علت پاجوش ندادن گیاه سانسوریا

علت پاجوش ندادن گیاه سانسوریا: یکی از آسان‌ترین و ساده‌ترین روش‌های تکثیر گیاه سانسوریا(sansevieria)، تکثیر از طریق تقسیم بوته و جدا کردن پاجوش‌ها است. تکثیر از طریق تقسیم بوته برای سانسوریا ابلق بهترین راه است تا نوارهای زرد رنگ کناری آن حفظ شود و از بین نرود.

گیاه سانسوریا یکی از گیاهانی است که پاجوش‌های زیادی تولید می‌کند و گلدان را پر کرده و در نتیجه هرچه گلدان پرتر شود گیاهمان زیباتر می‌شود.بسیاری از دوستان سؤال می‌کنند که چرا گیاه سانسوریای ما مانند دیگران پاجوش تولید نمی‌کند و یا رشد آن متوقف شده است؟ در این مقاله قصد داریم چند تا از دلایل اصلی که روی پاجوش ندادن این گیاه تأثیر دارد را بازگو کنیم.

 

۱_ نور:
اولین و مهم‌ترین فاکتور وجود نور مناسب برای گیاه است. اگر نور دریافتی گیاه کم باشد، هم رشد آن کند شده یا متوقف می‌شود و هم از تولید پاجوش جلوگیری می‌شود. گیاه سانسوریا به نور مستقیم خورشید بخصوص در فصل تابستان احتیاج ندارد و در صورت قرار گرفتن در نور مستقیم آفتاب از بین می‌رود، اما به نور فیلتر شده که از پشت شیشه به گیاه بتابد لازم دارد تا رشد مطلوبی داشته و پاجوش تولید کند. سانسوریا خود را پشت پنجره‌های نورگیر قرار دهید تا روزانه حداقل ۶ ساعت نور کامل خورشید را دریافت کند.

 

۲_ دمای مناسب:
متعادل بودن دما بر روی رشد گیاه و تولید پاجوش تأثیر فراوانی دارد. در فصل گرم و تابستان دمای محیط ۲۰ تا ۲۵ درجه باشد. سانسوریا تا دمای ۳۰ درجه را نیز به خوبی تحمل می‌کند اما رشد آن در دماهای بالاتر از ۲۵ درجه سانتی‌گراد متوقف شده و از تولید پاجوش جلوگیری می‌کند. همچنین سانسوریا به سرما بسیار حساس بوده و در دمای پایین‌تر از ۱۸ درجه رشد آن متوقف می‌شود. هرگز گیاهتان را در دمای پایین‌تر از ۱۰ درجه سانتی‌گراد قرار ندهید چون برای این گیاه مضر بوده و به راحتی در این دما از بین می‌رود.

 

۳_ آبیاری مناسب و به موقع:
گیاه سانسوریا به افراط در آبیاری بسیار حساس بوده و خیلی زود از بین می‌رود. آبیاری زیاد باعث بیماری قارچی و گندیدگی ریشه شده و به این علت از پاجوش دادن جلوگیری می‌کند. آبیاری را به موقع و منظم انجام دهید تا هم گیاهی سالم و هم گیاهی با پاجوش‌های فراوان داشته باشید.

 

۴_عدم وجود آفات و بیماری:
یک گیاه زمانی که دچار آفات شده باشد یا به هر علتی دچار بیماری شده باشد رشد آن متوقف شده و همچنین تولید پاجوش نمی‌کند، پس یکی دیگر از شرایط تولید پاجوش فراوان و رشد مطلوب، گیاهی بدون آفات و بیماری است. برای آموزش درمان بیماری های سانسوریا اینجا کلیک کنید.

 

۵_ سایز گلدان:
گیاه سانسوریا زمانی که ریشه‌هایش پر شود شروع به تولید پاجوش می‌کند. گلدانی را برای گیاهتان انتخاب کنید که متناسب با سایز آن باشد. استفاده از گلدان‌های بزرگ عدم تولید پاجوش را به همراه دارد.

 

۶_استفاده از کود فسفر:
همان‌طور که گفتیم گیاه سانسوریا زمانی که ریشه‌هایش پر شود و ریشه‌های قوی تولید کند، پاجوش می‌دهد. کود فسفر گیاه را به گسترش ریشه تشویق می‌کند و ریشه‌های گیاه را قوی می‌کند و استفاده از این کود بخصوص در گیاهان جوان باعث پاجوش دادن سانسوریا می‌شود.

علت پاجوش ندادن گیاه سانسوریا علت پاجوش ندادن گیاه سانسوریا علت پاجوش ندادن گیاه سانسوریا علت پاجوش ندادن گیاه سانسوریا علت پاجوش ندادن گیاه سانسوریا علت پاجوش ندادن گیاه سانسوریا علت پاجوش ندادن گیاه سانسوریا علت پاجوش ندادن گیاه سانسوریا علت پاجوش ندادن گیاه سانسوریا

برای خرید سم قارچ‌کش مخصوص خاک و اندام‌های هوایی گیاه سانسوریا اینجا کلیک کنید.

برای خرید کود مخصوص سانسوریا اینجا کلیک کنید.

نویسنده: محمد نورعلی
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

155 دیدگاه برای “علت پاجوش ندادن گیاه سانسوریا

  1. ابوالفضل گفته:

    سلام من تقریبا شش ماه پیش یه سانسوریا خریدم اما از اون موقع تا الان هیچ تعقیری نکرده همونجوری که گرفتم هست میشه راهنماییم کنید؟؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح ازگیاه بفرستید تا بهتر راهنمایتون کنیم.

      • ابوالفضل گفته:

        گوشه خونمون گذاشتیم هر یه هفته آب میدم ولی حدودا چند وقته که اصلا خاکش هر دوهفته هم خشک نمیشه و اینکه نور مستقیم هم نداره

        • کارشناس 1 گفته:

          احتمالا زهکش گلدان گرفته شده بهتر هست گیاه رو از خاک در بیارید وریشه هی گیاه رو از نظر پوسیدگی بررسی کنید وحتما زهکش گلدان رو باز کنید تا موقع ابیاری اب اضافی از زهکش گلدان خارج بشه.

        • کارشناس 1 گفته:

          ممنون، حتما زهکش گلدان رو بررسی کنیدکه گرفته نباشه وموقع ابیاری اب اضافی از زهکش گلدان خارج بشه دراین فصل بهتر هست ابیاری رو کاهش بدید وزمانی که خاک کامل خشک شد ابیاری رو انجام بدید.

            • کارشناس 1 گفته:

              ممنون، قسمت وسط حالت پوسیدگی داره بررسی کنید اگر سیاه ونرم شده میتونید بایک چاقوی تیز وضدعفونی شده تمام قسمتهای پوسیده شده رو جدا کنید ریشه ها رو بین دو انگشت به ارامی بکشید اگر پاره شدند پوسیدن وباید جدا بشند اگر پاره نشدن سالم هستن، بعد از جداکردن روی قسمتهای بریده شده پودر دارچین یا پودر قارچ کش بزنید وداخل خاک بکارید ولی ابیاری نکنید حدود ۱۰ الی ۱۴ روز بعد ابیاری رو انجام بدید.

    • کارشناس 2 گفته:

      این موضوع رو هم در نظر داشته باشید که در فصل پاییز وزمستان با کوتاه شدن روزها کلا رشد اکثریت گیاهان کم ویا متوقف میشه که در این فصلها بهتر هست ابیاری وکوددهی کاهش داشته باشه.

  2. آتنا گفته:

    سلام وقتتون بخیر
    من یک گل سانسوریا شمشیری دارم یک سال هست که خریدمش .آبیاریش وقتی هست که خاکش خشک باشه،ماهی یک بار هم کود ۲۰۲۰ دریافت میکنه چند ماه هم هست که انتقالش دادم به پشت پنجره ولی رشد خیلی کمی داشته توی این یک سال پاجوش هم که نداره اصلا.ممنون میشم راهنماییم کنید?

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، کود سه بیست برای سانسوریا مناسب نیست برای پاجوش زنی میتونید ازکودهایی که فسفر بیشتری دارند استفاده کنید مثل ۱۰،۵۲،۱۰یا ۱۳،۴۰،۱۳،شرایط نگهداری ایدال باشه پاجوش زیاد میزنه نور ، دما وتهویه محیط رو ایدال کنید خاک مناسب با ابیاری منظم وکوددهی رشدش رو بیشتر میکنه.

  3. Jabbari گفته:

    سلام ممنونم از مطالب خوب شما. استفاده کردم. من حدود ۳سال میشه سانسوریا مدادی دارم و هرساله ازش پاجوش میگیرم و کلا پرورش میدم ولی یک چیزو هنوز نفهمیدم که چرا سانسوریا های من نازک و پوست چروک دارن. کلفت و محکم نیستن.
    لطفا علتش رو بفرمایید. عکس هم الان ارسال میکنم خدمتتون

    • کارشناس 1 گفته:

      درود،ممنون از شما، واریته گیاهاتون به این صورت هست ومشکلی نداره خاک هر زمان کامل خشک شد ابیاری کنید وبمرور زمان به محیط پرنور وفیلترشد انتقال بدید.

  4. بهمن گفته:

    سلام وقتتون بخیر
    یک گلدون سانسوریا لوله دارم که کلی ازش پاجوش گرفتم تقریبا سه سال هست که گلدون رو دارم ولی تو دو هفته اخیر دوتا از شاخه هاش زرد شدن که قطعش کردم امروز هم دیدم که یکی دیگه از شاخه هاش داره زرد میشه وقسمت بالاییش خراب شده
    لطفا راهنمایی بفرمایید چکار کنم که درمان بشه
    البته الان گلدونش رو جابجا کردم اون گلدون سفید قایقی که تو عکس دیده میشه گلدون اصلیش بود
    ریشه هاش رو چک کردم خیلی از ریشه هاش از بین رفته بود و ریشه اش خیلی کوچک شده بود

    • کارشناس 1 گفته:

      درود، بهتر بود تمام ریشه های پوسیده شده رو جدا میکردید وگیاه رو با محلول قارچ ابیاری وسمپاشی کنید.

  5. مجتبی گفته:

    سلام ببخشید من سانسوریاگلدونشو عوض کردم الان هیچ تغییری نکرده به نظرتون خاک باقچه ریختم گلدونشو بزرگتر کردم مشکل از اونه.ممنون ازراهنمای شما.

    • کارشناس 2 گفته:

      درود،سانسوریاها رشد کندی دارند وزمان میبره تا مجدد شروع به رشد کنه باید صبور باشید.

      • مجتبی گفته:

        ممنونم. یعنی خاکش مشکلی نداره؟. بعد کودچی براش بگیرم تازود تر پاجوش بزنه؟

        • کارشناس 2 گفته:

          ممنون از شما،سانسوریاها خاک سنگین ومتخلخل رو میپسندن اگر خاکش مشکل داره از خاک متخلخل استفاده کنید یا داخل خاکش ماسه سایز عدسی ترکیب کنید، برای پاجوش دهی شرایط نگهداری باید ایدال باشه گلدان نباید زیاد بزرگ باشه، نور کافی دریافت کنه تهویه ودمای مناسبی داشته باشه واز ابیاری وکوددهی منظمی برخوردار باشه تا پاجوش بده از کودهای کامل وکودهای مخصوص کاکتوسها میتونید بصورت دوره ای ماهی یک بار استفاده کنید.

            • کارشناس 2 گفته:

              درود،شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه وبرگها بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

              • مجتبی گفته:

                گلدونشو عوض کردم نمیدونم ازاونه یانه. پشت پنجره گذاشتم نورغیره مستقیم بهش میخوره. هفته ای یه بارآب بهش میدم.

                • کارشناس 2 گفته:

                  احتمالش هست که از تعویض خاک وگلدان باشه گیاه رو بمدت یک هفته درمحیط خنک ونیمه سایه نگهداری کنید ورطوبت محیط رو افزایش بدید یا میتونید چند روزی گیاه رو کاور کنید، بمرور زمان با خاک و گلدان جدید ادابته بشه بهبود پیدا میکنه،میتونید برای کاهش شوک موقع ابیاری یک بار بامحلول جلبک دریایی یا اسید هیومیک ابیاری کنید.

                • مجتبی گفته:

                  ببخشید میگن پوسته تخم‌مرغ برای پاجوش زدن سانسوریا خوبه. درست میگن؟استفاده کنیم یانه؟

                • کارشناس 1 گفته:

                  درود،میتونید بصورت پودر در بیارید وبا خاک گیاه ترکیب کنید ولی صدرصد نقش نداره برای پاجوش دهی سانسوریا باید شرایط نگهداری گیاه ایدال باشه از جمله گلدان متناسب با حجم ریشه گیاه، خاک مناسب، ابیاری وکوددهی منظم نور وتهویه مناسب.

  6. سبحان گفته:

    سلام من یک سانسوریا ابلغ دارم چهار ماه خریدمش موقع خرید یک پاجوش زیر خاک داشت خیلی وقته بیرون نزده امروز دستمو بردم زیر خاک دیدم چسبیده به بدنه گلدان بعد نوکش سیاه بقیش قهوه ای بود دلیلش چیه ممکنه خراب شده باشه

    • کارشناس 2 گفته:

      درود، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح ازگیاه وپاجوش بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

  7. نرگس گفته:

    سلام
    من سانسوریام زرد شد بالای ساقش برا همین بریدمش اشکالی نداره تو همون حالت بریده که تو خاکه بهش قارچ کش بزنم و آیا بازم رشد میکنه؟ لطفا راهنماییم کنید که چیکار کنم اون تیکه ساقش درست شه.گیاهم هر دوز یه بار آب میخورده و نورش مستقیم نیست

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، نه مشکلی بوجود نمیاد از قسمت ریشه مجدد رشد میکنه،ابیاریتون صحیح نیست ابیاری رو زمانی که خاک کامل خشک شد انجام بدید.

      • نرگس گفته:

        ممنونم از وقتی که گذاشتین
        یعنی این قسمت که بریدم کامل از خاک بیرون نیارم ؟

        • کارشناس 1 گفته:

          ممنون از شما،نه به همون صورت نگهداری کنید از قسمت ریشه پاجوش میزنه ورشد میکنه میتونید روی قسمت بریده شده پودر دارچین بریزید.

  8. مهدی گفته:

    سلام بابت وقتی که میگذارید ممنونم.
    لطفا ترکیب خاک مناسب پا جوش جدا شده سانسوریا ابلق کوتاه و بلند و همچنین میزان ابدهی در دمای ۲۹ درجه و میزان رطوبت محیطی راهنمایی بفرمایید

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون از شما،از ترکیب خاک مخصوص کاکتوسها میتونید استفاده کنید،(ماسه شسته عدسی ۷۰ درصد، ورمی کمپوست ۱۰ درصد، پیت ماس ۲۰ درصد) ابیاری رو زمانی که خاک کامل خشک شد انجام بدید.

دیدگاه‌ها بسته شده است.