کود چیست و چه کاربردی برای گیاهان دارد؟

کود چیست و چه کاربردی برای گیاهان دارد؟

کود چیست و چه کاربردی برای گیاهان دارد؟ خاک درون بافت خود دارای مواد معدنی می‌باشد اما این مواد پس از مدتی به اتمام می‌رسند و مواد مورد نیاز گیاه تأمین نمی‌شود و حتی یکسری مواد معدنی مورد نیاز در برخی خاک‌ها وجود ندارد یا مقدار آن بسیار ناچیز است. کودها مواد معدنی مورد نیاز گیاهان را به خاک می‌رسانند و گیاهان از آنها استفاده می‌کنند.

کود ها ممکن است دارای یک یا چند مواد معدنی باشند که توسط شرکت‌های سازنده یا تولید کننده نوع و مقدار آن‌ها مشخص می‌شود. کودها کیفیت خاک را بالا می‌برند، روی اندام‌های مختلف گیاه مثل شاخه و برگ، ریشه و میوه تأثیر می‌گذارند، سرعت رشد را بیشتر می‌کنند، گیاهان را شاداب‌تر کرده و در برابر آفات آنها را مقاوم می‌کند، به گلدهی گیاهان کمک می‌کند و میوه هارا با کیفیت‌تر می‌کند.

 

امروزه با پیشرفت در صنعت کشاورزی و باغداری کودهای فراوانی متناسب با انواع گیاهان تولید می‌شود که این کودها می‌توانند ارگانیک باشند یا شیمیایی و استفاده از آن‌ها برای گیاهان بسیار کاربرد دارد. کشاورزان و باغداران برای افزایش محصول و باروری بیشتر از کودها استفاده می‌کنند تا هم کیفیت محصولات خود را بالا برده و هم از لحاظ اقتصادی رشد داشته باشند. کودها در دو نوع ارگانیک و شیمیایی وجود دارند که هرکدام از آن‌ها دارای مزایا و معایبی هستند و تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند.

 

۱- کودهای ارگانیک:
این نوع کودها طبیعی بوده و به راحتی قابل دسترس هستند. کودهای ارگانیک سالم‌تر هستند و به گیاهان آسیب‌های کمتری وارد می‌کنند و در نتیجه طول عمر گیاهان را افزایش می‌دهند. کودهای ارگانیک انواع مختلفی دارند که هرکدام خصوصیاتی دارد. در ادامه برخی از آن هارا معرفی می‌کنیم.

 

۲- کودهای حیوانی:
این نوع کودهای ارگانیک از مدفوع حیواناتی مانند گاو و گوسفند، مرغ و پرنده‌ها، اسب و… تهیه می‌شود.

 

این نوع کودها بسیار مفید هستند و استفاده از آن‌ها برای گیاهان عالی است. قیمت ارزان‌تری نسبت به سایر کودها دارند و به راحتی در دسترس است. این کودها در بازار به صورت فله‌ای فروخته می‌شود و بسته بندی آن‌ها بسیار کم صورت می‌گیرد. برای کشاورزی و باغ و باغچه‌ها بسیار مناسب است و در ترکیب خاک گلدان‌ها نیز می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. معایبی که این نوع کودها دارند زیاد است. این نوع کودها بوی بدی دارند و حشرات و آفات را به خود جذب می‌کنند، هنگام ترکیب با خاک علف هرز از آن‌ها رشد می‌کند که بسیار برای گیاهان خطرناک است، مقدار و دز توصیه شده‌ای ندارد و استفاده زیادی از آن‌ها باعث خرابی گیاهان می‌شود، تمام مواد ضروری برای گیاهان را در خود نداشته و ازت بالایی دارند که برای گیاهان مضر است و هیچ نوع کنترلی بعد از استفاده روی آن ندارید.

 

۳- ورمی کمپوست:
این نوع کود توسط یک کرم مخصوص که نوعی کرم خاکی است تولید می‌شود. این کرم پسمانده‌های مواد غذایی (البته نه هر چیزی و شرایط خاص خود را دارد) را می‌خورد و در یک شرایط خاص این مواد را تجزیه می‌کند که به یک کود بسیار عالی و غنی تبدیل می‌شود. این نوع کودها می‌توان گفت از بهترین کودهای ارگانیک محسوب می‌شود. امروزه در صنعت کشاورزی و باغبانی بسیار زیاد از این کود استفاده می‌کنند. این نوع کودها هم به صورت فله‌ای در بازار موجود می‌باشد و هم توسط تولید کنندگان در بسته بندی‌های مختلف با وزن و اندازه‌های گوناگون تولید می‌شود.

 

هیچ نوع بویی ندارند و درنتیجه حشرات را به خود جذب نمی‌کنند، علف هرز از آن‌ها سبز نمی‌شود، برای گیاهان خطری نداشته و بسیار مفید هستند، در خود آفات و حشرات ندارند، اکثر مواد معدنی گوناگون را برای گیاهان فراهم می‌کنند و نوعی کود سبک هستند که برای گیاهانی که به خاکی سبک نیاز دارند مناسب است و برای استفاده در گلدان و باغچه بسیار مناسب هستند. این نوع کودها معایب کمی دارند و حتی امروزه تولید کنندگان با آزمایشات گوناگون مقدار هر ماده معدنی موجود در این نوع کود را مشخص کرده‌اند.

 

۴- کمپوست:
این نوع کودهای ارگانیک توسط تجزیه پسماند مواد خوراکی و پوست میوه‌ها سبزیجات تولید می‌شود. با یک شرایط خاص این مواد زباله‌ای و دور ریختنی را تجزیه می‌کنند و یک کود خوب و عالی از آن تهیه می‌کنند که هم به محیط زیست کمک فراوانی می‌شود و هم برای محصولات کشاورزی یک کود عالی و مناسب تولید می‌شود. این نوع کودها بیشتر در زمین‌های کشاورزی و باغ‌های بزرگ کاربرد دارد و کمتر افرادی از آن برای گیاهان باغچه و گلدان استفاده می‌کنند اما استفاده از آن برای گیاهان زینتی نیز مشکلی نداشته و می‌تواند مفید باشد. امروزه این نوع کودها در دنیا به فراوانی تولید می‌شوند و در بسته بندی‌های گوناگون وجود دارند که متأسفانه در کشور ایران تولید چشمگیری از این نوع کودها وجود ندارد و فقط درصد کمی از مواد پسماند خوراکی را به کود تبدیل می‌کنند.

 

۲- کودهای شیمیایی:
امروزه استفاده از این کودها رایج شده است و در بازار و فروشگاه‌های کشاورزی مقدار زیادی از انواع آن‌ها وجود دارند که نمی‌توان تمام آن ها را در یک مقاله نام برد. این کودها شیمیایی بوده و استفاده بلند مدت از آن‌ها می‌تواند برای گیاهان و انسان‌ها مضر باشد. این نوع کودها به صورت پودر، مایع یا به صورت قرص تولید می‌شوند. کودهای پودری یا مایع طبق دز توصیه شده توسط شرکت‌های سازنده در آب حل می‌شوند و هنگام آب یاری به گیاه داده می‌شود. کودهایی که به صورت قرص هستند در زیر خاک دفن می‌شوند و به تدریج مواد معدنی خود را آزاد کرده و در خاک حل می‌کنند. انواع مختلفی از آن‌ها وجود دارد و می‌تواند مجموعی از مواد معدنی را دارا باشد یا یک مواد معدنی خاص را دارا باشد مانند کود آهن، کود پتاس و… .

 

استفاده از این کودها بسیار آسان بوده و فقط به یکسری نکات باید توجه شود.

 

یک مزایایی که این کودها دارند مشخص بودن مقدار مواد آن است مثلاً کود ۲۰_۲۰_۲۰ که این اعداد نشان دهنده‌ی مقدار مقادیر مواد آن است که برای هر گیاه متفاوت است.

 

اگر از این کودها استفاده می‌کنید حتماً طبق مقدار دز توصیه شده از آن استفاده کنید و حتی سعی کنید مقداری کمتر از آن دز توصیه شده را در آب حل کنید تا به گیاهان آسیب وارد نشود. از این کودها ماهی یکبار برای گیاهان خود استفاده کنید و اگر از نیاز گیاه خود اطلاعی ندارید حتماً تحقیق کرده یا از افراد با تجربه مشورت بگیرید و هیچ‌گاه سرخود از این کودها مصرف نکنید چون آسیب‌های جدی به گیاه وارد می‌کند و ممکن است موجب از بین رفتن گیاهانتان شود.کود مناسب برای کاکتوس ها و ساکولنت ها کود های NPK ازت پایین و پتاس بالا می باشد.
برای خرید کود اینجا کلیک کنید.

کود چیست و چه کاربردی برای گیاهان دارد؟
کود چیست و چه کاربردی برای گیاهان دارد؟
نویسنده: محمد نورعلی
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

28 دیدگاه برای “کود چیست و چه کاربردی برای گیاهان دارد؟

  1. امیر گفته:

    سلام
    برای گیاهان آپارتمانی مثل گیاهان فیلودندرون ،سانسوریا،برگ عبایی و …
    چند ماه یکبار باید ورمی کمپوست داده بشه؟(روشی که روی خاک میریزن)
    ورمی کمپوستش مواد اولیش کاه و کلش و کود دامی بوده.

    • کارشناس 2 گفته:

      درود، ورمی کمپوست با این ترکیباتی که فرمودید فرق داره، حدود ۱۰ الی۵درصد میتونید داخل خاکشون ترکیب کنید ویا داخل اب خیس کنید واب بدست امده رو بصورت ابیاری روی خاک بریزید. ورمی کمپوست کودی هست که کرم خاکی در تولیدش نقش داره.

      • امیر گفته:

        ممنون
        منظورم این بود کود دامی و کاه رو به عنوان غذا به کرم دادن.
        چند ماه یکبار، دوباره باید ورمی کمپوست به گیاهان بدم؟

  2. momenihosein.1384 گفته:

    سلام.عیدتون مبارک.میخام یه کود درست کنم با مدفوع حیوانات
    چه چیزهایی باید ترکیب کنم ؟
    ایا میشه که از کود حیوانی به تنهایی استفاده کنم؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، همچنین، کود دامی باید کامل پوسیده بشه وحداقل یک سال از تولیدش بگذره تا قابل مصرف باشه، بهترین زمان استفاده از کودد دامی زمانی هست که حداقل پنج سال از تولیدش بگذره، هر چقدر کهنه تر باشه برای گیاهان مفیدتر خواهد بود، کار خاصی نیاز نیست اگر تازه هست روی یک زمین افتاب گیر پهن کنید وهفته ای یک بار زیرورو کنید تا کامل خشک وپوسیده بشه یک سال به همین طریق بمونه بعد اماده استفاده برای انواع گیاهان هست.

  3. محمد قاسمی- خراسان رضوی -گناباد گفته:

    سلام. با آرزوی قبولی طاعات و عبادات.در گلخونه کوچکم کاکتوس کراسولا ساکولنت شفلرا فیکوس حسن یوسف و کالانکوپرورش می دهم. علاوه بر کودهای رایج مثل ۲۰-۲۰-۲۰ ۳۶-۱۲-۱۲ و ۱۰-۵۰-۱۰ می خواهم از کود جلبک هم استفاده کنم. اگر در حد مقدورات سایت راهنمایی بفرمایید ممنون خواهم شد. ضمنا منطقه ما کویری است.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون همچنین، از کود جلبک دریایی برای همه ی گیاهان میتونید استفاده کنید بجز گیاهان ابلق چون باعث میشه قسمتهای ابلق گیاهان سبز بشه. ماهی یک بار هم بصورت محلول پاشی میتونید استفاده کنید هم بصورت ابیاری برای ابیاری یک گرم در یک لیتر اب، برای محلول پاشی دو گرم در یک لیتر اب.

  4. پوریا گفته:

    سلام ببخشید تویه مقاله نوشته بودید واسه ترکیب خاک کاکتوس میتونید از کود دامی گاو استفاده کنید میخواستم بدونم من کود پوسیده گوسفندی رو الک کردم و تو محلول نسبتا غلیظ قارچ کش کاربندازیم و حشره کش سایپرمترین خیسوندم رو میتونم بعد خشک شدن استفاده کنم یا فقط گاوی میشه خیلی ممنون از سایت خوبتون

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، میتونید از کود گوسفندی هم استفاده کنید مشکلی نیست ولی مقدارش رو کم ترکیب کنید، هر چقدر جسه حیوان کوچکتر باشه ازت کود تولیدی بیشتر میشه برای همین از کود گاوی واسبی برای کاکتوسها توصیه میشه که ازت کمتری داشته باشند.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، بستگی به نوع پوکه داره، اگر صنعتی باشه فقط رطوبت رو حفظ میکنه وخاک رو سبک ومتخلخل میکنه وخاک رو قلیایی میکنه مثل لیکا،ولی اگر مثل پرلیت یا پومیس یاآکاداما معدنی وسنگ اتشفشانی باشه علاوه برسبک کردن خاک وحفظ رطوبت ومتخلخل کردن خاک حاوی عناصری مثل روی، اهن، کلسیم و.. هست که برای رشد گیاهان مفید هست.

  5. Ali گفته:

    دو روزی هستش که خاک گلدون رو عوض کردم الان برای جدا کردن کرم ها دوباره خاک رو عوض کنم؟نمیشه چند ماه بعد انجام بدم؟

    • کارشناس 1 گفته:

      نیازی به تعویض خاک نیست میتونید صبر کنید خاک کامل خشک بشه بعد ابیاری کنید زمانی که خاک کامل خشک بشه کرمها داخل خاک از بین میرند ویا موقع ابیاری گلدان رو داخل یک سطل پراز اب بگذارید کرم خاکی برای دریافت اکسیژن از خاک خارج میشه.

  6. عرفان گفته:

    سلام
    کود و هیومیک اسید رو به کاکتوس های گلدون شش و هشت چند وقت یکبار داده بشه؟
    و برای گلدون های بزرگتر چی؟
    عوارض هیومیک اسید زیاد دادن چیه؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، برای کاکتوسهای زیر دو سال هر دو هفته یک بار،برای کاکتوسهای بالغ ماهی یک بار،هیومیک اسید رو میتونید همراه با کود استفاده کنید، بهتر هست ماهی یک بار از هیومیک اسید استفاده کنید، استفاده بیش از اندازه هر چیزی مضر هست.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، اگر کرم خاکی داخل گلدان باشه بهتر هست از خاک خارج کنید ولی اگر داخل باغچه باشه مشکلی بوجود نمیاد.

  7. Ali گفته:

    سلام
    من یمقدار ورمی کمپوست تهیه کردم,بعد از عوض کردن خاک تعدادی از گلدون ها متوجه شدم توی خاک تعداد زیادی کرم خاکی ریز هست بایدچیکارکنم؟نیاز خاک دوباره عوض کنم؟

  8. Ali گفته:

    بعد از تعویض خاک گلدان کی باید ب گیاه اب داد؟
    ضمننا چند روز بعد از عوض کردن خاک میشه از کود س بیست استفاده کرد؟

    • کارشناس 2 گفته:

      برای گیاهان اپارتمانی بعد از تعویض خاک باید خاک رو ابیاری کنید اگر با محلول قارچ کش ابیاری کنید بهتر هست، برای کاکتوسها یک هفته بعد از تعویض خاک ابیاری با محلول قارچ کش انجام بشه بهتر هست، برای ساکولنتها سه روز بعد از تعویض خاک، کوددهی برای تمام گیاهان یک ماه بعد از تعویض خاک. کود سه بیست رو فقط برای گیاهان اپارتمانی برگ سبز میتونید استفاده کنید.

  9. آیدین گفته:

    سلام
    ببخشید کود npk رو به گیاهان گلدون شش و هشت چند وقت یکبار بدم؟
    به گیاهان بزرگ تر چقدر بدم؟
    و اینکه هیومیک اسید رو با چه دوزی به کاکتوس بدم؟ و دوز زیاد چه آسیبی میزنه به کاکتوس و چند وقت یکبار بدم؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، چه نوع کود npkوبرای چه نوع گیاهانی؟ مقدار هیومیک اسید روی بسته بندی نوشته میشه چون مقدار مصرف انواع هیومیک اسیدها با هم متفاوت هست، ولی دز استاندارد کلی یک گرم در یک لیتر اب، اگر بصورت مایع باشه یک سی سی در یک لیتر اب ،ماهی یک بار همراه با کودهم میتونید استفاده کنید.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، خیر، کود دامی یا کود پرندگان حتما باید پوسیده وکهنه وضدعفونی شده باشه، کود تازه باشه باعث سوختگی گیاه میشه.

دیدگاه‌ها بسته شده است.