Notice: Function WP_Object_Cache::add was called incorrectly. کلید کش نباید عبارت خالی باشد. Please see Debugging in WordPress for more information. (این پیام در نگارش 6.1.0 افزوده شده است.) in /home/mihancac/domains/mihancactus.com/public_html/wp-includes/functions.php on line 6085

نگهداری گل اسپاتی فیلوم (گل چمچه ای)

نگهداری گل اسپاتی فیلوم

از گیاه اسپاتی فیلوم یا لی لی صبح یا گل چمچه ای حدود ۴۰ گونه وجود دارد و یکی از گیاهانی است که می‌توان آن‌ها را در خانه نیز به آسانی نگهداری کرد که اگر نیازهای این گیاه به خوبی فراهم شود می‌تواند تا ۴۰ الی ۶۰ سانتی متر رشد کند و مکان برای این گیاه حائز اهمیت بوده و به زیباتر شدن گیاه نیز کمک می‌کند. این گیاه دارای برگ‌های سبز همیشه براق و گل‌های زینتی سفید و صورتی کمرنگ و قرمز رنگ می‌باشند و گل دهی گیاه اسپاتی فیلوم سالی دو مرتبه انجام می‌شود و اصولاً در فصول بهار و تابستان و اواخر زمستان ایجاد شده و می‌تواند ۴ الی ۱۰ هفته باقی بماند. دراسپاتی فیلوم یک ویژگی خاصی وجود دارد که این گیاه را نسبت به اغلب گیاهان برتری می‌بخشد و آن ویژگی توانایی تصفیه هوا است که حتی می‌تواند آمونیاک را نیز جذب کند که به دلیل این ویژگی بارز, اسپاتی فیلوم جزو سه گیاه برتر مورد تأیید محققین ناسا می‌باشد که در سال ۱۹۸۰ این ویژگی چشم گیر ثابت شده است.

نام علمی اسپاتی فیلوم : Spathiphyllum

زیستگاه گل اسپاتی فیلوم:
سرزمین مادری و اولیه گیاه اسپاتی فیلوم مناطق اقیانوس آرام و مرکز آمریکا می‌باشد.

نور لازم برای رشد گل اسپاتی فیلوم:
اسپاتی فیلوم گرچه عاشق نور است اما نباید آن را در معرض تابش شدید و مستقیم نور خورشید قرار داد و اگر نور مستقیم خورشید به گیاه بخورد برگ‌های آن به سرعت حالت افتاده و پژمرده به خود می‌گیرند پس نور زیاد برای رشد گیاه لازم نیست و با نور معمولی و غیر مستقیم خورشید می‌تواند به رشد خودش ادامه دهد.

خاک مناسب:
بهترین خاک برای نگهداری این گیاه ترکیب خاک برگ, پرلیت, کوکوپیت یا پیت ماس است و همچنین می‌توان از خاک معمولی استفاده نمود به شرطی که فاصله بین ذرات خاک حفظ شده باشد طوری که قدرت تهویه هوا در خاک فراهم باشد و بر همین اساس بهتر است یک سوم خاک گلدان متشکل از شن و ماسه باشد تا ریشه‌ها بیش از حد خیس و غرقاب نشوند زیرا این امر موجب کپک زدن ریشه و گیاه و همچنین پژمردگی برگ‌ها می‌شود و ممکن است برگ‌های این گیاه به رنگ قهوه‌ای در آید که برای درمان آن باید سریعاً گلدان را عوض کرد.
نگهداری گل اسپاتی فیلوم (گل چمچه ای)

آبیاری و رطوبت:
همان‌طور که در بخش خاک گفته شد به آب زیاد نیازی نیست فقط باید مانند زیستگاه اولیه خود که شرجی و مرطوب است باید پایه خاک را مرطوب یا نیمه مرطوب نگه داشت برای این کار می‌توانید زیر گلدان آب بریزید تا در دمای مناسب که باید این گیاه را نگه داشت, آب بخار شده و رطوبت خاک را تأمین کند همچنین می‌توانید برای حفظ رطوبت خاک گلدان از آبپاش کمک بگیرید و بهتر است در فصل تابستان حتماً این کار را انجام دهید تا خاک گلدان خشک نشود زیرا این گیاه رطوبت دوست است.

دما:
مطلوب‌ترین دما برای رشد بهتر این گیاه ۱۵ الی ۲۵ درجه سانتی‌گراد است اما جالب است بدانید در صورت آبیاری و غبار پاشی منظم که رطوبت این گیاه به درستی حفظ شود می‌تواند تا دمای ۳۲ درجه سانتی‌گراد خودش را پایدار نگه دارد و دوام بیاورد.

کوددهی:
گیاه اسپاتی فیلوم گیاهی با اشتها می‌باشد و به تغذیه خود اهمیت می‌دهد و بر کمبود آهن و منیزیم حساس است و چنانچه کمبود این دو عنصر را حس کند برگ‌هایش شروع به زرد شدن می‌کنند و در رشد گیاه تأثیر می‌گذارد به همین دلیل بهتر است در فصل‌های کوددهی این گیاه (بهار و تابستان) هر ۱۴ روز یکبارکودهای حامل آهن و منیزم (بهتر است از کود مایع استفاده شود) را به این گیاه داد و اگر محیط نگهداری این گیاه گرم باشد در زمستان نیز ماهی یکبار باید کود دهی را فراموش نکنید در جریان باشید که این گیاه نسبت به نمک بسیار حساس است و از کودهای دارای نمک استفاده نکنید.

تعویض گلدان:
تعویض گلدان گیاه اسپاتی فیلوم باید زمانی انجام بشود که ریشه‌ها از گلدان بیرون زده باشند و در این زمان باید از گلدان بزرگ‌تر و خاک تازه استفاده کنید.
آفات و خطراتی که گیاه را تهدید می‌کند
آفاتی که گیاه اسپاتی فیلوم را تهدید می‌کنند معمولاً عنکبوت‌های قرمز هستند برای همین زیر برگ های گیاه را برای گزندهای عنکبوت بررسی کنید و همچنین رنگ قهوه‌ای نوک برگ‌های گیاه نشان دهنده رطوبت ناکافی و یا کود اضافی و نمک است یادمان باشد که پیشگیری بهتر از درمان است پس تا با این مشکل رو به رو نشده‌اید پیشگیری کنید, همچنین اگر این گیاه در شرایط نامناسب قرار بگیرد مانند رطوبت نامناسب و نور کم باعث کوچک شدن برگ‌ها و اختلال در گل دهی گیاه می‌شود و راه درمان آن نیز تأمین خواسته‌های گیاه است. خلاصه این گیاه با سرما نیز سازش ندارد و همچنین رطوبت بالا می‌تواند گیاه را قارچی کند.

روش تکثیر گل اسپاتی فیلوم:
برای تکثیر گیاه اسپاتی فیلوم یا لی لی صبح دو روش وجود دارد. روش اول از طریق قلمه زنی گیاه است که بعد از قلمه زنی باید آن را در دمای ۲۵ الی ۳۰ درجه سانتی‌گراد و همچنین رطوبت بالا نگه داری کرد تا زمانی که جوانه زنی مشاهده شود و پس از آن می‌توان آن را کاشت. بهتر است این کار را در زمان گل دهی انجام ندهید زیرا در این زمان نگه داری از جوانه‌ها کمی سخت می‌شود و همچنین باید در همان اندازه که در گلدان قبلی بود به همان اندازه نیز در گلدان جدید کاشته شود. روش دوم اینکه اگر این گیاه زیبا به درستی نگهداری شود بذر نیز تولید می‌کند و باید زمانی این بذرها را از گیاه جدا کرد که به رنگ قهوه‌ای درآمده باشند و پس از آن می‌توان این بذرها را در خاک مرطوب کاشت و در دمای ۲۰ الی ۲۳ درجه سانتی‌گراد قرار داد و باید همچنان رطوبت خاک حفظ شود و در مقابل تابش شدید و مستقیم خورشید قرار نگیرد زیرا بذرها از ابین خواهند رفت.

نویسنده: رضا جاورسی
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید