معرفی و نگهداری کاکتوس مامیلاریا هانیانا

معرفی و نگهداری کاکتوس مامیلاریا هانیانا
معرفی و نگهداری کاکتوس مامیلاریا هانیانا: کاکتوس مامیلاریا هانیانا با نام علمی mammillaria hahniana یک کاکتوس بسیار زیبا و گل‌دار است که با نام پیرزن یا بانوی پیر  (old lady cactus) نیز  شناخته می‌شود. زیستگاه این کاکتوس مناطق گرم و خشک آمریکای جنوبی به ویژه مکزیک می‌باشد. از نظر ظاهری از کاکتوس‌های رایج در نمایشگاه‌ها و مراکز تجاری به شمار می‌رود.
مامیلاریا هانیانا دارای گونه های مختلفی است که در ارتفاعات ۷۵۰ تا ۲۲۰۰ متری از سطح دریا  رشد می‌کند و با داشتن ظاهری کروی و استوانه‌ای که می‌تواند قدی حدود ۵۰ و ارتفاع حدود ۶۰ سانتی متر داشته باشد. بانوی پیر نوعی کاکتوس خاردار در خانواده کاکتاسه ها است که سطح پوشیده‌ای از خار دارد، ۱۴ الی ۲۵ تیغ زرد و نارنجی داشته که از میان این تیغ‌ها، چند تیغه آن بلند (حدود یک و نیم سانتی متری) و به صورت پراکنده روی کاکتوس وجود دارد. گیاه مامیلاریا مقاوم بوده و بهترین گزینه برای دوستداران گل و گیاه و به خصوص کاکتوس محسوب می‌شود.کاکتوس‌ها در سطح بدنه خود ماده مومی شکل دارند که برای جلوگیری برای از دست دادن آب از طریق تعریق می‌شود.

 

اگر عاشق نگهداری از کاکتوس‌ها در خانه هستید با میهن کاکتوس همراه باشید تا رازهای نگهداری این کاکتوس زیبا را برای شما شرح دهیم:

 

آبیاری مناسب:
آبیاری را با توجه به میزان درجه حرارت، شرایط زیستی و محیطی و متغیر است اما سعی کنید در طول ماه‌های زمستان آبیاری را کمتر کنید و در تابستان بعد از خشک شدن خاک اقدام به آبیاری مجدد کنید.

 

خاک:
به خاک قلیایی علاقه‌مند است اما می‌توان از ترکیب ماسه کمپوست و پرلیت نیز برای مامیلاریا استفاده کرد. البته خاک‌های آماده و مخصوص کاکتوس در بازار نیز برای این نمونه مناسب است. توجه داشته باشید حتماً خاک شرایط زهکشی مناسبی داشته باشد.

 

نور:
مامیلاریا در فضای باز رشد می‌کند اما می‌تواند در خانه نیز پرورش یابد. برای این کار روشن‌ترین نقطه خانه را انتخاب کنید. البته از تابش شدید نور خورشید به خصوص در فصل تابستان  جلوگیری کنید. پشت پنجره‌های جنوبی  بهترین مکان برای نگهداری این کاکتوس‌ها در فصل تابستان می‌باشد زیرا سطح تابش نور خورشید در این فصل بسیار بالاست و تابش مستقیم گیاه را دچار آفتاب سوختگی می‌کند. اما درجه هوای مطلوب برای مامیلاریا هانیانا بین ۱۵ تا ۳۵ درجه سانتی‌گراد می‌باشد اما در دمای ۴- درجه سانتی‌گراد هم دوام می‌آورند. سعی کنید گیاه را از سرمای زمستان دور نگه دارید.

 

کود دهی (تغذیه):
از کوددهی هنگام استراحت گیاه زمستان خودداری کنید در بهار و تابستان کودهای دارای پتاسیم بالا و نیتروژن کم و هر یک یا دو ماه یک‌بار به صورت محلول در آب استفاده کنید.

 

زمان گلدهی:
برای ترغیب  کاکتوس به گل دهی بهتر، اجازه دهید یک دوره سرما را به خوبی گذرانده، همچنین آبیاری را به حداقل برسانید. گلدهی در اواخر زمستان و اوایل بهار روی می‌دهد. سر هر ستون گل‌هایی به رنگ بنفش متمایل به صورتی ظاهر می‌شود که بسیار زیبا و چشم نواز است

 

تکثیر:
برای تکثیر این گیاه می‌توانید از بذر گیاه و یا قلمه زدن استفاده کنید. این کاکتوس به راحتی جوانه میزند و رشد سریع دارد. به منظور قلمه زدن در تابستان از ساقه اصلی یا گیاه مادری را بریده و در ماسه بکارید. بهتر است قلمه‌ها را در سایه قرار دهید تا خشک شود سپس اقدام به کاشت کنید. برای خرید بذر این گیاه اینجا کلیک کنید.

معرفی و نگهداری کاکتوس مامیلاریا هانیانا
مامیلاریا هانیانا گل زرد
مامیلاریا هانیانا
مامیلاریا هانیانا مو بلند

مامیلاریا هانیانا

کاکتوس هانیانا کاکتوس هانیانانویسنده: محدثه مفتاحی

منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

138 دیدگاه برای “معرفی و نگهداری کاکتوس مامیلاریا هانیانا

  1. Z,R گفته:

    سلام وقتتون بخیر.من کاکتوس مامیلاریا هانیانا دارم و حدود ۲هفتس ک خریدمش.وقتی خریدمش ۴تا گل باز شده داشت و یه عالمه غنچه.ولی از وقتی خریدم عگر گل های باز شده ک تموم شد دیگه غنچه ها باز نشدن.این ۲هفته هم یک بار آب دادم بهش.روزانه ۳ یاعت هم افتاب میخوره.میشه دلیلش رو بگین ک چرا بقیه غنچه ها باز نمیشن؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، احتمالا جابجایی به گیاه شوک وارد کرده اگر غنچه ها سالم باشند باز میشند ولی اگر زرد وخشک شده باشند از بین رفتند. زمانی که گیاه روی گل وغنچه باشه نباید محیط نگهداری تغییر کنه این تغییر باعث ریزش ویا از بین رفتن گلها وغنچه های گیاه میشه. ولی مجدد غنچه میده نگران نباشید.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، استروفیتومها بالای ۵ سالگی بالغ میشند وبرای گلدهی باید دوره سرمادهی رو بگذروند ودر زمان رشد از شرایط نگهداری مناسبی برخوردار باشند تا به گل بشینند.

  2. Pania گفته:

    سلام من این کاکتوس رو تقریبا یکسال پیش خریدم و اوایل حداقل ۴ تا گل داشت ولی الان گل نمیده ولی چند روزی که داره بهش نور میخوره و چیزی شبیه به گل یا میوه مانند در امده و نمیدونم چی هستند ممنون میشم کمک کنید
    سوال دیگه ای هم که داشتم اینکه گل هایی که روی کاکتوس خشک شدن رو میتونم بر دارمشون اسیبی به گیاه نمیرسه؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، کپسول بذر هستند داخلشون بذر هست صبر کنید بذرها برسن بعد جدا کنید، نه مشکلی بوجود نمیاد احتمالا سایر گلها هم انتهاشون کپسول بذر تشکیل بشه بهتر هست عجله نکنید بگذارید بمونن مشکلی برای گیاه ایجاد نمیکنند اگر کپسول نداشته باشند خودشون بمرور زمان میریزند.

    • کارشناس 1 گفته:

      فکر کنم مامیلاریا رودانتا هست، Mammillaria rhodantha ،شرایط نگهداریش مثل اونیکی مامیلاریا که براتون نوشتم هست.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، مامیلاریا بوکاسانا هست، نور زیاد وفیلتر شده نیاز داره، خاک متخلخل که اب رو مدت زمان زیادی حفظ نکنه، کوددهی ماهی یک بار در زمان رشد گیاه. ابیاری با خشک شدن کامل خاک.

  3. .mahan گفته:

    سلام وقت بخیر خسته نباشید من این کاکتوس رو خریدم امروز به نظرتون مامیلاریا هانیانا هستش؟یکی هم ببخشید تقریبا به نظرتون چند سالشه؟واینکه در چند سالگی گل میده و امکان داره امسال بهار گل بده؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون مبارکتون باشه، مامیلاریا الگانس تیغ مشکی هستش، گلدان سایز شش هست فکر کنم حدود دو ساله میتونه باشه، اگر خواب زمستانی رو سپری کنه بله بهار گل میده. بالای دو سالگی به گل میشینه بشرطی که خواب زمستانی رو سپری کنه.

  4. محمد قربانیان گفته:

    مامیلاریا هانیانا نیاز به گرده افشانی نداره؟
    یا گرده افشانی بین گل‌های خوده گیاه انجام بشه برای تشکیل کپسول بذر ؟
    داخل هر کپسول بذر تقریبا چندتا بذر وجود داره ؟

    • کارشناس 1 گفته:

      تک پایه هست ونیازی به گرد افشانی نداره ولی اگر گرد افشانی بشه بذر بیشتری تولید میکنه، تعداد بذرهای داخل کیسه بذر به مقدار گرد افشانی وسن گیاه بستگی داره بین ۱۰ الی ۱۰۰ عدد بذر متغییر هست.

  5. علی گفته:

    سلام ،من یه کاکتوس دارم بچه های زیادی کرده جاش کوچیکه میخام انقال بدم به جای بزرگ ایا الان زمان خوبیع؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، اگر رشد داره بله میتونید گلدانش رو عوض کنید ولی اگر رشدش متوقف شده بهتر هست صبر کنید وبهار اقدام کنید.

  6. محمد قربانیان گفته:

    سلام
    مامیلاریا هانیانا تک پایه هست ؟
    گل هایش رو با خودشون کرده افشانی بشه؟

  7. محمد قربانیان گفته:

    سلام خسته نباشید این کاکتوس مامیلاریا هانیانا هست ؟
    به سن بلوغ رسیده ؟
    میشه ازش بذر گرفت ؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام ممنون، نه هانیانا نیست، واریته دیگری از مامیلاریاهست کمبود نور هم داره.

  8. محمد گفته:

    سلام من کاکتوسی دارم مدل مامیلاریا یا بانوی پیر چند مدته که از تاج کاکتوس شروع به ریزش خار کرده و اکثر خارهای بالای کاکتوسم ریخته میخواستم علت رو بدونم و حلش کنم این کاکتوس یک کاکتوس معمولی نیست برای من یک یادگاری از دوستی عزیز است نمیخوام از دستش بدم خواهش میکنم که منو راهنمایی کنید ممنون و سپاسگزارم ???

    • کارشناس 2 گفته:

      درود،شرایط نگهداری ازگیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه و قسمتهایی که میفرمایید بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

  9. Amir گفته:

    این کاکتوسم هم از دیروز کنارش سیاه شده رفته رفته هم سیاهیش بیشتر میشه.قسمت سیاه رو کات کنم،مشکلی پیش نمیاد؟دلیل اینکه این اتفاق افتاده چیه؟

    • کارشناس 1 گفته:

      بله بهتر هست هر چه زودتر قسمتی رو که تغییر رنگ داده رو با یک چاقوی تیز وضدعفونی شده جدا کنید به اندازه ای که به قسمت سالم گیاه برسید بعد گیاه سالم رو با محلول قارچ کش ابیاری وسمپاشی کنید. بیماری قارچی هست.

      • Amir گفته:

        از قارچکش بیوسوبیل میتونم استفاده کنم؟در هر لیتر چه مقدار استفاده کنم و چند هفته یکبار سمپاشی کنم؟و از این قارچکش برای نخل ماداگاسکار هم میتونم استفاده کنم؟ببخشید زیاد سوال پرسیدم

        • کارشناس 2 گفته:

          بله میتونید استفاده کنید، مقدار مصرف معمولا روی بسته بندی محصول نوشته میشه.

    • کارشناس 1 گفته:

      درود، ممنون، بله طبیعی هست برگهای قدیمی بمرور زمان فرسوده شده واز بین میرند بعد از اینکه کامل خشک شدند میتونید جدا کنید.

دیدگاه‌ها بسته شده است.