آموزش نگهداری از گل لاله عباسی

آموزش نگهداری از گل لاله عباسی

آموزش نگهداری از گل لاله عباسی: گیاه لاله عباسی با نام علمی Mirabilis jalapa گیاهی است مقاوم، در رنگ‌های مختلف مانند قرمز، زرد، صورتی، بنفش، الوان، سفید یافت می شود. گل لاله عباسی را میتوان در باغچه یا گلدان کاشت و نگهداری کرد. برای نخستین بار در سال ۱۵۴۰ از کوه‌های آند پرو پخش شده است. در ادامه نگهداری این گیاه توضیح داده می شود.

 

نور لازم برای گل لاله عباسی:
به نور کامل و به بیان دیگر حداقل ۵ ساعت نور مستقیم آفتاب نیاز دارد. در محیط کم نور برگها رنگ پریده می‌شوند و گل‌ها و غنچه‌ها خواهند ریخت. نور زیاد اگر رطوبت بستر و فضا تأمین شود مشکلی را برای گیاه ایجاد نمی‌کند اما اگر بیش از اندازه شود و یا گیاه خشکی نیز ببیند موجب سوختن نوک و حاشیه برگ‌ها و ریزش غنچه‌های گل خواهد شد.

 

دما مناسب گل لاله عباسی:
اگرچه دمای ۱۵ تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد برای رشد این گیاه مناسب است اما با رعایت آبیاری و افزایش رطوبت محیط در دمای بیش از ۳۰ درجه نیز این گیاه به خوبی رشد می‌کند. با فرا رسیدن سرمای پاییز به تدریج از رشد آن کاسته می‌شود و با نزدیک شدن به دمای صفر درجه تمامی برگهای این گیاه از بین خواهد رفت.

 

نحوه آبیاری گل لاله عباسی:
سطح بستر خاک را مرتباً بازدید کنید. زمانی که تا حدودی رطوبت خود را از دست داده بود گیاه را آبیاری کنید. در صورتی که گیاه به شکل چندساله نگهداری می‌شود و ریشه گوشتی در خاک باقی گذاشته می‌شود باید در طی فصل سرد آبیاری را کاهش داد در حدی که خاک کاملاً خشک نشود در غیر این صورت امکان پوسیدن ریشه‌های گوشتی وجود دارد.

آموزش نگهداری از گل لاله عباسی

خاک مناسب برای گیاه لاله عباسی:
طیف وسیعی از خاک را تحمل می‌کند اما بستر کاشت باید زهکش مناسبی داشته باشد بنابراین در مخلوط خاکی می‌توان از شن، پرلیت و یا ورمی کولایت به منظور ایجاد زهکش مناسب استفاده کرد. پریدگی رنگ برگها، کوچک ماندن برگ‌های جدید، کاهش گل‌ها و یا ریزش غنچه‌های گل می‌تواند نشانه کمبود مواد غذایی در خاک باشد. بنابراین می‌توان در طی فصل رشد هر ۶-۴ هفته یک‌بار از کودی همانند ۱۰-۱۰-۱۰ برای این گیاه استفاده کرد. کود دهی بیش از اندازه می‌تواند موجب کاهش گلدهی این گیاه شود.

 

روش تکثیر گل لاله عباسی:
گل لاله عباسی را از بذر به آسانی میتوان تکثیر کرد. در واقع در طی فصل رشد لاله عباسی، بذرهای آن مرتباً تشکیل می‌شوند و بر روی زمین می‌ریزند و در بهار سال آینده جوانه می‌زنند. برخی پرورش دهندگان معتقدند اگر قبل از کاشتن بذرها برای حدود ۱۲ ساعت آنان را در آب بخیسانیم به دلیل نرم شدن پوشش سیاه رنگ بذرها، جوانه زنی آنان بهتر می‌شود اما به گفته برخی از پرورش‌دهندگان به طور کل به این کار نیاز نیست.

 

عمق کاشت بذرها در حدود ۰٫۶ سانتیمتر و دمای مورد نیاز برای جوانه زنی بذرها در حدود ۱۳ تا ۲۰ درجه سانتی‌گراد است و جوانه زنی یک تا دو هفته طول می‌کشد و اگر در مکانی با ۸ ساعت نور طبیعی قرار داشته باشند جوانه زنی آنان تسریع می‌شود. در طی این مدت نباید بستر کاشت خشک شود و همواره باید مرطوب نگهداری شود. اگر بذر آن را می‌خواهید در فضای آزاد به شکل مستقیم بکارید اواخر بهار این کار را انجام دهید تا گرمای خاک مناسب جوانه زنی بذرها باشد.

 

همچنین این گیاه ریشه گوشتی دارد که می‌توان با تقسیم آن در بهار این گیاه را تکثیر کرد. ریشه‌های گوشتی را می‌توان با فرارسیدن فصل سرد درآورد و در مکانی به دور از سرما و یخ زدگی نگهداشت و با فرارسیدن فصل بهار آنان را تقسیم و کاشت کرد. زمانی که ریشه‌های گوشتی را بیرون آوریم یک ریشه از دیگران بزرگ‌تر و شکلی گرد دارد و ریشه‌های جوان‌تر شکلی همانند هویج اما سیاه رنگ دارند. بعد از درآوردن ریشه‌ها آنان را نشویید زیرا وجود رطوبت می‌تواند منجر به پوسیدگی آنان در زمان انبارداری شود. ریشه‌ها را می‌توان برای سه هفته در دمای ۲۶-۱۸ درجه سانتی‌گراد نگهداشت تا رطوبت اضافه خود را از دست بدهند. در طی این مدت ریشه را گاهی از این رو به آن رو کنید تا تمامی سطوح آن به شکل یکنواخت خشک شوند.

 

ریشه‌ها را در کارتن و یا کیسه‌های کاغذی که چند سوراخ برای تهویه هوا بر روی آنان ایجاد شده است قرار دهید. اگر تعداد ریشه‌ها زیاد است بین هر لایه یک لایه روزنامه قرار دهید اما بیش از سه لایه ریشه در یک جعبه قرار ندهید تا تهویه هوا با مشکل مواجه نشود. دمای مکان انبار ۱۸-۵ درجه سانتی‌گراد می‌تواند باشد. همچنین مکان انبار باید خشک باشد.

 

برخی از پرورش دهندگان با وجود هر گونه رطوبت در طی انبارداری مخالف‌اند اما برخی ترجیح می‌دهند که ریشه‌ها را در پیت ماس یا شن مرطوب نگهدارند. با فرارسیدن بهار می‌توان ریشه‌ها را مجدداً در بستر کاشت و در زمان کاشت قطعات را به شکل افقی در عمق  ۳ تا ۵ سانتیمتری سطح بستر کاشت قرار دهید. اگر چندین گیاه لاله عباسی را می‌خواهید در کنار یکدیگر بکارید حداقل فاصله ۳۰ سانتی‌متری را در بین ریشه‌های گوشتی رعایت کنید.

آموزش نگهداری از گل لاله عباسی
آموزش نگهداری از گل لاله عباسی

آموزش نگهداری از گل لاله عباسی

هرس:
با فرارسیدن فصل سرما و اگر قصد نگهداری از ریشه‌های گوشتی آن را داشته باشیم می‌توان تمامی قسمت‌های هوایی آن را تا سطح خاک کوتاه کرد. در طی فصل رشد نیاز چندانی به انجام عمل هرس ندارد.

 

آفات و بیماری گل لاله عباسی:
بیماری زنگ از جمله بیماری‌های قارچی این گیاه است که در طی آن لکه‌های کوچک و زرد- نارنجی رنگی بر روی سطح برگ‌ها ایجاد می‌شود. برگها به تدریج زرد و خشکیده شده و می‌ریزند. گیاه آلوده قدرت رشد خود را از دست می‌دهد کوتاه قامت باقی می‌ماند و در نهایت از بین می‌رود. لکه برگی بیماری قارچی دیگری است که احتمال شیوع آن وجود دارد که در طی آن بر روی برگ‌های گیاه لکه‌هایی کوچک به رنگ زرد با حاشیه‌هایی تیره تشکیل می‌شود. لکه‌ها در ابتدا کوچک هستند و در ادامه و با گذشت زمان بزرگ‌تر شده و به هم پیوسته و ممکن است تمامی برگ را درگیر کنند و موجب ریزش آن شوند. گیاه ضعیف شده و احتمال از بین رفتن آن وجود دارد.

 

شرایط زهکش نامناسب خاک، استفاده از خاک‌های آلوده، مرطوب شدن برگها در طی آبیاری از جمله شرایط مساعد شیوع بیماری‌های قارچی است. در صورت شدید شدن علائم بیماری‌های قارچی بهتر است که از سموم قارچ‌کش مناسب استفاده شود. شته از جمله آفات رایج این گیاه است که موجب ضعف رشد گیاه، زردی برگها، زیرش غنچه‌های جوان، بدشکلی برگ‌های جوان و چسبناک شدن سطح برگهای گیاه می‌شود. حلزون‌ها از دیگر آفات این گیاه محسوب می‌شوند که می‌توانند از قسمت‌های مختلف گیاه تغذیه کرده و سوراخ‌هایی را بر روی برگ‌ها و ساقه ایجاد کنند. برای آموزش مبارزه با حلزون ها اینجا کلیک کنید.

آموزش نگهداری از گل لاله عباسی

آموزش نگهداری از گل لاله عباسی

منبع: باغ سبز
انتشار: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

50 دیدگاه برای “آموزش نگهداری از گل لاله عباسی

  1. محبوبه گفته:

    سلام خسته نباشید.من بذر رو داخل گلدون کاشتم و از وقتی هوا سرد شد آوردم داخل خونه،رنگ برگ ها سبز روشن و ضعیف شدن.توی خونه بزارم بهتره یا ببرم توی حیاط؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون داخل منزل درمحیط پرنوری نگهداری کنید. پنجره جنوبی اگر دارید پشت پنجره نگهداری کنید.

  2. Rahele گفته:

    سلام خسته نباشید من بذر گل گرفتم ولی صورتی شنیدم اگه توی سرکه بذارم بذرشو گل زرد میده آیا درسته؟یا باید بذر گل زرد یا سفید یا هر رنگی خواستیمو بخریم ؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون در این مورد اطلاعی ندارم، بذر از هر رنگ گل که گرفته شده باشه گلها همون رنگ. میشه مگر اینکه گلها دورنگ باشه مثلا سفید وصورتی باشن یا زرد وقرمز… که احتمال تک رنگ شدن هم وجود داره.

  3. محمد گفته:

    سلام خسته نباشید من ۳ تا بذر رو در عمق ۵ سانتیمتر کاشتم الانم ۳۰ روزی گذشته ولی هیچی در نیومده. میخواستم بدونم مشکل از ارتفاع کاشت هست یا بذر های من مشکل دارن؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، عمق کاشت بهتر هست کمتر باشه واین نوع بذر باید دوره سرمادهی رو بگذرونه تا جوانه بزنه.

  4. مرتضی گفته:

    سلام خسته نباشید چند تا گل لاله عباسی توی باغچه کاشتم برگای همشون به داخل جمع شده لکه های ریز زرد داره برگای پایینی هم زرد میشه بعد میریزه رشدشم کم شده چیکار کنم ممنون میشم راهنمایی کنید

    • کارشناس 2 گفته:

      درود ممنون، پشت برگها رواز نظر وجود افت بررسی کنید لوله شدن برگها در اثر دمای زیاد وکمبود رطوبت محیط بوجود میاد زمانی که نور روی گیاه نیست مه پاشی کنید.

      • علی گفته:

        سلام خسته نباشید روی برگ های گل لاله عباسی من دونه های ریز زرد رنگ گوشه های برگ روی بعضی از برگام از وسط ایجاد میشه کم کم بهم پیوسته و بزرگ میشه بعدم برگ زرد و خشک میشه و میوفته گفته بودید برگ ها رو از نظر آفت بررسی کنم ولی آفتی نداشت آبیاریم هروز بعد از ظهر که آفتاب میره انجام میدم دمای هوام اینجا بالای ۴۰ درجست آفتابم حدود ۴ یا ۵ ساعت بهش میخوره ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

        • کارشناس 2 گفته:

          درود، گیاهتون کمبود مواد غذایی داره عصر یا شب با کودهای کامل وکوداهن هر دو هفته یک بار گیاه رو تقویت کنید.

  5. بهرامی گفته:

    سلام .بذر گل لاله عباسی کاشتم برگ های اولی دراومدن .برگهای دوم و سوم که در اومدن کنارشون انگار خرده شده است .بعضی هاشونم از همون برگ اول اینطوری هستن .چیکار باید کند

  6. ناشناس گفته:

    سلام
    واقعا جای تشکر داره از همچین سایت یا نهاد خوبی در ایران شما تک هستید حداقل از هر لحاظ ۲۰ هستید
    پاسخ گویی به کامنت ها سریع و درست و دقیق هست
    کیفیت بذر و گیاها عالی هست
    پشتیبانی تون عالیه
    واقعا از هر لحاظ عالی هستید
    ممنون از شما?
    خکاستم نظرمو بگم …

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون از توجه شما دوست گرامی، نظرات ارزشمند شما باعث دلگرمی بیشتر ما به انجام وظایفمون هست سلامت باشید.

  7. ناشناس گفته:

    سلام الان من گل لاله عباسی با فاصله۲ سانتیمتر کاشتم خوبه یا باید از هم دور کنم؟؟؟
    عکسم می خواستم بفرستم ولی اومد به دلیل کم بودن حافظه نمی شه?

  8. فرزانه گفته:

    سلام و خسته نباشید
    من آلمان زندگی میکنم و پارسال گل لاله عباسی کاشتم و با هزار مصیبت به ثمر رسید و گل داد چون اینجا هوا سرده امسال هم کاشتم تو گلدان کوچیک و همه سبز شدن و الان در حدود ۲۰سانت قد کشیدن الان میخوام تو گلدون برگ بکارم با عمق ۲۵ سانت و عرض ۲۵ و طول حدود یک متر خواستم بدونم با چه فاصله ای بکارم و اندازه عمق گلدون خوبه و اینکه خاک چی بریزم داخلش چون گلدان من چوبی هست و کف گلدان یه نایلون به اندازه و ارتفاع گلدان هست یعنی آب نمیتونه خارج بشه ممنون میشم راهنماییم کنید

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، گل لاله عباسی زیاد بزرگ میشه میتونید با فاصله ۲۰ الی ۱۵سانت از هم داخل این اندازه گلدان بکارید ولی اگر زهکش نداشته باشه گیاهانتون از بین میرند ریشه ها پوسیده میشه بهتر هست داخل گلدانی که زهکش مناسبی داره کشت کنید. ترکیبی از خاک باغچه وکود دامی پوسیده شده، خاک برگ ومقداری ماسه.

  9. saman گفته:

    سلام نزدیک ۲ سال پیش رفتم نزدیک ۴۰۰ .۵۰۰ بذر لاله عباسی خریدم

    حالا امسال تصمیم گرفتم تو باغچه بکارم نزدیک اولای اسفند کاشتم
    حالا از اون همه تعداد بذر فقط ۹ تا در اومد???
    از اول اسفند ۴ بار آب دادم هوام خوب بود ولی چند شب هوا خیلی سرد شد
    حالا جالب اینجاست اون نه تایی هم که در اومدم از اول زرد از خاک بیرون اومدن??
    بتظرتون به خاطر شرایط نگه داریه یا بذر ها تاریخش گذشته که زرد در اومدن؟؟؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، احتمالش هست که قوه نامی بذرها از بین رفته باشه، زرد بودن جوانه ها در اثر کمبود نور ویا فقیر بودن خاک میتونه باشه.

      • saman گفته:

        یعنی زرد بودن این ۹ گل بخاطر کم شدن کیفیت بذر نیست؟
        چون تا حالا فکر می کردم چون شاید دیر کاشتم همین ۹ تام که در اومدن بخواطر این زرد شدن که از کیفیت بذرشون کاسته شده
        دلیل این نمی تونه باشه؟
        چون نور و خاکش خوبه

        • کارشناس 2 گفته:

          خیر کیفیت اگر پایین بود اصلا جوانه نمیزدن، نور ودما رو ایدال کنید،بعد از اینکه چهار برگ حقیقی در اوردند میتونید با کودهای کامل تقویت کنید.

  10. گفته:

    سلام تو محله ما یک گلی بود بهش می گفتن شیپوری اما الان تو اینترنت سرچ کردم اصلا یک گل دیگه ای نشون داد?
    الانم متاسفانه عکسی از اون گل ندارم
    فقط برگاش خیلی پهن و کلفت بود
    گل سفید می داد مثل قیف بود و خیلی بزرگ
    ساقشم خیلی کلفت بود

    وقتی هم گلش خشک می شد یک چیزی مثل توپ خار خاری زیرش ظاهر می شد که توش پر از بذر بود
    میشه بگید اسم این گل چیه؟
    خیلی هم گردش حساسیت زا بود که اصلا یک سالی از باغچه مجبور شدم بکنم

  11. M گفته:

    سلام من چند بذر لاله عباسی کاشتم تو باغچه کاشتم الان ۱ ردیف برگ کرده تا همین ۴ روز پیش هوا خوب بود اما ۲ روز میشه شهر ما یخبندان شده
    آیا آسیبی به گلام خواهد رسید؟؟؟

  12. ‌‌‌‌mam گفته:

    سلام
    قبل نوروز نزدیک ۷۰ بذر گل لاله عباسی کاشتم…
    از پارسال تابستونم بود
    از ۷۰ تا ۴ تا در اومد
    فکر کردم شاید قوه نامیشون از بین رفته که ۶۰ تای دیگه در نیومدن

    حالا سوالم اینه نزدیک ۱ سال این بذر ها مونده آیا این ۴ بذر که در اومده آیا مثل بقیه گل های لاله عباسی طبیعی رشد خواهد کرد یا چون انقدر از سال برداشت بذر گذشته دیگه طبیعی نخواهد بود؟؟؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، بقیه بذرها هم جوانه میزنند بذرهای این گیاه کمی دیر سبز میشند، بله طبیعی خواهندبود.

  13. گفته:

    سلام یک روش گفته بود اگر بذر لاله عباسی رو داخل سرکه بندازیم نیم ساعت وقتی بکاریم گلی که در میاد لاله عباسی ابلقه
    آیا این گل وقتی بذر بده بذرشم ابلق خواهد بود؟؟؟؟

  14. ناشناس گفته:

    سلام این گل لاله عباسی هر وقت کاشتم وقتی بزرگ شد مورچه ها به بذرش حمله می کنن(منظور هنوز بذری هست که سبزه و روی گیاهه) جوری که دیگه از یک متری آدم نمی تونه نزدیگ گل بشه
    سم زدم دور گیاهو فایده ای نداشت هر کاری کردم نتیجه نداده میشه راهنمایی کنید چی کار کنم؟

    و اینکه گفتین در روش استفاده از ریشه گوشتی نباید شست و گرنه می پوسه اگر بعد شستن ریشه رو خشک کنیم چی؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، چه نوع سمی استفاده کردید که اثر نکرد؟ بله میتونید خشک کنید بعد نگهداری کنید ویا با محلول قارچ کش شستشو بدید.

      • ناشناس گفته:

        ز این سم های قلم سوسک
        ۲ روز اول مورچه هارو میکشه ولی بعد چند روز که آفتاب می خوره سم ها خراب می شن و دوباره مورچه ها حمله می کنن
        همه گل های لاله عباسی اینجوریه یا این یکی من آفتی چیزی داره؟

        • کارشناس 2 گفته:

          بهتر هست از سم سایپرمترین برای مورچه ها استفاده کنید زمانی که سایه روی گیاه هست سمپاشی رو انجام بدید،مقدارمصرف یک سی سی در یک لیتراب، موقع سمپاشی نکات ایمنی رو رعایت کنید.

  15. ... گفته:

    سلام
    گل لاله عباسی من هر وقت تو باغچه می کارم موقع زمستون از ساقه می کنه و کلا خشک میشه و سال دیگه دوباره از نو رشد نی کنه اما جلو خونه همسایمون یک گل لاله عباسی هست که فقط موقع زمستون برگاش میریزه و دیگه گیاه کلا از بین نمی ره چی کار کنم که گل من فقط خزان کنه در زمستون و ساقش دیگه از بین نره؟؟؟

    و یک سوال دیگه اینکه یک گل لاله عباسی هست بیشتر برگ زرد داره و کمی برگ صورتی و یک گل دیگه دیدم بیشتر گل صورتی داره کمی برگ زرد اینا نوعشون فرق داره یا بستگی به شرایط نگه داری داره؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، گیاه لاله عباسی گیاه یک ساله هست ولی اگر زمستان یخ بندان نباشه چند ساله هم میشه ورشد میکنه، اگر در منطقه ای هستید که زمستان سرد ویخبندانی نداره فقط خزان میکنه ولی اگر یخ بندان باشه از بین میره وبذرهایی که بعد از گلدهی پای گیاه ریختند مجدد سال بعد رشد میکنند. قسمت نورگیر هم مهم هست احتمالا گیاه شما درقسمت شمالی هست وزمستان اون قسمت زیاد سرد میشه به همین دلیل گیاه از بین میره میتونید زمستان کاور کنید وازیخ زدن گیاه محافظت کنید. لاله عباسی گلهایی با رنگهای متنوعی داره، احتمالش هست که برگهاش ابلق باشند،واریته ها مختلف هست باید بذرش رو تهیه کنید.

  16. سلمان گفته:

    خیلی ممنون از راهنماییتون.
    من الان تقریباً ۹ روز هست ک داخل گلدان با خاک شاخ و برگ کاشتم ولی نمی‌دونم چرا هیچ اتفاقی نیوفتاده تا الان.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون از شما ۹ روز زمان کمی هست عجله نکنید بذرهای لاله عباسی دیر جوانه میزنند ۲۰الی۳۰ روز زمان میبره، گلدان رو در محیطی که دما بین ۲۰ الی ۳۰ درجه باشه نگهداری کنید وخاک رو مرطوب نگهدارید.

  17. سلمان گفته:

    سلام،عزیز چجوری قبل از خرید میشه تشخیص داد ک این بذر قابل کاشت هست و تاریخ زیادی ازش نگذشته؟
    چون شما میگی تا شیش ماه بیشتر دوام نمیاره،از عطاری هم ک بذر رو می‌خریم میگه به جون خودم همین دیروز برام آوردن.اکثر این بذر ها مدت خیلی خیلی طولانی ای در مغازه ها میمونه تا خریداری بشه پس چجوری ما باید بذری ک قبل از شیش ماه شده رو خریداری کنیم؟ممنون

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، گیاه لاله عباسی معمولا اواسط تابستان به گل میشینه وبذرها اواخر تابستان ومهرماه میرسه، اگر بذرهای همون سال رو تهیه کنید سبز میشن. در جای خنکی نگهداری بشند تا یک سال قوه نامیشون رو حفظ میکنند ،برای اینکه بذرهای سالم رو از ناسالم تشخیص بدید میتونید بذرها رو ۴۸ ساعت داخل اب ولرم خیس کنید بذرهایی که کف اب بمونند سالم هستند وبذرهایی که روی اب بمونند قوه نامیشون رو از دست دادند. ومناسب کشت نیستند.

  18. ella گفته:

    سلام
    خسته نباشید
    بذر گیاه لاله عباسی را تا چه مدت بعد از خرید میشه نگه داشت و بعدا کاشت ؟
    میشه داخل یخچال به مدت طولانی نگهداریش کرد؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، تا شش ماه میتونید داخل یخچال جای تخم مرغی نگهدارید. بعد از شش ماه قوه نامیشون از بین میره.

دیدگاه‌ها بسته شده است.