کدام گلدان بهتر است؟ مقایسه انواع مدل گلدان‌ ها

مقایسه انواع مدل گلدان‌ها

مقایسه انواع مدل گلدان‌ها: گلدان وسیله ای است برای کاشت انواع گیاهان و درختان، گلدان‌ها انواع مختلف دارند که مهم‌ترین و پرکاربردترین نوع، گلدان‌های پلاستیکی می‌باشد. گلدان‌های پلاستیکی به دلیل ارزانی، سبک بودن، تنوع بسیار بالا و مقاومت در برابر شکستگی بسیار مورد توجه هستند. در این مقاله قصد داریم درباره برخی از گلدان‌هایی که امروزه بسیار از آن‌ها استفاده می‌شوند توضیحاتی بدهیم و مقایسه‌ای بین این گلدان‌ها انجام بدهیم.

 

۱_ گلدان پلاستیکی:
این گلدان‌ها قیمت تقریباً پایینی دارند و به همین علت برای تولیدی‌ها و گلخانه‌هایی که به صورت انبوه گیاه پرورش می‌دهند بسیار مقرون به صرفه می‌باشد. البته مزایا دوم این گلدان‌ها وزن سبک آن‌ها است که کار حمل و نقل را بسیار آسان‌تر می‌کند. این گلدان‌ها در قالب‌های تزئینی و زینتی نیز تولید می‌شوند و رنگ‌بندی و تنوع از آن در بازار بسیار فراوان است و زیبایی و تنوع آن باعث استفاده فراوان آن شده است. گلدان‌های پلاستیکی علاوه بر مزایا، معایبی نیز دارند مانند غیر قابل بازیافت بودن یا تغییر رنگ در مقابل آفتاب که برای حل این مشکل می‌توان از گلدان‌های دارای یو وی استفاده کرد.

مقایسه انواع مدل گلدان‌ها
مقایسه انواع مدل گلدان‌ها

۲_گلدان‌های سفالی:
گلدان‌های سفالی از زمان‌های قدیم استفاده می‌شده و امروزه با طرح و نقش‌ها و تنوع فراوانی در بازار وجود دارند. این نوع گلدان‌ها نسبتاً قیمت ارزانی دارند و استفاده به صورت انبوه از آن تقریباً مقرون به صرفه می‌باشد. گلدان‌های سفالی وزن خوبی دارند و در مکان‌هایی که امکان سقوط گلدان در برابر باد وجود دارد مقاومت خوبی از خود نشان داده و به راحتی سقوط نمی‌کنند. استفاده از این گلدان‌ها در کلکسیون‌ها حس خوبی به بیننده می‌دهد و یک محیط سنتی و زیبا را به وجود می‌آورد. از معایب آن می‌توان به  وزن سنگین آن در حمل و نقل اشاره کرد که کار بسیار دشواری می‌باشد. شکنندگی این نوع گلدان‌ها نیز از معایب بعدی آن‌هاست که نسبت به جنس پلاستیک شکننده‌تر اند و در هنگام سقوط مقاومت خوبی ندارند.

مقایسه انواع مدل گلدان‌ها

۳_ گلدان‌های سرامیکی:
گلدان‌های سرامیکی که بسیار زیبا هستند و با تنوع ظاهری و رنگ فراوان در بازار یافت می‌شوند امروزه جزو گلدان‌هایی هستند که بسیار در خانه‌ها و دکوراسیون‌ها یافت می‌شوند. تنوع ظاهری این گلدان ها بسیار بالا بوده و به شکل‌های مجسمه‌ای نیز این گلدان‌ها تولید می‌شوند که بسیار به زیبایی آن‌ها افزوده می‌شود. این نوع گلدان‌ها زهکشی متعادلی دارند و نسبت به سفال و پلاستیک بسیار بهتر هستند. وزن نسبتاً متوسطی دارند، از پلاستیک سنگین‌تر و از سفال کمی سبک‌تر هستند. از معایب آن‌ها این است که قیمت آن‌ها کمی بالا می‌باشد و نسبت به گلدان‌های پلاستیکی و سفالی قیمت بالایی دارند که برای استفاده تولیدی و گلخانه‌ها مقرون به صرفه نیستند. مانند سفال شکننده بوده و در برابر سقوط مقاومت خوبی ندارند. در اکثر آن‌ها سوراخ‌های زهکشی وجود ندارد که باید توسط خود خریدار این سوراخ‌ها اعمال شود و ممکن است هنگام ایجاد سوراخ در کف آن شکستگی یا ترک ایجاد شود که جز معایب آن می‌باشد اما امروزه برخی از تولیدی‌های این گلدان‌ها سوراخ‌های زهکشی در کف آن را خودشان ایجاد می‌کنند.

مقایسه انواع مدل گلدان‌ها

۴_ گلدان‌های بتنی (سیمانی):
تعداد این نوع گلدان‌ها جدیداً در بازار افزایش یافته و برای دکوراسیون خانه یک مدل بسیار شیک و خاص می‌باشد که واقعاً به محیط زیبایی می‌بخشد. گلدان‌های بتنی تنوع ظاهری بالایی دارند و زهکشی آن‌ها نسبتاً مناسب می‌باشد. سوراخ‌های زهکشی در کف آن‌ها اعمال می‌شود که این نکته بسیار مهم و مفید می‌باشد. مقاومت خوبی در برابر ضربه و شکنندگی دارند و بسیار محکم می‌باشند. از معایب آن می‌توان به قیمت بسیار بالای آن‌ها اشاره کرد که نسبتاً قیمت بالایی دارند. تنوع رنگ در آن‌ها وجود نداشته یا بسیار کم است. وزن بسیار بالایی دارند که حمل و نقل آن‌ها در سایزهای بزرگ بسیار دشوار می‌باشد.

مقایسه انواع مدل گلدان‌ها
مقایسه انواع مدل گلدان‌ها
مقایسه انواع مدل گلدان‌ها

۵_ گلدان‌های چوبی:
این نوع گلدان‌ها ظاهر شیک و زیبایی دارند. استفاده از آن‌ها برای دکوراسیون خانه بسیار مناسب است. وزن نسبتاً سبکی دارند که برای حمل و نقل مناسب می‌باشند. تنوع ظاهری خوبی دارند. این گلدان‌ها معایب زیادی دارند که باعث شده استفاده از آن‌ها امروزه کمتر صورت بگیرد و تولیدی‌ها کمتر از این گلدان‌ها تولید کنند و حتی شاید در آینده تولید آن‌ها متوقف شود. مقاومت پایین چوب در برابر آب باعث شده عمر این نوع گلدان‌ها کمتر شود. زهکشی خوبی ندارند و هزینه آن بسیار بالا می‌باشد که مقرون به صرفه نیست.

۶_ گلدان‌های فلزی:
این نوع گلدان‌ها به علت زیبایی و درخشش فراوان خود برای دکوراسیون خانه بسیار مناسب هستند. تنوع ظاهری تقریباً بالایی دارند. وزن نسبتاً متوسطی دارند، نه بسیار سنگین بوده و نه بسیار سبک هستند. در برابر سقوط یا ضربه مقاومت خوبی دارند. یکی از معایب آن خوردگی و زنگ زدگی در برابر آب و رطوبت است که البته امروزه تولیدی‌های این نوع گلدان‌ها با روشی جدید آن ها را ضد آب کرده و مقاومت آن ها را بالا می‌برند. قیمت بسیار بالایی دارند و برای تولیدی‌ها مناسب نیستند.

گلدان‌های بسیاری با جنس‌های مختلف امروزه تولید می‌شوند و به علت فراوانی آن‌ها امکان تعریف همه‌ی آن‌ها نبود و فقط چند تا از گلدان‌هایی که بسیار زیاد مصرف می‌شوند را در این مقاله جای دادیم. استفاده از هر نوع گلدانی بستگی به سلیقه و نوع استفاده و کاربرد شما دارد. هر گلدان علاوه بر مزایا خود معایبی نیز دارند و هیچ نوع گلدان ایده آلی وجود ندارد، شما با استفاده از کاربرد خودتان و نوع استفاده خود باید بین این گلدان‌ها انتخاب کنید.

 

۷_ گلدان سنگی:
گلدان‌های سنگی زیبایی خاصی دارند که می‌توانید در طراحی منزل یا فضای سبز از آنها استفاده کنید. این گلدان‌ها بسته به نوع زهکشی، اندازه و نوع ساخت خوب یا بد باشد.

نویسنده: محمد نورعلی

منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

5 دیدگاه برای “کدام گلدان بهتر است؟ مقایسه انواع مدل گلدان‌ ها

  1. مجید گفته:

    سلام وقت بخیر.من یه سوسن عنکبوتی دارم که دوسال پیش خریدمش.این چندوقته که گلدونش اززیر یه ترک بزرگ خورده.گلدونش پلاستیکیه.برامن سوال شده که چرا اینجوری شده چون تاحالا ندیدم که براگیاهان وگلای دیگم این اتفاق بیفته.خیلیم بزرگه تعویض گلدونش سخته

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، احتمالا ریشه گیاه پر شده وبه گلدان فشار اورده که گلدان ترکیده میتونید گلدانش رو تعویض کنید واز گلدان بزرگتری استفاده کنید مقداری از ریشه ها رو هم میتونید هرس کنید.

  2. محما گفته:

    سلام لطفا مقاله ای در مورد گلدان های تایلندی بزارید چون خیلی تعریفشونو شنیدم.

دیدگاه‌ها بسته شده است.