده پنج شش ماهه میخواستم بدونم که داخل مقاله گفتید برای اونها هم این خواب لازمه.بستر کشت کاکتوس ها مگه نباید مداوم خیس و مرطوب باشه و با قارچکش از قارچزدگی اونها جلوگیری بشه ؟ خب اگه زمستون هم همین روند رو ادامه بدیم که بخاطر دما این جوونه ها به خواب میرن ولی بخاطر رطوبت و اب زیاد موجود تو بستر براشون مشکل پیش میاد ! ترکیب شرایط خواب و رشد خرابشون میکنه . ممنون میشم راهنماییم کنید در این باره

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، جوانه ها بهتر هست تا دوسالگی خواب زمستانی نداشته باشند ودر زمستان هم دمای نگهداریشون بین ۲۰_۳۰ درجه باشه.

دیدگاه‌ها بسته شده است.