مهم‌ترین بیماری‌ های آدنیوم

مهم‌ترین بیماری‌های آدنیوم

 

مهم‌ترین بیماری‌های آدنیوم: بسیاری از بیماری‌هایی که گیاه آدنیوم را تحت تأثیر قرار می‌دهند می‌توانند در آبیاری زیاد، یا در ریشه و یا برگها ردیابی شوند. اگرچه آدنیوم ها می‌توانند تا حدودی رطوبت محیطی را تحمل کنند اما در یک فضای بسته با تهویه نامناسب و یا آبیاری در یک بستر سنگین یا زهکشی ضعیف منجر به ایجاد مشکلات پوسیدگی ریشه و طوقه خواهد شد.

 

برای ما هنوز مشخص نشده که دقیقاً کدام نوع قارچ یا باکتری برای ایجاد پوسیدگی در گیاه آدنیوم مسئول است. بهترین کاری که می‌توانیم برای جلوگیری از ابتلا گیاه به مشکلات و بیماری‌ها انجام دهیم این است که مشکلات احتمالی را از نقطه نظر پیشگیرانه و راه حل‌های مبتنی بر تجربه عملی تولیدکنندگان این گیاه پیگیری کنیم.

 

قارچ‌کش ها کنترل خوبی در مراحل اولیه بیماری‌های قارچی دارند ولی تأثیر زیادی در درمان نخواهند داشت و بهتر است به عنوان پیشگیری استفاده شوند. هنگامی که پوسیدگی آشکار می‌شود قارچ‌کش ها تأثیر مؤثری در کنترل و درمان ندارد. یکی از بهترین قارچ کش ها برای آدنیوم Ridomil است.

 

۱- بیماری‌های برگی در آدنیوم:
در این نوع بیماری به تدریج شاخ و برگ مرطوب در نهایت شروع به تغییر رنگ به قهوه‌ای و پوسیدگی می‌کند لکه‌های قارچی سفید بعد از مدتی در سطح برگ‌ها دیده می‌شود. پوسیدگی به زودی به ساقه‌های نرم و جوان گسترش می‌یابد و می‌تواند باعث تغییر رنگ قسمت بیرونی بدنه گیاه به قهوه‌ای شود پوسیدگی همچنین می‌تواند قسمت داخلی و آوند گیاه را تحت تأثیر قرار دهد و حین برش شما متوجه تغییر رنگ در بافت داخلی گیاه شوید. راه حل این است که برای جلوگیری از پوسیدگی در وهله اول رطوبت محیطی را ایده آل و تهویه را بالا ببرید و از یک قارچ کش مانند کاپیتان با ۳ گرم در هر لیتر آب به روش اسپری روی بدنه گیاه استفاده کنید هدف از این کار این است که ما بدنه گیاه را با یک لایه محافظ قارچ کش پوشش دهیم. اگر در برخی از برگ‌ها و ساقه‌های گیاه علائم پوسیدگی مشاهده کردید فوراً آنها را از بین ببرید. همیشه در ابتدای فصل رشد فعال هر برگ، گل و ساقه خشکیده را از روی گیاه حذف کرده و گیاهان را از مواد مرده پاک‌سازی کنید.

ریزش برگ در آدنیوم

ریزش برگ در آدنیوم
کات کردن قسمت بیمار برای جلوگیری از پیشروی

۲- علت ریزش و پوسیدگی گل آدنیوم چیست؟
از آنجایی که ما عموماً آدنیوم ها را در گلدان پرورش می‌دهیم در زمان گلدهی همیشه با آبیاری به روش سرازیری (آبیاری از بالا) مشکل جدید داریم در این روش حین آبیاری اندام داخلی گل پر از آب شده و برای چند مدت گل‌های گیاه خیس و مرطوب می‌ماند تداوم این رطوبت باعث پوسیدگی گل می‌شود اغلب پوسیدگی به مرور از گل به ساقه گل دهنده و اندام‌های دیگر گیاه سرایت می‌کند. گاهی اوقات هم پوسیدگی به سرعت از گل‌ها به ساقه پیشروی کرده و کل اندام بیرونی گیاه را تحت تأثیر قرار می‌دهد در این زمان اگر شما گل و ساقه‌های پوسیده را هرس نکنید ممکن است ظرف کمتر از چند روز یک گیاه بالغ را از دست بدهید. بهترین راه برای حل این مشکل آبیاری به روش کوزه‌ای(آبیاری از زیر) است و اگر به خاطر فرم گلدان آبیاری از زیر مقدور نیست بهترین کار این است که آبیاری را اول صبح انجام داده که تا شب هنگام خاک تقریباً رطوبت اضافی را از دست بدهد همچنین توجه داشته باشید حین آبیاری به هیچ وجه گلهای گیاه را خیس و مرطوب نکنید.

پوسیدگی گل آدنیوم
پوسیدگی گل آدنیوم

پوسیدگی گل آدنیوم پوسیدگی گل آدنیوم
۳- بیماری‌های ساقه آدنیوم:
به غیر از پوسیدگی ساقه به علت حرکت پاتوژن های پوسیدگی به سمت پایین، اغلب ساقه شروع به پوسیده شدن از برگ‌ها هم می‌کند این عارضه معمولاً با خشکی برگ‌ها همراه است. مسدود کردن بافت عروقی منجر به زرد شدن سریع برگ‌ها در بالای قسمت فاسد می‌شود معمولاً این زردی برگ‌ها است که ابتدا دیده می‌شود. در پوسیدگی ساقه ممکن است قسمتی از بافت گیاه آسیب ببیند و محل تجمع شپشک یا آفات و بیماری‌های دیگر شود در این مواقع باید قسمت آسیب دیده را کاملاً کات کنید تا به بافت سفید و بدون لک و آسیب برسید گیاه را در منطقه تقریباً خشک با تهویه بالا قرار دهید این شرایط کمک می‌کند تا محل برش زودتر پینه ببندد و گیاه احیا شود. بعد کات کردن بافت پوسیده رطوبت محیطی بسیار خطرناک است و باعث برگشت پوسیدگی و فساد می‌شود.

پوسیدگی ساقه آدنیوم
پوسیدگی ساقه آدنیوم

۴- پوسیدگی طوقه آدنیوم:
علایم این بیماری شبیه پوسیدگی ساقه است به جز اینکه این بیماری بر ساقه یا تنه اصلی گیاه تأثیر می‌گذارد و باعث می‌شود که تمام برگ‌ها به طور ناگهانی زرد شده و ریزش کند.در پی ابتلا گیاه به این بیماری حفره‌ای در تنه اصلی ایجاد شده که رفته رفته منجر به تخریب بافت‌ها می‌شود.برگ‌های قدیمی زرد شده و ریزش می‌کند و گیاه با یک خزان زود هنگام روبرو می‌شود.این پوسیدگی اغلب مرگبار است گرچه گیاهان بزرگ‌تر اغلب خود را درمان می‌کنند و با یک تنه تو خالی به رشد و زندگی ادامه می‌دهند اما گیاهان جوان قدرت خود درمانی کمتری دارند و در صورت ابتلا به این بیماری از بین می‌روند. اغلب توصیه شده گیاهانی که به این بیماری مبتلا می‌شوند باید از گلدان خارج شده قسمت‌های آسیب دیده از بین بروند اما این روش زمانی پاسخ می‌دهد که گیاه خود درمانی را آغاز کرده باشد و شما بعد کات کردن قسمت آسیب دیده لایه‌ای از بافت سفید و سالم را در بدنه ببینید.

پوسیدگی طوقه آدنیوم
پوسیدگی طوقه آدنیوم
 پوسیدگی طوقه در گیاهان مسن که گیاه با پوسیدگی مقابله کرده و حفره ای در بدنه ایجاد شده است
پوسیدگی طوقه در گیاهان مسن که گیاه با پوسیدگی مقابله کرده و حفره ای در بدنه ایجاد شده است.

۵- پوسیدگی ریشه در آدنیوم:
این پوسیدگی در زیر سطح خاک شروع می‌شود. اگر بر روی ریشه اصلی تأثیر بگذارد علائم آن را بر روی گیاه بسیار مشابه پوسیدگی طوقه می‌بینید.اما اغلب در این بیماری فقط یک ریشه جانبی تحت تأثیر قرار می‌گیرد و تنها زمانی رخ می‌دهد که ریشه گیاه در بستر بسیار مرطوب قرار بگیرد. در این بیماری با پوسیدگی ریشه‌های بزرگ شما در اندام هوایی با برگ‌های زردشده، آویز، چروکیده و همچنین ریزش ناگهانی و زیاد برگ‌ها روبه رو هستید این تغییرات در اندام هوایی به دلیل مسدود شدن ناگهانی کانال‌های دریافت آب توسط ریشه است. اگر ریشه اصلی گیاهان کوچک تحت تأثیر قرار بگیرد معمولاً آنها از بین می‌روند اما گیاهان بزرگ بدون هیچ مشکلی ریشه‌های جانبی را از دست می‌دهند اما به زندگی و روند رشد خود ادامه می‌دهند.

پوسیدگی ریشه در آدنیوم
پوسیدگی ریشه آدنیوم

۶- بیماریهای ویروسی آدنیوم:
علائم این بیماری شامل ایجاد لکه‌ها بر روی برگ، کاهش رنگ گل‌ها، و کوچک و چند عددی شدن گل‌ها و تغییراتی مشابه اینها است. در ابتدا این عارضه شبیه مشکلات تغذیه‌ای به نظر می‌رسد اما عامل اصلی بیماری ویروسی رعایت نکردن بهداشت و استفاده از مواد و وسایل آلوده است.در حال حاضر عفونت ویروسی در بسیاری از مناطق تولیدی شایع است زیرا اقدامات بهداشتی عموماً کم و یا کلاً نادیده گرفته می‌شود. اکثر تولید کنندگان به شکلی از این مشکل بی اطلاع هستند و تصور نمی‌کنند که بر گلدهی و یا رشد گیاه تأثیر بگذارد بنابراین به آن اهمیت نمی‌دهند بدیهی است که بیماری ویروسی هیچ مشکل کشنده‌ای برای گیاه ایجاد نمی‌کند اما در برخی ارقام قدرت رشد و گلدهی را کاهش می‌دهد. عفونت ویروسی ممکن است یکی از بزرگ‌ترین مشکلات تولید آدنیوم در آینده باشد.

بیماری آدونیوم

نویسنده: خانم یزدانی
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

195 دیدگاه برای “مهم‌ترین بیماری‌ های آدنیوم

    • کارشناس میهن کاکتوس گفته:

      نرم شدن تنه گیاه آدنیوم می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. یکی از دلایل رایج برای نرم شدن تنه آبیاری بیش از حد است. آدنیوم ها گیاهان آبدار هستند و برای رشد در شرایط خشک با دسترسی کم آب سازگار هستند. آبیاری بیش از حد می تواند باعث پوسیدگی ریشه ها شود که می تواند منجر به نرم شدن تنه شود.

      یکی دیگر از دلایل نرم شدن تنه می تواند عفونت های قارچی یا باکتریایی باشد. اینها می توانند از طریق زخم وارد گیاه شوند، به خصوص اگر گیاه در اثر هرس یا آسیب های دیگر آسیب دیده باشد. قارچ یا باکتری می تواند باعث پوسیدگی بافت های گیاه شود که می تواند منجر به نرم شدن تنه شود.

      در نهایت، کمبود مواد مغذی، به ویژه کلسیم، نیز می تواند باعث نرم شدن تنه شود. کلسیم برای حفظ یکپارچگی ساختاری دیواره سلولی گیاه ضروری است. بدون کلسیم کافی، دیواره های سلولی ضعیف می شوند که می تواند منجر به نرم شدن تنه شود.

      برای جلوگیری از نرم شدن تنه گیاه آدنیوم، تامین مقدار مناسب آب و مواد مغذی گیاه و همچنین اطمینان از عدم قرار گرفتن در معرض عفونت های قارچی یا باکتریایی مهم است.
      قسمت های پوسیده را کات کنید و سم قارچکش بزنید.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

  1. سروش گفته:

    سلام علت اینکه برگا از نقطه رشد به صورت کامل باز نمیشن چیه ینی باز میشه ولی ب صورت خم یا لوله ایی باز میشه؟(از لحاظ وجود خاک ک مواد مورد نیاز را داشته باشه فکر میکنم خوبه چون خاکشون سال پیش عوض کردم و کود به صورت مرتب و رو تایم دادم)
    ی مدتی به آدنیوم هام سفید بالک افتاده بود ک با هر زحمتی بود از بین بردم ولی این دونه های سفیدی ک روی برگهاست ک فکر میکنم شته باشه از بین نمیرن چیکار کنم؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، علتش وجود افت پشت برگهای گیاه هست هنوز افت بکلی از بین نرفته وپشت برگها تخمها باقی مونده میتونید پشت وروی برگها رو با یک پنبه اغشته به الکل پاک کنید وگیاه رو با محلول حشره کش سمپاشی کنید کنار گیاه کارت زرد هم نصب کنید. بعد از بهبود کامل حتما با کودهای مخصوص کاکتوسها تقویت کنید.

  2. محمد گفته:

    آدنیوم یکیش عربیکومه اون یکیو نمیدونم یه مدت مجبور شدم بزارم تو راهرو و اون مدت بود که تموم برگاش ریختو بعدش کم کم تنه شروع کرد به نرمو چلوس شدن بعدا از خاک درش آوردم ریشش یکم سیاه شده بود اون بخشای سیاه رو جداکردم و الان نزدیک ۴.۵ روزی میشه تو خاک نیست و تو یه جای خنک گذاشتم

    • کارشناس 1 گفته:

      تنه سالم هست قسمتهای پوسیده شده ریشه ها رو هم جدا کنید دو سه روز بعد داخل خاک بکارید واولین ابیاری رو با محلول قارچ کش انجام بدید، مجدد ریشه میزنند ورشد میکنند.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

  3. kamiargamur667u گفته:

    سلام من یک ادنیوم دارم دو ساله یک بار شپشک ارد الود گرفت و برگاش ریخت گوشیم باهاش نمیشه عکس فرستاد اما گیاه هیچ تغییری نکرده همون شکلی هست و فقط برگ هاش در نمیاد نمیدونم چیکار کنم حدود ۶ ماه هست برگاش ریخته تنش سفته و شاخه ها سالمه اما برگ در نمیاره از عید

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، شرایط نگهداری رو باید ایدال کنید اگر هر سال شپشک میگیره محیط نگهداری رو عوض کنید تهویه محیط رو بالا ببرید خاکش رو عوض کنید واز خاک جدید وضدعفونی شده استفاده کنید، بهتر هست گیاه رو از خاک دربیارید وریشه ها رو از نظر سالم بودن بررسی کنید. گیاهی که افت یا بیماری میگیره ضعیف میشه وبهتر هست بعد از درمان با کودهای مخصوص تقویت بشه اگر ریشه سالم هست وافتی نداره یک ماه بعدازکاشت مجدد با کودهای ریزمغذی هر ۱۵ روز یک بارتقویت کنید بمدت سه ماه بعد از سه ماه ماهی یک بار با کودهای مخصوص کاکتوسها،کود ریز مغذی شامل مولیبدون، روی، اهن، منگنز و بُر هست، این نوع کود رو میتونید از فروشگاه لوازم کشاورزی تهیه کنید یا از کود بیوبیست گلد استفاده کنید.

  4. sara گفته:

    سلام وقتتون بخیر
    گیاه من ساکولنت آدنیوم هستش و اینکه برگهای بالاییش دانه های سفید خیلی ریزی ب وجود اومدن که با پارچه کاملا میشه اونها رو حذف کرد
    میخواستم بپرسم مشکلش چیه؟بخاطر رسوبات هستش یا آفته؟ چطور میتونم درمانش کنم
    لطفا پاسخ بدین

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از قسمتهایی که میفرمایید بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

  5. Baran گفته:

    سلام من ۲ ماه این آدنیودم رو تهیه که حدودا ۵ روزه که ساقش نرم شده و برگها زرد شدن و آفت زده لطفا راهنمایی کنید

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، گیاهتون افت زده وکمبود مواد غذایی داره خاکش فقیر هست ومناسب نیست بهتر هست گیاه رو از خاک وداخل تراریوم دربیارید وریشه های گیاه رو از نظر پوسیدگی بررسی کنید تمام قسمتهای پوسیده شده رو جدا کنید وگیاه رو با محلول حشره کش شستشو بدید یک الی دو روز در دمای اتاق نگهداری کنید بعد داخل خاک مخصوص کاکتوسها که متخلخل وماسه ای باشه بکارید ویک هفته بعد با محلول قارچ کش ابیاری کنید بعد از بهبود کامل با کودهای مخصوص کاکتوسها ماهی یکبار در زمان رشد گیاه رو تقویت کنید.

  6. علی گفته:

    سلام
    من یک آدنیوم دارم
    هفته ای یکبار ابیاری می کنم )معمولا وقتی خاکش خشک میشه( بعد هم پنجره جنوبی نور فیلتر شده پرده بهش میرسه
    برگ دو تا جدید که میده دو تا قبل زرد میشن و فقط دراز شده و ساقه کچلی داره
    می تونید راهنماییم کنید
    در ضمن کنارش یک آدنیوم جدید گرفتم کاشتم

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، احتمالا کمبود مواد غذایی داره میتونید با کودهای مخصوص کاکتوسها ماهی یک بار تقویت کنید.

      • علی گفته:

        ممنون از پاسخگوییتون
        خواستم عکس هم بفرستم اما متاسفانه نمیدونم چرا آپلود نمیشه کرد

        • کارشناس 1 گفته:

          ممنون از شما، حجم عکس روبا کراپ یا اسکرین کم کنید وصبر کنید کامل لود بشه بعد ارسال کنید.

  7. ماه تابان گفته:

    سلام خسته نباشید ببخشید من چند وقت پیش گیاه آدینیومم روم از خاک دراوردم و یه سنگ گزاشتم زیر ریشه هاش که کم کم بونسای بشه ولی بعد چند وقت تنه اش خیل کوچیک شده یه حالت چروک گرفته و برگاشم از ته کم کم دارن زرد میشن، بنظرتون دلیلش چی میتونه باشه، من قبلا هم س‌زیر ریشه هاش گزاشتم ولی این مشکل براش پیش نیومد وخیلی عادی رشد داشت، الان باید چیکار کنم که از دست نره

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، گلدان گیاهتون خیلی بزرگ هست بهتر هست گیاه رو ازخاک دربیارید وریشه ها رو از نظر پوسیدگی بررسی کنید.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، تغییر محیط نگهداری به گیاه شوک وارد میکنه وگیاه با ریزش وزرد کردن برگها عکس العمل نشون میده که طبیعی هست. گیاه رو درجای ثابتی که نور ودما وتهویه ی مناسبی داره نگهداری کنید وجابجا نکنید برای ابیاری از اب بدون املاح وهمدمای محیط استفاده کنید بمرور زمان با محیط جدید ادابته بشه ریزش برگها متوقف میشه میتونید برای کاهش شوک موقع ابیاری یک بار با محلول جلبک دریایی یا اسید امینو یا هیومیک اسید ابیاری کنید. فقط یکی رو استفاده کنید.

        • کارشناس 1 گفته:

          زیر قسمت ارسال پیام گزینه ارسال عکس هست از اون قسمت میتونید عکس از گالری گوشیتون یا کامپیوترتون انتخاب وارسال کنید برای ارسال عکس باید حجم عکس رو کم کنید وصبر کنید کامل لود بشه بعد ارسال کنید یا بوسیله سایت یواپلود لینک از عکسی که میخواهید بفرستید بگیرید ولینک عکس رو کپی واینجا بفرستید.

  8. کاربر گفته:

    سلام قبلا براتون عکس ارسال کردم ادنیومم یک ماهی هست شروع به ریزش برگ کرده همه چیشم سالمه فقط برگاش میریزن ابیاری رو وقتی خاک خشک شد انجام میدم دما بین بیست تا سی درجه هست قبلا جایی بود که خیلی افتاب میخورد(از پشت پنجره) گفتم شاید جاش بده جاش رو عوض کردم ولی فرقی نکرد گفتید اب جوشید بدید دادم(یک لیوان) ولی فرقی نکرد لطفا کمکم کنید
    https://s4.uupload.ir/files/۲۰۲۱۰۹۱۱_۲۲۳۵۲۱_۳feg.jpg

    https://s4.uupload.ir/files/۲۰۲۱۰۹۱۱_۲۲۳۴۵۹_۴gg4.jpg

    https://s4.uupload.ir/files/۲۰۲۱۰۹۱۱_۲۲۳۴۴۵_۱pqn.jpg
    ??

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، سوالهای قبلیتون رو پیدا نکردم، متاسفانه لینکهایی که فرستادید مشکل دارند مجدد تلاش کنیدولینک مستقیم رو کپی وارسال کنید.

دیدگاه‌ها بسته شده است.