نحوه نگهداری گیاهان در پاییز و زمستان

نحوه نگهداری گیاهان در پاییز و زمستان

نحوه نگهداری گیاهان در پاییز و زمستان: نگهداری از گیاهان در فصل پاییز و زمستان کار دشواری نیست و فقط به کمی مراقبت بیشتری نیاز دارند. با رعایت چند نکته می‌توانید در این فصل گیاهان خود را شاداب و سرحال نگهدارید. این موارد برای انواع گل‌های آپارتمانی، کاکتوس‌ها،کاج‌ها، درختان، بونسای و سایر گیاهان باید رعایت شود تا آنها آسیب نبینند.

همه‌ی گیاهان به سرما حساس بوده و تا حدی سرما را می‌توانند تحمل کنند و البته تحمل کردن سرما به این معنی نیست که رشد می‌کنند و هیچ گونه آسیبی نمی‌بینند، بلکه سرما رشد آن ها را متوقف کرده و گیاهانی که خزان کننده هستند برگ‌های خود را از دست می‌دهند و حتی مشکلات زیادی می‌تواند برای آن‌ها پیش بیاید. اکثر گیاهانی که ما در خانه، محل کار و… نگهداری می‌کنیم گیاهان آپارتمانی بوده و زادگاه اصلی اکثر این گیاهان مناطق گرمسیری و معتدل می‌باشند و به همین علت به سرمای زیاد حساسیت نشان داده و از بین می‌روند.

 

در این فصل گلدان گیاهان را از جریانات سرد هوا دور کنید، مانند پنجره‌ها، درهای ورودی و حتی راه پله‌هایی که هوا در آن‌ها جریان دارد. سعی کنید آن ها را به جایی گرم‌تر منتقل کنید. بهترین دما در این فصل دمایی بین ۱۸ تا ۲۵ درجه می‌باشد که در این بازه دمایی همه گیاهان زنده مانده و حتی شادابی خود را حفظ می‌کنند و به رشد و نمو خود ادامه می‌دهند. اکثر گیاهان در دمای زیر ۱۵ درجه سانتی‌گراد آسیب می‌بینند و حتماً سعی کنید گیاهتان در معرض دمای پایین قرار نگیرد.

 

همچنین گیاهان را از وسیله‌های گرمایشی مانند شوفاژ، بخاری و… دور کنید و خیلی گیاهان را نزدیک آن‌ها قرار ندهید چون باعث وارد شدن آسیب به گیاهانتان می‌شود. حداقل سعی کنید ۱۰ متر بین وسیله گرمایشی و گیاهانتان فاصله باشد و این فاصله هرچه بیشتر باشد بهتر است. هوای گرم و نزدیک بودن به بخاری و شوفاژ برای برخی از گیاهان آپارتمانی بسیار خطرناک است.

 

در فصل پاییز و زمستان آبیاری گیاهان خود را کمتر کنید چون در این فصل به علت خنک‌تر بودن هوا و دمای پایین خاک گیاه دیرتر خشک شده و نیاز آب گیاه کمترمیباشد. تعداد دفعات آبیاری در این فصل‌ها نسبت به فصل‌های بهار و تابستان باید کمتر شود تا از پوسیدگی ریشه جلوگیری شود.
آبی که با آن آبیاری می‌کنید حتماً سعی کنید هم دمای محیط باشد یعنی آن را درون ظرفی ریخته و به مدت ۲۴ ساعت در محیط گیاه قرار دهید تا هم دمای محیط شود. به هیچ وجه به طور مستقیم از آب لوله کشی استفاده نکنید چون دمای سرد آب به گیاهان آسیب می‌رساند.

 

اگر گیاهان آپارتمانی به رطوبت احتیاج دارند و در فصل‌های بهار و تابستان روی برگ‌های آن‌ها آب اسپری می‌کنند. در فصل پاییز و زمستان هم می‌توانید این کار را انجام دهید اما به شرطی که گیاه در محل سردی قرار نگرفته باشد و آب اسپری، هم دمای محیط باشد. در پاییز و زمستان رطوبت هوا بیشتر است و به همین علت تعداد دفعات اسپری کردن را نیز کمتر کنید.

 

در فصل پاییزو زمستان از هرس کردن گیاهان خود پرهیز کنید و حتی سعی کنید از قلمه گیری، کاشت بذر، پیوند زدن و… خودداری کنید و اگر می‌خواهید این کار ها را انجام دهید و برای شما ضروری است حتماً در دمای متعادل بین ۱۸ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد انجام دهید و در غیر این صورت هیچ‌گاه این کارها را در معرض هوای سرد انجام ندهید. در این فصل کود دهی را قطع کنید و هیچ‌گاه به گیاه خود کود ندهید حتی اگر دمای متعادلی برای آن‌ها فراهم کرده‌اید. با این کار به آن‌ها کمی استراحت بدهید تا در فصل رشد که فصل بهار و تابستان است رشد مطلوب‌تری داشته باشند.
یک مسئله مهم دیگر اینکه برخی دوستان فکر می‌کنند که گیاهان در فصل زمستان به نور احتیاج نداشته و آن ها را در معرض تاریکی قرار می‌دهند. این یک اشتباه رایج است که بسیاری از دوستان این اشتباه را می‌کنند. در فصل زمستان شدت نور آفتاب کمتر شده و نور کمتر به گیاهان می‌رسد. حتماً سعی کنید گیاهان خود را در این فصل در محل نورگیر قرار دهید تا مقداری نور خورشید به آن‌ها برسد.

 

سیستم ایمنی گیاهان در فصل پاییز و زمستان به علت سرد بودن هوا ضعیف می‌شود و آفات و حشرات به راحتی می‌توانند به آن‌ها آسیب برسانند. در این فصل مراقب آفات و حشرات باشید تا به گیاهانتان آسیب وارد نکنند. گیاهان را از بارش سنگین برف و باران و طوفان‌های شدید دور نگهدارید.

۱۰ نکته برای نگهداری گل‌ها در زمستان :

 

۱- اولین و مهم‌ترین مسئله جلوگیری از یخزدگی گیاهان است. محل نگهداری گل‌ها نباید به دمای یخزدگی برسد. سرمای شدید باعث از بین رفت بافت گیاه می‌شود و در نتیجه گیاه خشک خواهد شد. دمای مناسب برای اکثر گیاهان در زمستان در حدود ۵ تا ۲۰ درجه سانتی‌گراد می‌باشد. البته این دما برای گونه‌های مختلف گیاهی متغیر می‌باشد.

 

۲- در فصل زمستان ممکن است برگ‌های بعضی از گیاهان زرد شده و ریزش کنند و یا گیاه ظاهر زیبای خود را از دست بدهد. این موارد طبیعی است و نباید نگران باشید. البته باید بررسی کنید که دلیل این ریزش‌ها سایر عوامل مانند بیماری‌ها نباشد.

 

۳- گیاهانی که در دمای پایین نگهداری می‌شوند به آب کمتری نیاز دارند. پس در فصل زمستان از آبیاری بیش از حد گیاهان خود خودداری کنید. به خصوص کاکتوس‌ها.

 

۴- ساقه‌های گل‌هایی مثل برگ بیدی بنفش یا نخل مرداب و گل قلم زن (در فضای باز) در زمستان کاملاً خشک می‌شود. نیاز به تلاش برای جلوگیری از این اتفاق نیست زیرا ریشه‌های این گیاهان زنده‌اند و این خواب زمستانی برای گیاهان شما مناسب می‌باشد تا در فصل بهار رشد بهتری داشته باشند.

 

۵- از تعویض خاک گلدان‌ها در فصل زمستان خودداری کنید. بهترین زمان برای این کار اواخر زمستان و اوایل فصل بهار می‌باشد.

 

۶- گلدان‌های خود را نزدیک بخاری یا شوفاژ قرار ندهید زیرا جریان هوای گرم باعث پژمردگی گیاهان شما خواهد شد.

 

۷- با شروع فصل سرما بهتر است برای پیشگیری تمامی گیاهان خود را سم قارچ‌کش بزنید تا از پوسیدگی‌های احتمالی جلوگیری شود.

 

۸- گیاهان در فصل سرما نیازی به کود ندارند پس از کوددهی گیاهان در این فصل خودداری کنید.

 

۹- مواظب باشید شاخه‌ها و برگ گیاهان به پنجره‌ها نچسبد زیرا سرمای بیرون باعث ایجاد یخزدگی در این برگ‌ها خواهد شد.

 

۱۰- گیاهانی که در فصل زمستان دوره خواب را به درستی گذرانده باشند در فصل بهار رشد و زیبایی بیشتری خواهند داشت.

نحوه نگهداری گیاهان در پاییز و زمستان نحوه نگهداری گیاهان در پاییز و زمستان نحوه نگهداری گیاهان در پاییز و زمستان نحوه نگهداری گیاهان در پاییز و زمستان

نویسنده: محمد نورعلی
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

25 دیدگاه برای “نحوه نگهداری گیاهان در پاییز و زمستان

  1. هانیه گفته:

    سلام و وقت بخیر ، من یه گلدون دارم که اگه اشتباه نکنم اسمش چمن عروسه، از وقت هوا سرد شده داخل خونه نگه میدارمش اما متاسفانه گیاه شروع کرد به پژمرده شدن و بعضی ساقه ها خشک شدن ، متوجه شدم که گلدون شپشک زده گفتم شاید به خاطر اونه با ملاتیون سم پاشی کردم و ساقه های خشکو هم جدا کردم اما حالا بعد چند روز میبینم که ساقه ها پژمردست وبازم داره خشک میشه در حالی که هنوز خاکش مرطوبه ، دیگه نمیدونم چیکار کنم ، ممنون میشم منو راهنمایی کنید

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، گیاهتون فکرکنم از خانواده سنسیو ها باشهSenecio
      ،این نوع گیاه به رطوبت زیادی نیاز داره میتونید برای تامین رطوبت محیط از جزیره زیر گلدانی استفاده کنید و دما رو کاهش بدید دمای زیاد هم باعث خشک شدن شاخه وبرگهای این نوع گیاه میشه میتونید ریشه های گیاه رو از نظر پوسیدگی بررسی کنید. زهکش گلدان رو هم بررسی کنید که گرفته نباشه، ابیاری رو زمانی که سطح خاک خشک شد انجام بدید.

  2. هانیه گفته:

    سلام وقتتون‌بخیر ، من دو تا گلدون برگ بیدی داخل فضای خونه دارم که متوجه شدم داخل هر دو تا گلدون بعضی ساقه ها شل شدن و ساقه رو به خشک شدن میره و وقتی کمی به سمت بیرون کشیدم به راحتی از خاک خارج شدن و ریشه هم نداشتن ، ساقه ها رو مجدد به صورت قلمه داخل خاک کاشتم ولی بازم بعد از گذشت چند هفته متوجه شدم بعضی ساقه ها دوباره این اتفاق براشون افتاده و ریشه ندارن ، ممنون میشم منو راهنمایی بفرمایید

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، احتمالا خاک یا مناسب نبوده یا ابیاری زیاد بوده که ریشه پوسیده شده تمام قسمتهای پوسیده شده رو بایک چاقوی تیز وضدعفونی شده برش بزنید وقلمه رو با محلول قارچ کش شستشو بدید بعد داخل خاک سبکی بکارید وبا محلول قارچ کش ابیاری کنید.

  3. آرام گفته:

    سلام
    داخل گلخونه من دما حدود ۱۰ تا ۱۷ درجه در زمستان هست و نور بسیار کافی برخوردار هست، این لکه مشابه زنگ زدگی رو روی بعضی از کاکتوس ها مشاهده کردم که نرم نیست جاش و سفته اما بنظر چروک شده اون ناحیه و از طرفی هم درحال افزایش هست، اکسی کلرور مس رو هم استفاده کردم که ظاهرا جواب نداد، ممنون میشم راهنماییم کنید

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، قارچ نیست بخاطر کاهش دما وخواب زمستانی چروک شده مشکلی نیست رطوبت محیط رو کاهش بدید شروع به رشد کنه بهبود پیدا میکنه.

  4. Matin گفته:

    سلام. احتمالا از سرما هست. چون ازمغازه که خریدم مغازه داره بیرون گذاشته بود…. چه آفت هایی میتواند داشته باشد

  5. الف گفته:

    سلام ببخشید میخواستم بپرسم پتوس هایی ک مدت زیادی تو آب بودن و ریشه دادن اگر تو خاک بذاریمشون حتما از بین میرن؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، پتوس داخل اب هم رشد ابدالی خواهد داشت میتونید به همون صورت داخل اب نگهدارید ویامیتونید ریشه های اضافی رو هرس کنید بعد داخل خاک انتقال بدید. یک سوم ریشه ها رو هرس کنید کافی خواهد بود.

  6. همیشه بهار گفته:

    سلام خسته نباشید دلیل قهوه ای وسیاه شدن برگ دراسنا کامپکت چی هست چکارباید کردازبین نره برگهای قهوه و ای و سیاه رو بچینیم ممنون

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، شرایط نگهداری رو بفرمایید واز گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

  7. محبوب گفته:

    سلام و خسته نباشید خدمت کارشناس محترم
    میخواستم بدونم این شاخه. و چه زمانی میتونم بچینم بتید صبر کنم کامل خشک بشه یا الان بچینمش ؟؟
    و بفرمایید این گیاه مانند آگلونما پر نمیشه با برگ جدید پیرترین برگش خشک میشه اینجوری؟

    http://uupload.ir/files/gdbo_d1195a77-5d43-4ad7-9535-077e9b610f48.jpeg

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، صبر کنید کامل خشک بشه بعد جدا کنید،برای اینکه پربرگ وتقویت بشه در محیط پرنور وفیلتر شده نگهداری کنید و ماهی یک بار با کودهای npk12، ۱۲،۳۶ یا کودهای مشابه تقویت کنید تا پربرگ بشه.

  8. لیدا گفته:

    خیلی ممنونم از راهنماییتون، هیچ سایت و پیجی انقدر خوب جوابگو نیستن، تا الان با کمک شما چند تا از گیاه هام رو نجات دادم! واقعا ممنونم?

  9. مرتضی گفته:

    سلام تشکر از سایت و همکاران خوبتون. خسته نباشبن.

    این کاکتوس رو من ۱.۵ سال میشه که دارم از بالا خیلی خوب داره رشد میکنه و برگ اضافه میکنه ولی دو ماهی میشه که داره از پایین خشک میشه و من برگاشو میکنم از بدنه.
    لطفا راهنمایی کنین ممنون میشم.

    http://s7.picofile.com/file/8386016050/20200125_142226.jpg
    http://s7.picofile.com/file/8386015992/20200125_142256.jpg

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، الوئه شاخ بزیALOE ARBORESCENS هست،بشدت کمبود نور داره،میتونید از قسمتی که برگها رو از دست داده کات کنید وقسمت بالایی رو داخل خاک بکارید وریشه دار کنید قسمتی که داخل خاک هست مجدد جوانه میزنه ورشد میکنه اگر محیط پرنوری دارید میتونید به مرور زمان به اون محیط انتقال بدید تا رشد ایدالی داشته باشه.

  10. لیدا گفته:

    سلام روزتون بخیر من یک گل کوکب تقریبا یک ماه و نیم پیش خریدم زمانی که خریدم خیلی پر بود اما چون نوک برگ های بعضی هاش سوخته بود چیدم و کم پشت شد و بعد از یه مدت دیدم غنچه هاش هم از بین رفت و رنگ برگ ها از سبز تیره به کم رنگ تبدیل شد! ساقه هاش هم وقتی دیدم قهوه ای شده قیچی کردم اما دوباره همون ساقه ها همش قهوه ای میشه و خشک میشه! داخل گلخونه نگهداری میکنم و هر وقت خاکش خشک بشه آب میدم و ۲ بار به فاصله ۱۵ روز بهش کود ارگانیک مایع دادم و اینکه چند روز یکبار غبار پاشی میکنم و خاک سبک با زهکشی خوبی هم داره و آفت هم نداره و از زمانی که خریدم گلدانش رو عوض نکردم، ممنون میشم راهنمایی کنید که چه مشکلی داره??♥️

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، اگر تمام ساقه ها وبرگها خشک شدن غده گیاه رو از خاک دربیارید وریشه ها رو هرس کنید وغده یا همان پیاز گیاه رو با محلول قارچ کش شستشو بدید ودر محیط خنک که دما بین ۵_۶ درجه باشه نگهداری کنید میتوند غده ها رو روی ماسه خشک نگهداری کنید وهر از گاهی اب روی غده ها اسپری کنید که خشک نشوند، اوایل بهار داخل خاک در عمق ۱۵ سانتیمتری که در کف پیاز مقدار کود دامی کاملا پوسیده شده بریزید وبکارید.

دیدگاه‌ها بسته شده است.